Haluan haastaa toimialan: Asuntolainainstituutio on aika uudistaa

20.01.2016

”Ennen mentiin hattu kourassa pankkiin” -otsikolla muisteltiin asuntolainan historiaa Helsingin Sanomissa sunnuntaina 17. tammikuuta. Vaikka lainansaanti on helpottunut, on itse tuote ja siihen liittyvä palvelu kehittynyt yllättävän vähän aikojen saatossa. Samaan aikaan kun ihmiset osaavat vaatia helppoja ja vertailtavia palveluja muilla elämän osa alueilla, tyydytään lainan suhteen edelleen siihen mitä pankit ovat tarjonneet. Mielestäni nykyisen kaltainen asuntolaina on jo vanhentunut instituutio, jonka on korkea aika uudistua. Haastan pankkitoimialan arvioimaan asuntolainatuotteensa uudelleen. Suomalaisilla on oikeus vaatia entistä helpommin ymmärrettäviä ja läpinäkyvämmin hinnoiteltuja asuntolainoja.
 
Asunnon ostaminen ja asuntolaina ovat suurimpia päätöksiä meidän suomalaisten elämässä, mutta tutkimustemme mukaan asiakkaat kokevat asuntolainaneuvottelun liian vaativaksi ja aikaa vieväksi.
 
Kun lähtötilanne kartoitetaan monimutkaisella pankkislangilla, on mahdollista, ettei lopputulos ole paras mahdollinen. Tässä mielestäni koko toimialalla on peiliin katsomisen paikka. Pitäisi olla itsestään selvää, että asiakkaan on tiedettävä, mitä hän on ostamassa ja mistä hän maksaa. Pankin tehtävänä on kasvattaa asiakkaan mielenrauhaa, ei heikentää sitä.
 
Elämä ei ala vasta lainan maksun jälkeen
 
Pankit ovat pitkään päättäneet, minkälaista lainaa ne asiakkailleen tarjoavat, mikä ei ole enää tätä päivää. Ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia ja myös lainaratkaisuiden on elettävä niiden mukana. Suomalaisilla on oikeus valita, mitä he lainaltaan haluavat ja heillä on oikeus nauttia asuntolainan maksuaikanakin tavallisesta hyvästä elämästä – toteuttaa unelmia, harrastaa ja vaurastua muutenkin kuin vain seiniin säästämällä. Ei kannata odottaa, että elämä alkaa vasta kun laina on maksettu.
 
Meistä jokainen tuntee omat toiveensa ja tilanteensa parhaiten, joten on luonnollista ettei yksi laina millään voi sopia kaikille.
 
Tämän vuoksi me Danske Bankissa toimme vuoden alussa suomalaisille uudenlaiset asuntolainaratkaisut. Ne ovat läpinäkyviä ja helposti keskenään vertailtavia – jopa ennen lainaneuvottelua helposti verkossa. Nyt voit valita, mistä haluat maksaa ja millaisen elämän haluat asuntolainasi mahdollistavan. Olemme rakentaneet valmiiksi kolme erilaista ratkaisua, jotka on suunniteltu  mahdollistamaan hyvä elämä myös laina-aikana. Tällaista ratkaisua ei tietääkseni tarjoa yksikään toinen toimija Suomessa. Kokonaisuudet joustavat ja tuovat turvaa elämääsi silloin, kun sitä tarvitset – me lupaamme, että jokaiselle löytyy juuri hänen talouteensa ja elämäänsä sopiva ratkaisu.
 
Kyse ei ole sen monimutkaisemmasta kuin, että olemme pankki, joka oikeasti kuuntelee asiakkaitaan. Asiakkaat ovat toivoneet meiltä selkeämpiä ja helpommin ymmärrettäviä ratkaisuja, jotka on heidän puolestaan valmiiksi ajateltu. Uudet ratkaisut on suunniteltu nimenomaan tämä toive mielessä yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Olemme ottaneet asiakkaat mukaan kehittämään pankkiamme ja palveluamme entistä paremmaksi, sillä intohimonamme on auttaa asiakasta juuri hänelle ja hänen perheelleen sopivan lainan valitsemisessa. Korkotaso on ollut historiallisen matalalla jo vuosia ja julkisessa keskustelussa on esitetty huoli liian suurista lainoista. Meillä on ja on ollut totta kai myös velvollisuus varmistaa, etteivät suomalaiset ota liikaa lainaa maksukykyynsä nähden ja että he pystyvät suoriutumaan lainan maksusta tulevaisuudessa myös korkotason normalisoituessa. Kannamme vastuumme kokonaisuutena siitä, että pitkällä aikajänteellä asiakkaanamme henkilökohtaisen talouden tasapainosi säilyy ja voit elää juuri itsellesi sopivan elämän.

Kenneth Kaarnimo
Henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja
Danske Bank
 


Kenneth Kaarnimo on Danske Bankin henkilöasiakkaista vastaava johtaja Suomessa. 

Haluan haastaa toimialan: Asuntolainainstituutio on aika uudistaa