E-laskut

  • Miten otan e-laskun käyttöön?

    E-laskun saat suoraan verkko- ja mobiilipankkiisi, jolloin laskun tiedot - myös pitkät ja hankalat viitenumerot - ovat valmiina paikallaan. Tekemällä e-laskusopimuksen laskujen hyväksyminen on vaivatonta ja e-lasku säilyy verkkopankin arkistossa kaksi vuotta. 

    Näin teet e-laskusopimuksen verkkopankissa

    Mene valikon kohtaan Maksut > Tee e-laskusopimus.

  • Miten poistan e-laskusopimuksen?


    Poista e-laskusopimus verkkopankissa

    Voit poistaa e-laskusopimuksen valikon kohdassa: Maksut > Katsele ja muuta maksusopimuksia > E-lasku. Valitse oikea e-laskusopimus ja poista. 

    Huomioithan, että e-laskusopimuksen poisto ei poista mahdollista erääntyvää e-laskua, joten tarvittaessa se tulee poistaa erääntyvistä maksuista vielä erikseen.

  • Miten poistan yksittäisen erääntyvän e-laskun?

    Verkkopankissa:

    Erääntyvät e-laskut löytyvät veloitustilin (tilitapahtumien) oikeassa yläreunassa olevasta Erääntyvät maksut –osiosta. Voit muuttaa ja poistaa maksuja avaamalla maksun tiedot saajan nimestä. 

    Mobiilipankissa:

    Valitse ensin e-laskusi veloitustili etusivulta. Avaa tilin tapahtumien yläpuolella kohta  Erääntyvät > maksu, jonka haluat poistaa > Muokkaa > Poista maksu.

    Tämän jälkeen erääntyvän e-laskun poisto vahvistetaan mobiilipankin salasanalla.

  • Miten tarkastelen e-laskujani verkko- ja mobiilipankissa?


    Mobiilipankissa 

    Valitse mobiilipankin etusivulta tili, jonka erääntyviä maksuja haluat katsella.

    Tilitapahtumien yläpuolella löytyy kohta Erääntyvät, josta näet erääntyvät maksut. Voit muuttaa maksuja valitsemalla haluamasi laskun ja Muokkaa


    Verkkopankissa 

    Valitse verkkopankin etusivulta tili, jonka erääntyviä maksuja haluat katsella.

    Eräpäivää odottavat maksut näkyvät (tilitapahtumien) oikeassa yläreunassa olevassa Erääntyvät maksut –osiossa. Erääntyvää maksua pääsee muokkaamaan avaamalla maksun tiedot napsauttamalla saajan nimeä.

Ostokset verkkokaupoissa

  • Miten maksan verkkokauppojen ostokset?

    Verkkokaupoissa on usein vaihtoehtona maksaa verkkomaksulla tai kortilla. Osassa verkkokaupoista voit myös maksaa MobilePayllä.

    Kortilla maksaessasi näppäilet kortin tiedoista kolme asiaa: kortin numeron, voimassaoloajan ja kortin kääntöpuolella olevan CVV/CVC2-tarkisteluvun. Kun teet kortillasi verkko-ostoksia, tulee maksut vahvistaa lisäksi Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla tai kahden salasanan avulla.

    Lue lisää: Korttiostot verkossa

    Tarvitset verkkopankkitunnukset myös verkkomaksun hyväksymiseen, jossa maksu tapahtuu suoraan tililtäsi.

  • Miten maksan credit/debit-kortilla pankkitililtä?

    Kortin lisäksi tarvitset Danske Bankin pankkitunnukset ostojen vahvistusta varten.
    Lue lisää:
    Korttiostojen vahvistus 

    Credit/debit-korteissa (eli yhdistelmäkorteissa) voit valita maksatko ostoksen korttisi luotolta vai tililtäsi: 

    Credit = Maksu veloittuu korttisi luotolta. Näppäile kortin etupuolen 16-merkkinen korttinumero. Käännä kortti ympäri ja näppäile CVV2/CVC2 -tarkisteluku, joka on allekirjoituspaneelin vieressä.

    Debit = Maksu veloittuu pankkitililtäsi. Näppäile kortin kääntöpuolen 16-merkkinen korttinumero ja sen perässä oleva CVV2/CVC2 -tarkisteluku.

    Kortin etupuolella oleva voimassaoloaika on yhteinen sekä credit- että debit-ominaisuudelle.


  • Voinko maksaa kortilla kestotilauksen?

    Kyllä. Voit maksaa kortillasi ostoksia, joista veloitetaan sovituin määräajoin. Esimerkkinä tällaisesta ostoksesta voi olla jatkuva palvelu musiikin kuunteluun tai tietokoneen automaattinen virustorjunta.

Tilisiirrot & maksut

  • Tilisiirrot kotimaassa

    Maksaessasi maksuja euromääräisenä EU-alueelle, voit maksaa ne tavallisena ns. SEPA-maksuna. Saajan tilinumero tulee syöttää IBAN-muodossa. Valitse verkkopankissa "Tee uusi maksu".

    Helpoimmin maksat säännölliset maksut e-laskuna, joista voit sopia verkkopankissa. 

    Danske Bank välittää asiakkaiden tekemät, euromääräiset tilisiirrot kotimaisille tileille reaaliaikaisina SEPA-pikasiirtoina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahat ovat vastaanottajan käytössä saman tien. Uudistus koskee kaikkia Danske Bankin tilien välisiä tai toiseen rahalaitokseen välitettäviä euromääräisiä tilisiirtoja Suomessa. Kaikki pankit eivät vielä vastaanota reaaliaikaisia tilisiirtoja. Näihin pankkeihin tehtävissä tilisiirroissa raha siirtyy saman päivän aikana, mikäli tilisiirto on tehty klo 15 mennessä. 

     

     

  • Tilisiirto ulkomaille

    Maksaessasi maksuja euromääräisenä ja EU-alueella, voit maksaa ne tavallisena ns. SEPA-maksuna. Jos maksu on muulle alueelle kuin EU:hun tai muussa valuutassa, tulee sinun käyttää verkkopankissa ulkomaanmaksulomaketta. Valitse verkkopankissa Maksa ulkomaille.

    Ulkomaanmaksun toimeksiantolomake

  • Miten vastaanotan maksuja ulkomailta?

    Anna maksajalle paitsi tilinumerosi IBAN-muodossa, myös pankin BIC-koodi. Danske Bankin BIC-koodi on DABAFIHH. Jos maksu saapuu muuna kuin SEPA-maksuna, saapuvasta maksusta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.