Koronavirus

 

Koronaviruksen aiheuttaman erityistilanteen vuoksi Danske Bank tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja asiakkaillemme. Tuemme esimerkiksi säännölliset tulonsa tilapäisesti työttömyyden tai lomautuksen vuoksi menettäneitä henkilöasiakkaita ja yrityksiä, jotka tarvitsevat lisälikviditeettiä kysynnän laskun tai tilausten peruutusten vuoksi.

Lue lisää: Danske Bank tarjoaa tukea ja joustavuutta koronaviruksen vaikutuksiin asiakkailleen


Muistathan, että emme koskaan ota yhteyttä ja kysy arkaluontoisia tietoja liittyen maksu- tai tunnistusvälineisiisi. Ole tarkkana ja älä luovuta pankkitunnuksiasi, PIN-koodiasi tai korttisi numeroa eteenpäin. Koronavirus on houkutellut huijarit esiin hyödyntämään ihmisten hätää ja epävarmuutta. Olethan erityisen tarkkana myös tietoturvaan liittyvissä asioissa! Lue lisää, Tarkkana verkossa.


Koronavirus heiluttaa osakemarkkinoita

Sijoitusasiantuntijamme palvelevat numerossa 0200 2000 (pvm/mpm) ma–pe 8–18:30. Asiantuntijamme auttavat tarkistamaan sijoitustesi tilanteen sekä arvioimaan vastaavatko sijoituksesi tavoitteitasi. Tutustu myös  Danske Bankin asiantuntijoiden kommentteihin siitä, miten markkinoiden myllerryksessä kannattaa toimia.

Uusimmat artikkelit:

 

 

Apua pankkiasiointiin senioreille ja erityisryhmille

Olemme avanneet puhelinlinjan senioreita ja erityistä tukea tarvitsevia asiakkaitamme varten. Asiakaspalvelumme palvelee ja opastaa numerossa 0200 25889 ma–pe 9-17 (pvm/mpm) kaikissa pankkiasiointiin liittyvissä kysymyksissä. 

Lue lisää: Apua pankkiasiointiin erityisryhmille ja heidän läheisilleen 


Verkko- ja mobiilipankki palvelee kellon ympäri

Muistathan, että voit hoitaa lähes kaikki pankkiasiasi mobiili- ja verkkopankin kautta. Mikäli pankkitunnuksesi katoaa tai epäilet niiden olevan varastettu, soita viipymättä sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm)ja pyydä sulkemaan tunnuksesi. Numero vastaa ympäri vuorokauden.

Mobiili-, verkkopankki, puhelinpalvelu vai käynti konttorilla? Katso missä hoidat pankkiasiasi kätevimmin.

Koronavirus tarttuu pisaratartuntana, joten turvallisin maksutapa on lähimaksu tai mobiilimaksaminen, kuten MobilePayGoogle Pay ja Apple Pay. Tiesithän, että voit tilata itsellesi verkkopankista niin luotto- kuin debit-kortinkin. Mikäli korttisi katoaa tai varastetaan, saat sen kuoletettua mobiilipankissa.

 

Tukea laina- ja luottoasioissa

Asiakkaidemme taloudellinen mielenrauha on meille tärkeää – myös poikkeustilanteissa. Tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja tukeaksemme esimerkiksi säännölliset tulonsa tilapäisesti työttömyyden tai lomautuksen vuoksi menettäneitä henkilöasiakkaita. Lue lisää: Tarvitsen taloudellista joustoa arkeeni. Mitä teen?

Olemme varautuneet olemaan asiakkaidemme tukena ja toimimaan asuntolaina- ja asuntokauppatilanteissa normaalisti. Terveyden ja turvallisuuden varmistamiseksi suosimme ensisijaisena neuvotteluvaihtoehtona puhelin- tai etätapaamista.

Otathan huomioon, että tällä hetkellä asuntolainaneuvotteluissa ja hakemusten käsittelyssä on ruuhkaa.  Pyrimme käsittelemään hakemuksesi noin viikon kuluessa ja muutos tulee voimaan viimeistään lainan seuraavan eräpäivän jälkeisenä eräpäivänä. Jos olet hakenut lyhennysvapaata, on se mahdollista saada voimaan myös takautuvasti, mikäli lyhennysvapaa on myönnettävissä. Kiitos kärsivällisyydestäsi!


Yrityspalvelut

Tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja tukeaksemme yrityksiä, jotka tarvitsevat lisälikviditeettiä kysynnän laskun tai tilausten peruutusten vuoksi. Tarkastelemme kunkin yrityksen tilannetta yksilöllisesti ja arvioimme kuinka voimme auttaa heitä parhaiten.

Lue lisää: Koronavirus ja yrityksen pankkiasiat

 

Asiointi konttoreissamme

Koronaviruksen aiheuttaman erityistilanteen vuoksi palvelemme sinua konttorissa päivittäisasioinnissa, kun asiaasi ei voida hoitaa puhelimitse. Esimerkiksi, jos sinulla ei ole toimivia pankkitunnuksia tai maksukortteja ja olet:

  • sopimassa uusista pankkitunnuksista
  • tilaamassa uutta korttia
  • maksamassa laskuja tai tekemässä tilisiirtoja
  • nostamassa tai tallettamassa käteistä
  • avaamassa uusia palveluita tai allekirjoittamassa sopimuksia.

Asiakkaidemme ja asiantuntijoittemme terveys on meille ensisijaisen tärkeää. SIksi pyydämme, että asioit konttorissamme vain terveenä.

Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm). Mobiili- ja verkkopalveluissamme voit hoitaa itse kaikki pankkiasiasi digitaalisesti juuri silloin, kun se sinulle parhaiten sopii.



Toisen puolesta asiointi valtakirjalla

Mikäli henkilö on estynyt hoitamaan omia pankkiasioitaan, hän voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan. Tätä varten tehdyssä valtakirjassa nimetään henkilö, jolle valtuutus halutaan antaa sekä määritellään ne asiat, joita valtuutus koskee. Valtuuttaja voi valtakirjasta huolimatta edelleen hoitaa myös itse niitä asioita, joita hän edelleen kykenee hoitamaan.

Mitä pankkiasiointia valtakirjalla voi hoitaa?

Danske Bankin pankkiasioinnin valtakirjalla valtuutettu voi hoitaa kertaluontoisesti seuraavia pankkiasioita toisen puolesta:

  • Maksaa valtuuttajalle osoitettuja laskuja valtuuttajan Danske Bankissa olevilta tileiltä
  • Tehdä muutoksia valtuuttajan Danske Bankissa oleviin maksusopimuksiin
  • Tehdä tilisiirron valtuuttajan Danske Bankissa olevien tilien välillä (enintään 1 000 EUR)
  • Nostaa käteistä valtuuttajan Danske Bankissa olevilta tileiltä (enintään 200 EUR)
  • Sulkea valtuuttajan pankkitunnukset

Täältä löydät täytettäväksi valtakirjan, jolla voidaan valtuuttaa edellä mainittuun pankkiasiointiin Danske Bankissa: Valtakirja pankkiasioiden hoitamiseen.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista valtakirjan avulla sivuiltamme.



Käteistä ilman pankkikorttia

Danske Bank aloittaa 500–15 000 euron suuruisten käteistilausten postittamisen asiakkaan valitsemaan Postin palvelupisteeseen 2. huhtikuuta alkaen. Palvelu on tarjolla toistaiseksi maksutta koko Suomen alueella kaikille pankin henkilöasiakkaille. Lue lisää: Danske Bank aloittaa maksuttoman käteisen toimituksen henkilöasiakkailleen

Käteispostituksien aloittamisesta huolimatta suosittelemme asiakkaillemme kortti- tai mobiilimaksamista aina mahdollisuuksien mukaan etenkin vallitsevan koronaviruspandemian aikana.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Matkani peruuntui ja maksoin matkani luottokortilla, johon on liitettynä matkavakuutus. Korvataanko maksamani matka ja miten toimin?

    Vakuutuksesta ei korvata koronaviruksesta aiheutuneita matkan peruutuskuluja. Vakuutusehtojen mukaan korvausta ei myöskään makseta riippumatta siitä, että UM ei suosittele matkustamista tietyille alueille. Kuluja ei myöskään korvata, jos lentoyhtiö peruuttaa lennot.

    Vakuutuksesta korvataan matkan peruuntuminen eli kotimaasta matkalle lähdön estyminen, joka on aiheutunut pakottavasti vakuutetun omasta tai hänen lähiomaisensa äkillisestä vakavasta sairastumisesta, tapaturmasta tai kuolemasta. Pakottavuus arvioidaan lääketieteellisin perustein.

    Matkan peruuntumiskuluja korvataan myös, jos ne johtuvat vakuutetun kotimaassa olevaan omaisuuteen odottamatta kohdistuneesta merkittävästä taloudellisesta vahingosta, joka pakottavasti aiheuttaa matkan peruuntumisen. Kaikkien samassa taloudessa asuvien vakuutettujen henkilöiden matkan peruuntuminen korvataan, mikäli yksi vakuutettu on estynyt lähtemästä matkalle edellä määritellyllä tavalla

  • Onko luotokortilla maksaminen turvallista?

    Kortin luotto-ominaisuudella maksaessasi saat lisäturvaa tilanteissa, joissa palvelun tai tuotteen toimittava yritys menee konkurssiin. Tällöin voit reklamoida pankin ja korttiyhtiön kautta siitä, että tilaamasi tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu ja saada näin hyvityksen jo tehdystä maksusta. Luottokorttia kannattaa siis suosia erityisesti lentovarauksia tehtäessä ja verkkokauppaostoksissa. Tämän lisäksi voit hakea hyvitystä käyttämättömän lahjakortin osalta, jos olet ostanut lahjakortin korttisi luotto-ominaisuudella ja lahjakortin myynyt yritys on hakeutunut konkurssiin.

    Kortin debit-ominaisuudella maksettujen ostoksien osalta voit hakea hyvitystä kortin myöntäneeltä pankilta, mutta kuluttajansuojalain tuomaa lisäturvaa ei ole.

  • Tarvitsen taloudellista joustoa arkeeni. Mitä voin tehdä?

    Luottokorttilaskun lyhennysvapaa tai kuukausierän pienennys

    • Jos sinulla on tällä hetkellä haasteita selviytyä luottokorttisi kuukausierästä, voit hakea tilapäistä maksuvapaata tai kulutusluottosi kuukausittaisen maksuerän pienennystä verkkopankkisi kautta kohdassa Kortit ja valuutta – Muuta korttia.

    Luottorajan korotus

    • Jos sinulla on luottokortti ja tarvitset väliaikaista helpotusta tai enemmän taloudellista joustoa arkeesi, voit hakea nyt verkkopankin kautta maksuttomasti luottorajan korotusta. Luottorajan korotusta voit hakea valikon kohdassa Kortit ja valuutta – Hae korttia - Hae korttia tai korotusta nykyiseen luottorajaan. Valitse kortti, johon haluat hakea luottorajan korotusta ja täytä hakemus kortin sivulla. Jos sinulla on luottokortti, jota ei löydy listasta, voit täyttää hakemuksen sivun alaosassa olevalla lomakkeella. 

    Uusi luottokortti

    • Jos sinulla ei ole luottokorttia, voit hakea uutta luottokorttia tai käyttölainaa verkkopankin kautta valikon kohdassa Kortit ja valuutta – Hae korttia. Luottokortin avulla on mahdollista saada lisää joustavuutta omaan talouteensa ja esimerkiksi tasata isompia menoeriä useammalle kuukaudelle.
  • Miten haen lyhennysvapaata asuntolainaani?

    Danske Bank haluaa tukea asiakkaitaan, jotka kärsivät äkillisistä koronaviruksen vaikutuksista ja täyttävät yleiset luottokelpoisuusehdot. Verkkopankin kautta haettu yhennysvapaa on mahdollista saada maksutta kerran jopa 6 kuukaudeksi.

    Voit hakea lyhennysvapaata suoraan verkkopankistasi kohdasta Lainat – Muuta Lainaa.
    Huomioithan, että hakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa. Jos et ehdi saamaan meiltä hakemuksellesi päätöstä ennen seuraavan lainanlyhennyksesi eräpäivää, maksathan tulevan erän vielä normaalisti.

    Akavalaisten asuntolainan muutoksia koskevat edut ovat normaalisti voimassa.

    Lyhennysvapaa on mahdollisuus, joka on kannattavaa säästää tilanteeseen, jolloin sitä todella tarvitsee. Tällä hetkellä korkotaso on edullinen, jolloin myös lainan lyhentäminen on kannattavaa.

  • Asuntolainojen korkojen nousu mietityttää. Onko syytä huoleen?

    Korkotason kehitystä ei voi ennustaa tarkasti. Tällä hetkellä näköpiirissä ei kuitenkaan ole asuntolainojen korkojen välitöntä nousua.

    Jos korkotaso ja oma maksukyky tulevaisuudessa pohdituttaa, korkosuojauksen avulla voi olla mahdollista lisätä omaa taloudellista mielenrauhaa. Korkosuojauksesta saat tarvittaessa lisää tietoa laina-asiantuntijoiltamme lähettämällä esimerkiksi viestin verkko- tai mobiilipankin kautta. Huomioithan, että palvelussamme on tällä hetkellä ruuhkaa.

  • Minulle on varattu tapaaminen konttorilla. Miten toimin?

    Haluamme omalta osaltamme estää tartuntatautien, kuten koronaviruksen ja influenssan leviämistä, sillä asiakkaidemme ja asiantuntijoidemme terveys ja hyvinvointi on meille ehdottoman tärkeää.

    Siksi pyydämme, että et tule toimitiloihimme, jos
    • tunnet itsesi millään tavalla kipeäksi tai
    • epäilet, että olet itse tai joku lähipiiristäsi on altistunut koronavirukselle tai
    • olet itse tai joku lähipiiristäsi on matkustanut ulkomaille edellisen 14 päivän aikana.

    Tapaamme sinut mieluusti laina- ja sijoitusasioissa verkkotapaamisessa ja puhelinneuvottelussa, kun käytössäsi on pankkitunnukset.

  • Pitäisikö minun nyt nostaa kaikki säästöni?
    Pankki ja tili ovat rahoille käteistä turvallisempi säilytystapa, emmekä siksi suosittele asiakkaillemme suurten käteissummien säilyttämistä vaan nostamista tarpeen mukaan. Yksityishenkilöiden pankkitalletuksia suojataan talletussuojalla. Talletussuojarahaston tarkoitus on varmistaa tallettajan saatavien takaisinmaksu silloin, jos talletuspankki ei takaisinmaksua itse kykene suorittamaan. Koska Danske Bankin pankkipalveluita Suomessa tarjoaa Danske Bank A/S Suomen sivuliike, suomalaiset asiakkaat kuuluvat Tanskan talletussuojarahaston alle. Talletussuojan taso on Tanskassa ja Suomessa sama, 100 000 euroa.
  • Pitäisikö minun myydä sijoitukseni?

    Suosittelemme pitkäaikaisia sijoittajia yleisesti pitämään kiinni sijoituksistaan, jos ne sopivat heidän sijoitusprofiiliinsa, jossa otetaan huomioon niin riskinottohalukkuus kuin sijoitusaikakin. Se koskee niin yksittäisiin arvopapereihin, rahastoihin kuin sijoitusratkaisuihinkin sijoittaneita. Arviomme mukaan koronaviruksen negatiivinen vaikutus talouteen jää väliaikaiseksi.

    Historiallisesti osakkeet ovat ajan kuluessa tarjonneet houkuttelevaa tuottoa, ja se on odotuksemme myös jatkossa, mutta matkan varrella on aina nähty myös huomattavia kurssilaskuja. Se kuuluu osakemarkkinoiden luonteeseen, mikä on nähty lukuisia kertoja aikojen saatossa.

  • Kannattaako suuret kurssilaskut hyödyntää ostamalla osakkeita?

    Tällä hetkellä epävarmuus on yhä liian suurta, jotta Danske Bank voisi lisätä osakkeiden osuutta salkuissaan. Jos haluaa hyödyntää kurssilaskuja osakkeita ostamalla, suosittelemme yleensä hajauttamaan ostot laajasti osakemarkkinoille yksittäisiin osakkeisiin keskittymisen sijaan. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi indeksirahastojen kautta, sillä ne sijoittavat hyvin laajasti erilaisiin osakkeisiin. Näin voi vähentää riskiä siitä, että on sijoittanut liikaa yrityksiin, jotka kärsivät epätavallisen paljon koronaviruskriisistä ja talouskasvun heikentymisestä.

    Jos haluaa sijoittaa yksittäisiin osakkeisiin, suosittelemme keskittymään laatuosakkeisiin, eli yrityksiin, joiden ominaispiirteitä ovat muun muassa matala velkaantumisaste ja tuoton vakaa kasvu. Ne pystyvät yleensä selviämään paremmin vaikeista ajoista. Kiinnostavia laatuosakkeita on kaikilla toimialoilla ja maantieteellisillä alueilla, mutta etenkin IT-alalla.