Danske ID -tunnistussovellus yrityksille

Danske ID on mobiililaitteeseen ladattava tunnistussovellus, joka korvaa jatkossa yritystunnusten muovisen turvakortin.

 

  Lataa Androidille

  Lataa iPhonelle

 

 

 Näin otat sovelluksen käyttöön  

  1. Lataa sovellus sovelluskaupastasi hakusanalla "Danske ID".  
  2. Ota turvakortti esiin ja kirjaudu sisään. Ensimmäisellä kerralla tunnistussovellusta käyttäessäsi tarvitset vanhaa muovista turvakorttiasi. 
  3. Luo itsellesi PIN-koodi, jolla kirjaudut sisään jatkossa.

Videolta näet, miten Danske ID -tunnistussovellus toimii ja kuinka saat sovelluksen helposti käyttöösi.


85f48d3e-00090254-e6e8e429

 

Muovinen turvakortti poistuu –  tilalle kätevä sovellus

 
Danske ID ladataan mobiililaitteeseen, joten se pysyy kätevästi tallessa ja kulkee aina mukana. Jos puhelimen tai tabletin käyttö ei ole mahdollista, tarjoamme tunnuslukulaitteen sitä tarvitseville asiakkaille. Lisää tietoa tunnuslukulaitteesta saat yritysasiakaspalvelustamme 0100 2580, ma–pe 8–18 (pvm/mpm).

 

Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset eli jokaisella yrityksen verkkopankkitunnusten haltijalla tulee olla oma tunnistussovellus tai tunnuslukulaite. Muovinen turvakortti tulee säilyttää vielä toistaiseksi.

Danske ID ja useat eri pankkitunnukset

 
Tällä hetkellä yhdellä mobiililaitteella voi käyttää vain yksiä pankkitunnuksia. Sinun kannattaa aktivoida Danske ID -sovellus niillä pankkitunnuksilla, joita käytät enemmän ja käyttää toisia tunnuksia turvakortilla nykyiseen tapaan. 

 

 

Mikäli sinulla on käytössäsi useampia mobiililaitteita, voit aktivoida toiset tunnukset puhelimeesi ja toiset esimerkiksi tablettiin. Myöhemmin syksyn aikana tulee mahdolliseksi käyttää kaikkia eri pankkitunnuksia yhdellä ja samalla mobiililaitteella.

Danske ID korvaa muovisen turvakortin, kun...



Kirjaudut Districtiin

Danske ID korvaa muovisen turvakortin kun kirjaudut yrityksen verkkopalveluun, Districtiin. 



Vahvistat verkko-ostokset

Sinun ei enää tarvitse kaivaa vanhaa muovista turvakorttia esiin kun haluat vahvistaa verkko-ostoksesi.


Tunnistaudut palveluihin

Danske ID korvaa vanhan muovisen tunnuslukukortin kun tunnistaudut kolmannen osapuolen palveluihin, kuten esimerkiksi Verohallinnon sivuille.
379d8c8c-00090254-8f08ca8f

Säilytä pankkitunnuksiasi huolellisesti

Ethän koskaan luovuta pankkitunnuksiasi toisen henkilön käyttöön. Säilytä pankkitunnusten salasanaa erillään, mieluiten vain muistissasi. Pankki ei koskaan ota yhteyttä sähköpostilla tai puhelimella kysyäkseen tunnuslukuasi tai tunnistussovelluksesi tietoja. Sähköpostiviestimme eivät koskaan sisällä linkkejä mihinkään verkkopalveluun.

Jos kadotat salasanasi, ota viipymättä yhteyttä pankkiin estääksesi pankkitunnustesi luvattoman käytön. Vastuusi pankkitunnustesi väärinkäytöstä lakkaa, kun pankki on vastaanottanut ilmoituksen niiden katoamisesta tai joutumisesta vääriin käsiin.

Pidä turvakortti edelleen tallella

Turvakorttien poistuminen johtuu kaikkia pankkeja koskevan uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista, joiden tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa.

Säilytäthän muovista turvakorttiasi vähintään 14.9.2019 asti. Tämä on erittäin tärkeää niitä tapauksia varten, jolloin Danske ID:n käyttö ei ole mahdollista – esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme.


Kysymyksiä ja vastauksia

  • Miten tunnistussovellus käytännössä toimii?

    Danske ID -tunnistussovellus toimii näin:

    1. Kirjoita sisäänkirjautumissivulla käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja paina 'Jatka'.

    2. Valitse Danske ID -välilehti ja lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla 'Lähetä'

    3. Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi ja näppäile sovellukseen oma PIN-koodisi ja vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä 'Hyväksy'

    Vahvistettuasi siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle tai palveluun, johon olit kirjautumassa. Tällä hetkellä voit kirjautua Danske ID -tunnistussovelluksella yritysten verkkopalveluun Districtiin, verkkopankkiin sekä maksaa verkkomaksuja ja tunnistautua kolmannen osapuolen — kuten Verohallinnon tai Kansaneläkelaitoksen — palveluihin.

  • Miksi turvakorttien käyttö päättyy?
    Turvakorttien poistuminen johtuu uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista ja koskee kaikkia pankkeja. Tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa. Turvakorttien käytöstä luovutaan 14.9. mennessä. Säilytä turvakortti kuitenkin vielä toistaiseksi – saatat tarvita sitä esimerkiksi asioidessasi puhelinpalvelussamme. 
  • Millä laitteilla sovellus toimii?
    Sovellus toimii kaikissa älypuhelimissa ja tableteissa, joissa on iOS (versio 11.4 tai uudempi) tai Android (versio 5.0 tai uudempi) käyttöjärjestelmä.
  • Miten toimin, jos minulla ei ole älypuhelinta tai tabletlaitetta?
    Vaihtoehtoisesti on saatavilla erillinen tunnuslukulaite, joka toimii tunnuslukusovelluksen tavoin. Laite on tarkoitettu niille asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Danske ID -tunnistussovellusta. Tunnuslukulaitteen saa tilattua joko laittamalla viestin verkkopankin kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme. 
  • Miksi minun tulee vielä säilyttää muovista turvakorttia?
    Danske ID ei heti toimi kaikissa palveluissa. Tarvitset vielä jonkin aikaa muovista turvakorttia esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme.
  • Olen vaihtamassa älypuhelinta. Kuinka saan Danske ID:n uuteen puhelimeeni?
    Lataa Danske ID sovelluskaupastasi uuteen puhelimeesi ja aktivoi se käyttöön pankkitunnuksillasi. Ensimmäisellä kerralla tarvitset turvakorttia ja jatkossa voit kirjautua sisään omalla PIN-koodillasi.
  • Onko tunnistussovelluksen käyttäminen turvallista?
    Sovelluksen käyttäminen on turvallista. Sovelluksen avaaminen on suojattu PIN-koodilla, sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. Kun käytät Danske ID:tä, sovellus kertoo sinulle, mihin palveluun olet tunnistautumassa. Danske ID lähettää taustalla tunnuslukuja pankille suojatussa verkossa, joten tunnusluvut ovat kertakäyttöisiä ja tapahtumakohtaisia. On hyvä myös huomioida, että mobiililaitteesi muut sovellukset eivät pääse Danske ID:n tietoihin. Suosittelemme, että suojaat mobiililaitteesi aina myös näytönlukituksella.
  • Mitä teen, jos puhelimeni katoaa tai varastetaan?
    Ota yhteyttä numeroon 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la-su 10-16 (pvm/mpm) ja pyydä sulkemaan puhelimeesi ladattu tunnistussovellus.