Jaa

HögforsGST: Luottamus omaan tekemiseen ja hyvä tiimi kasvun tärkeimmät tekijät

Lämmitysjärjestelmäyrityksen HögforsGST:n tuotteet auttavat vähentämään kaukolämmön energiankulutusta ja ilmastopäästöjä. Suomessa kaukolämmityksen osuus lämpömarkkinoista on 50 prosenttia. Kaukolämpö on yksi merkittävistä keinoista vähentää lämmityksen ilmastopäästöjä.

”Jos kaikkiin Suomen kerrostaloihin asennettaisiin meidän uuden sukupolven hybridijärjestelmämme, asumisen ilmastopäästöjä voitaisiin leikata jopa 30 prosentilla. Energiasäästöt olisivat noin 6 000 gigawattituntia, mikä vastaa karkeasti arvioituna koko Helsingin lämmitystä”, HögforsGST:n toimitusjohtaja Antti Hartman arvioi.

HögforsGST valmistaa kaikki tuotteensa Leppävirran tehtaalla, ja sillä on 11 kansainvälistä myyntiorganisaatiota. Yritys toimii vahvasti erityisesti Suomessa ja Ruotsissa sekä Norjassa. Ruotsissa kaukolämmön osuus markkinoista on lähes sama kuin Suomessa, mutta energiansäästöajattelu on paljon pidemmällä. Norjassa kaukolämmön osuus on kasvussa.

Paine energiankäytön optimointiin ja lämmityksen ilmastopäästöjen leikkaamiseen lisääntyy vuosi vuodelta.

– Meillä ja muilla suomalaisilla alan osaajilla on varmasti annettavaa tulevaisuuden haasteisiin”, Hartman toteaa.

Kotimaan liiketoiminta ja kansainvälinen bisnes käsi kädessä

HögforsGST:n liiketoiminta on ollut alusta lähtien kansainvälistä. Ensimmäiset toimitukset vuonna 2005 lähtivät sekä kotimaahan että maailmalle. Alkuun HögforsGST:n liiketoiminta oli 95-prosenttisesti kotimaanvetoista. Nyt puolet liiketoiminnasta tulee viennistä, puolet Suomesta.

– Suomen kaukolämpömarkkinat ovat melko pienet, joten halusimme enemmän mahdollisuuksia lähtemällä rajojen ulkopuolelle. Yrityksessä oli jo valmiiksi erilaista kokemusta vientitoiminnasta ympäri maailman. Kansainvälistyminen oli tavoitteena alusta asti”, vuonna 2005 taloon talousjohtajaksi tullut toimitusjohtaja Hartman toteaa.

Hartmanin mukaan kansainvälistymistä ei tulisi ajatella erillisenä prosessina tai pitää täysin erilaisena toimintona kuin liiketoimintaa kotimaassa. Sitä tulisi ennemmin tarkastella kokonaisuutena yrityksen kasvun näkökulmasta yleisesti. Olennaista on, että liiketoimintasuunnitelma toimii hyvin ja kasvu on osa koko yrityksen prosesseja.

– Liiketoiminnassa on aina eroja ja se vaatii paikalliskosketusta, oli sitten kyseessä toiminta eri maissa tai vain eri paikkakunnilla. Myyjän suurin valtti onkin paikallisten ihmisten ja yhteistyökumppaneiden tunteminen”, Hartman sanoo.

Räätälöidyt tuotteet tuovat haastetta sekä kotimaan toimintoihin että vientiin. HögforsGST mitoittaa lämmitysjärjestelmänsä kiinteistökohtaisesti. Tämä vaatii aktiivista keskustelua paikallisten LVI-suunnittelijoiden ja -asentajien sekä energiayhtiöiden kanssa.

Kaikki lähtee uskosta itseen ja omaan tuotteeseen – pienet askeleet vievät pitkälle

 Laajentuminen uusille markkinoille pitääkin tehdä harkituin ja varmoin askelin.

– Olemme rajanneet kohdemaamme tarkasti, koska ei ole järkevää lähteä kymmeneen maahan vähän kokeilemaan. Kun mennään, niin mennään tosissaan,” Hartman painottaa.

Ennen kaikkea kansainvälistyminen ja kasvu vaativat rohkeutta sekä uskoa omaan osaamiseen.

– Usein sanotaan, että myyjän paras keino on myydä tuote ensin itselleen ja vasta sitten jollekin toiselle. Tämä pätee – jos ei itse usko omaan tuotteeseen, niin ei asiakaskaan usko”, Hartman muistuttaa.

– Kun yrityksellä on oikea tuote tai konsepti, johon se itse uskoo ja jota se on valmis kehittämään, ollaan jo pitkällä. Seuraavaksi vaaditaan terävä tiimi, joka kykenee rakentamaan luottamusta asiakkaaseen ja löytämään oikeat paikalliset kumppanit.Myyjät ovat tässä avainpelureita. On kuitenkin tärkeää, että koko organisaatio tukee vientiä, sillä kasvu on joukkuepeliä”, Hartman toteaa.

Kansainvälistyvän yrityksen pitää myös pystyä hyväksymään, ettei päivässä tai kahdessa saa tuloksia. Vienti vaatii investointeja, onnistuneita projekteja ja toimituksia sekä pitkäjänteistä työtä ja vuoropuhelua. Luottamusta ja sidosryhmäverkostoja ei rakenneta hetkessä.

– Viennistä kuten kotimaankin liiketoiminnasta oppii jatkuvasti. Harvoin on kyse isoista oivalluksista, vaan enemmänkin siitä, että kotiläksyt ja perustyö tehdään joka päivä hyvin ja kehitystä vaalitaan. Kasvu syntyy pienin askelein. Yksi iso askel voi viedä harhaan, mutta pienet askeleet kehittävät vuosien mittaan markkinan mestareita”, Hartman kertoo.

HögforsGST

  • Perustettu 2004.
  • Erikoistunut korkeatasoisten lämmitysjärjestelmien valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin. 
  • Liikevaihto (2017) noin 23,5 milj. euroa.
  • Danske Bankin asiakkaana vuodesta 2008. Tuolloin Danske toimi yritysjärjestelyiden rahoittajana omistusjärjestelyssä.
  • Myöhemmin  yrityksen liikevaihto on tuplaantunut ja uusien omistusjärjestelyiden myötä pääomasijoittajat on lunastettu ulos.


Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.