Jaa

Oilon Group haki vauhtia kansainvälisille markkinoille Kiinasta

Kotimaanmarkkinoiden tuki on edellytys onnistuneelle kansainväliselle liiketoiminnalle. Se, ovatko kotimaanmarkkinat Suomen yli viiden miljoonan vai Kiinan yli miljardin ihmisen luokkaa, asettaa tiettyjä haasteita suomalaisyrityksien kansainvälistymiselle. Pienestä Suomestakin voi ponnistaa menestyviä yrityksiä aloille, joilla kansainvälinen kilpailu on kovaa.

Maailmalla kuulee joskus kilpailijoidemme ihmettelevän, miten Suomesta on voinut ponnistaa tällainen yritys, Oilon Groupin toimitusjohtaja Tero Tulokas hymyilee.

Oilon Group on suomalainen energia- ja ympäristöteknologiayritys, jonka tavoitteena on valmistaa ympäristöystävällistä energiaa. Oilonin tuotteita ovat polttimet ja lämpöpumput. 

– Ympäristöarvot ja kansainvälisyys ovat olleet mukana yrityksen perustamisesta eli vuodesta 1961 lähtien, puoli vuotta toimitusjohtajana ja yhteensä lähes 10 vuotta yrityksessä työskennellyt Tulokas kertoo.

Kansainvälistyminen mahdollistaa kasvun ja kehityksen

Tulokas listaa kolme askelta kansainvälistymistä aloittelevalle yritykselle. Ensimmäinen askel on kohdemaan markkinapotentiaalin ja tuotevaatimusten selvittäminen. 

– Toinen askel on päätös kansainvälisille markkinoille lähtemisestä ja siinä päätöksessä pysyminen. Epäilijöitä löytyy aina, mutta yrityksen on tärkeää luottaa omaan tekemiseensä ja tuotteeseensa, Tulokas toteaa.

Yrityksen ensimmäiset kansainvälistymisen askeleet johtivat silloiseen Neuvostoliittoon ja Pohjoismaihin. Näiden markkinoiden jälkeen suunnattiin 80-luvun lopussa Saksaan. Keski-Euroopassa energia-alan kilpailu oli todella kovaa ja markkinat suosivat paikallisia tuotteita. Oilon päätti suuntautua kehittyville markkina-alueille, kuten Kiinaan ja Intiaan- Pääkilpailu käytiin siinä vaiheessa vientimerkkien kesken ja Oilon oli samalla viivalla muiden eurooppalaisten brändien kanssa.

Erityisen suurta itsevarmuutta tarvitaan yrityksen ensimmäisinä vuosina maailmalla.

– Alussa toiminta uudessa maassa on herkimmillään ja myös virheitä sattuu helpommin. Yrityksen pitää olla valmistautunut siihen, että toiminta on hyvin todennäköisesti ensimmäiset vuodet tappiollista. Vasta sen jälkeen investoinnit alkavat tuottaa tulosta, Tulokas kertoo.

Kiina on tällä hetkellä Oilonin markkina-alueista suurin. Kiinan menestyksestä yritys on hakenut vauhtia myös Brasiliaan ja viimeisimpänä Yhdysvaltoihin vuonna 2014. 

Vasta kolmantena askeleena tulevat käytännön asiat: esimerkiksi sijainti ja rekrytointi kohdemaassa. Tulokas näkee Oilonin onnistuneen Kiinassa todella hyvin näissä molemmissa.

– Kiinassa tehtaamme sijaitsee lähellä Shanghaita Wuxissa, jossa infrastruktuuri ja alihankintaverkosto on erinomainen, mutta kustannustaso on Shanghaita kohtuullisempi.

Kaikki lähtee hyvistä ihmisistä

Hyvät rekrytoinnit ovat liiketoiminnan a ja o. Oilonin periaatteena on ollut lähettää yksi henkilö Suomesta työskentelemään ulkomaisissa toimipisteissä, mutta myös hyvät paikalliset rekrytoinnit ovat ehdottoman tärkeitä.

Kansainvälinen kauppa vaatii aina kohdemaan kulttuurin tuntemista. Maailmalla hyvät paikalliset kontaktit ja työntekijät auttavat myös taklaamaan pahimmat kulttuurien väliset haasteet. 

– Esimerkiksi Kiinassa halutaan todella tuntea yhteistyökumppanit ennen kuin tehdään kauppaa. Suomessa bisnes ja vapaa-aika pidetään selkeämmin erossa toisistaan, Tulokas kertoo.

Tulokas johtaa 360 ihmisen yritystä, joka toimii viidessä eri maassa ja myy tuotteitaan ympäri maailmaa. Luottamus omaan tiimiin, työntekijöihin ja yhteistyökumppaneihin on välttämätöntä.

– Turbulenssissa maailmassa luottamuksellinen suhde myös yrityksen yhteistyökumppaneihin on aivan ehdotonta, Tulokas toteaa.

  • Energia- ja ympäristöteknologian cleantech-yritys, joka valmistaa polttimia ja lämpöpumppuja
  • Perheyritys, perustettu vuonna 1961
  • Liikevaihto vuonna 2017 noin 72 miljoonaa euroa
  • Toimii Suomen lisäksi Kiinassa, Venäjällä, Brasiliassa ja Yhdysvalloissa

Katso myös nämä


Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.