Jaa

Strategian luominen ja markkinan valinta

  • 1.  Mitkä uudet markkinat ja mistä?

    1.  Mitkä uudet markkinat ja mistä?

    Monet yritysjohtajat huomaavat jossain vaiheessa, ettei kotimaassa ole enää kasvutilaa. Tällöin on luontevaa arvioida ulkomaisten markkinoiden mahdollisuuksia. Ruotsin, Saksan ja Viron kaltaiset lähimarkkina-alueet ovat hyviä paikkoja aloittaa.

    Kyseisessä maassa täytyy kuitenkin olla tarve yrityksesi tuotteille ja palveluille. Kerää sen vuoksi kohderyhmiltä, kilpailijoilta ja muilta tahoilta tietoa uuden markkina-alueen markkinatilanteesta. 

    Markkinan uhkien huolellinen analysointi suhteessa yrityksen vahvuuksiin ja heikkouksiin tarjoaa hyvät lähtökohdat päätöksenteolle, kannattaako aloittaa toiminta kyseisellä markkina-alueella vai miettiä muita vaihtoehtoja.

    Jos toteat, että yrityksen laajentumiselle ulkomaille on perusteita, pohdi seuraavia seikkoja strategian perustaksi: 

    • Mihin maihin ajattelit, että yrityksesi voisi laajentua?
    • Haluatko perustaa ulkomaille uuden yrityksen tai kenties ostaa jonkin paikallisen yrityksen?
    • Haluatko tehdä edustussopimuksen agentin kanssa?
    • Siirtyykö myös tuotanto mukana?
    • Entä missä pääkonttori sijaitsee?


  • 2.  Miten valita oikea markkina? 

    2.  Miten valita oikea markkina? 

    Laajentumiselle relevantein markkina riippuu yrityksen koosta, riskinsietokyvystä ja toimialasta. Markkina valitaan perusteellisen analyysin pohjalta, millä markkinalla on eniten kysyntää yrityksesi tarjonnalle. Tarkastele kunkin alueen makrotekijöitä, kuten muun muassa talouskasvua, poliittista vakautta ja toimialakohtaista kehitystä. Voit kääntyä asiantuntijoidemme tai kansainvälistymiseen erikoistuneiden yhteisöjen puoleen.

    • Team Finland -verkosto (teamfinland.fi) tarjoaa kansainvälistymisen eri vaiheisiin tietoa, neuvoja, koulutusta ja rahoitusta. Verkosto muodostuu työ- ja elinkeinoministeriöstä, ulkoasiainministeriöstä, opetus- ja kuluttuuriministeriöstä sekä julkisrahoitteisista organisaatioista (muun muassa Finpro, Tekes ja Finnvera).
    • Enterprise Europe Network (enterpriseeurope.fi) – kansainvälinen asiantuntijaverkosto neuvoo EU-rahoitukseen, kansainvälistymiseen ja juridisiin kysymyksiin liittyen.
    • Yritys-Suomi (yrityssuomi.fi) – kattava sivusto yritystoiminnan eri vaiheisiin, neuvoja, oppaita, yhteistyökumppaneita.
    • Kansainvälistymistesti (oma.yrityssuomi.fi) – Testaa yrityksesi lähtötilanne.

    Mahdollisuudet ja uhat

    Tee näin
    • Kysy neuvoa – selvitä paikalliset prosessit ja sääntely
    • Laadi laajentamisen tavoitteet ja varmista, että ne sopivat koko yrityksen tavoitteisiin
    • Selvitä mahdolliset haasteet: Mikä on paikallinen markkinatilanne ja pohdi, miten haasteet voidaan voittaa
    • Mieti erilaisia laajenemisen strategioita
    • Verkostoidu ja seuraa niiden ajatuksia, jotka tuntevat paikalliset markkinat
    • Valmistaudu integraatioon huolellisesti

    Vältä näitä
    • Laajentumista uudelle markkinalle ilman perusteellista valmistautumista
    • Kulttuurierojen merkityksen aliarviointia
    • Sen olettamista, että tuotteesi ja palvelusi saavat automaattisesti saman menestyksen kuin nykyisellä markkinalla
    • Laajentumisen aloittamista ennen kuin myös varasuunnitelma on laadittu
  • 3.  Osta, rakenna tai etsi yhteistyökumppani

    3.  Osta, rakenna tai etsi yhteistyökumppani

    Kun laajenemispäätös on tehty ja uusi kohdemaa valittu, voit valita kolmesta vaihtoehdosta:

    1. Osta valmis liiketoiminta
    2. Rakenna yritys alusta
    3. Valitse yhteistyökumppani

    Kaikissa näissä vaihtoehdoissa on omat etunsa ja haittansa. Ostamalla valmiin yrityksen, voit päästä nopeammin markkinoille ja pystyt hyödyntämään nykyistä liiketoimintaa. Perustamalla tytäryhtiön voit hyödyntää olemassa olevaa hallintoa ja integroida olemassa olevan yrityskulttuurin. Paikallisen yhteistyökumppanin löytäminen voi tarjota joustavuutta ja pienentää kansainvälistymisen riskejä. Harkitse tarkoin eri vaihtoehtoja ja mieti, mikä olisi oman yrityksesi strategian ja rahoituksen kannalta paras mahdollisuus.

    Asiantuntijamme palvelevat kokonaisvaltaisesti usealla markkinalla

    • Tarjoamme paikallista asiantuntijuutta 12 eri markkinalla
    • Autamme sinua tunnistamaan ja hallitsemaan valuuttariskiä
    • Voit optimoida likviditeetinhallinnan yli rajojen ja valuuttojen
    • Saat räätälöityjä toimiala- ja markkinakohtaisia analyyseja
    • Kätevä maksuliike ja reaaliaikaiset tilinäkymät maasta ja valuutasta riippumatta
    • Kattava näkemys yrityskorteista
    • Tarjoamme maakohtaiset ohjeet ja suunnitelmat

     
    Ota yhteyttä asiakaspalveluumme 0100 2580 ma–pe 8–18 (pvm/mpm).

  • 4.  Oikeudelliset näkökohdat ja käytännöt

    4.  Oikeudelliset näkökohdat ja käytännöt

    Yrityksen laajeneminen EU:n ulkopuolelle tuo mukanaan vielä enemmän vaihtoehtoja sopimussäännöksiin. Tulli- ja vientisäännökset sekä käytännöt ovat toisenlaisia kuin Suomessa ja EU:n sisällä.

    Vieraalla valuutalla tehtäviin maksuihin voi liittyä rajoituksia. Tavaroiden lähettäminen saattaa edellyttää erityisiä hyväksymisiä tai lupia. Jos palkkaat työntekijän johonkin toiseen maahan, kiinnitä huomiota kyseisen maan henkilöstö- ja työsuhdelainsäädäntöön, samoin henkilö- ja yritysverotukseen. Asiantuntijamme voivat kertoa sinulle, miten tällaisessa ympäristössä kannattaa toimia. Suosittelemme myös ottamaan yhteyttä alan asiantuntijoihin, kuten lakimiehiin.


Muut neuvomme kansainväliseen laajentumiseen:

Valmistautuminen ja rahoitus
Toteutus ja arviointi

Lue myös