Vad behöver du hjälp med?

Avtalsvillkor     Kontakt information

MEst ställda frågorna just nu

Ta en titt här först...

  • Hur öppnar jag ett nytt företagskonto?
  • Hur får jag egna bankkoder?

    Du behöver bankkoder för att kunna använda webbanken och andra tjänster som kräver identifiering. Om du ännu inte har personliga bankkoder, önskar vi dig varmt välkommen till vårt närmaste kontor. Du får bankkoderna utan avgift med en gång.

    Webbanken för företag District kan kopplas till bankkoderna för privatkunder. Om du önskar tillägga nya företagstjänster till District, vänligen kontakta vår företagstjänst på numret 0100 2580 mån–fre 8–18 (lna/msa). Vi berättar gärna mer och hjälper dig med att foga företagskonton till din webbank.

  • Vad är det för skillnad mellan Danske ID-appen och en kodkalkylator?

    Danske ID-identifieringsappen och den digitala kodkalkylatorn är båda verktyg som används för identifiering och som i fortsättningen ersätter säkerhetskortet i plast. Danske ID-appen och kodkalkylatorn används för samma ändamål, dvs. du använder någondera när du loggar in med bankkoder till din webbank, betalar inköp på nätet eller identifierar dig i tjänster hos tredje part, t.ex. Skatteförvaltningen eller Folkpensionsanstalten.

    Danske ID är en app som du kan ladda ner till din mobiltelefon eller pekplatta och du har den alltid behändigt till hands. Du hittar Danske ID i appbutiken för din mobila enhet med sökordet ’Danske ID’. Ladda ner appen och aktivera den. Det gör du med dina bankkoder, dvs. användarnamn, lösenord och tills vidare säkerhetskortet.

    Läs mer om Danske ID-appen

    Kodkalkylatorn är en apparat med digital bildskärm, som visar en varierande nummerserie när du klickar på knappen invid skärmen. Siffran ska matas in i det fält som reserverats för ändamålet när du loggar in eller identifierar dig i en webbtjänst eller godkänner betalningar på nätet. Du kan beställa en kodkalkylator via vår kundservice.

  • Vad avses med användaradministration?

    I modulen Administration i District ser du användarnas uppgifter och rättigheter. I användaradministrationen kan du lägga till, ändra och slopa användare och användarbefogenheter för District. Ändringarna signeras elektroniskt med bankkoderna och de träder i kraft omedelbart.

    Hur får jag tillgång till administrationsmodulen?
    Vänligen kontakta vår företagskundtjänst på numret 0100 2580 mån–fre 8–18 (lna/msa). Vi berättar gärna mer om modulen för användaradministration och de övriga flexibla möjligheter som District erbjuder.

  • Hur beställer jag en ny PIN-kod för mitt kort?

    Beställ PIN-kod

    • Det är redan vardag att betala med chip i Finland. I och med användningen av chip godkänns de flesta inklöpen med bank- eller kreditkortets PIN-kod.
    • Om du har tillgång till Districts kortmodul, går så här: Klicka i menyn på Kort – Kortöversikt och välj därefter i kortmenyn Beställ PIN-kod.
    • Du kan beställa en PIN-kod till ditt nuvarande kort genom att ringa vår företagskundtjänst på numret 0100 2580 mån–fre 8–18 (lna/msa). Kom ihåg att ha dina nätbankskoder till hands för identifiering.
    • PIN-koden levereras inom en dryg vecka.

    Visste du att...

    Du behöver komma ihåg endast en PIN-kod. Med det mångsidiga kundpaketet kan du välja en gemensam PIN-kod för alla dina betalkort i Danske Bank.

    Läs mer om våra behändiga konto- och kortpaket

  • Hur spärrar jag ett försvunnet kort eller mina bankkoder?

    Spärra kort via District

    • Om du har tillgång till Districts kortmodul, klicka i menyn på Kort – Kortöversikt och välj därefter det kort som du vill spärra i menyn ’Spärra kort’.

    Spärra bankkoder via District

    • Öppna i Districts meny sidan Inställningar – Bankkoder. Klicka på ’Spärra bankkoderna…’ och därefter på ’Spärra’.

    Du kan spärra kortet eller bankkoderna via kundservicen dygnet runt

    • Ring numret 0200 2585 (lna/msa).

    Obs! Om du samtidigt har beställt ett nytt ersättande betalkort i stället för det kort som du stängt, får du det nya kortet och PIN-koden inom en dryg vecka. Kortet och PIN-koden skickas av säkerhetsskäl i olika leveranser.

  • Hur ansöker jag om företagslån?

    Du kan höra dig för om våra finansieringsprodukter och boka tid för ett samtal genom att eller skicka begäran om kontakt via District eller vår webbplats Kontakta oss. Du kan också ringa vår företagskundtjänst på numret 0100 2580 mån–fre 8–18 (lna/msa).

    Minneslista för finansieringssamtal

    På finansieringssamtalet går vi igenom de grundläggande uppgifterna om ditt företag och verksamheten i stora drag, företagets ekonomiska situation, användningssyftet för finansieringen och eventuella säkerheter. Det lönar sig att skicka företagets fullständiga bokslutsuppgifter till banken redan före finansieringssamtalet.

    Om din företagsverksamhet redan är etablerad och du behöver finansiering för exempelvis en ny investering, lönar det sig att göra upp en investeringsplan. Av planen ska framgå de förändringar som investeringen innebär för företagets verksamhet, produktion, lönsamhet och balansställning. Det lönar sig också att fundera på olika alternativ för säkerheter i anslutning till projektfinansieringen och ta fram specificerade uppgifter om säkerheterna.

    Det är också viktigt att göra lönsamhetskalkyler och finansieringsplaner för att säkerställa ett framgångsrikt projekt. Alla dessa frågor är viktiga för dig. Samma frågor är viktiga också för oss.

    Förbered dig inför finansieringsmötet:

    • Senaste officiella bokslut
    • Mellanbokslut för innevarande period, om möjligt
    • Investeringsplan (projektplan) eller affärsidé och affärsverksamhetsplan
    • Detaljerade uppgifter om de säkerheter som erbjuds

Kontaktuppgifter

Danske Banks företagstjänster och
District-kundsupport

0100 2580
(lna/msa)
  • Vardagar 8–18

    utomlands: +358 100 2580

Övriga telefonnummer

Support för program- och materialöverföringstjänster

0600 12525
Vardagar 8–17 (1,19 €/min + lna/msa)
utomlands: +358 600 12525

Anmälan om förkommet kort och spärrtjänst

0200 2585
24h (lna/msa)
utomlands: +358 200 2585

  • Ring oss

    Danske Banks företagstjänster och
    District-kundsupport

    0100 2580
    (lna/msa)
    • Vardagar 8–18

      utomlands: +358 100 2580

    Övriga telefonnummer

    Support för program- och materialöverföringstjänster

    0600 12525
    Vardagar 8–17 (1,19 €/min + lna/msa)
    utomlands: +358 600 12525

    Anmälan om förkommet kort och spärrtjänst

    0200 2585
    24h (lna/msa)
    utomlands: +358 200 2585

  • Finanscenter

    Finanscenter

    0100 2580
    (lna/msa)
    • Vardagar 8–18

      utomlands: +358 100 2580

    Södra Finland | Televisionsgatan 1, 00240 Helsingfors

    Västra Finland Åbo, Björneborg | Universitetsgatan 18, 20100 Åbo

    Östrabotten Seinäjoki, Karleby, Vasa | Rewell Center 202, 65100 Vasa

    Inre Finland Tammerfors, Jyväskylä, Tavastehus | Hämeenkatu 9, 3. vån, 33100 Tammerfors

    Östra Finland Joensuu, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Sankt Michel | Aleksanterinkatu 8, 15110 Lahtis

    Norra Finland Uleåborg, Rovaniemi, Kemi, Kajana | Pakkahuoneenkatu 13, 90100 Uleåborg

  • Skicka meddelande

    Skicka meddelande

    Du kan skicka ett skyddat meddelande via mobil- och webbanken.

  • Hitta oss
    Hitta närmaste kontor eller bankautomat (på finska)

    Skriv som sökord stad eller postnummer. Efter sökningen kan du begränsa sökresultatet till önskad tjänst. Utöver våra kontor hittar du med sökningen Otto.- och TalletusOtto-automaterna på din ort.

Kontakta oss