Korrigering av fel som upptäckts i Danske Banks inkassosystem och kompensation till kunderna

Vi har upptäckt fel i Danske Banks inkassosystem som medfört att uppgifterna för vissa skulder som varit under indrivning inte uppdaterats korrekt i inkassosystemet. Vi har utrett felen och nu börjat kompensera våra kunder för de olägenheter som den felaktiga indrivningen medfört.

För privatkundernas del har ett typiskt fel enligt vår analys varierat mellan ett par euro och några tiotal euro. Vår ersättning har beräknats på så sätt att kompensationen i merparten av fallen är större än felbeloppet.

Vi skickar ett brev till alla våra kunder som saken gäller: vi korrigerar vid behov kapitalet och andra poster i den skuld som är under indrivning (kreditränta, dröjsmålsränta, kostnader och avgifter) eller återbetalar den andel som tagits ut till för stort belopp i pengar. Det inträffade förutsätter i regel inga åtgärder från våra kunder eller kontakt med banken, inkassobyrån eller Utsökningsverkets kundtjänst.

Vi beklagar felet och det extra besvär som det orsakat våra kunder.

Skicka oss ett meddelande i anslutning till handläggningen av inkassofelet

Vi kontaktar dig genast när vi behandlat ditt meddelande

Identifiering med bankkoder

Skicka meddelande utan bankkoder
För att skicka ett meddelande utan bankkoder krävs en kopia av ditt identitetsbevis

Frågor och svar

Intresserad?
Välkommen som kund.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.