Hur kan vi hjälpa?

Kontakta oss     Kundkännedom     Kontaktuppgifter     Boka möte

Mest ställda frågorna

  • När får jag ett nytt kort om mitt gamla håller på att gå ut?

    Du ser giltighetstiden på kortets framsida mm/åå. Kortet gäller fram till den sista dagen i den månad som anges på kortet. Det nya kortet skickas till dig innan giltighetstiden för ditt gamla kort löper ut.

  • Vad ska jag göra när mitt kort har spärrats?
    • Kortet har spärrats i en betalterminal (t.ex. i butikskassan eller på en restaurang)
      Du kan låsa upp ditt kort genom att göra ett uttag i en Otto.-automat och mata in rätt PIN-kod. Då aktiveras kortet på nytt.
    • Kortet har spärrats i en automat?
      Kontakta vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa). Ha dina bankkoder till hands för identifiering.
  • Hur får jag nya bankkoder i stället för de koder som kommit bort?

    Du kan beställa ett nytt lösenord eller säkerhetskort genom att klicka här.

  • När får jag ett nytt säkerhetskort?

    Du kan kontrollera det genom att logga in på webbanken och gå till inställningarna för dina bankkoder (Inställningar > Ändra lösenord eller spärra bankkod). Här ser du din beställningsgräns och när ditt senaste säkerhetskort har skickats till dig.

    Om du har använt slut alla säkerhetstal, ring vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa).

  • Jag har fått ett nytt första lösenord, varför lyckas jag inte aktivera det?

    Du kan aktivera det första lösenordet inom 30 dagar via dator. Det kan inte aktiveras via mobil- eller tabletbanken.

  • Varför har banken debiterat serviceavgift xxx?

    Du hittar vår prislista här. Du får också varje månad en specifikation av serviceavgifterna, antingen hem per post eller elektroniskt till webbankens arkiv. Om du inte hittar någon orsak till serviceavgiften, kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa). Ha dina bankkoder till hands för identifiering.

  • Varifrån får jag ett kontoutdrag?

    Om du har tillgång till webbankens arkiv, hittar du kontoutdragen på webbankens startsida under Arkiv och Lön på nätet > Kontoutdrag och annan post från banken > Gå till Arkivet. Du kan ta fram och skriva ut kontoutdrag i webbanken utan avgift.

    Om du inte har tillgång till webbankens arkiv, skickas kontoutdragen hem till dig per post varje månad. Vid behov kan du be att få kontoutdragen på nytt (mot en avgift) genom att ringa vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa).

  • Hur ska jag göra för att bli kund?

    Om du har bankkoder till någon annan finländsk bank (Aktia, Nordea, Andelsbanken, S-Banken, Ålandsbanken), kan du bli kund hos oss via vår webbplats genom att klicka här.

    Om du inte har bankkoder från tidigare, vänligen ring vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa).

  • Hur ska jag gå till väga när jag förlorat en anhörig?

    Vi beklagar sorgen. Vänligen ring vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa), så kan vi tillsammans gå igenom de ärenden som behövs.

  • Varför ser jag inte längre mitt barns konton i webbanken?

    Har ditt barn nyligen fyllt 18 år? När barnet blir myndigt, upphör vårdnadshavarnas dispositionsrätt och rätt att se kontouppgifter automatiskt. Barnet kan vid behov förnya rättigheterna via kontoinställningarna i webbanken. Klicka på startsidan på det konto till vilket du vill foga fullmakter. Välj därefter mellanbladet ”Villkor och inställningar” och ”Fullmakter”.

  • Vad ska jag göra om mina kontaktuppgifter har förändrats (namn, adress, telefonnummer)?

    Om du har anmält adressändringen till magistraten, uppdateras din adress i Finland automatiskt i vårt system med liten fördröjning. Du kan också uppdatera din adress och ditt telefonnummer via webbanken under Inställningar > Uppdatera din kontaktinformation.

    Om du flyttar utomlands, vänligen skicka ett sms till oss eller gör anmälan på kontoret. Ta då med dig legitimation med fotografi.

    Om du har bytt namn, vänligen ring vår kundtjänst på numret 0200 2570 mån–fre 9–16 (lna/msa). Ha dina bankkoder till hands för identifiering.

Kontakta oss

Kundservice

0200 2570(lna/msa)

  • Vardagar 9–16

    För snabbare ärendehantering – identifiera dig med dina bankkoder.

Övriga telefonnummer

Spärra kort och bankkoder

0200 2585
24h (lna/msa)

Webbankens kundsupport

0200 2589
Vardagar 9–16 (lna/msa)
  • Ring oss

    Kundservice

    0200 2570(lna/msa)

    • Vardagar 9–16

      För snabbare ärendehantering – identifiera dig med dina bankkoder.

    Övriga telefonnummer

    Spärra kort och bankkoder

    0200 2585
    24h (lna/msa)

    Webbankens kundsupport

    0200 2589
    Vardagar 9–16 (lna/msa)
  • Boka möte

    Boka möte

    Boka möte till kontoret eller ett onlinemöte.

  • Skicka meddelande

    Skicka meddelande

    Du kan skicka ett skyddat meddelande via mobil- och webbanken.

  • Hitta oss
    Hitta närmaste kontor eller bankautomat (Bara på finska)

    Skriv som sökord stad eller postnummer. Efter sökningen kan du begränsa sökresultatet till önskad tjänst. Utöver våra kontor hittar du med sökningen Otto.- och TalletusOtto-automaterna på din ort.