Det är viktigt för oss att våra kunder kan sköta sina bankärenden tryggt via våra digitala tjänster. Vi utvecklar därför kontinuerligt informationssäkerheten i våra digitala tjänster, så att utomstående inte ska komma över kundernas uppgifter.
Alla våra kunder som använder mobilbanken ska ta i bruk en ny sexsiffrig PIN-kod, som används för att logga in på mobilbanken och för att bekräfta vissa uppdrag i mobilbanken. Ändringarna genomförs inom kort.
Enkelt och snabbt att ta i bruk PIN-koden
Vi har gjort det enkelt för dig att ta i bruk den nya PIN-koden.
När du loggar in på mobilbanken första gången efter reformen, ber vi dig först identifiera dig med Danske ID-appen eller kodkalkylator och därefter välja en ny sexsiffrig PIN-kod.
Efter att du tagit i bruk den nya PIN-koden kan du använda fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning på normalt sätt.
Samtidigt kan du ge ditt samtycke till insamling av användaruppgifter. Dessa uppgifter används för att förbättra din användarupplevelse i mobilbanken.
Notera att ändringen endast gäller mobilbanken och inte inverkar på hur du loggar in på webbanken, använder Danske ID-appen, bekräftar inköp på nätet eller identifierar dig i andra tjänster såsom Skatteförvaltningen, Folkpensionsanstalten eller MittKanta.
Tre olika sätt att bekräfta uppdrag i mobilbanken
Betalningar, uppdrag och avtal bekräftas i fortsättningen i mobilbanken på något av följande sätt:
- Genom att svajpa funktionen för godkännande eller bekräftelse
- Med en sexsiffrig PIN-kod eller genom att använda fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning
- Med Danske ID-appen eller kodkalkylator
De olika funktionerna i mobilbanken styr dig alltid till rätt bekräftelsealternativ.
Hantera den enhet som du använder mobilbanken med
Du kan använda mobilbanken med tre olika enheter.
Välj i mobilbanken Valikko > Rekisteröidyt laitteet, så ser du de enheter där din mobilbank har tagits i bruk. Dessutom kan du själv radera en enhet som du inte längre vill använda för mobilbanken.
Om du aktiverat mobilbankens meddelanden, får du ett meddelande när mobilbanken tagits i bruk på en ny enhet. Du kan aktivera meddelandena antingen i samband med att du tar i bruk den nya PIN-koden eller senare i enhetens inställningar.