Automatisk transkribering och sammanfattning
Denna information gäller Danske Banks behandling av dina personuppgifter, när du deltar i ett onlinemöte (MS Teams) och mötet transkriberas.
Ändamål
I syfte att förbättra kvaliteten på våra möten med dig och erbjuda en bättre kundupplevelse kan vi använda dina personuppgifter för att automatiskt transkribera onlinemöten, med eller utan videoförbindelse, och för att skapa en sammanfattning av mötet. Vi använder artificiell intelligens för detta.
På detta sätt kan vi förbättra kvaliteten på våra tjänster genom att göra det möjligt för vår rådgivare att fokusera enbart på att ge dig råd. En sammanfattning av mötet finns också snabbt tillgänglig.
Dessutom används transkriberingen för att analysera sammanfattningarna och verifiera innehållet i dem.
Transkribering kan också användas vid interna och externa möten tillsammans med leverantörer och samarbetspartner. Syftet är att dokumentera vad som har hänt, diskuterats och avtalats under mötet samt att förbättra medarbetarnas engagemang och arbetsförhållanden, med beaktande av det stöd som artificiell intelligens kan erbjuda.
Personuppgifter
När ett onlinemöte transkriberas, behandlar vi alla muntliga samtal under mötet, inklusive ditt namn, dina kontaktuppgifter och dina inlägg, såsom åsikter, frågor och kommentarer.
Rättslig grund
Vi behandlar dina personuppgifter med användning av AI-teknik med stöd av våra berättigade intressen, jfr allmänna dataskyddsförordningen, artikel 6.1 f. Våra berättigade intressen är att förbättra kvaliteten på våra tjänster samt att förbättra medarbetarnas engagemang och arbetsförhållanden.
Anmälan om transkribering
Du informeras i mötesbekräftelsen om att mötet transkriberas. Vår rådgivare underrättar dig också om att mötet transkriberas innan transkriptionen aktiveras.
Lagring och radering av personuppgifter
Transkriberingar av onlinemöten med kunder raderas inom 30 dagar efter mötet. Mötessammanfattningar raderas i enlighet med Danske Banks praxis för lagring av uppgifter.
Transkriberingar av interna och externa möten med leverantörer och samarbetspartner lagras så länge som det behövs för att uppnå ändamålet med dem. Efter detta raderas transkriberingarna i enlighet med Danske Banks praxis för lagring av uppgifter.
Rätt att göra invändningar
Du har i enlighet med artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas i samband med transkribering av onlinemöten.
Om du inte vill att onlinemötet transkriberas, kan du:
- be att rådgivaren inte aktiverar transkriptionen
- be att rådgivaren stänger av transkriptionen.
Ytterligare information och dina rättigheter
I vissa fall har du rätt att få tillgång till dina personuppgifter, rätt att rätta eller radera uppgifter och/eller begränsa behandlingen av dem. Ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns i vår integritetspolicy för privatkunder och andra privatpersoner (PDF) samt för företagskunder (PDF).