Inspelning av samtal och online-möten
Vi kan spela in samtal och online-möten för att uppfylla olika regleringskrav samt för dokumentering. Nedan redogörs för hur vi behandlar personuppgifter i samband med samtal som spelats in via telefon och vid online-möten (”samtal”).
Ändamål och rättslig grund för inspelning och lagring av samtal
Samtalen spelas in och lagras för att dokumentera innehållet i våra samtal med dig och de används för följande ändamål:
Vi spelar in och lagrar samtal i anslutning till investeringstjänster för att uppfylla våra skyldigheter enligt MiFID II -regleringen och regleringen om marknadsmissbruk, se GDPR artikel 6(1)(c).
Dessutom spelar vi in och lagrar samtal för att dokumentera vad som sagts, hänt och avtalats under samtalet, se GDPR artikel 6(1)(f).
Information om ljudinspelning
När du ringer till vår medarbetare, informeras du i regel om att samtalet spelas in. I vissa fall spelar vi in vissa inkommande och utgående samtal i anslutning till investeringstjänster utan att du informeras om detta före samtalet. I dessa fall har du informerats om inspelningen tidigare i samband med avtalsförhållandet.
I samband med ett online-möte informeras du om inspelningen när du loggar in till mötet.
Användning av enskilda inspelningar i vissa fall
Handläggning av klagomål och hantering av informationssäkerhetsincidenter
Vi kan lyssna på inspelningar när det behövs för att utreda vissa fall, såsom dina klagomål eller säkerhetsrelaterade situationer, inbegripet eventuella fall av bedrägerier eller hot mot dig, banken eller våra medarbetare, se GDPR artikel 6(1)(f) och GDPR artikel 6(4).
Compliance och riskhantering
Vi kan lyssna på inspelningar i vissa fall för att kontrollera och säkerställa att Danske Bank uppfyller interna och externa regler, se GDPR artikel 6)(1)(f) och GDPR artikel 6(4).
Lagring och radering av dina personuppgifter
Enligt MiFID II -regleringen måste vi lagra inspelade samtal som hänför sig till investeringstjänster i sju års tid, se GDPR artikel 6(1)(c). Efter det raderas de automatiskt, se GDPR artikel 5(1)(e).
Vi sparar samtal som spelats in av andra orsaker i fem års tid, se GDPR artikel 6(1)(f).
Till lagringstiderna läggs ytterligare 60 dagar innan inspelningarna raderas. Dessa 60 tilläggsdagar möjliggör att Danske Bank kan inleda behandlingen av fall som mottagits kort innan deras lagringstid löper ut.
Om du eller din samtalspartner hos Danske Bank utövar era rättigheter enligt GDPR, exempelvis begär tillgång till ett inspelat samtal (innan det raderas automatiskt), kontrollerar vi inspelningen och lagrar den i nödvändig omfattning för att säkerställa dokumenteringen av uppfyllandet av våra skyldigheter och/eller handläggningen av eventuella klagomål, se GDPR artikel 6(1)(f).
Om du begär att vi begränsar behandlingen av ett inspelat samtal (innan inspelningen raderas) enligt artikel 18 i GDPR, är vi skyldiga att lagra inspelningen under den tid som begränsningen är i kraft, se GDPR artikel 6(1)(c).
Om inspelningen hänför sig till särskilda tvister eller informationssäkerhetsincidenter, raderas inspelningen inte förrän fallet har avgjorts slutgiltigt i enlighet med tillämplig preskriptionstid, se GDPR artikel 6(1)(f).
Om inspelningen hänför sig till flera olika ändamål, lagras den i enlighet med den längsta lagringstiden.
Rätt att göra invändningar
Under vissa omständigheter har du rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter i samband med inspelning och lagring av samtal i enlighet med artikel 21 i GDPR. Detta är fallet exempelvis när inspelningen grundar sig på vårt berättigade intresse, se GDPR artikel 6(1)(f).
Övriga uppgifter och dina rättigheter
Under vissa omständigheter har du rätt att få tillgång till, begära rättelse av eller radering av och/eller begränsning av behandling som rör personuppgifter. Läs mer om behandlingen av personuppgifter och dina rättigheter i våra sekretessmeddelanden Sekretessmeddelande - Danske Bank.