De viktigaste ändringarna från och med den 9 oktober 2025
- Snabba betalningar – i regel överförs alla eurobetalningar i euroområdet i fortsättningen på några sekunder, dygnet runt och varje dag på året, också veckoslut och helgdagar.
- Kontroll av betalningsmottagaren – kunden får i fortsättningen vid betalning från konto ett meddelande, om betalningsmottagarens namn och kontonummer inte stämmer överens med uppgiften i den mottagande bankens register.
För kunden medför reformen inga särskilda åtgärder – kunden ska endast ge akt på att mottagarens namn matas in korrekt i samband med betalningen.
Företagskunder – läs mer om vilka konsekvenser förordningen om omedelbara betalningar har för företagsverksamheten och hur du som företagare bör förbereda dig inför de ändringar som träder i kraft i oktober. Läs artikeln här.
Betalningarna överförs på några sekunder – när som helst
En av de största fördelarna med reformen för kunderna är betalningarnas snabbhet. I och med förordningen om omedelbara betalningar överförs från och med den 9 oktober 2025 gireringar i euro till mottagarens konto på några sekunder, oavsett om det är fråga om en kontoöverföring i hemlandet eller mellan två euroländer. Det innebär att en betalning som gjorts t.ex. på kvällen, under ett veckoslut eller en helgdag förmedlas nästan omedelbart.
Kontroll av betalningsmottagaren
Kontrollen av betalningsmottagaren (Verification of Payee, VoP) utgör en central del av reformen. Syftet med kontrollen är att göra det tryggare att betala genom att säkerställa att betalningarna går till rätt mottagare och minska risken för att kunden av misstag eller på grund av bedrägeri skickar pengar till fel konto. När en betalning görs i webb- eller mobilbanken kontrollerar banken i fortsättningen att den uppgift som kunden lämnat motsvarar betalningsmottagarens namn och kontonummer i den mottagande banken innan betalningen går vidare. Läs i den vidstående tabellen vad meddelandena i webb- och mobilbanken betyder.
Återkommande betalningar kvarstår och fortsätter som tidigare efter den 9 oktober 2025 tills det görs ändringar i dem. När det nästa gång görs ändringar i en befintlig återkommande betalning, meddelar webb- eller mobilbanken, om betalningsmottagarens namn och kontonummer inte stämmer överens. I dessa situationer rekommenderar vi att kontrollera betalningsmottagarens namn och vid behov kontakta betalningsmottagaren.
Nytt i webbanken – ny modernare modul för betalningar
I och med förordningen inför vi reformer vid betalning från konto i webbanken. Betalningsmodulens layout moderniseras, men har ändå kvar de tidigare funktionerna. Det är lika lätt som tidigare att göra betalningar och ingå betalningsavtal.
Utöver att layouten förändras görs betalningarna i webbanken i fortsättningen stegvis. Det innebär att betalningsuppgifterna matas in i webbanken steg för steg vartefter som de begärs. Du kommer vidare till nästa betalningsskede, när de begärda uppgifterna har fyllts i.
I den nya versionen inleds betalningen med att du först matar in summan och mottagarens uppgifter. I webbanken är det förvalda alternativet girering mellan egna konton. Om du gör en girering till något annat konto, ska du välja detta alternativ från den meny som öppnas i samband med betalningstransaktionen. Övriga uppgifter, såsom betalningens referensnummer, läggs till betalningen först i slutskedet.
Kontrollen av betalningsmottagaren görs i sin tur automatiskt i det skedet när betalarens namn matas in i namnfältet eller sparade mottagaruppgifter används.