Pikamaksuasetus (IPR)
Pikamaksuasetus pyrkii helpottamaan EU:n sisäisiä pikamaksutapahtumia. Lue lisää, miten asetus voi vaikuttaa yritykseesi ja pankkikäytäntöihisi täällä.
Maksunsaajan tarkistaminen
Yksi EU:n pikamaksuasetuksen osa on Maksunsaajan tarkistaminen (Verification of Payee, VoP), jonka tarkoituksena on varmistaa, että varat saavuttavat tarkoitetun vastaanottajan. Tämä tehdään tarkistamalla vastaanottajan nimi ja IBAN-numero ennen maksun hyväksymistä ja suorittamista. Maksunsaajan tarkistaminen otetaan käyttöön lokakuussa 2025 ja sen tavoitteena on vähentää virheitä sekä petoksia, ja vahvistaa maksujen luotettavuutta koko Euroopassa. Saajan tietojen tarkistaminen koskee sekä SEPA-pikasiirtoja että tilisiirtoja.
Kuinka valmistautua
Jotta siirtyminen sujuisi mahdollisimman hyvin, suosittelemme tekemään muutamia valmisteluja ennen kuin Maksunsaajan tarkistaminen otetaan käyttöön 9. lokakuuta 2025.
Sinulle tehdyt maksut
Varmistathan, että laskuissasi käytetty nimi vastaa tilillesi rekisteröityä nimeä. Näin maksajat käyttävät oikeaa tilinhaltijan nimeä, mikä vähentää mahdollisia maksujen viivästymisiä sekä virheellisistä osumista aiheutuneita tarpeettomia yhteydenottoja asiakkaisiisi.
Tekemäsi maksut
Tarkistathan olemassa olevien maksunsaajien tiedot kirjanpito- ja palkanlaskentajärjestelmissäsi varmistaaksesi, että maksunsaajan nimi ja IBAN-numero vastaavat pankkitiliin liittyviä tietoja. Suosittelemme myös tarkistamaan maksunsaajaluettelon tiedot Districtissä.
Maksuaineistot
Jos haluat valita VoP:n maksuaineistoille, palvelu on saatavilla Districtin tiedostovalikon kautta, jotta voit tarkistaa tiedostot ennen tavanomaista maksujen käsittelyä. Jos tarvitset pääsyn Districtin maksuaineistomoduuliin, ota yhteyttä Danske Bankin maksuliikeasiantuntijaasi.
Voit jatkaa Danske Bankin palveluiden käyttöä ilman muutoksia. Näin tehdessäsi katsotaan, että olet luopunut oikeudestasi tarkistaa maksunsaaja, eikä Danske Bank ole vastuussa mahdollisista kärsimistäsi menetyksistä.
Mikä muuttuu?
Maksunsaajan tarkistamisen tavoite on auttaa suojautumaan petoksilta ja maksujen syöttövirheiltä. Asetuksen astuttua voimaan 9.10.2025 alkaen, Euroalueella toimivien yritysten (Danske Bankin markkinoilla Suomessa tai Irlannissa), maksuprosessi näyttää hieman erilaiselta.
9.10. alkaen, maksaessasi EU:n sisällä ( SEPA-pikasiirto tai tilisiirto), maksunsaajan tarkistus voidaan suorittaa sen tilin nimen perusteella, jolle haluat maksaa. Saat heti maksaessasi ilmoituksen siitä, vastaavatko maksutiedot osittain tai kokonaan ilmoitettua vastaanottajaa, vai eivät. Tiedon perusteella voit päättää jatkaa maksua, peruuttaa maksun tai tutkia osittaisen vastaavuuden tai ei-vastaavuuden syytä ennen uuden vahvistuksen suorittamista. Huomaa, että tämä prosessi koskee automaattisesti Districtissä tehtyjä SEPA-maksuja sekä maksuaineistoja, mikäli käytössä on maksuaineistojen tarkistuspalvelumme Districtissä.
Maksunsaajan tarkistaminen koskee myös sinulle tehtyjä maksuja. Tämä tarkoittaa, että jos olet lähettänyt laskun tai vastaanottanut SEPA-maksun, maksaja saattaa suorittaa maksunsaajan tarkistamisen nimesi ja IBAN-numerosi perusteella.
Maksunsaajan tarkistaminen
Kun tarkistus on suoritettu, saat ilmoituksen, joka kertoo, vastaavatko antamasi maksutiedot. Alla näet yleiskatsauksen mahdollisista eri vastauksista.
Vastaus | Mitä vastaus tarkoittaa? | Suositukset |
---|---|---|
Vastaavuus | Syöttämäsi nimi vastaa maksunsaajan pankkitilillä olevaa nimeä. | Suosittelemme maksun suorittamista vain, jos olet varma, että maksunsaajan tiedot ovat luotettavasta lähteestä. |
Osittainen vastaavuus | Nimi ei täsmää tarkalleen, mutta sinulle annetaan ehdotettu nimi tarkistettavaksi. | Ota yhteyttä maksunsaajaan vahvistaaksesi tiedot ennen kuin jatkat maksua. Suosittelemme toimimaan vain luotettavan viestintäkanavan kautta. |
Ei vastaavuutta | Syöttämäsi tiedot eivät vastaa pankkitilillä olevia tietoja. | Ota yhteyttä maksunsaajaan vahvistaaksesi tiedot ennen kuin jatkat maksua. Suosittelemme toimimaan vain luotettavan viestintäkanavan kautta. |
Todentamista ei voida suorittaa | Maksunsaajan todentamispalvelu ei ole käytettävissä tai kyseessä on tekninen virhe. Saatat myös saada tämän vastauksen, jos yrität vahvistaa IBAN-numeron, joka ei kuulu maksunsaajan todentamisen piiriin. | Suosittelemme odottamaan, kunnes palvelu on käytettävissä, ennen kuin yrität tarkistusta uudelleen. Jos päätät jatkaa maksua ilman tarkistuksen suorittamista, teet sen omalla vastuullasi. |
Huomioithan:
- Maksutietoja tarkistaessasi sinun tulisi ottaa yhteyttä henkilöön tai yritykseen luotettavan puhelinnumeron kautta. Vältä sähköposteissa tai tekstiviesteissä annettuja numeroita, sillä ne voivat olla huijausta.
- Älä jatka maksua, jos tiedot eivät täsmää tai jos tiliä ei voida vahvistaa.
- 9. lokakuuta 2025 jälkeen, jos päätät olla käyttämättä palveluamme tai jatkaa maksua huolimatta "osittainen vastaavuus" tai "ei vastaavuutta" -vastauksesta, Danske Bank ei ole vastuussa mahdollisista menetyksistä.
Vaikutus maksuaineistoihin
Jos yrityksesi käyttää Danske Bankin maksuaineistopalveluja ja haluaa jatkaa niiden käyttöä ilman keskeytyksiä maksujen kulussa, voit kieltäytyä Maksunsaajan vahvistuksesta maksuaineistosiirtojen osalta.
Jos haluat ottaa käyttöön tarkistukset maksuaineistoille, Districtissä on saatavilla palvelu, jonka avulla voit ladata maksuaineiston tarkistettavaksi ennen kuin se lähetetään nykyisen maksujen käsittelykanavan kautta. Palvelu tukee kaikkia Danske Bankin pääformaatteja: ISO 20022, CSV ja MT.
Kun suoritat tarkistuksia maksutiedostolle ja tietyille maksuille ei saada vastaavuutta tai osittaista vastaavuutta, saatat joutua muuttamaan maksutiedostoa vastaavasti ennen käsittelyyn lähettämistä.
Usein kysytyt kysymykset
Lue myös

Ratkaisut
Yrityskortit - Luottokortti yritykselle
Ota käyttöön kansainvälinen luottokortti matkavakuutuksella, saat myös pääsyn lentokenttä VIP-loungeihin.

Ratkaisut
Maksamisen ratkaisut yrityksille
Maksuliikkeen hoituminen vaivattomasti ja tehokkaasti on tärkeää. Palvelujemme avulla ratkaiset yrityksesi maksamisen ja laskuttamisen haasteet sekä tehostat toimintoja, unohtamatta käteistä rahaa.

Ratkaisut
Laskutus
Tehosta laskutustasi ja vähennä kustannuksia ottamalla käyttöön esimerkiksi e-laskutuksen ja tarjoamalla SEPA-suoraveloitusta asiakkaillesi.