Pikamaksuasetus (IPR)
Pikamaksuasetus (EU asetus 2024/886) on suunniteltu helpottamaan EU-alueen sisäisiä pikamaksutapahtumia. Tältä sivulta löydät lisätietoja siitä, miten asetus vaikuttaa yrityksesi maksuliikenteeseen.
Maksunsaajan tarkistaminen
Pikamaksuasetuksen keskeinen osa on maksunsaajan tarkistaminen (Verification of Payee, VoP), jonka tarkoituksena on varmistaa, että maksut saavuttavat oikean vastaanottajan. Tämä tapahtuu tarkistamalla vastaako maksajan antama tieto maksunsaajan nimeä ja tilinumeroa maksunsaajan pankissa ennen maksun hyväksymistä ja suorittamista.
Maksunsaajan tarkistaminen otetaan käyttöön 9.10.2025, ja sen tavoitteena on vähentää petoksia ja virheitä erityisesti euromääräisissä SEPA-pikasiirroissa ja tilisiirroissa.
Kuinka valmistautua?
Valmistaudu pikamaksuasetuksen käyttöönottoon seuraavilla tavoilla:
Saapuvat maksut yrityksellesi
Varmista, että laskuissa käyttämäsi yrityksen nimi vastaa pankkiin rekisteröityä tilinomistajan nimeä. Tämä auttaa ehkäisemään mahdollisia viivästyksiä saapuvissa maksuissa.
Yrityksesi lähtevät maksut
Tarkista talous- ja palkkahallinnonjärjestelmiisi tallennettujen maksunsaajien tiedot sekä District-verkkopankin saajaluettelossa varmistaaksesi, että tiedot ovat ajan tasalla.
Maksunsaajan tarkistaminen District-verkkopankissa
Yksittäisiä maksuja koskevassa maksuprosesissa maksunsaajan tiedot tarkistetaan automaattisesti. Maksunsaaja tarkistetaan Districtissä tehtävissä yksittäisissä euromääräisissä SEPA-maksutoimeksiannoissa.
Maksunsaajan tarkistaminen aineistosiirroissa
Jos haluat valita maksunsaajan tarkistamisen euromääräisille aineistosiirroille, District tarjoaa erillispalvelun, jonka avulla voit tarkistaa tiedostot ennen maksujen käsittelyä. Jos tarvitset pääsyn Districtin aineistosiirtomoduuliin, ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi pankissa.
Voit jatkaa Danske Bankin aineistosiirtoratkaisujen (Web Services, SFTP ja SWIFT) käyttöä ilman muutoksia. Tällöin sinun katsotaan kieltäytyneen oikeudestasi tarkistaa maksunsaaja, eikä Danske Bank ole vastuussa mahdollisista menetyksistä.
Mikä muuttuu?
Maksunsaajan tarkistamisen tavoitteena on vähentää petoksia ja virheitä varmistamalla oikean vastaanottajan tiedot euromääräisiä SEPA-pikasiirtoja ja tilisiirtoja tehtäessä. Asetuksen voimaantulon jälkeen 9.10.2025, Euroalueella toimivien yritysten (Danske Bankin osalta Suomessa ja Irlannissa), maksuprosessiin tulee pieniä muutoksia.
Maksaessasi EU-alueen sisällä (euromääräinen SEPA-pikasiirto tai tilisiirto) maksunsaajan tietojen tarkistus suoritetaan tilin nimen perusteella. Saat tarkistuksen yhteydessä palautteen siitä, vastaavatko maksunsaajan tiedot täysin tai osittain antamiisi tietoihin, vai eivätkö tiedot vastaa lainkaan antamiasi tietoja. Palautteen perusteella voit päättää, haluatko suorittaa maksun vai tehdä lisätarkastuksia maksunsaajan tietojen vahvistamiseksi.
District-verkkopankissa suoritettavia yksittäisiä maksuja koskevassa maksuprosesissa maksunsaajan tiedot tarkistetaan automaattisesti. Maksunsaaja tarkistetaan Districtissä tehtävissä yksittäisissä euromääräisissä SEPA-maksutoimeksiannoissa.
Maksunsaajan tarkistaminen koskee myös saapuvia maksuja. Tämä tarkoittaa, että jos olet lähettänyt laskun tai vastaanottanut SEPA-maksun, maksaja saattaa suorittaa maksunsaajan tarkistuksen nimen ja IBAN-numeron perusteella.
Maksunsaajan tarkistaminen (VoP) -palautteet
Kun maksusaajan tarkistus on suoritettu, saat automaattisesti palautteen. Alla yleiskatsaus eri vastauksista.
Vastaus | Mitä vastaus tarkoittaa? | Suositukset |
---|---|---|
Vastaavuus | Syötetty nimi vastaa maksunsaajana olevan tilinomistajan nimeä. | Suorita, maksu jos, olet varma, että maksunsaaja on oikea. |
Osittainen vastaavuus | Syötetty nimi ei täysin vastaa maksunsaajana olevan tilinomistajan nimeä; Sinulle annetaan ehdotettu nimi, jonka voit vahvistaa. | Ota tarvittaessa yhteyttä maksunsaajaan vahvistaaksesi tiedot ennen kuin suoritat maksun. |
Ei vastaavuutta | Syötetty nimi ei vastaa tilillä olevaa nimeä. | Tarkista ja vahvista tiedot maksunsaajalta ennen maksun suorittamista. |
Vahvistus ei ole mahdollista | Palvelu ei ole käytettävissä tai siinä on tekninen virhe. Saatat myös saada tämän vastauksen, jos yrität tarkistaa IBAN-numeroa, joka ei kuulu maksunsaajan todentamisen piiriin. | Odota ja yritä maksunsaajan tietojen tarkistusta myöhemmin uudelleen. |
Huomioithan:
- Noudata varovaisuutta, kun tarkistat tietoja maksunsaajalta. Voit esimerkiksi ottaa yhteyttä henkilöön tai yritykseen käyttämällä luotettua puhelinnumeroa. Vältä sähköposteissa ja/tai tekstiviesteissä annettuja numeroita, koska ne voivat olla virheellisiä.
- Älä suorita maksua, jos tiedot eivät täsmää tai jos tietoja ei voida tarkistaa.
- Danske Bank ei vastaa menetyksistä, jos hyväksyt maksun, jossa antamasi tilisiirron tiedot eivät vastaa saajan pankissa saajan nimeä ja tilinumeroa.
Vaikutus maksuaineistoihin
Jos haluat valita maksunsaajan tarkistuksen aineistosiirtoihin (Opt-in), Districtissä on saatavilla erillispalvelu, jonka avulla voit ladata aineiston tarkistettavaksi ennen kuin se lähetetään aineistosiirtokanavan kautta käsiteltäväksi. Palvelu tukee kaikkia yleisimpiä Danske Bankin formaatteja, ja se on käytettävissä suomalaisille ja irlantilaisille euromääräisille SEPA-pikasiirto tai tilisiirto aineistoille.
Voit myös kieltäytyä maksunsaajan tarkistuksesta maksuaineistoille (Opt-out), jolloin aineistosi käsitellään kuten tälläkin hetkellä. Tällöin sinun katsotaan kieltäytyneen oikeudestasi tarkistaa maksunsaaja, eikä Danske Bank ole vastuussa mahdollisista menetyksistä.
Kun suoritat tarkistuksia maksuaineistoille, osalle maksuista ei saada vastaavuutta tai tiedot vastaavat vain osittain, saatat joutua muuttamaan maksuaineiston tietoja ennen aineiston käsittelyyn lähettämistä.
Usein kysytyt kysymykset
Lue myös

Ratkaisut
Yrityskortit - Luottokortti yritykselle
Ota käyttöön kansainvälinen luottokortti matkavakuutuksella, saat myös pääsyn lentokenttä VIP-loungeihin ja paljon muuta.

Ratkaisut
Maksamisen ratkaisut yrityksille
Maksuliikkeen hoituminen vaivattomasti ja tehokkaasti on tärkeää. Palvelujemme avulla ratkaiset yrityksesi maksamisen ja laskuttamisen haasteet sekä tehostat toimintoja, unohtamatta käteistä rahaa.

Ratkaisut
Laskutus
Tehosta laskutustasi ja vähennä kustannuksia ottamalla käyttöön esimerkiksi e-laskutuksen ja tarjoamalla SEPA-suoraveloitusta asiakkaillesi.