Danske ID -identifieringsapp
Danske ID är en identifieringsapp för mobila enheter med vilken du lätt och snabbt kan logga in i nättjänsterna samt identifiera dig och bekräfta transaktioner i webb- och mobilbanken.
Med hjälp av appen identifierar du dig också i många andra tjänster som kräver identifiering. Med hjälp av Danske ID har du alltid tillgång till dina bankkoder via din mobila enhet. Appen möjliggör snabbare inloggning i webbtjänster per telefon, pekplatta eller dator, eftersom du inte längre behöver ett säkerhetskort i plast.
Ladda ner Danske ID
Ta i bruk appen så här
- Ladda ner appen via din appbutik. Du hittar den med sökordet "Danske ID"
- Ta fram säkerhetskortet och logga in. När du för första gången använder identifieringsappen, behöver du ditt gamla säkerhetskort i plast.
- Skapa en PIN-kod med vilken du loggar in framöver.
Bevara säkerhetskortet
Vi utökar hela tiden antalet servicekanaler som kan anlitas via appen. Men eftersom alla våra tjänster inte ännu är tillgängliga via identifieringsappen kan det hända att du fortfarande behöver säkerhetskortet. Bevara säkerhetskortet åtminstone till 14.9.2019. Detta är mycket viktigt i situationer där Danske ID inte kan användas – till exempel när du ringer vår telefontjänst. Vi rekommenderar att du laddar ner identifieringsappen till den smarta enhet du använder mest. Framöver kan du också använda Danske ID smidigt med fingeravtrycks- eller ansiktsidentifiering.
Förvara dina bankkoder på ett säkert ställe
Överlämna aldrig dina bankkoder till en annan person. Förvara bankkodernas lösenord på ett separat ställe, helst endast i ditt minne. Banken kontaktar dig aldrig per e-post eller telefon för att be dig uppge ditt lösenord eller uppgifter i din identifieringsapp. Våra e-postmeddelanden innehåller aldrig länkar till webbtjänster.
Om lösenordet eller säkerhetskortet kommer bort, ska du omedelbart kontakta banken för att spärra bankkoderna. Ditt ansvar för missbruk av bankkoderna upphör när banken har mottagit anmälan om att koderna har förkommit eller hamnat i fel händer.
Frågor och svar
-
Varför upphör användningen av säkerhetskort?
Slopandet av säkerhetskorten beror på det nya betaltjänstdirektivet som omfattar alla banker. -
I vilka enheter fungerar appen?
Appen fungerar i alla smarttelefoner och pekplattor med operativsystemet iOS (11.4 eller nyare) eller Android (version 5.0 eller nyare). -
Hur fungerar identifieringsappen i praktiken?
Identifieringsappen skickar koder till banken via ett skyddat nät, och därför används koderna endast en gång och är transaktionsspecifika. Notera också att de övriga apparna i din mobilenhet inte har tillgång till Danske ID:s uppgifter. -
Vad ska jag göra om jag inte har en smarttelefon eller pekplatta?
Senare på våren lanserar vi en kodavläsningsenhet med vilken du kan fortsätta använda våra e-tjänster. Enheten är avsedd för de kunder som inte kan använda identifieringsappen Danske ID. -
Varför ska jag bevara säkerhetskortet?
Danske ID fungerar inte ännu i alla kanaler. Därför behöver du säkerhetskortet när du till exempel ringer vår telefontjänst. Dessutom kan det förekomma situationer där du inte kan använda Danske ID – till exempel om mobilenhetens batteri är slut. -
Jag planerar att byta smarttelefon, hur får jag Danske ID till min nya telefon?
Ladda ner Danske ID via din appbutik och aktivera den med dina bankkoder. Första gången behöver du säkerhetskortet, och därefter kan du logga in med en egen PIN-kod. -
Är det tryggt att använda identifieringsappen?
Appen är trygg att använda. Vi rekommenderar dock att du skyddar din mobilenhet med en PIN-kod. -
Vad ska jag göra om min telefon kommer bort eller blir stulen?
Kontakta 0200 2585 (lna/msa) mån–fre kl. 8–20 (privatkunder) eller 0100 2580 (lna/msa) mån–fre kl. 8–18 (företagskunder) för att spärra identifieringsappen.