Danske ID -identifieringsapp

Danske ID är en identifieringsapplikation som laddas ner i mobilen. Du kan logga in i webb- och mobilbanken samt identifiera dig i andra tjänster med dina bankkoders användaridentifikation, lösenord och Danske ID-applikationen.

Ifall du inte har i bruk en smartmobil eller tablett, kan du gratis beställa en enskild sifferkodapparat från vår kundservice, genom att skicka ett meddelande i webbanken eller genom att ringa oss på numret 0200 2570 vardagar 9–16 (lns/msa).

 

Ladda ner Danske ID

Ta i bruk appen så här

  1. Ladda ner appen via din appbutik. Du hittar den med sökordet "Danske ID"
  2. Ta i bruk applikationen genom aktiveringskoden som skickas till dig per sms, genom sifferkodapparaten eller genom Danske ID –applikationen som du har på din andra telefon.
  3. Skapa en ny PIN-kod som du i framtiden loggar in med till Danske ID –applikationen. Vänligen märk, att du i fortsättningen loggar in i webb- och mobilbanken med ditt originala lösenord. Du kan välja samma lösenord till Danske ID –applikationen.

 

Bevara säkerhetskortet 

Vi utökar hela tiden antalet servicekanaler som kan anlitas via appen. Men eftersom alla våra tjänster inte ännu är tillgängliga via identifieringsappen kan det hända att du fortfarande behöver säkerhetskortet. Bevara säkerhetskortet åtminstone till 14.9.2019. Detta är mycket viktigt i situationer där Danske ID inte kan användas – till exempel när du ringer vår telefontjänst. Vi rekommenderar att du laddar ner identifieringsappen till den smarta enhet du använder mest. Framöver kan du också använda Danske ID smidigt med fingeravtrycks- eller ansiktsidentifiering.

 

 

Förvara dina bankkoder på ett säkert ställe

Överlämna aldrig dina bankkoder till en annan person. Förvara bankkodernas lösenord på ett separat ställe, helst endast i ditt minne. Banken kontaktar dig aldrig per e-post eller telefon för att be dig uppge ditt lösenord eller uppgifter i din identifieringsapp. Våra e-postmeddelanden innehåller aldrig länkar till webbtjänster.

Om lösenordet eller säkerhetskortet kommer bort, ska du omedelbart kontakta banken för att spärra bankkoderna. Ditt ansvar för missbruk av bankkoderna upphör när banken har mottagit anmälan om att koderna har förkommit eller hamnat i fel händer. 

 

Har du redan testat den nya mobilbanken?

Vi har lanserat en ny mobilbank för att erbjuda dig ännu mer lättanvända och mångsidiga banktjänster.

Android iPhone

 

Frågor och svar