Danske ID -identifieringsapp

Danske ID är en identifieringsapp för mobila enheter med vilken du lätt och snabbt kan logga in i nättjänsterna samt identifiera dig och bekräfta transaktioner i webb- och mobilbanken.

Med hjälp av appen identifierar du dig också i många andra tjänster som kräver identifiering. Med hjälp av Danske ID har du alltid tillgång till dina bankkoder via din mobila enhet. Appen möjliggör snabbare inloggning i webbtjänster per telefon, pekplatta eller dator, eftersom du inte längre behöver ett säkerhetskort i plast.

 

Ladda ner Danske ID

Ta i bruk appen så här

  1. Ladda ner appen via din appbutik. Du hittar den med sökordet "Danske ID"
  2. Ta fram säkerhetskortet och logga in. När du för första gången använder identifieringsappen,  behöver du ditt gamla säkerhetskort i plast. 
  3. Skapa en PIN-kod med vilken du loggar in framöver.

 

Bevara säkerhetskortet 

Vi utökar hela tiden antalet servicekanaler som kan anlitas via appen. Men eftersom alla våra tjänster inte ännu är tillgängliga via identifieringsappen kan det hända att du fortfarande behöver säkerhetskortet. Bevara säkerhetskortet åtminstone till 14.9.2019. Detta är mycket viktigt i situationer där Danske ID inte kan användas – till exempel när du ringer vår telefontjänst. Vi rekommenderar att du laddar ner identifieringsappen till den smarta enhet du använder mest. Framöver kan du också använda Danske ID smidigt med fingeravtrycks- eller ansiktsidentifiering.

 

 

Förvara dina bankkoder på ett säkert ställe

Överlämna aldrig dina bankkoder till en annan person. Förvara bankkodernas lösenord på ett separat ställe, helst endast i ditt minne. Banken kontaktar dig aldrig per e-post eller telefon för att be dig uppge ditt lösenord eller uppgifter i din identifieringsapp. Våra e-postmeddelanden innehåller aldrig länkar till webbtjänster.

Om lösenordet eller säkerhetskortet kommer bort, ska du omedelbart kontakta banken för att spärra bankkoderna. Ditt ansvar för missbruk av bankkoderna upphör när banken har mottagit anmälan om att koderna har förkommit eller hamnat i fel händer. 

 

Har du redan testat den nya mobilbanken?

Vi har lanserat en ny mobilbank för att erbjuda dig ännu mer lättanvända och mångsidiga banktjänster.

Android iPhone

 

Frågor och svar