Var på din vakt på nätet

Olika former av bedrägerier har kommit för att stanna och många av oss har säkert redan varit föremål för ett bedrägeriförsök. Det är viktigt för oss att du kan sköta dina ärenden tryggt i våra digitala tjänster.

Våra bästa tips för hur du skyddar dig och dina pengar

  • Logga aldrig in på din webbank via sökmotorresultat, utan skriv själv in danskebank.fi i webbläsarens adressfält. Eller använd mobilbanken, dit du alltid loggar in tryggt med den kod som du valt.
  • Godkänn aldrig kort- eller nätbetalningar som du inte själv gjort.
  • Svara aldrig på sms, e-postmeddelanden eller telefonsamtal som ber om dina personuppgifter. Dela aldrig personuppgifter som ditt bankkoder eller lösenord.
  • Banken ber aldrig uppgifter om dina bankkoder via e-post eller sms och skickar heller aldrig länkar för inloggning till webbanken.
  • Överväg noga, innan du klickar på länkar och öppnar bilagor. Var försiktig när du får e-post eller sms från okända personer eller banker och andra officiella källor. Svindlarna försöker i sina meddelanden skapa en känsla av att ärendet är brådskande. Bedrägliga meddelanden innehåller ofta fel och avvikande layout. Om Danske Bank syns som avsändare i ett falskt e-postmeddelande eller sms eller det i övrigt påstås att det kommit från Danske Bank, kan du meddela oss om saken genom att skicka e-postmeddelandet eller en skärmdump av sms:et till adressen huijausviestit@danskebank.fi.
  • Om något låter för bra för att vara sant är det oftast det! Kriminella låter ofta professionella och skapar en falsk känsla av trygghet. Ett exempel på detta är i investeringsbedrägerier, där bedragare lovar garanterad avkastning från en investeringsmöjlighet som de hävdar är tillgänglig endast för dig. Stanna upp och ge dig själv lite tid att tänka. Seriösa företag kommer aldrig be dig att fatta hastiga beslut.
  • Håll utkik efter ovanliga transaktioner på dina konton. Kontrollera ditt saldo regelbundet via webbanken för att hålla koll på transaktioner som du inte känner igen.
  • När du överför pengar ska du säkerställa att alla uppgifter är korrekta innan du går vidare. När du överför pengar utomlands ska du komma ihåg att kontrollera SWIFT/BIC-adressen, lands- och valutakoden och alla andra uppgifter om personen som du överför pengarna till.
  • Var säker online med brandväggar och lösenord. Använd olika, starka och säkra lösenord men en blandning av alfabetiska och numeriska tecken – och ändra lösenorden ofta.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du omedelbart kontakta oss: 0200 2585 (lna/msa)

Gör så här

Om du misstänker att dina bankkoder kommit i fel händer:

  1. Spärra dina bankkoder i webbanken under Inställningar > Ändra lösenord eller spärra bankkod.
  2. Ring omedelbart vår spärrtjänst på numret 0200 2585 (lna/msa). Spärrtjänsten är öppen dygnet runt.
  3. Du får nya bankkoder från närmaste kontor med tidsbokning.

Om ditt kort eller dina kortuppgifter kommit i fel händer, spärra omedelbart ditt kort

Mobilbanken (på finska):

Kortit > Valitse kortti > Sulje kortti väliaikaisesti

I webbanken:

Kort & valuta > Kortinformation > Spärra kort

Via telefon:

Ring vår spärrtjänst på numret 0200 2585 (lna/msa). Spärrtjänsten är öppen dygnet runt.

Läs mer


Intresserad?
Välkommen som kund.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.