Vad du ska göra vid kort- och kontorelaterade bedrägerier
Gör på följande sätt om du misstänker att du har utsatts för bedrägeri, om du upptäcker misstänkta transaktioner på ditt konto eller om någon har fått tillgång till ditt kort eller konto:
- Vidta skyddsåtgärder - spärra kortet eller webbanken/mobilbanken.
- Identifiera de obehöriga transaktionerna.
- Samla all relevant stödjande dokumentation.
- Inled ett bedrägeriärende.
- Vänta på vårt svar. Vi utreder ärendet och håller dig uppdaterad under utredningen. Hur lång tid utredningen tar kan variera från fall till fall.
Din säkerhet är vår högsta prioritet
Vi finns här för att hjälpa dig varje steg på vägen. Tveka inte att ringa oss på 0200 2585 om du är osäker på vad du ska göra. Våra linjer är öppna 24 timmar om dygnet.
-
Vidta skyddsåtgärder
Vidta skyddsåtgärder
Gör följande om du misstänker bedrägeri eller obehörig användning av ditt kort eller konto:
- Spärra kortet så snart som möjligt via Danske Banks mobilbank eller webbank, eller genom att ringa oss.
Spärra kortet i mobilbanken
- Logga in på Danske Banks mobilbank.
- Välj ”Card” i det övre högra hörnet.
- Tryck på kortet du vill spärra.
- Skjut växlingsknappen för ”Blocking of card” åt höger för att spärra ditt kort.
- Läs meddelandet om spärrning av kort och tryck på ”Block card”.
- Kortet är nu spärrat och anges som spärrat i kortöversikten.
Spärra kortet i webbank
- Logga in på Danskes webbank.
- Välj ”Kortinformation” under Kort och valuta.
- Klicka på funktionspilen bredvid kortet och välj ”Spärra kort”.
- Fyll i fältet och klicka på ”OK”.
- Vi ber dig sedan att godkänna.
- Kortet är nu spärrat.
Spärra ditt kort genom att ringa vår kundtjänst på 0200 2585.
Om någon har fått tillgång till ditt kort, DanskeID, eller dina onlinekanaler som Danskes webbank och Danskes mobilbank ska du kontakta kundtjänsten på 0200 2585 och skydda dina personuppgifter och konton genom att spärra vidare åtkomst.
-
Samla all relevant information och rapportera bedräglig aktivitet
Samla all relevant information och rapportera bedräglig aktivitet Om du upptäcker obehöriga transaktioner eller har utsatts för någon form av bedrägeri är det viktigt att samla in alla relevanta uppgifter och rapportera den bedrägliga aktiviteten till Danske Bank och polisen så snart som möjligt.
Relevant information innebär specifika detaljer om händelsen, som tid och datum, hur bedrägeriet gick till samt alla kända detaljer om bedragarens sätt att agera, inklusive vilka belopp det rör sig om. Kundtjänsten kommer att hjälpa dig med att ta fram dessa uppgifter.
Ju snabbare du informerar oss, desto effektivare kan vi hantera problemet med ditt kort eller konto.
Gör en polisanmälan
Vi rekommenderar att du anmäler alla bedrägliga aktiviteter till polisen, eftersom detta möjliggör en grundlig utredning. Danske Bank kommer att hjälpa till genom att ge polisen all nödvändig information som stödjer utredningen.
-
Hur man inleder ett bedrägeriärende
Om du har upptäckt obehöriga överföringar som har gjorts med kort, webbank, mobilbank,uttagsautomat eller andra tjänster från Danske Bank, följ instruktionerna nedan:
- Kontakta oss: Ring oss så snart som möjligt på 0200 2585 (lna/msa). Linjen är öppen dygnet runt.
- Inled ett bedrägeriärende genom att ge oss information om den bedrägliga transaktionen. Efter att du har varit i kontakt med kundtjänsten kommer vi att ställa några frågor till dig i webbanken. Det gör vi för att snabbt kunna vidta åtgärder för att säkra ditt konto och utreda ärendet.
Vid bedrägeri där kunden inte gjort betalningen själv måste anspråk göras senast 13 månader efter att transaktionen har debiterats ditt konto.
-
Vår ansvarsskyldighet
Vi följer reglerna i lagen om betalningstjänster avseende ansvar vid hantering av ditt anspråk. Dessa regler hjälper till att avgöra vem som har agerat felaktigt och vem som ska täcka eventuella kostnader eller förluster. -
Förebyggande åtgärder för framtiden
- Granska dina kontotransaktioner regelbundet så att obehöriga aktiviteter snabbt kan identifieras. Om du inte känner igen ett företagsnamn på kontoutdraget kan det bero på att man använder ett alternativt namn. Du kan söka efter namnet online för att se om det verkar bekant.
- Reagera alltid snabbt på eventuella tecken på bedrägeri så att du minimerar eventuella ekonomiska förluster
- Dela aldrig DanskeID, lösenord eller liknande betalningsinformation. Danske Bank, offentliga myndigheter och seriösa företag och organisationer kommer aldrig att kontakta dig för att be om personlig information som PIN-koder och kortuppgifter, och vi kommer aldrig att be dig ladda ner eller öppna appar från inofficiella källor.
- Hitta fler bra råd om hur du skyddar dig mot bedrägerier
-
Förbättra din digitala säkerhet
Du kan förbättra din digitala säkerhet med inspiration från Cybersäkerhetscentret. På deras hemsida kan du få praktiska tips om hur du säkrar ditt e-ID, skapar starka lösenord och känner igen nätfiske och skadlig programvara.
-
Brottsofferjouren
Har du eller någon i din närhet drabbats av bedrägeri? Brottsofferjourens engagerade frivilliga erbjuder vägledning och hjälp till offren. De ger personligt stöd, råd om tillgång till psykologisk hjälp samt information om juridisk assistans, antingen via telefon eller vid ett personligt möte. Det är viktigt att komma ihåg att dina reaktioner är normala och att Brottsofferjouren är där för att hjälpa dig på vägen.