Joukkorahoitus on ollut viime vuosina kohisten kasvava rahoitusmuoto. Valtiovarainministeriön viime joulukuussa julkistamien tilastojen mukaan Suomen joukkorahoitusmarkkinat yli kaksinkertaistuivat edellisvuotisesta, ja sijoitusmuotoinen joukkorahoitus kasvoi peräti 184 prosenttia. Aluksi startup-yritysten rahoitusmuotona tunnetussa rahoitusmuodossa on kyse digitaalisesta tavasta toteuttaa rahoituskierroksia, usein osakeanteja. Kasvava digitaalinen rahoituskanava tarjoaa mahdollisuuksia monien alojen pk-yrityksille. 

Suomen ensimmäisen miljoonan euron rajapyykin ylittäneen joukkorahoituskampanjan teki pienvarastoyritys Cityvarasto. Kesäkuussa 2015 päättynyt kampanja oli monella tavalla edelläkävijä suomalaisessa joukkorahoituksessa, minkä jälkeen Cityvarasto on ehtinyt totutella arkeen joukkorahoitettuna yhtiönä puolentoista vuoden ajan. Tässä Cityvaraston toimitusjohtajan Ville Stenroosin kuusi tärkeintä opetusta joukkorahoituksesta:


1. Valitse luotettava palvelualusta

Cityvarasto valitsi joukkorahoituspalvelukseen Invesdorin, joka samoihin aikoihin sai Finanssivalvonnalta sijoituspalvelutoimiluvan. Invesdor oli Euroopan ensimmäinen joukkorahoituspalvelu, joka sai MiFID-direktiivin mukaisen toimiluvan. Toimiluvallisen palveluntarjoajan valitseminen vähensi epävarmuutta riskialttiissa edelläkävijähankkeessa.

2. Tee esittelyvideo
Ammattitaitoisesti laadittu video oli tehokas keino välittää tietoa osakeannin yksityiskohdista ja yrityksen tarinasta. Hyvälaatuista videota katsottiin ahkerasti ja se antoi yhtiöstä ammattimaisen kuvan. Perustivatpa jotkut osakkeita merkinneistä yli 300 sijoittajasta kenties merkintäpäätöksensäkin Cityvaraston erinomaiseen kampanjavideoon.

3. Panosta medianäkyvyyteen
”Julkisuus oli tärkeää”, tiivistää Stenroos. Cityvarastolle sijoittajatapahtumat ja suorapostitukset eivät tuntuneet omilta kanavilta, mutta mediasuhde- ja tiedotusrintamalla kunnostautuminen yhdistettynä hyvään ajoitukseen toi yhtiölle huomattavia määriä ansaittua näkyvyyttä. Medianäkyvyys sekä tuki osakeantia että nostatti yhtiön imagoa.

4. Varaudu materiaalien valmistelun työmäärään
Julkisen osakeannin järjestäminen on tarkkaa puuhaa, ja huolettomaan kampanjointiin varautunut yrittäjä voi yllättyä asiakirjojen ja markkinointimateriaalien valmistelun aiheuttamasta työtaakasta. Urakkaa helpottavat joukkorahoituksessa käytetyt digitaaliset työkalut, mutta joukkorahoitusta harkitsevan yrittäjän on joka tapauksessa syytä varmistaa, että yhtiön omat resurssit taipuvat materiaalien valmisteluun, tai vaihtoehtoisesti hankkia ulkopuolista apua.

5. Mene arvo-osuusjärjestelmään pienellä osakemäärällä
Koska Cityvarasto on suunnitellut listautuvansa First North -markkinapaikalle, siirsi yhtiö osakkeensa joukkorahoituskampanjansa jälkeen arvo-osuusjärjestelmään. Yli 300 osakkeenomistajan kanssa arvo-osuusjärjestelmään meneminen ei kuitenkaan käynyt käden käänteessä. Jos listautuminen ja arvo-osuusjärjestelmään siirtyminen ovat rahoitusta hakevalle yhtiölle relevantteja kehitysaskelia lähitulevaisuudessa, kannattaa Stenroosin mukaan arvo-osuusjärjestelmään siirtyä silloin, kun osakkeenomistajia on vähän.

6. Positiivinen kokemus pelotteluista huolimatta
Koska Cityvarasto oli Suomessa ensimmäinen joukkorahoituksen hakija miljoonia vaihtavien yhtiöiden luokassa, ei epäilijöiltä voinut välttyä. Tuolloin vielä muotoaan hakenut joukkorahoitus oli vaikeasti hahmotettava kokonaisuus, jossa varoittelijoiden mukaan saattaisi pahimmassa tapauksessa mennä maine. Riski kuitenkin kannatti ottaa, sillä Stenroosin mukaan kokemus oli kokonaisuutena positiivinen.


Cityvarasto teki oikean valinnan kokeillessaan uutta rahoitusmuotoa, sillä sittemmin epämääräisestä uudesta rahoitusmuodosta on kasvanut säännelty ja varteenotettava vaihtoehto, jonka kasvua tukemaan säädettiin 2016 jopa erityinen joukkorahoituslaki.

Cityvaraston toimitusjohtaja Ville Stenroos jakoi yllä käsitellyt opit Danske Bankin joukkorahoituswebinaarissa 25.1.2017. Webinaarissa sijoitusmuotoisesta joukkorahoituksesta kertoi Stenroosin lisäksi joukkorahoituspalvelu Invesdorin maajohtaja Thomas Petroff. Katso tallenne webinaarista täällä: bit.ly/joukkorah

 

Mikko Savolainen
Viestintäpäällikkö
Invesdor Oy