Siirry sisältöön

Miksi rahoitusyhtiö kysyy?

Turvallisen asioinnin varmistamiseksi ja molemminpuolisen luottamuksen säilyttämiseksi haluamme tuntea kaikki asiakkaamme mahdollisimman hyvin. Voimme myös vastata paremmin asiakkaidemme tarpeisiin, kun tunnemme heidät hyvin. Lisäksi talousrikollisuuden estämistä koskeva lainsäädäntö edellyttää meidän tunnistavan ja tuntevan asiakkaamme sekä ylläpitävän tietoja asiakassuhteen aikana.


Mitä tietoja tarvitsemme?

Esitämme kysymyksiä, kun tulet asiakkaaksemme ja säännöllisin väliajoin asiakkuutesi aikana. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankkisalaisuutta sekä henkilötietojen keräämistä ja säilyttämistä koskevien lakien mukaisesti. Asiakkaan tuntemiseen liittyvien lainsäädännöllisten velvoitteiden täyttämiseksi kerättyjä tietojasi ei käytetä muuhun kuin tähän tarkoitukseen. Tietoja ei hyödynnetä esimerkiksi markkinoinnissa.

Lakisääteinen velvollisuutemme on tunnistaa ja tuntea asiakkaamme. Meidän tulee todentaa henkilöllisyytesi luotettavista tunnistusasiakirjoista tai joissakin tilanteissa henkilöllisyys voidaan varmentaa sähköisesti käyttämällä vahvaa sähköistä tunnistusvälinettä eli käytännössä kotimaisia verkkopankkitunnuksia. Tämän lisäksi tarvitsemme tietoja taloudellisesta asemastasi, kansalaisuudestasi sekä siitä, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai kuulutko tällaisen henkilön lähipiiriin.

Yritysasiakkaiden kohdalla voimme kysyä tietoja palvelujen käyttötarpeesta sekä yrityksen toiminnasta, liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta sekä taloudellisesta asemasta. Asiakkaan tunteminen edellyttää myös, että tiedämme, kenen toimeksiannosta ja kenen varoilla liiketoimia tehdään. Tarvittaessa pyydämme dokumentaatiota antamiesi tietojen selvittämiseksi. Meidän on pankkina tunnistettava ja tarvittaessa todennettava asiakkaamme seuraavasti:

  • Asiakkaan edustajan tai edustajien tunnistaminen ja henkilöllisyyden todentaminen
  • Tosiasiallisen edunsaajan tunnistaminen ja tarvittaessa henkilöllisyyden todentaminen

Olethan tarkkana!

Muistathan, että Danske Finance ei koskaan pyydä sinulta pankkitunnustesi tai luottokorttiesi tietoja sähköpostilla tai puhelimitse. Danske Finance ei koskaan pyydä kotisivuillaan tai verkkopankissa korttisi numeroa, voimassaoloaikaa tai PIN-tunnusta.

Varmista, että käyttämäsi laite oli se sitten tietokone, tabletti tai mobiili on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa.

Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna niitä ulkopuolisten henkilöiden haltuun.

Henkilöllisyyden todentaminen

Asiakkaan henkilöllisyys todennetaan viranomaisen myöntämästä voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta, kuten passista tai henkilökortista.

Hyväksytyt henkilöllisyystodistukset

Suomalaisen viranomaisen myöntämät henkilöllisyystodistukset:

  • Henkilökortti
  • Passi (ei muukalaispassi)
  • Ajokortti (1.10.1990 jälkeen myönnetty, ei väliaikainen)

Ulkomaisen viranomaisen myöntämät ja Suomen matkustusasiakirjana hyväksymät henkilöllisyystodistukset:

  • Passi (ei muukalaispassi)
  • ETA-maan (Euroopan talousalue), Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä henkilöllisyystodistus (sirullinen, sisältää hologrammin tai optisia turvatekijöitä)

Kysymyksiä ja vastauksia