Pankkitunnukset

  • Mitä ovat pankkitunnukset?

    Mitä ovat pankkitunnukset?

    Pankkitunnukset ovat sähköinen henkilöllisyystodistuksesi, ja niiden käyttö vastaa allekirjoitustasi. Omat tunnuksesi on tarkoitettu vain sinun käyttöösi, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.

    Pankkitunnukset muodostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja vaihtoehtoisista tunnistamisvälineistä. Tunnistautumisvälineitä ovat Danske ID –tunnistussovellus, tunnuslukulaite ja toistaiseksi turvakortti.

    14.9.2019 jälkeen muoviset turvakortit poistuvat käytöstä verkkopalveluihin kirjautumisessa. Säilytä kuitenkin turvakortti tallessa vielä toistaiseksi - saatat tarvita sitä esimerkiksi asioidessasi puhelinpalvelussamme tai aktivoidessasi Danske ID:n käyttöösi.

    Ensimmäinen, kertakäyttöinen salasana on voimassa 30 päivää. Kirjaudu tänä aikana verkkopankkiin ja vaihda salasanasi. Salasanan vaihdon voit tehdä ainoastaan verkkopankissa. Salasanaksi voit valita mieleisesi nelinumeroisen luvun.

    Ottaessasi käyttöön Danske ID -tunnistussovelluksen, luot itsellesi erillisen nelinumeroisen PIN-koodin. Jatkossa avaat tällä koodilla Danske ID:n. Huomaathan, että kyseessä on pankkitunnuksista erillinen salasana. Pankkitunnustesi käyttäjätunnus ja salasana säilyvät ennallaan. 

    Voit käyttää pankkitunnuksiasi pankin sähköisissä palveluissa, kuten verkko- mobiili- ja tabletpankissa. Lisäksi voit käyttää tunnuksiasi verkkokaupoissa verkkomaksuun ja luottokorttimaksujen vahvistamiseen (3d secure).

    Pankkitunnuksia voi käyttää myös sähköisessä asioinnissa eri viranomaisten ja palveluntarjoajien palveluihin tunnistautuessa (esim. Kela, Verohallinto, Omakanta, puhelinoperaattorit jne.). Tunnistautumisen avulla varmistetaan henkilöllisyytesi, ja voit asioida verkossa turvallisesti.

  • Mitä eroa on Danske ID -sovelluksella ja tunnuslukulaitteella?

    Mitä eroa on Danske ID -sovelluksella ja tunnuslukulaitteella?

    Danske ID -tunnistussovellus ja digitaalinen tunnuslukulaite ovat molemmat tunnistautumisvälineitä, jotka jatkossa korvaavat muovisen turvakortin. Danske ID:n ja tunnuslukulaitteen tarkoitus on sama, eli käytät jompaa kumpaa kirjautuessasi pankkitunnuksilla verkkopankkiisi, maksaessasi verkko-ostoksia tai tunnistautuessasi kolmannen osapuolen - esimerkiksi Verohallinnon tai Kelan - palveluihin. 

     

    Danske ID on sovellus, joka ladataan älypuhelimeen tai tablettiin. Se kulkee kätevästi mukana missä liikutkin. Löydät Danske ID:n mobiililaitteesi sovelluskaupasta hakusanalla 'Danske ID'. Lataa sovellus ja aktivoi se käyttöösi. Käyttöönotto tapahtuu pankkitunnustesi käyttäjätunnuksella, salasanalla ja toistaiseksi turvakortilla.  

    Näin otat Danske ID:n käyttöön 

     

    Tunnuslukulaite on digitaalisella näytöllä varustettu laite, joka antaa vaihtuvan numerosarjan näytön vieressä olevaa nappia painamalla. Luku syötetään sille varattuun kenttään, kun kirjaudut tai tunnistaudut verkkopalveluihin tai hyväksyt verkkomaksuja. Tunnuslukulaitteen voit tilata asiakaspalvelustamme.

    Näin käytät tunnuslukulaitetta 

  • Kuinka saan ensimmäiset pankkitunnukset?

    Kuinka saan ensimmäiset pankkitunnukset?

    Saat ensimmäiset pankkitunnukset käymällä konttorissa. Tunnistautumiseen tarvitset henkilöllisyystodistuksen.

    Henkilötodistuksena Danske Bankissa hyväksymme ehjät ja määräajan voimassa olevat asiakirjat:

    Suomalaisen viranomaisen myöntämät
    • Henkilökortti
    • Kansallinen passi (ei muukalaispassi)

    Ulkomaisen viranomaisen myöntämät matkustusasiakirjat
    • Kansallinen passi (ei muukalaispassi)

    EU- ja Schengen-alueen viranomaisen myöntämä henkilötodistus (sirullinen, sisältää hologrammin tai optisia turvatekijöitä).

    Varaathan ajan konttorille ensimmäisiä pankkitunnuksiasi varten soittamalla ajanvarausnumeroon: 0100 4000 (ma–pe 8–18, pvm/mpm).

    Danske Bankin Tunnistusperiaatteet
  • Kuinka vaihdan väliaikaisen salasanani?

    Kuinka vaihdan väliaikaisen salasanani?

    1. Aloita kirjautuminen syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja tämän jälkeen syötä kirjekuoressa  saamasi salasana.

      

    2. Paina "Jatka".

    3. Valitse seuraavassa vaiheessa alin vaihtoehto "Jos olet saanut vain väliaikaisen salasanan" ja napsauta sen alla olevaa linkkiä. 
    4. Seuraavassa vaiheessa syötät käyttäjätunnuksesi ja kirjekuoressa saadun väliaikaisen salasanasi uudelleen. Paina "Jatka".

    5.  Syötä itse valitsemasi nelinumeroinen salasana "Uusi salasana" -kohtaan. Kirjoita valitsemasi salasana uudelleen myös alimpaan kenttään.  

    4. Paina "Aseta salasana".

     

    Tämän jälkeen tunnistaudut valitsemallasi tavalla –  Danske ID -sovelluksen tai tunnuslukulaitteen avulla.

     

    Danske ID:
    5. Valitse Danske ID -välilehti ja lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla ”Lähetä”.

    6. Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi, näppäile oma PIN-koodisi ja vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä "Hyväksy".

     7. Vahvistettuasi tunnistuspyynnön, siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle.

     

    Tunnuslukulaite:
    5. Valitse Tunnuslukulaite -välilehti.
    6. Paina tunnuslukulaitteen painiketta ja syötä laitteen näytöllä näkyvä tunnusluku sille varattuun kenttään.
    7.  Paina "Jatka". 
    8. Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.

  • Pankkitunnukseni ovat kadonneet

    Pankkitunnukseni ovat kadonneet

    Soita viipymättä sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm), ja pyydä sulkemaan tunnuksesi. Numero vastaa ympäri vuorokauden.

    Turvallisuus: Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista
  • Turvakorttini luvut ovat loppuneet. Miten saan uuden turvakortin?

    Turvakorttini luvut ovat loppuneet. Miten saan uuden turvakortin?

    Jos tarvitset turvakorttia Danske ID:n aktivointiin tai puhelinpalvelussamme asiointiin, voit tilata uuden turvakortin. 

    Pankkitunnukset: Tilaa uudet pankkitunnukset

    Uusi turvakortti toimitetaan sinulle postiin kirjattuna lähetyksenä noin viikon kuluessa. Toimituksesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

    Mikäli tarvitset turvalukuja heti, tule käymään konttorissamme. Löydät konttorit mobiilipankista, kohdasta Löydä meidät.

  • Olen unohtanut käyttäjätunnukseni ja/tai salasanani. Mitä teen?

    Olen unohtanut käyttäjätunnukseni ja/tai salasanani. Mitä teen?

    Käyttäjätunnus on sama 8-numeroinen luku kuin aiemmin pankilta saamasi asiakasnumero. Käyttäjätunnuksesi näkyy pankkitunnussopimuksessasi. 

    Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden verkkosivuiltamme löytyvällä lomakkeella. Salasana toimitetaan sinua lähimpään postiin, josta voit noutaa lähetyksen henkilötodistuksen kanssa.

  • Saako alaikäinen verkkopankkitunnukset?

    Saako alaikäinen verkkopankkitunnukset?

    Pankkitunnuksia voi hakea yli 15-vuotiaana molempien vanhempien suostumuksella.

    Varaathan ajan konttorille nuoren ensimmäisiä pankkitunnuksia varten soittamalla ajanvarausnumeroon: 0100 4000 (ma–pe 8–18, pvm/mpm). Mukaan tarvitsette kuvallisen poliisin myöntämän henkilöllisyystodistuksen, esimerkiksi passin tai henkilökortin.

  • Miten käytän pankkitunnuksia sähköisessä asioinnissa?

    Miten käytän pankkitunnuksia sähköisessä asioinnissa?

    Kun kirjaudut sähköiseen asiointipalveluun (esim. Kela, Verohallinto), tarvitset pankkitunnuksiasi.

    1. Valitse tunnistautumistavaksi pankkitunnukset ja Danske Bank
    2. Sinut ohjataan Dansken Bankin kirjautumissivulle, johon syötät normaalisti käyttäjätunnuksesi ja salasanan. Jos käytät tunnuslukulaitetta, syötä laitteen antama tunnusluku sille tarkoitettuun kenttään. Jos käytät Danske ID -tunnistussovellusta, lähetät hyväksymispyynnön ja hyväksyt sen sovelluksella. 
    3. Kun sinut on tunnistettu, sinua pyydetään vahvistamaan palveluntarjoajalle lähetettävät tiedot.
    4. Lopuksi sinut ohjataan takaisin palveluntarjoajan sivulle, johon olet tunnistautumassa.
    5. Muista kirjautua ulos palvelusta asiointisi päätyttyä.
  • Mitä teen, jos pankkitunnukseni eivät toimi tai ovat lukkiutuneet?

    Mitä teen, jos pankkitunnukseni eivät toimi tai ovat lukkiutuneet?

    Jos et onnistu kirjautumaan pankkitunnuksillasi, käy läpi seuraavat kohdat:

    1. Tarkista, oletko kirjoittanut tunnuslukusi ja salasanasi oikein.
    2. Jos käytät Danske ID:tä, varmista että olet hyväksynyt tunnistuspyynnön sovelluksessa. Jos sinulla on tunnuslukulaite, tarkista että olet syöttänyt laitteen antaman tunnusluvun oikein. Varmista, että laite on oikeinpäin. 
    3. Jos et vieläkään onnistu, yritä myöhemmin uudestaan tai ole tarvittaessa yhteydessä asiakastukeen 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm).
    4. Jos pankkitunnuksesi ovat lukkiutuneet, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm), niin postitamme sinulle uudet tunnukset 2-5 päivän sisällä. Mikäli tarvitset tunnukset nopeammin, asioithan lähimmässä konttorissasi.
  • Missä tilanteissa voin käyttää kirjautumiseen toisen pankin tunnuksia?

    Missä tilanteissa voin käyttää kirjautumiseen toisen pankin tunnuksia?

    Jos olet vastikään tullut Danske Bankin asiakkaaksi verkon kautta, voit käyttää toisen pankin tunnuksia asiointiin siihen asti, että saat uudet pankkitunnuksesi käyttöön. Linkki kirjautumiseen löytyy etusivun valikosta Kirjaudu > Muun pankin tunnukset > Verkkopankki.

    Jos et vielä ole asiakkaamme ja sinulla on sovittu verkkotapaaminen, esimerkiksi lainaneuvottelua varten, voit kirjautua palveluun toisen pankin tunnuksilla. Näin asiantuntijamme voi helposti jakaa materiaaleja suoraan näytöllesi. Linkki verkkotapaamiseen löytyy etusivun valikosta KirjauduMuun pankin tunnukset > Verkkotapaaminen.

  • Neuvoja pankkitunnusten käyttöön

    Neuvoja pankkitunnusten käyttöön


    Verkkopankkiin ja muihin tunnistautumista vaativiin palveluihin kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen hyväksyt kirjautumisen Danske ID -sovelluksella tai erillisellä tunnuslukulaitteella. Tunnuslukulaite sopii erityisesti asiakkaillemme, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää älylaitteeseen ladattavaa sovellusta. Suurin osa pankkiasioinnista on hoidettavissa verkko- ja mobiilipankin kautta. Jos sinulla tai läheiselläsi ei ole pankkitunnuksia, ja tarvitset erityistä apua pankkiasiointiin, lue lisää erityisryhmien asioinnista täältä.

    Pankkitunnusten salasanan vaihto tunnuslukulaitteen aktivoinnin yhteydessä

    Salasanalla tarkoitetaan pankkitunnusten nelinumeroista salasanaa, jota tarvitaan myös tunnuslukulaitteen aktivoinnissa ja myöhemmin esim. maksujen vahvistamiseen verkko- ja mobiilipankissa. 

    Salasana tulee vaihtaa tunnuslukulaitteen aktivoinnin yhteydessä kun:

    • olet tilannut uudet pankkitunnukset (käyttäjätunnus ja väliaikainen aloitussalasana) ja valinnut tunnistamisvälineeksi tunnuslukulaitteen TAI
    • olet tilannut uuden tunnuslukulaitteen vanhan laitteen tilalle, ja olet myös unohtanut vanhan salasanasi

     

    Uuden tunnuslukulaitteen aktivointi

    Tunnuslukulaite täytyy aktivoida ennen ensimmäistä käyttökertaa.

    1. Mene aktivointisivulle danskebank.fi/aktivoi ja seuraa annettuja ohjeita. -

    2. Laitteen aktivointi tapahtuu ensisijaisesti tekstiviestillä tai toisen pankin pankkitunnuksilla. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai meillä ei ole matkapuhelinnumeroasi, voit soittaa asiakaspalveluumme.

    3. Kun laite on aktivoitu, olet valmis käyttämään verkkopalveluitamme! Lue lisää tunnuslukulaitteen käytöstä