Pankkitunnukset ja kirjautuminen
Suurin osa pankkiasioinnista on hoidettavissa mobiili- ja verkkopankin kautta. Niihin sekä muihin tunnistautumista vaativiin palveluihin kirjaudutaan pankkitunnuksilla.
Pankkitunnukset ovat sähköinen henkilöllisyystodistuksesi, ja niiden käyttö vastaa allekirjoitustasi. Omat tunnuksesi on tarkoitettu vain sinun käyttöösi, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.
Pankkitunnukset muodostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja vaihtoehtoisista tunnistamisvälineistä. Tunnistautumisvälineitä ovat Danske ID –tunnistussovellus ja tunnuslukulaite.
Yleisiä kysymyksiä pankkitunnuksista
-
Tarvitset pankkitunnuksiasi pankin sähköisissä palveluissa, kuten mobiili- ja verkkopankissa sekä asiakaspalvelumme puhelinpalveluun tunnistautumisessa. Voit myös käyttää tunnuksiasi verkkokaupoissa maksamiseen ja luottokorttimaksujen vahvistamiseen.
Pankkitunnuksia voi käyttää myös sähköisessä asioinnissa eri viranomaisten ja palveluntarjoajien sivuille, kuten esimerkiksi Kelaan, Verohallintoon ja Omakantaan, tunnistautuessa. Pankkitunnusten avulla henkilöllisyytesi varmistetaan ja voit asioida verkossa turvallisesti.
-
Saat ensimmäiset Danske Bankin pankkitunnukset käyttöösi tulemalla pankkimme asiakkaaksi kotisivujemme kautta kohdasta Tule asiakkaaksi tai asioimalla konttorissamme ajanvarauksella.
Verkon kautta asiakkaaksi tulo edellyttää tunnistautumista toisen suomalaisen pankin myöntämillä pankkitunnuksilla. Jos sinulla ei vielä ole minkään suomalaisen pankin pankkitunnuksia tai asiakkaaksi tulo kotisivujemme kautta ei muusta syystä onnistu, sovi tapaamisaika konttorille soittamalla numeroon 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
Pankkitunnuksia myönnettäessä hyväksymme konttoriasioinnissa henkilöllisyystodistuksena seuraavat ehjät ja voimassa olevat asiakirjat:
Suomalaisen viranomaisen myöntämät
- Henkilökortti
- Kansallinen passi (ei muukalaispassi)
ETA-alueen jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämät ja Suomen matkustusasiakirjana hyväksymä
- Passi (ei muukalaispassi)
- Henkilökortti
-
Kirjautuessasi verkkopankkiin tai muuhun sähköiseen palveluun syötä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaa Jatka. Tämän jälkeen hyväksyt kirjautumisen Danske ID -sovelluksella tai erillisellä tunnuslukulaitteella. Tunnuslukulaite sopii erityisesti asiakkaillemme, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää puhelimelle tai tabletille ladattavaa Danske ID -sovellusta.
-
Tarvitset pankkitunnuksia kirjautuessasi sähköiseen asiointipalveluun, kuten Kelaan tai Verohallintoon. Ethän kirjaudu asiointipalveluun hakukonetulosten kautta, vaan kirjoita itse selaimen osoitekenttään asiointipalvelun verkko-osoite välttyäksesi siirtymästä vahingossa huijaussivustoille.
- Valitse tunnistautumistavaksi pankkitunnukset ja Danske Bank.
- Sinut ohjataan Dansken Bankin kirjautumissivulle, johon syötät normaalisti käyttäjätunnuksesi ja salasanan. Jos käytät tunnuslukulaitetta, syötä laitteen antama tunnusluku sille tarkoitettuun kenttään. Jos käytät Danske ID -tunnistussovellusta, lähetät hyväksymispyynnön ja hyväksyt sen sovelluksella.
- Kun sinut on tunnistettu, vahvista palveluntarjoajalle lähetettävät tiedot.
- Lopuksi sinut ohjataan takaisin palveluntarjoajan sivulle, johon olet tunnistautumassa.
- Kirjaudu ulos palvelusta asiointisi päätyttyä.
-
Alaikäinen lapsi voi saada ensimmäiset henkilökohtaiset pankkitunnukset huoltajan suostumuksella täytettyään 12 vuotta. Jos alaikäisellä lapsella on kaksi huoltajaa, hänellä täytyy olla molempien huoltajien suostumus pankkitunnusten hakemiseen. Ensimmäiset pankkitunnukset noudetaan aina konttorista, jossa allekirjoitetaan sopimukset pankkitunnuksista. Sekä huoltajalla että lapsella on oltava virallinen voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti mukana konttorilla asioidessaan.
Jos molemmilla huoltajilla on pankkitunnukset käytössään, lapsen pankkitunnusten hankkiminen voidaan hoitaa siten, että vain toinen huoltaja osallistuu puhelintapaamiseen. Tapaamisen jälkeen molemmat huoltajat saavat sopimukset lapsen pankkitunnuksista verkkopankkiinsa allekirjoitettavaksi, jolloin valtakirjaa ei tarvita toiselta huoltajalta. Tästä huolimatta lapsen tulee käydä konttorilla virallisen henkilöllisyystodistuksen eli passin tai henkilökortin kanssa.
Toinen vaihtoehto on varata aika konttoritapaamiseen, jolloin molemmat huoltajat osallistuvat tapaamiseen lapsen kanssa. Jos kuitenkin vain toinen huoltaja osallistuu konttoritapaamiseen, tapaamisessa tulee olla mukana toiselta huoltajalta saatu yksilöity valtakirja.
Valtakirjan voi ottaa tapaamiseen mukaan paperidokumenttina tai jos valtuuttajalla on Danske Bankin pankkitunnukset, valtakirjan voi toimittaa myös viestillä mobiili- tai verkkopankista.
Valtakirjasta tulee käydä ilmi seuraavat seikat:
Otsikko: Alaikäisen pankkitunnuksista sopiminen
- Valtuuttajan nimi ja henkilötunnus
- Valtuutetun nimi ja henkilötunnus
- Lapsen nimi ja henkilötunnus
- Seuraavat tekstit: Valtuutan valtuutetun tilaamaan ja sopimaan pankkitunnuksista alaikäiselle lapselle. Allekirjoittanut hyväksyy alaikäisen lapsen pankkitunnusten käyttöön liittyvät turvallisuusohjeet.
- Lisää paperiseen valtakirjaan päivämäärä ja valtuuttajan allekirjoitus.
Sovi aika puhelintapaamiseen tai konttorille soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
-
Mobiilivarmenne on puhelinnumeroon kytketty sähköinen henkilöllisyystodistus, jonka avulla voi tunnistautua eri verkkopalveluihin. Huomioithan, että mobiilivarmenteella ei ole mahdollista kirjautua Danske Bankin verkkopankkiin. Tämä on mahdollista ainoastaan pankin myöntämillä pankkitunnuksilla. Saat mobiilivarmenteen käyttöösi asioimalla oman teleoperaattorisi kanssa.
Tutustu lisää mobiilivarmenteeseen osoitteessa mobiilivarmenne.fi.
-
Jos olet vastikään tullut Danske Bankin asiakkaaksi verkon kautta, voit käyttää toisen pankin tunnuksia asiointiin siihen asti, että saat uudet pankkitunnuksesi käyttöön. Kirjaudu verkkopankkiin kotisivuillamme kohdasta Kirjaudu > Muun pankin tunnukset > Verkkopankki.
Jos et vielä ole asiakkaamme ja sinulla on sovittu verkkotapaaminen esimerkiksi lainaneuvottelua varten, voit kirjautua palveluun toisen pankin tunnuksilla. Näin asiantuntijamme voi helposti jakaa materiaaleja suoraan näytöllesi. Linkki verkkotapaamiseen löytyy kotisivuiltamme kohdasta Kirjaudu > Muun pankin tunnukset > Verkkotapaaminen.
Muissa tilanteissa käytäthän kirjautumiseen vain Danske Bankin pankkitunnuksia.
-
Voit lopettaa pankkitunnukset asiakaspalvelumme kautta. Ilmoita tunnusten lopettamisesta lähettämällä viesti mobiili- tai verkkopankista.
Ennen tunnusten lopettamista tallenna tarvitsemasi dokumentit sähköisestä arkistosta. Mobiilipankista pääset arkistoon kohdasta Valikko > Pankkiposti. Verkkopankista pääset arkistoon valitsemalla Arkistot ja verkkopalkka > Tiliotteet ja muu pankkiposti > Siirry Arkistoon.
Jos pankkitunnukset ovat joutuneet vääriin käsiin, voit olla yhteydessä sulkupalveluun 0200 2585 (pvm/mpm). Asiantuntijamme auttavat sinua vuorokauden ympäri.
Pankkitunnukset voit myös lopettaa lähimmällä konttorilla tai lähettämällä pankkitunnusten lopetustoimeksiannon postitse.
Ongelmatilanteet ja salasanan vaihto
-
Jos kirjautuminen ei pankkitunnuksillasi onnistu, käy läpi seuraavat kohdat:
- Tarkista, että olet kirjoittanut 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja 4-numeroisen salasanasi oikein.
- Jos käytät Danske ID:tä, varmista että olet hyväksynyt tunnistuspyynnön sovelluksessa. Jos sinulla on tunnuslukulaite, tarkista että olet syöttänyt laitteen antaman tunnusluvun oikein. Varmista, että laite on oikeinpäin.
- Jos kirjautuminen ei vieläkään onnistu, yritä myöhemmin uudestaan tai ole tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluun.
Jos pankkitunnuksesi ovat lukkiutuneet, voit tilata uuden salasanan lukkiutuneen tilalle salasanantilauslomakkeella.
Salasana toimitetaan kirjattuna kirjeenä lähimpään postitoimipisteeseen, josta voit noutaa lähetyksen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Voit myös hakea uuden salasanan lähimmältä konttorilta.
Konttoriemme aukioloajat ja sijainnitJos olet sulkenut pankkitunnuksesi turvallisuussyistä, varaa aika lähimmälle konttorille soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm). Ota konttorille mukaan virallinen voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.
-
Lukitse pankkitunnuksesi välittömästi verkkopankissa kohdasta Omat asetukset > Muuta pankkitunnusten tietoja tai lukitse ne.
Voit myös olla yhteydessä sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm). Asiantuntijamme ovat apunasi ympäri vuorokauden.
Uudet pankkitunnukset saat lähimmästä konttorista ajanvarauksella. Mukaan tarvitset voimassa olevan passin tai henkilökortin. -
Varmista, että olet asentanut Danske ID -sovelluksen.
Ilmoitus voi johtua siitä, että laitteen selainasetuksissa ei ole linkkien avaaminen sovelluksessa päällä. Chromessa asetus on oletuksena käytössä, joten sen avulla linkkien avaaminen onnistuu ilman asetusmuutoksia. Jos käytät jotain muuta selainta, kuten Firefox- tai Samsung-selainta, sinun tulee erikseen sallia linkkien avaus selaimen asetuksista. Tarkat asetuspolut vaihtelevat selainkohtaisesti.
Tarkista myös, että et käytä selainta Incognito, InPrivate tai muussa vastaavassa yksityisyystilassa. Tällöin linkin avaaminen ei myöskään onnistu.
-
Käyttäjätunnus on sama 8-numeroinen luku kuin aiemmin pankilta saamasi asiakasnumero. Voit tarkistaa käyttäjätunnuksen pankkitunnussopimuksestasi. Jos et löydä tai muista siltikään käyttäjätunnustasi, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
Salasana on itse asettamasi 4-numeroinen luku. Jos olet unohtanut salasanasi, tilaa uusi salasanan tilauslomakkeella. Salasana toimitetaan kirjattuna kirjeenä lähimpään postin palvelupisteeseen, josta se on henkilökohtaisesti noudettavissa voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen kanssa.
-
Tilaa uudet pankkitunnukset ulkomailla olevaan osoitteeseen kotisivultamme kohdasta Kirjaudu > Verkkopankki > Tilaa uudet tunnukset > Haluan tilata kadonneen/unohtuneen salasanan ja/tai turvakortin tilalle uuden.
Pankkitunnukset toimitetaan ulkomaille turvallisuussyistä lukittuina ja pankki aktivoi ne käyttöön, kun olet toiminut tilauksen yhteydessä annettujen ohjeiden mukaisesti.
-
- Aloita kirjautuminen syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja kirjekuoressa saamasi salasana.
- Paina Jatka
- Valitse seuraavassa vaiheessa alin vaihtoehto "Jos olet saanut vain väliaikaisen salasanan" ja napsauta sen alla olevaa linkkiä.
- Seuraavassa vaiheessa syötä käyttäjätunnuksesi ja kirjekuoressa saamasi väliaikainen salasanasi uudelleen. Paina Jatka.
- Syötä itse valitsemasi nelinumeroinen salasana Uusi salasana -kohtaan. Kirjoita valitsemasi salasana uudelleen myös alempaan kenttään.
- Paina Aseta salasana.
- Tämän jälkeen tunnistaudu valitsemallasi tavalla – Danske ID -sovelluksen tai tunnuslukulaitteen avulla.
Danske ID:
- Jos haluat tunnistautua Danske ID:llä, valitse Danske ID -välilehti käyttämäsi laitteen näytöltä ja lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla Lähetä.
- Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi, näppäile oma PIN-koodisi ja vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä Hyväksy.
- Vahvistettuasi tunnistuspyynnön, siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle.
Tunnuslukulaite:
- Jos haluat tunnistautua tunnuslukulaitteella, valitse Tunnuslukulaite -välilehti käyttämäsi laitteen näytöltä.
- Paina tunnuslukulaitteen painiketta ja syötä tunnuslukulaitteen näytöllä näkyvä tunnusluku sille varattuun kenttään käyttämäsi laitteen näytöllä.
- Paina Jatka
- Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.
-
Käyttäjätunnuksen vaihtaminen onnistuu konttorilla ajanvarauksella. Sovi tapaamisesta soittamalla ajanvarausnumeroomme 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
Salasanan voit vaihtaa mobiilipankissa kohdasta Valikko > Asetukset > Vaihda salasana.
Verkkopankissa salasanan vaihto onnistuu kohdasta Omat asetukset > Muuta pankkitunnusten tietoja tai lukitse ne > Muuta salasana.
-
Internet-selaimet, kuten Internet Explorer, Google Chrome ja Mozilla Firefox, tallentavat käyttäjän suostumuksella salasanoja omiin tietoihinsa selaimen käytön helpottamiseksi.
Verkkopankkiin kirjautuessa käyttäjätunnusta ja salasanaa ei tulisi tallentaa selainten asetuksiin turvallisuuden vuoksi, koska silloin kirjautumiseen riittää ainoastaan Danske ID -sovellus tai tunnuslukulaite. Internet-selaimen asetuksista voi käydä poistamassa tallennetut salasanat sekä valita, ettei selain vastaisuudessa enää tarjoa salasanojen tallentamista.
Danske ID
-
Danske ID:n ja tunnuslukulaitteen tarkoitus on sama. Käytät jompaa kumpaa vaihtoehtoa kirjautuessasi pankkitunnuksilla verkkopankkiisi, maksaessasi verkko-ostoksia tai tunnistautuessasi kolmannen osapuolen, kuten esimerkiksi Verohallinnon tai Kelan palveluihin.
Danske ID
Danske ID on tunnistussovellus, joka ladataan älypuhelimeen tai tablettiin. Se kulkee kätevästi mukanasi missä liikutkin. Löydät Danske ID:n mobiililaitteesi sovelluskaupasta hakusanalla Danske ID. Lataa sovellus ja aktivoi se käyttöösi. Käyttöönotto tapahtuu pankkitunnustesi käyttäjätunnuksella ja salasanalla ja valintasi mukaan SMS-vahvistuksella, Danske ID:llä toisessa laitteessa tai tunnuslukulaitteella. Voit myös käyttää toisen suomalaisen pankin pankkitunnuksia.
Näin otat Danske ID:n käyttöön
Tunnuslukulaite
Tunnuslukulaite on digitaalisella näytöllä varustettu laite, joka antaa vaihtuvan numerosarjan näytön vieressä olevaa nappia painamalla. Luku syötetään sille varattuun kenttään, kun kirjaudut tai tunnistaudut verkkopalveluihin tai hyväksyt verkkomaksuja. Tunnuslukulaitteen voit tilata asiakaspalvelustamme.
-
Kun kirjaudut verkkopankkiin: - Kirjoita verkkopankin sisäänkirjautumissivulla pankkitunnustesi käyttäjätunnus ja salasana. Paina Jatka.
- Lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla Lähetä. Kirjautumissivulle muodostuu jatkuvasti muuttuva QR-koodi.
- Avaa mobiililaitteessasi oleva Danske ID -sovellus ja kirjaudu kasvojentunnistuksella, sormenjälkitunnistuksella tai omalla PIN-koodillasi. Kohdista laitteesi kamera kirjautumissivulla näkyvään QR-koodiin.
- Hyväksy kirjautuminen vielä lopuksi Danske ID -sovelluksessa pyyhkäisemällä Hyväksy.
Vahvistettuasi kirjautumisen siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle.
Lue lisää QR-koodilla kirjautumisesta
Kun kirjaudut muihin verkkopalveluihin:
- Kirjoita verkkopalvelun sisäänkirjautumissivulla pankkitunnustesi käyttäjätunnus ja salasana. Paina Jatka.
- Lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla Lähetä
- Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi ja kirjaudu kasvojentunnistuksella, sormenjälkitunnistuksella tai omalla PIN-koodillasi.
- Varmista, että ruudulla näkyvä tapahtumatunniste (ID) vastaa sisäänkirjautumissivulla olevaa tunnistetta. Tapahtumatunniste koostuu kolmesta kirjaimesta ja yhdestä numerosta.
- Vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä Hyväksy.
Vahvistettuasi siirryt automaattisesti palveluun, johon olit kirjautumassa.
Voit hyväksyä Danske ID -tunnistussovelluksella kirjautumisen mobiili- ja verkkopankkiin, tunnistautua puhelinpalveluumme sekä hyväksyä verkkomaksuja ja tunnistautua kolmannen osapuolen — kuten Verohallinnon tai Kansaneläkelaitoksen — palveluihin. Danske ID toimii myös yrityksen District-verkkopankissa.
Kun teet korttiostoja verkossa, hyväksyt ostot suoraan Danske ID -sovelluksessa. Sinun ei tarvitse syöttää pankkitunnustesi käyttäjätunnusta tai salasanaa, vaan voit hyväksyä maksun suoraan sovelluksen kautta.
-
Kun sinulla on pankkitunnukset ja haluat käyttää Danske ID:tä tunnistautumiseen, lataa Danske ID -sovellus mobiililaitteeseen App Storesta tai Google Play -kaupasta. Aktivoi sovellus käyttöön seuraavasti:
- Aloita aktivointi painamalla Aloita.
- Valitse joko Danske Bankin pankkitunnukset tai muut suomalaiset pankkitunnukset.
- Syötä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja paina Jatka.
- Valitse haluamasi tunnistustapa, joko SMS, Danske ID toisessa puhelimessa tai tunnuslukulaite.
Kun valitset vaihtoehdon SMS, paina Lähetä. Aktivointikoodi lähetetään sinulle tekstiviestitse tiedoissasi olevaan numeroon. Syötä aktivointikoodi tekstiviestistä ja valitse Lähetä. Tämän jälkeen valitset 4-numeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa.
Miten päivitän puhelinnumeroni Danske ID:n aktivointia varten?Jos valitset vaihtoehdon Danske ID -sovellus, sinulla tulee olla Danske ID aktiivisena vanhassa puhelimessasi. Paina Lähetä > avaa Danske ID -sovellus vanhassa puhelimessa nelinumeroisella salasanalla > liu’uta Hyväksy-painiketta vasemmalta oikealle. Tämän jälkeen pääset asettamaan nelinumeroisen salasanan uudessa puhelimessasi, jolla kirjaudut sovellukseen jatkossa.
-
Päivitä yhteystietojasi kätevästi mobiili- tai verkkopankissa. Mobiilipankissa päivität yhteystiedot valitsemalla alareunasta Profiili > Yhteystiedot. Verkkopankissa puhelinnumeron vaihtaminen onnistuu kohdasta Omat asetukset > Päivitä yhteystietosi.
Yhteystietosi voidaan päivittää myös asiakaspalvelussa. Ilmoita päivitettävät tiedot mobiili- tai verkkopankkiviestillä. Vaihtoehtoisesti voit soittaa asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 9-16 (pvm/mpm). Soittaessasi asiakaspalveluun, varaa pankkitunnukset lähettyvillesi tunnistautumista varten.
-
Kun puhelimesi vaihtuu, Danske ID -sovellus tulee aktivoida käyttöön uudessa puhelimessa seuraavasti:
- Lataa Danske ID -sovellus sovelluskaupasta.
- Paina Aloita.
- Valitse joko Danske Bankin pankkitunnukset tai muut suomalaiset pankkitunnukset.
- Syötä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja paina Jatka.
- Valitse haluamasi tunnistustapa, joko SMS tai Danske ID toisessa puhelimessa.
Jos valitset vaihtoehdon SMS, paina Lähetä. Aktivointikoodi lähetetään sinulle tekstiviestitse tiedoissasi olevaan numeroon. Syötä aktivointikoodi tekstiviestistä ja valitse Lähetä. Tämän jälkeen valitset 4-numeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa.
Jos et saa tekstiviestiä, lue ohje Miten päivitän puhelinnumeroni Danske ID:n aktivointia varten?.Jos valitset vaihtoehdon Danske ID -sovellus, sinulla tulee olla Danske ID aktiivisena vanhassa puhelimessasi. Paina Lähetä > avaa Danske ID -sovellus vanhassa puhelimessa nelinumeroisella salasanalla > liu’uta Hyväksy-painiketta vasemmalta oikealle. Tämän jälkeen pääset asettamaan nelinumeroisen salasanan uudessa puhelimessasi, jolla kirjaudut sovellukseen jatkossa.
-
Voit yhdellä mobiililaitteella käyttää vain yksiä pankkitunnuksia. Jos sinulla on erilliset pankkitunnukset yrityksesi ja henkilökohtaiseen verkkopankkiin, tulee sinun ladata oma Danske ID -sovellus yrityksen pankkitunnuksia varten. Jos sinulla ei ole kahta erillistä mobiililaitetta, voimme toimittaa sinulle erillisen tunnuslukulaitteen yrityksen pankkitunnuksia varten.
-
Tee seuraavat asiat, jos Danske ID -sovellus ei toimi:
- Poista sovellus ja asenna se uudelleen sovelluskaupastasi.
- Tarkista, että laitteesi käyttöjärjestelmän versio on ajan tasalla ja tarvittaessa päivitä se.
- Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen.
- Vaihda verkkoyhteys wifistä mobiilidataan tai päinvastoin.
Jos ongelma jatkuu edelleen, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
-
Jos kohtaat ongelmatilanteen, joka koskee puhelimen selaimella tapahtuvaa toimintaa, koita seuraavia toimenpiteitä:
1. Tyhjennä selaimen välimuisti sekä evästeet ja yritä uudelleen
2. Kokeile toisella puhelimen selaimella
3. Poista, lataa ja aktivoi Danske ID uudelleen
4. Jos edelliset toimenpiteet eivät auta, suosittelemme uutta yritystä tietokoneella, jolloin Danske ID:n avulla kirjautuminen yleensä onnistuu
5. Jos ongelma ei ratkea, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme
-
Joillain Huawei- ja Honor -puhelimilla pääsy Google Play -sovelluskauppaan on estetty Yhdysvaltain ja Kiinan kauppasodan seurauksena. Tästä johtuen Danske ID -sovelluksen päivitys ei onnistu.
Lue Googlen ohjeet Play-kaupan ongelmiin
Jos päivitys ei vieläkään onnistu, tilaa erillinen tunnuslukulaite soittamalla 0200 2580 ma–pe 9-16 (pvm/mpm) ja tunnistautumalla puhelimessa.
-
Kyseessä on tapahtumatunniste eli ID, jonka avulla voit varmistaa, että Danske ID -tunnistussovelluksella tekemäsi hyväksyntä liittyy juuri siihen kirjautumiseen, jota olet tekemässä. Tapahtumatunniste koostuu kolmesta kirjaimesta ja yhdestä numerosta.
ID näkyy Danske Bankin tunnistussivun jokaisessa näkymässä sekä Danske ID:ssä hyväksyntävaiheessa. Jos molemmissa näkyy sama koodi, tiedät että hyväksyntäsi liittyy juuri siihen tunnistautumiseen, jota olet tekemässä. Tapahtumatunnistetta käytetään kolmannen osapuolen palveluun tunnistautuessa.
Tunnuslukulaite
-
Voit tilata tunnuslukulaitteen olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Tilauksen voit tehdä viestillä mobiili- tai verkkopankista. Ilmoita viestissä ajantasainen puhelinnumerosi. Jos viestin lähettäminen ei ole mahdollista, soita asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 9-16 (pvm/mpm).
Tunnuslukulaite toimitetaan noin viikon kuluessa kotiosoitteeseesi. Turvallisuussyistä laite tulee aktivoida ensimmäisellä käyttökerralla.
-
Tunnuslukulaite tulee aktivoida ennen ensimmäistä käyttökertaa. Aktivoit tunnuslukulaitteen seuraavasti:
- Mene aktivointisivulle ja seuraa annettuja ohjeita.
- Laitteen aktivointi tapahtuu ensisijaisesti tekstiviestillä tai toisen pankin pankkitunnuksilla. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai meillä ei ole matkapuhelinnumeroasi, soita asiakaspalveluumme.
- Kun laite on aktivoitu, olet valmis käyttämään verkkopalveluitamme!
-
Kun haluat kirjautua verkkopankkiin tunnuslukulaitteella, toimi seuraavasti:
- Kirjautuessasi verkkopankkiin, valitse kirjautumissivulla käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen Tunnuslukulaite-välilehti.
- Tämän jälkeen kirjautumissivulla kysytään tunnuslukulaitteen lukua. Paina tunnuslukulaitteen näytön vieressä olevaa valkoista painiketta.
- Syötä laitteen näytölle ilmestyvä kuusinumeroinen luku sille varattuun kenttään kirjautumissivulla
- Valitse lopuksi Jatka. Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.
-
Tunnuslukulaitteen akku kestää käytössä noin seitsemän vuotta. Tarkistat tunnuslukulaitteen akun tilanteen painamalla laitteessa olevaa valkoista painiketta pohjassa. Akkua ei voi ladata tai vaihtaa. Jos laitteen akku on vähissä, tilaa uusi laite asiakaspalvelustamme.
Lue lisää tunnuslukulaitteen tilaamisesta
Vanhan tunnuslukulaitteen voi kierrättää ongelmajätteenä, esimerkiksi käytettyjen paristojen tapaan.