Pankkitunnukset

  • Mitä ovat pankkitunnukset?

    Mitä ovat pankkitunnukset?

    Pankkitunnukset ovat sähköinen henkilöllisyystodistuksesi, ja niiden käyttö vastaa allekirjoitustasi. Omat tunnuksesi on tarkoitettu vain sinun käyttöösi, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.

    Pankkitunnukset muodostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja turvakortista.

    Ensimmäinen salasana on voimassa 30 päivää. Kirjaudu tänä aikana verkkopankkiin ja vaihda salasana. Salasanaksi voit valita mieleisesi nelinumeroisen luvun.

    Lisätietoa: Tunnistusperiaatteet

    Voit käyttää pankkitunnuksiasi pankin sähköisissä palveluissa, kuten verkko- mobiili- ja tabletpankissa. Lisäksi voit käyttää tunnuksiasi verkkokaupoissa verkkomaksuun ja luottokorttimaksujen vahvistamiseen (3d secure).

    Pankkitunnuksia voi käyttää myös sähköisessä asioinnissa eri viranomaisten ja palveluntarjoajien palveluihin tunnistautuessa (esim. Kela, Verohallinto, Omakanta, puhelinoperaattorit jne.). Tunnistautumisen avulla varmistetaan henkilöllisyytesi, ja voit asioida verkossa turvallisesti.

  • Kuinka saan ensimmäiset pankkitunnukset?

    Kuinka saan ensimmäiset pankkitunnukset?

    Saat ensimmäiset pankkitunnukset käymällä konttorissa. Tunnistautumiseen tarvitset henkilöllisyystodistuksen.

    Henkilötodistuksena Danske Bankissa hyväksymme ehjät ja määräajan voimassa olevat asiakirjat:

    Suomalaisen viranomaisen myöntämät
    • Suomalainen ajokortti (myönnetty 1.10.1990 jälkeen)
    • Henkilökortti
    • Kansallinen passi (ei muukalaispassi)

    Ulkomaisen viranomaisen myöntämät matkustusasiakirjat
    • Kansallinen passi (ei muukalaispassi)

    EU- ja Schengen-alueen viranomaisen myöntämä henkilötodistus (sirullinen, sisältää hologrammin tai optisia turvatekijöitä).

    Varaathan ajan konttorille ensimmäisiä pankkitunnuksiasi varten soittamalla ajanvarausnumeroon: 0100 4000 (ma–pe 8–20, pvm/mpm).

  • Pankkitunnukseni ovat kadonneet

    Pankkitunnukseni ovat kadonneet

    Soita viipymättä sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm), ja pyydä sulkemaan tunnuksesi. Numero vastaa ympäri vuorokauden.

    Turvallisuus: Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista
  • Turvakorttini luvut ovat vähissä tai loppuneet, milloin saan uuden?

    Turvakorttini luvut ovat vähissä tai loppuneet, milloin saan uuden?

    Seuraava turvakortti lähetetään sinulle automaattisesti hyvissä ajoin, kun käytössä olevalla kortilla on jäljellä 20 avain- ja turvalukuparia. Turvakortti lähetetään asiakastiedoissamme olevaan osoitteeseen.

    Halutessasi voit itse määritellä, missä vaiheessa uusi turvakortti lähetetään sinulle. Tämä onnistuu verkkopankissa kohdassa Omat asetukset > Muuta pankkitunnusten tietoja tai lukitse ne > Muuta turvakortin tietoja. Turvakortin asetuksista näet myös, milloin viimeinen turvakorttisi on lähetetty sinulle.

    Turvaluvut ovat loppuneet

    Jos turvaluvut kuitenkin loppuvat, voit tilata uuden turvakortin.

    Uusi turvakortti toimitetaan sinulle postiin kirjattuna lähetyksenä noin viikon kuluessa. Toimituksesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

    Mikäli tarvitset turvalukuja heti, tule käymään konttorissamme. Löydät konttorit mobiilipankista, kohdasta Löydä meidät.

    Pankkitunnukset: Tilaa uudet pankkitunnukset
  • Olen unohtanut käyttäjätunnukseni ja/tai salasanani. Mitä teen?

    Olen unohtanut käyttäjätunnukseni ja/tai salasanani. Mitä teen?

    Käyttäjätunnus on sama 8-numeroinen luku kuin aiemmin pankilta saamasi asiakasnumero. Käyttäjätunnuksesi näkyy pankkitunnussopimuksessasi. 

    Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden verkkosivuiltamme löytyvällä lomakkeella. Salasana toimitetaan sinua lähimpään postiin, josta voit noutaa lähetyksen henkilötodistuksen kanssa.

  • Mistä näen onko turvakortissani lukuja käyttämättä?

    Mistä näen onko turvakortissani lukuja käyttämättä?

    Jäljellä olevien turvalukujen määrän näet verkkopankin Tervetuloa-sivulta, eli samalta sivulta mille näppäilet turvaluvun kirjautuessasi verkkopankkiin.

  • Saako alaikäinen verkkopankkitunnukset?

    Saako alaikäinen verkkopankkitunnukset?

    Pankkitunnuksia voi hakea yli 15-vuotiaana molempien vanhempien suostumuksella.

    Varaathan ajan konttorille nuoren ensimmäisiä pankkitunnuksia varten soittamalla ajanvarausnumeroon: 0100 4000 (ma–pe 8–20, pvm/mpm). Mukaan tarvitsette kuvallisen poliisin myöntämän henkilöllisyystodistuksen, esimerkiksi passin, henkilö- tai ajokortin.

  • Miten käytän pankkitunnuksia sähköisessä asioinnissa?

    Miten käytän pankkitunnuksia sähköisessä asioinnissa?

    Kun kirjaudut sähköiseen asiointipalveluun (esim. Kela, Verohallinto), tarvitset pankkitunnuksiasi.

    1. Valitse tunnistautumistavaksi pankkitunnukset ja Danske Bank
    2. Sinut ohjataan Dansken Bankin kirjautumissivulle, johon syötät normaalisti käyttäjätunnuksesi ja salasanan. Tämän jälkeen syötät turvakortistasi pyydetyn avainluvun.
    3. Kun sinut on tunnistettu, sinua pyydetään vahvistamaan palveluntarjoajalle lähetettävät tiedot.
    4. Lopuksi sinut ohjataan takaisin palveluntarjoajan sivulle, johon olet tunnistautumassa.
    5. Muista kirjautua ulos palvelusta asiointisi päätyttyä.
  • Entä jos pankkitunnukseni eivät toimi?

    Entä jos pankkitunnukseni eivät toimi?

    Jos et onnistu kirjautumaan pankkitunnuksillasi, käy läpi seuraavat kohdat:

    1. Tarkista, oletko kirjoittanut tunnuslukusi ja salasanasi oikein.
    2. Tarkista että pyydetyn avainluvun turvakortin numero täsmää käytössäsi olevan korttiin. Turvakortin numero löytyy kortin oikeasta ylälaidasta
    3. Jos et vieläkään onnistu, yritä myöhemmin uudestaan tai ole tarvittaessa yhteydessä asiakastukeen 0200 2580 ma–pe 8–20 (pvm/mpm).
  • Missä tilanteissa voin käyttää kirjautumiseen toisen pankin tunnuksia?

    Missä tilanteissa voin käyttää kirjautumiseen toisen pankin tunnuksia?

    Jos olet vastikään tullut Danske Bankin asiakkaaksi verkon kautta, voit käyttää toisen pankin tunnuksia asiointiin siihen asti, että saat uudet pankkitunnuksesi käyttöön. Linkki kirjautumiseen löytyy etusivun valikosta Kirjaudu > Muun pankin tunnukset > Verkkopankki.

    Jos et vielä ole asiakkaamme ja sinulla on sovittu verkkotapaaminen, esimerkiksi lainaneuvottelua varten, voit kirjautua palveluun toisen pankin tunnuksilla. Näin asiantuntijamme voi helposti jakaa materiaaleja suoraan näytöllesi. Linkki verkkotapaamiseen löytyy etusivun valikosta KirjauduMuun pankin tunnukset > Verkkotapaaminen.