Kortit

  • Mitä korttivaihtoehtoja on?

    Mitä korttivaihtoehtoja on?

    Halutessasi saat kaikkiin kortteihisi yhteisen tunnusluvun. Voit tutustua korttivalikoimaan kortit-sivuilla: Kortit.

  • Miten haen uutta korttia?

    Miten haen uutta korttia?

    Voit hakea verkkopankista debit- ja luottokorttia. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse: Kortit > Hae korttia.

  • Miten aktivoin korttini ennen käyttöönottoa?

    Miten aktivoin korttini ennen käyttöönottoa?

    Aktivoi korttisi ennen käyttöönottoa mobiili- tai verkkopankissa. Voit myös aktivoida korttisi maksamalla sirulla ja tunnusluvulla maksupäätteellä tai käteisautomaatilla suorittamalla tunnusluvun näppäilyn vaativan toimenpiteen tai soittamalla asiakaspalveluumme numeroon +358 (0)200 2580 (pvm/mpm). 

    Muistathan myös allekirjoittaa kortin taustapuolen.

    Aktivointi mobiilipankissa

    1. Kirjaudu mobiilipankkiin
    2. Valitse Näytä kaikki tilit ja kortit
    3. Valitse postitse kotiin saapunut korttisi listalta
    4. Valitse Aktivoi kortti
    5. Aktivoi korttisi käyttöön pyyhkäisemällä

    Aktivointi verkkopankissa

    1. Kirjaudu verkkopankkiin
    2. Valitse Kortit ja valuutta
    3. Valitse Katsele korttiesi tietoja
    4. Avaa postitse kotiin saapuneen kortin kohdalla olevasta nuolesta alasvetovalikko
    5. Valitse Aktivoi kortti
    6. Hyväksy aktivointi salasanallasi

    Aktivoinnin jälkeen korttisi on valmis käytettäväksi Suomessa ja lisäksi voit maksaa sillä internetissä. Voit tutustua kortin käyttöalueisiin ja muuttaa niitä tarpeesi mukaan mobiili- tai verkkopankissa.

  • Miten teen korttiini muutoksia?

    Miten teen korttiini muutoksia?

    Voit muuttaa luottokorttisi maksun eräpäivää, minimilyhennystä ja valita kaksi maksuvapaata kuukautta. Lisäksi voit tilata uuden kortin rikkoutuneen tilalle tai vaihtaa korttikuosia. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse: Kortit ja valuutta > Muuta korttia.

  • Onko luottokortilla maksaminen turvallista?

    Onko luottokortilla maksaminen turvallista?

    Kortin luotto-ominaisuudella maksaessasi saat lisäturvaa tilanteissa, joissa palvelun tai tuotteen toimittava yritys menee konkurssiin. Tällöin voit reklamoida pankin ja korttiyhtiön kautta siitä, että tilaamasi tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu ja saada näin hyvityksen jo tehdystä maksusta. Luottokorttia kannattaa siis suosia erityisesti lentovarauksia tehtäessä ja verkkokauppaostoksissa. Tämän lisäksi voit hakea hyvitystä käyttämättömän lahjakortin osalta, jos olet ostanut lahjakortin korttisi luotto-ominaisuudella ja lahjakortin myynyt yritys on hakeutunut konkurssiin.

    Kortin debit-ominaisuudella maksettujen ostoksien osalta voit hakea hyvitystä kortin myöntäneeltä pankilta, mutta kuluttajansuojalain tuomaa lisäturvaa ei ole.

  • Missä tapauksissa ja miten voin tehdä korttireklamaation?

    Missä tapauksissa ja miten voin tehdä korttireklamaation?

    Tee reklamaatio pankkiin

    • Jos huomaat kortillasi tehtyjä maksutapahtumia, joita et tunnista
    • Jos huomaat kortillasi tekemäsi maksutapahtuman, joka on virheellinen
    • Jos veloittajan (myyjä tai palveluntarjoaja) sopimusrikkomuksen takia teet vaatimuksen liittyen luotolla maksettuun summaan

    Jos maksutapahtuman veloittaja on mielestäsi toiminut virheellisesti, reklamoi ja yritä ensin selvittää asia suoraan kyseisen tahon kanssa. Tarvittaessa voit reklamoida tapahtuman myös pankille. Pankki on yhteisvastuussa myyjän tai palveluntarjoajan kanssa luotto-ominaisuudella maksetusta tuotteesta tai palvelusta. Edellytyksenä on, että veloittajan kanssa tekemäsi sopimuksen mukaan veloittajan olisi tullut se hyvittää, mutta näin ei ole tapahtunut. Huomaathan, että saadaksesi korvauksen pankista sinun tulee esittää pankille näyttöä veloittajan sopimusrikkomuksesta. Tämän vuoksi asian käsittely ensin veloittajan kanssa on yleensä tarpeen.

    Esimerkkejä sopimusrikkomuksista korttitapahtumissa:

    • maksettua tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu
    • veloittajan lupaamaa hyvitystä maksutapahtumalle ei ole vastaanotettu

    Reklamaation korttitapahtumasta teet kätevästi verkkopankissasi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm).

  • Mistä saan korttiini uuden tunnusluvun?

    Mistä saan korttiini uuden tunnusluvun?

    Voit tilata tunnusluvun verkkopankista kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa tunnusluku. Saat tilattua tunnusluvun myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Tunnusluku tulee sinulle postitse kotiin noin viikon kuluttua tilauksestasi.

  • Mitä teen, jos korttini on varastettu tai epäilen, että kortin tiedot ovat joutunut ulkopuolisen haltuun tai korttiani on väärinkäytetty?

    Mitä teen, jos korttini on varastettu tai epäilen, että kortin tiedot ovat joutunut ulkopuolisen haltuun tai korttiani on väärinkäytetty?

    Sulje kortti välittömästi.

     

    Kätevästi mobiilipankissa

    1. Klikkaa Kortit-osiossa korttia, jonka haluat sulkea.
    2. Valitse Tilaa kortti > Kortti anastettiin tai Korttia väärinkäytetty.

    Kortti suljetaan eikä sitä voi enää avata uudelleen käyttöön. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa. 

     

    Helposti verkkopankissa

    1. Klikkaa verkkopankin ylävalikosta Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
    2. Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.
    3. Valitse kortin sulkemisen syyksi Varastettu tai Muu ja kirjoita lisätiedot.
    4. Samalla voit tilata uuden kortin. 

    Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.

     

    Puhelimitse vuorokauden ympäri

    Soita numeroon +358 200 2585.
    Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä.

  • Mitä teen, jos olen kadottanut korttini?

    Mitä teen, jos olen kadottanut korttini?

    Sulje kortti pikimmiten mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi.

     

    Kätevästi mobiilipankissa

    Valitse jompi kumpi tapa Kortit-osiossa:

    1. Sulje kortti, jolloin voit avata sen vielä uudelleen käyttöösi, jos löydät kortin myöhemmin.
    2. Tilaa uusi kortti ja ilmoita samalla, mitä vanhalle kortillesi tapahtui. Vanha kortti suljetaan ja sen voi avata uudelleen käyttöön paitsi, jos sulkemisen syy on anastettu, väärinkäytetty verkossa tai kopioitu. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.


    Helposti verkkopankissa

    1. Klikkaa verkkopankin ylävalikossa Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
    2. Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.

    Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Voit kuitenkin tilata samalla uuden kortin, kun suljet kadonneen kortin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.

     

    Puhelimitse ympäri vuorokauden

    Soita numeroon 0200 2585 (pvm/mpm).
    Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä.

  • Mistä saan uuden kortin hajonneen tilalle?

    Mistä saan uuden kortin hajonneen tilalle?

    Voit tilata uuden kortin verkkopankista kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa uusi kortti. Saat tilattua kortin myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Kortti tulee sinulle postitse kotiin noin viikon kuluttua tilauksestasi. Kadonneesta kortista on aina ilmoitettava sulkupalveluun +358 200 2585.

  • Miten lähimaksaminen toimii?

    Miten lähimaksaminen toimii?

    Voit maksaa alle 50 euron ostokset ilman tunnuslukua tai allekirjoitusta. Lähimaksamiseen soveltuvan kortin tunnistat kortin etupuolella näkyvästä radioaalto-logosta. Credit/debit-kortin lähimaksut menevät aina debit-puolelta.

    Aseta maksukorttisi muutaman sentin päähän maksupäätteestä, ja maksu on hoidettu. Aika ajoin maksupääte kysyy tunnuslukuasi turvallisuussyistä myös alle 50 euron ostoksissa.

  • Onko korttini käyttöä rajattu?
  • Miten asetan maarajauksen maksukorttiini?

    Miten asetan maarajauksen maksukorttiini?

    Korteissamme on käytössä automaattinen maarajaustoiminnallisuus. Maantieteelliset alueet, joissa voit käyttää korttiasi, päivittyvät automaattisesti liikkumisesi mukaan. Jos esimerkiksi matkustat Suomesta Viroon ja käytät korttiasi sirulla ja tunnusluvulla Virossa, avaamme käyttöösi automaattisesti alueen Eurooppa ja samalla suljemme kotimaan käytön. Palatessasi Suomeen avaamme kortin käyttösi perusteella jälleen kotimaan alueen ja suljemme samalla Euroopan pois käytöstä.

    Voit myös itse tarvittaessa muuttaa käyttöalueita verkko-, tablet- ja mobiilipankissa sekä Asiakaspalvelumme kautta.

    Huomioithan myös, että kaikkialla sirumaksaminen ei ole vielä käytössä, ja mikäli joudut käyttämään korttiasi magneettiraidalla ja vahvistamaan ostotapahtuman allekirjoituksellasi, sinun tulee itse aktivoida ko. alue käyttöön.

    Käyttöalueiden muutoksista ja kortin käytöstä suljetulla alueella lähetämme sinulle tiedon tekstiviestillä. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, jotta viestimme tavoittaa sinut.

    Verkkopankissa
    Verkkopankin etusivulta näet kortin tiedot. Klikkaa kortin kohdalta nuolta. Valitse Korttiturvallisuus > rajaa maanosat. Samalla voit myös tarkistaa, mihin maanosaan tietty maa kuuluu.

    Mobiili- ja tabletpankissa
    Valitse etusivulta Kortit > haluamasi kortti > Korttiturvallisuus, ja rajaa maanosat.

  • Maksoin kortin laskun etukäteen, mutta sain saman laskun myös e-laskuna. Kuinka estän e-laskun veloituksen?

    Maksoin kortin laskun etukäteen, mutta sain saman laskun myös e-laskuna. Kuinka estän e-laskun veloituksen?

    E-lasku ei poistu automaattisesti erääntyvistä maksuistasi, vaikka olisit jo maksanut erääntyvän luottolaskusi. Poista e-lasku verkkopankissa.

  • Mitä teen kun korttini on mennyt lukkoon?

    Mitä teen kun korttini on mennyt lukkoon?

    Korttini on mennyt lukkoon maksupäätteellä (esim. kaupan kassalla tai ravintolassa)
    Voit aktivoida korttisi asioimalla Otto-automaatilla ja syöttämällä pin-koodin noston yhteydessä oikein. Kortti aktivoituu takaisin käyttöön.

    Korttini on mennyt lukkoon automaatilla
    Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm) ja varaat lähettyville pankkitunnukset tunnistautumista varten.

  • Tietoa Euribor-viitekorosta

    Tietoa Euribor-viitekorosta

    Euribor on euroalueen rahamarkkinoiden viitekorko ja lyhenne sanoista Euro Interbank Offered Rate. Viitekorkoja hallinnoi EMMI (European Monetary Institute), joka vastaa euribor-korkojen laskentaperiaatteista ja julkaisemisesta. Euroalueen rahamarkkinoiden koronlaskukäytäntö on todelliset päivät / 360 päivää vuodessa. Joillakin sopimuksilla korkoindeksinä on edelleen Euribor/365. Se lasketaan Euriboreista, ja sitä on julkaistu omana viitekorkonaan. Euribor/365 koron erillinen julkaisu on lopetettu, mutta korko lasketaan edelleen samalla kaavalla Euriboreista. Euribor korkojen noteeraukset noteerataan ja pyöristetään kolmeen desimaaliin.