Kortilla maksaminen

  • Miten maksan kortillani verkko-ostoksia?

    Miten maksan kortillani verkko-ostoksia?

    Kun teet kortillasi verkko-ostoksia tai käytät korttiasi sovelluksessa, tulee maksut vahvistaa Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla tai kahden salasanan avulla. 

    Lue lisää: Korttiostot verkossa 

  • Miten lähimaksaminen toimii?

    Miten lähimaksaminen toimii?

    Voit maksaa alle 50 euron ostokset ilman tunnuslukua tai allekirjoitusta. Lähimaksamiseen soveltuvan kortin tunnistat kortin etupuolella näkyvästä radioaalto-logosta. Credit/debit-kortin lähimaksut menevät aina debit-puolelta.

    Aseta maksukorttisi muutaman sentin päähän maksupäätteestä, ja maksu on hoidettu. Aika ajoin maksupääte kysyy tunnuslukuasi turvallisuussyistä myös alle 50 euron ostoksissa.

  • Onko luottokortilla maksaminen turvallista?

    Onko luottokortilla maksaminen turvallista?

    Kortin luotto-ominaisuudella maksaessasi saat lisäturvaa tilanteissa, joissa palvelun tai tuotteen toimittava yritys menee konkurssiin. Tällöin voit reklamoida pankin ja korttiyhtiön kautta siitä, että tilaamasi tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu ja saada näin hyvityksen jo tehdystä maksusta. Luottokorttia kannattaa siis suosia erityisesti lentovarauksia tehtäessä ja verkkokauppaostoksissa. Tämän lisäksi voit hakea hyvitystä käyttämättömän lahjakortin osalta, jos olet ostanut lahjakortin korttisi luotto-ominaisuudella ja lahjakortin myynyt yritys on hakeutunut konkurssiin.

    Kortin debit-ominaisuudella maksettujen ostoksien osalta voit hakea hyvitystä kortin myöntäneeltä pankilta, mutta kuluttajansuojalain tuomaa lisäturvaa ei ole.

  • Missä tapauksissa ja miten voin tehdä korttireklamaation?

    Missä tapauksissa ja miten voin tehdä korttireklamaation?

    Tee reklamaatio korttitapahtumasta pankkiin

    • jos et tunnista maksutapahtumaa
    • jos maksutapahtuma on virheellinen. 

    Toimita reklamaatio pankille ilman aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun olet havainnut virheen. Ohjeet reklamaation tekemisestä löydät tämän sivun lopusta. Jos maksutapahtuman veloittaja on mielestäsi toiminut virheellisesti, reklamoi maksutapahtumasta ensin veloittajalle.


    Voit tehdä reklamaation pankkiin myös silloin, kun veloittajan sopimusrikkomuksen takia reklamaatiosi kohdistuu luotolla maksettuun summaan.


    Esimerkkejä veloittajan (myyjä tai palveluntarjoaja) sopimusrikkomuksista korttitapahtumissa:

    • Maksettua tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu.
    • Veloittajan lupaamaa hyvitystä maksutapahtumalle ei ole vastaanotettu.

    Huomaathan, että saadaksesi korvauksen pankista sinun tulee esittää pankille näyttöä veloittajan sopimusrikkomuksesta. Tämän vuoksi asian käsittely ensin veloittajan kanssa on yleensä tarpeen.


    Kun maksat tuotteen tai palvelun kortin luotto-ominaisuudella, vastaa myyjä tai palveluntarjoaja kortilla ostetussa tuotteessa tai palvelussa mahdollisesti esiintyvistä puutteista tai virheellisyyksistä. Pankki ei ole osallinen näihin sopimuksiin eikä vastaa näiden sopimusten ja niihin liittyvien ehtojen noudattamisesta.


    Pankki on kuluttajasuojalain mukaisessa yhteisvastuussa kortin luotto-ominaisuudella maksetusta suorituksesta. Vaatimus pankille voi koskea maksusta pidättäytymistä, hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muuta rahasuoritusta.


    Reklamaation korttitapahtumasta teet kätevästi verkkopankissasi

    1. Klikkaa ylävalikosta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja.
    2. Valitse kortin vasemmalla puolella olevasta nuolivalikosta (>) Korttitapahtumareklamaatio.
    3. Täytä pyydetyt tiedot ja liitä mukaan tapahtumaan liittyvät dokumentit.
      Esimerkiksi kuitti, tilaus- tai ostovahvistus, veloittajan peruutusdokumentti ja kopiot mahdollisesta kirjeenvaihdosta veloittajan kanssa.
    4. Lähetä reklamaatio.

    Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm).

  • Maksoin luottokortin laskun jo etukäteen. Sain saman laskun myös e-laskuna. Kuinka estän e-laskun veloituksen?

    Maksoin luottokortin laskun jo etukäteen. Sain saman laskun myös e-laskuna. Kuinka estän e-laskun veloituksen?

    E-lasku ei poistu automaattisesti erääntyvistä maksuistasi, vaikka olisit jo maksanut erääntyvän luottolaskusi. Poista e-lasku verkkopankissa.

  • Tietoa Euribor-viitekorosta

    Tietoa Euribor-viitekorosta

    Euribor on euroalueen rahamarkkinoiden viitekorko ja lyhenne sanoista Euro Interbank Offered Rate. Viitekorkoja hallinnoi EMMI (European Monetary Institute), joka vastaa euribor-korkojen laskentaperiaatteista ja julkaisemisesta. Euroalueen rahamarkkinoiden koronlaskukäytäntö on todelliset päivät / 360 päivää vuodessa. Joillakin sopimuksilla korkoindeksinä on edelleen Euribor/365. Se lasketaan Euriboreista, ja sitä on julkaistu omana viitekorkonaan. Euribor/365 koron erillinen julkaisu on lopetettu, mutta korko lasketaan edelleen samalla kaavalla Euriboreista. Euribor korkojen noteeraukset noteerataan ja pyöristetään kolmeen desimaaliin.

Uusi kortti

  • Mitä korttivaihtoehtoja on?

    Mitä korttivaihtoehtoja on?

    Yhdistelmäkortilla päätät itse, maksatko ostoksesi luotolta (credit) vai tilitäsi (debit). Luotolla maksaessasi saat korotonta maksuaikaa keskimäärin 43 päivää.
    Debit-kortilla
    nostat käteistä ja maksat suoraan tililtäsi - niin kotimaassa kuin ulkomailla. Voit myös liittää K-Plussa -jäsenyyden korttiisi. Korttimme käyvät myös älymaksamiseen - Apple Paylla tai GooglePaylla korttisi kulkee mukana puhelimessasi.
    Finnair Plus Visa -luottokortilla kerrytät Finnair Plus -pisteitä ostoksistasi. 

    Tutustu korttivalikoimaamme ja maksamisen eri tapoihin: Kortit.

  • Miten haen uutta korttia?
  • Miten otan korttini käyttöön?

    Miten otan korttini käyttöön?

    Otat korttisi käyttöön ensimmäistä kertaa maksamalla sirulla ja tunnusluvulla maksupäätteellä tai käyttämällä korttia käteisautomaatilla. 

    Vaihtoehtoisesti voit ottaa korttisi käyttöön mobiili- ja verkkopankissasi.

    Ota kortti käyttöön mobiilipankissa

    1. Kirjaudu mobiilipankkiin
    2. Valitse Kortit
    3. Valitse kortti, jonka haluat ottaa käyttöön
    4. Valitse Aktivoi kortti

    Ota kortti käyttöön verkkopankissa

    1. Kirjaudu verkkopankkiin
    2. Valitse Kortit ja valuutta
    3. Valitse Katsele korttiesi tietoja
    4. Avaa postitse kotiin saapuneen kortin kohdalla olevasta nuolesta alasvetovalikko
    5. Valitse Aktivoi kortti
    6. Hyväksy aktivointi salasanallasi

    Aktivoinnin jälkeen korttisi on valmis käytettäväksi Suomessa ja lisäksi voit maksaa sillä internetissä. Voit tutustua kortin käyttöalueisiin ja muuttaa niitä tarpeesi mukaan mobiili- tai verkkopankissa.

  • Kuinka lisään K-Plussan korttiini?

    Kuinka lisään K-Plussan korttiini?

     

    Näin saat korttiisi K-Plussan 


    K-Plussa debit-korttiin

    1. Kirjaudu verkkopankkiin
    2. Valitse ylävalikosta Kortit ja valuutta > Hae luotto-/debit-korttia
    3. Valitse MasterCard Debit –kortin kohdalla painike Hae K-Plussa-ominaisuudella
    4. Täytä Plussa-korttisi numero sekä muut pyydetyt tiedot

    Saat korttisopimuksen ehdot luettavaksesi verkkopankkiisi. Tutustu sopimukseen ja vahvista se verkkopankissasi. Kortti toimitetaan sinulle valitsemallasi toimitustavalla noin viikon kuluttua.
     

    K-Plussa yhdistelmäkorttiin
    1. Kirjaudu verkkopankkiin
    2. Valitse ylävalikosta Kortit ja valuutta > Tee muutoksia luottokorttiisi
    3. Täytä Plussa-korttisi numero muutoslomakkeen kenttään "Muu muutos" sekä muut tarvittavat tiedot 

    Saat korttisopimuksen ehdot luettavaksesi verkkopankkiin muutaman arkipäivän sisällä. Tutustu sopimukseen ja vahvista se verkkopankissasi. Kortti toimitetaan sinulle valitsemallasi toimitustavalla noin viikon kuluttua. 

    K-Plussa kortti on liitettävissä seuraaviin tuotteisiin:

    • Mastercard Credit/Debit
    • Mastercard Gold Credit/Debit
    • Mastercard Platinum Credit/Debit
  • Mistä saan uuden kortin hajonneen tilalle?

    Mistä saan uuden kortin hajonneen tilalle?

    Tilaa uusi kortti mobiilipankista

    Valikosta Kortit > korttisi > Tilaa uusi kortti

    Tilaa uusi kortti verkkopankista

    Ylävalikosta Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa uusi kortti. 

    Saat tilattua kortin myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Kortti tulee sinulle postitse kotiin noin viikon kuluttua tilauksestasi. 

Kortin sulkeminen ja hallinta

  • Olen kadottanut korttini. Mitä teen?

    Olen kadottanut korttini. Mitä teen?


    Sulje kortti pikimmiten mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi.

    Kätevästi mobiilipankissa

    Valitse jompi kumpi tapa Kortit-osiossa:

    1. Sulje kortti, jolloin voit avata sen vielä uudelleen käyttöösi, jos löydät kortin myöhemmin.
    2. Tilaa uusi kortti ja ilmoita samalla, mitä vanhalle kortillesi tapahtui. Vanha kortti suljetaan ja sen voi avata uudelleen käyttöön paitsi, jos sulkemisen syy on anastettu, väärinkäytetty verkossa tai kopioitu. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.


    Helposti verkkopankissa

    1. Klikkaa verkkopankin ylävalikossa Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
    2. Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.

    Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Voit kuitenkin tilata samalla uuden kortin, kun suljet kadonneen kortin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.

     

    Puhelimitse ympäri vuorokauden

    Soita numeroon 0200 2585 (pvm/mpm).
    Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä.

  • Mitä teen, jos korttini on varastettu tai epäilen sen tietojen joutuneen vääriin käsiin?

    Mitä teen, jos korttini on varastettu tai epäilen sen tietojen joutuneen vääriin käsiin?


    Sulje kortti välittömästi.

    Kätevästi mobiilipankissa

    1. Klikkaa Kortit-osiossa korttia, jonka haluat sulkea.
    2. Valitse Tilaa kortti > Kortti anastettiin tai Korttia väärinkäytetty.

    Kortti suljetaan eikä sitä voi enää avata uudelleen käyttöön. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa. 

    Helposti verkkopankissa

    1. Klikkaa verkkopankin ylävalikosta Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
    2. Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.
    3. Valitse kortin sulkemisen syyksi Varastettu tai Muu ja kirjoita lisätiedot.
    4. Samalla voit tilata uuden kortin. 

    Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.

     

    Puhelimitse vuorokauden ympäri

    Soita numeroon +358 200 2585.
    Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä.

  • Mitä teen kun korttini on mennyt lukkoon?

    Mitä teen kun korttini on mennyt lukkoon?

    Korttini on mennyt lukkoon maksupäätteellä (esim. kaupan kassalla tai ravintolassa)
    Voit aktivoida korttisi asioimalla Otto-automaatilla ja syöttämällä pin-koodin noston yhteydessä oikein. Kortti aktivoituu takaisin käyttöön.

    Korttini on mennyt lukkoon automaatilla
    Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm) ja varaat lähettyville pankkitunnukset tunnistautumista varten.

  • Olen unohtanut korttini tunnusluvun. Mitä teen?

    Olen unohtanut korttini tunnusluvun. Mitä teen?


    Katso tunnusluku mobiilipankista

    Siirry mobiilipankkisi etusivulta kohtaan Kortit.  Valitse listalta kortti, jonka tunnusluvun haluat tarkistaa. Paina 'Näytä tunnusluku'. Näppäile mobiilipankkisi salasana ja pääset katsomaan korttisi tunnusluvun. 

    Tilaa kokonaan uusi tunnusluku verkkopankissa

    Voit tilata uuden tunnusluvun kohdassa Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa tunnusluku. Uusi tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua. 

    Soita asiakaspalveluumme

    Saat tilattua uuden tunnusluvun myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Uusi tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua.

  • Miten teen korttiini muutoksia?

    Miten teen korttiini muutoksia?

    Voit muuttaa luottokorttisi maksun eräpäivää, minimilyhennystä ja valita kaksi maksuvapaata kuukautta. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse: Kortit ja valuutta > Muuta korttia

    Voit myös mobiilipankissasi kätevästi hallita korttiesi maa- ja käteisnostorajoituksia. Voit myös sulkea korttisi tilapäisesti tai lisätä korttisi ApplePayihin. Mene mobiilipankin ylävalikosta kohtaan Kortit ja valitse kortti, johon haluat tehdä muutoksia.  

  • Mitä tarkoittaa kortin maarajaus ja miten muutan sitä?

    Mitä tarkoittaa kortin maarajaus ja miten muutan sitä?

    Korteissamme on käytössä automaattinen maarajaustoiminnallisuus. Maantieteelliset alueet, joissa voit käyttää korttiasi, päivittyvät automaattisesti liikkumisesi mukaan. Jos esimerkiksi matkustat Suomesta Viroon ja käytät korttiasi sirulla ja tunnusluvulla Virossa, avaamme käyttöösi automaattisesti alueen Eurooppa ja samalla suljemme kotimaan käytön. Palatessasi Suomeen avaamme kortin käyttösi perusteella jälleen kotimaan alueen ja suljemme samalla Euroopan pois käytöstä.

    Voit myös itse tarvittaessa muuttaa käyttöalueita verkko- ja mobiilipankissa sekä Asiakaspalvelumme kautta.

    Huomioithan myös, että kaikkialla sirumaksaminen ei ole vielä käytössä, ja mikäli joudut käyttämään korttiasi magneettiraidalla ja vahvistamaan ostotapahtuman allekirjoituksellasi, sinun tulee itse aktivoida ko. alue käyttöön.

    Käyttöalueiden muutoksista ja kortin käytöstä suljetulla alueella lähetämme sinulle tiedon tekstiviestillä. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, jotta viestimme tavoittaa sinut.

    Verkkopankissa
    Verkkopankin etusivulta näet kortin tiedot. Klikkaa kortin kohdalta nuolta. Valitse Korttiturvallisuus > rajaa maanosat. Samalla voit myös tarkistaa, mihin maanosaan tietty maa kuuluu.

    Mobiilipankki
    Valitse etusivulta Kortit > haluamasi kortti > Korttiturvallisuus > Ulkomaat. ja rajaa maanosat.

  • Miten muutan korttini nostorajaa?

    Miten muutan korttini nostorajaa?

    Korttiturvallisuuden parantamiseksi olemme tehneet valmiiksi rajauksia korttiisi. Nostoraja on 3500 euroa.
    Voit laskea rajaa mobiilipankissa. Valitse etusivulta Kortit ja valitse kortti, jonka rajaa haluat muuttaa. Valitse Käyttörajat ja kirjoita haluamasi nostoraja. 

    Turvallisuus: Lue lisää rajauksista ja kuinka muutat niitä