Puhelimella voi helposti siirtää rahaa kaverin tai vaikkapa kirpputorimyyjän tilille, mutta sillä voi myös maksaa ostoksensa kassalla tai verkkokaupassa. Yhteistä kaikille näille toiminnoille on se, että ne helpottavat sekä maksajan että maksun vastaanottajan elämää.

Yrittäjän näkökulmasta yksi olennainen helpottava asia on käteisen rahan väheneminen, sillä sen käsittelystä syntyy kustannuksia. Käteisen käyttö on myös yleisesti vähentynyt, eikä asiakkailta välttämättä löydy ostotilanteessa tarvittavaa summaa lompakostaan. Jos koko lompakko on jäänyt kotiin, saattaa mukana olla kuitenkin puhelin, jolla kaupat saadaan tehtyä. Myöskään korttimaksujen hyväksyminen ja maksupäätteen vuokraaminen ei ole jokaiselle myyjälle mahdollista.

Hyvänä esimerkkinä mobiilimaksamisen tuomista mahdollisuuksista toimii Minimarket Express, joka toimittaa suomalaisille työpaikoille välipalatelineitä. Telineestä voi ostaa tuotteita itsepalveluperiaatteella ja maksu suoritetaan tasarahalla lippaaseen tai tilisiirrolla. Tämä tulee kuitenkin muuttumaan, sillä pian tuotteita voi ostaa myös mobiilimaksulla. Toiminnallisuus vaatii vain telineeseen kiinnitettävän tarran, jossa on QR koodi tai lyhytnumero maksun paikantamiseksi. 

Kyseessä on uusi MobilePay MyShop -ratkaisu, joka ei vaadi erillistä laitehankintaa. Se on tarkoitettu pienille ja keskisuurille yrityksille helpottamaan maksujen vastaanottamista ja käsittelyä. Maksut myyntipisteistä suoritetaan yritykselle päivittäin, mikä helpottaa myyntitapahtumien seuraamista. Myös asiakkaan ostoprosessi helpottuu, kun välipalaa ostaessa ei tarvitse kirjautua verkkopankkiin maksua varten, tai löytää tasarahaa lompakosta.

Mobiilimaksamisen tuomat mahdollisuudet ovat laajat – myös niille jälleenmyyjille, jotka eivät välttämättä ole digitalisoineet toimintojaan.

Lue lisää MobilePay MyShopista