Tunnistuspalvelu

Turvallinen palvelu asiakkaittesi tunnistamiseksi

Tunnistuspalvelu tarjoaa yrityksellesi luotettavan menetelmän, jossa me puolestasi tunnistamme asiakkaasi. Voit tehdä sopimuksia ja luoda turvallisen pääsyn tarjoamiisi verkkopalveluihin tunnistuspalvelulla. Asiakkaasi käyttävät tunnistuksessa omia pankkitunnuksiaan.

 

Nykymuotoisen Tupas-tunnistuspalvelun käyttö vahvan sähköisen tunnistuksen rajapintana päättyy 30.9.2019

Tunnistamme asiakkaan puolestasi

  •  Yrityksesi ei tarvitse hallinnoida erillisiä käyttäjätunnuksia ja salasanoja.
  • Asiakkaasi voi tehdä sitovia tilauksia ja sopimuksia verkossa.

Hyödyt asiakkaillesi

  • Asiakkaasi ei tarvitse muistaa palvelukohtaisia käyttäjätunnuksia ja salasanoja
  • Tunnistettu asiakkaasi voi tehdä sähköisiä sopimuksia
  • Asiakkaasi voi asioida yrityksesi palvelussa silloin, kun hänelle parhaiten sopii

 

Vahva sähköinen tunnistaminen

Liikenne ja -viestintävirasto ylläpitää julkista rekisteriä tunnistuspalvelujen tarjoajista. Virasto valvoo, että tunnistuspalvelun tarjoajat noudattavat niille laissa asetettuja velvollisuuksia.

Danske Bank on rekisteröitynyt Liikenne- ja viestintäviraston vahvan sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajaksi ja täyttää tunnistuslain (laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista) vahvalle sähköiselle tunnistamiselle säädetyt vaatimukset.

Lue lisää (www.kyberturvallisuuskeskus.fi)

 

Nykymuotoisen Tupas-tunnistuspalvelun käyttö vahvan sähköisen tunnistuksen rajapintana päättyy 30.9.2019

Liikenne-ja viestintäviraston (Traficom) määräyksen mukaisesti Tupas-rajapinnan käyttö vahvan sähköisen tunnistuksen rajapintana päättyy 30.9.2019. Asiointipalveluiden on siirryttävä käyttämään Liikenne- ja viestintäviraston suosittelemia rajapintoja, mikäli ne haluavat jatkaa vahvan sähköisen tunnistuspalvelun käyttöä määräpäivän jälkeen.

Danske Bank korvaa asiointipalvelurajapinnassa Tupas-rajapinnan ensivaiheessa Open ID Connect –rajapinnalla (OIDC). Uusi rajapinta on käytettävissä jo nyt ja se edellyttää sopimusta Danske Bankin kanssa ja teknisiä muutoksia yrityksen omissa palveluissa.

Palvelukuvaus
Tunnistusvälineen tarjoaja

Danske Bank’s Identity Provider API documentation (pdf in English)
Danske Bank’s Identity Provider Business Documentation (pdf in English)
Danske Bank’s Identity Provider OIDC key exchange (pdf in English)
Danske Bank's Identity Provider SandBox API documentation (pdf in English)

Tunnistusvälityspalvelun tarjoaja

Danske Bank’s Identity Broker SandBox API documentation (pdf in English)

 

Palvelun ehdot
Luottamusverkoston tunnistuspalvelun yleiset ehdot (pdf)

Kysymyksiä ja vastauksia

  • Mitä muutos tarkoittaa tunnistuspalveluita käyttäville asiakkaillemme?
    Koska nykyinen Tupas-tunnistuspalvelu ei täytä vahvan sähköisen tunnistamisen vaatimuksia 1.10.2019. Tunnistuspalveluita käyttävien yritysten on tehtävä asiointipalvelujensa tietojärjestelmiin muutoksia, jotta ne voivat käyttää liikenne- ja viestintäviraston suositusten mukaisia uusia rajapintoja.
  • Mitä protokollaa Danske Bankin tunnistuspalvelu käyttää?

    Danske Bankin tunnistuspalvelu käyttää 1.10.2019 alkaen kansainvälisten standardien mukaista Open ID Connect -protokollaa nykyisen Tupas-protokollan sijaan. Tupas-tunnistuspalvelun korvaava uusi rajapinta on jo nyt asiakkaiden käytettävissä ja tarkemmat tekniset kuvaukset löydät kotisivuiltamme.

    Yleistä tietoa Open ID Connect -rajapinnasta löytyy Open ID Connectin verkkosivuilta (in English)

  • Miten muutos näkyy kuluttajille?
    Käytännössä kuluttaja-asiakkaille palvelumme pysyy ennallaan. Suurin muutos kuluttajille tulee todennäköisesti olemaan tunnistuspalvelun visuaalinen muutos tunnistuspalvelun tarjoajan nettisivuilla.

Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.