Danske ID -tunnistussovellus

Danske ID on mobiililaitteeseen ladattava tunnistussovellus. Danske ID korvaa muovisen turvakortin. Sähköinen asiointi - kuten mobiili- ja verkkopankin käyttö - ei muutu. Pankkitunnustesi käyttäjätunnus ja salasana säilyvät myös ennallaan. 

 

 Lataa Danske ID 

 


Mikäli sinulla ei ole käytössäsi älypuhelinta tai tabletlaitetta, voit tilata veloituksetta erillisen tunnuslukulaitteen asiakaspalvelustamme lähettämällä viestin verkkopankin kautta tai soittamalla numeroon 0200 2580 ma-to 8-20, pe 8-18 (pvm/mpm).

Näin otat sovelluksen käyttöön  

  1. Lataa sovellus sovelluskaupastasi hakusanalla "Danske ID".  
  2. Ota turvakortti esiin ja kirjaudu sisään. Ensimmäisellä kerralla tunnistussovellusta käyttäessäsi tarvitset vanhaa muovista turvakorttiasi. 
  3. Luo itsellesi uusi PIN-koodi, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa. Huomioithan, että verkko- ja mobiilipankkiin kirjaudut jatkossakin omalla erillisellä pankkitunnusten salasanallasi.

Videolta näet, miten Danske ID -tunnistussovellus toimii ja kuinka saat sovelluksen helposti käyttöösi.

85f48d3e-00090254-e6e8e429

Danske ID korvaa muovisen turvakortin, kun...

 



Kirjaudut verkkopankkiin

Danske ID korvaa muovisen tunnuslukukortin kun kirjaudut tietokoneen selaimella verkkopankkiin tai yrityksen District-portaaliin. Voit käyttää tunnistussovellusta myös kirjautuessasi ensimmäistä kertaa mobiilipankkiin.



Vahvistat verkko-ostokset

Sinun ei enää tarvitse kaivaa vanhaa muovista tunnuslukukorttia esiin kun haluat vahvistaa verkko-ostoksesi.


Tunnistaudut palveluihin

Danske ID korvaa vanhan muovisen tunnuslukukortin kun tunnistaudut kolmannen osapuolen palveluihin, kuten esimerkiksi KELA:n tai Verohallinnon sivuille.
fc78ce67-00090254-dc3ffd13
8f828db7-00090254-6b3d6534
c229b3b6-00090254-b56afb9c

Pidä turvakortti edelleen tallella

Turvakorttien poistuminen johtuu kaikkia pankkeja koskevan uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista, joiden tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa.

Säilytäthän muovista turvakorttiasi vielä toistaiseksi! Tämä on erittäin tärkeää niitä tapauksia varten, jolloin Danske ID:n käyttö ei ole toistaiseksi mahdollista – esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme tai aktivoidessasi Danske ID:n käyttöösi.

Kehitteillä on myös vaihtoehtoisia tapoja ottaa Danske ID käyttöön. Ei siis hätää, vaikka olisit vaihtamassa puhelinta tai se sattuisi katoamaan. Danske ID:n käyttöönotto tulevaisuudessa tulee mahdolliseksi ilman turvakorttia.

Säilytä pankkitunnuksiasi huolellisesti

Ethän koskaan luovuta pankkitunnuksiasi toisen henkilön käyttöön. Säilytä pankkitunnusten salasanaa erillään, mieluiten vain muistissasi. Pankki ei koskaan ota yhteyttä sähköpostilla tai puhelimella kysyäkseen tunnuslukuasi tai tunnistussovelluksesi tietoja. Sähköpostiviestimme eivät koskaan sisällä linkkejä mihinkään verkkopalveluun.

Jos kadotat salasanasi, ota viipymättä yhteyttä pankkiin estääksesi pankkitunnustesi luvattoman käytön. Vastuusi pankkitunnustesi väärinkäytöstä lakkaa, kun pankki on vastaanottanut ilmoituksen niiden katoamisesta tai joutumisesta vääriin käsiin. 

Kysymyksiä ja vastauksia

  • Miten tunnistussovellus käytännössä toimii?

    Danske ID -tunnistussovellus toimii näin:

    1. Kirjoita sisäänkirjautumissivulla käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja paina 'Jatka'.
    2. Valitse Danske ID -välilehti ja lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla 'Lähetä'
    3. Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi ja näppäile oma PIN-koodisi ja vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä 'Hyväksy'

    Vahvistettuasi siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle tai palveluun, johon olit kirjautumassa.

    Tällä hetkellä voit kirjautua Danske ID -tunnistussovelluksella verkkopankkiin sekä maksaa verkkomaksuja ja tunnistautua kolmannen osapuolen  —  kuten Verohallinnon tai Kansaneläkelaitoksen  — palveluihin. Danske ID toimii myös yrityksesi verkkopankissa.

  • Miten Danske ID ja mobiilipankki eroavat toisistaan?

    Danske ID ei ole mobiiipankki. Danske ID:tä käytetään tunnistautumisvälineenä, esimerkiksi kirjautuessasi verkkopankkiin tietokoneella tai aktivoidessasi mobiilipankin käyttöösi sekä tehdessäsi verkko-ostoksia. Tunnistaudut pankkitunnustesi käyttäjätunnuksella ja salasanalla sekä Danske ID -sovelluksen avulla kolmannen osapuolen, kuten Verohallinnon ja Kelan, palveluihin.

    Danske ID -sovellus korvaa ainoastaan muovisen turvakortin. Käytät mobiilipankkia päivittäiseen pankkiasiointiin aivan kuten ennenkin. Jos olet mobiilipankin käyttäjä, tarvitset siis molemmat sovellukset. Mobiilipankin käyttö ei kuitenkaan ole edellys Danske ID:n käytölle - voit käyttää Danske ID:tä, vaikka sinulla ei olisi mobiilipankkia.

  • Mitä teen, kun Danske ID ei toimi puhelimeni selaimella yrittäessäni kirjautua esim. KELAn palveluun tai maksaessani verkko-ostosta?
    Jos kohtaat ongelmatilanteen, joka koskee puhelimen selaimella tapahtuvaa toimintaa, koita seuraavia toimenpiteitä:
    1. Tyhjennä selaimen välimuisti sekä evästeet ja yritä uudelleen
    2. Kokeile toisella puhelimen selaimella
    3. Poista, lataa ja aktivoi Danske ID uudelleen
    4. Jos edelliset toimenpiteet eivät auta, suosittelemme uutta yritystä tietokoneella, jolloin Danske ID:n avulla kirjautuminen yleensä onnistuu 
    5. Jos ongelma ei ratkea, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme
  • Mitä teen, jos puhelimeni katoaa tai varastetaan?

    Ota yhteyttä numeroon 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16 (pvm/mpm) ja pyydä sulkemaan puhelimeesi ladattu tunnistussovellus.

    Tarvitset pankkitunnuksiasi ja toistaiseksi turvakorttia aktivoidessasi Danske ID -sovelluksen uudelleen käyttöösi. Kehitämme uusia tapoja sovelluksen aktivointiin, joten tulevaisuudessa Danske ID tulee mahdolliseksi ottaa käyttöön ilman turvakorttia.

  • Olen vaihtamassa älypuhelinta, kuinka saan Danske ID:n uuteen puhelimeeni?

    Lataa Danske ID sovelluskaupastasi uuteen puhelimeesi ja aktivoi se käyttöön pankkitunnuksillasi. Ensimmäisellä kerralla tarvitset turvakorttia ja jatkossa voit kirjautua sisään omalla PIN-koodillasi.

    Kehitteillä on vaihtoehtoisia tapoja ottaa Danske ID käyttöön. Danske ID:n käyttöönotto tulee tulevaisuudessa siis mahdolliseksi ilman turvakorttia. Säilytä turvakorttisi kuitenkin tallessa vielä toistaiseksi, sillä turvakortti on tällä hetkellä ainoa tapa aktivoida Danske ID. 

  • Miksi turvakorttien käyttö päättyy? 

    Turvakorttien poistuminen johtuu uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista ja koskee kaikkia pankkeja. Tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa. Tarkoituksena on myös antaa pankkien asiakkaille enemmän palveluita ja mahdollisuuksia käyttää maksutilejään. Turvakorttien käytöstä luovutaan 14.9. mennessä. Säilytä turvakortti kuitenkin vielä tallessa.

    Turvakortti kulkee tästä eteenpäin tunnistussovelluksen muodossa älylaitteesi mukana. Vaihtoehtoisesti tarjoamme tunnuslukulaitetta, mikäli älylaitteen käyttö ei ole mahdollista. 

  • Miten toimin, jos minulla ei ole älypuhelinta tai tablettia?

    Saatavilla on myös erillinen tunnuslukulaite. Laite toimii Danske ID -tunnuslukusovelluksen tavoin. Tunnuslukulaite on mahdollista tilata asiakaspalvelustamme soittamalla tai lähettämällä viesti verkkopankin kautta. Laite on tarkoitettu niille asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Danske ID -tunnistussovellusta.

    Näkövammaisten asiakkaidemme saataville on tulossa puhuva tunnuslukulaite. Mikäli tarvitset puhuvan tunnuslukulaitteen, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16 (pvm/mpm)

  • Millä laitteilla sovellus toimii?

    Sovellus toimii kaikissa älypuhelimissa ja tableteissa, joissa on iOS (versio 11.4 tai uudempi) tai Android (versio 5.0 tai uudempi) käyttöjärjestelmä. 

  • Voinko käyttää Danske ID:tä yrityksen pankkitunnuksilla?
    Kyllä voit. Yritystunnusten muovinen turvakortti korvaantuu myös Danske ID:llä tai tunnuslukulaitteella.
    Jos yrityksessä on useampi yritystunnusten käyttäjiä, tulee jokaisella käyttäjällä olla henkilökohtaiset yritystunnukset. Myös yritystunnusten muovinen turvakortti tulee säilyttää vielä toistaiseksi.
  • Minulla on erilliset pankkitunnukset omien pankkiasioideni sekä yrityksen asioiden hoitamiseen. Voinko käyttää Danske ID:tä?
    Tällä hetkellä voit yhdellä mobiililaitteella käyttää vain yksiä pankkitunnuksia. Sinun kannattaa aktivoida Danske ID -sovellus niillä pankkitunnuksilla, joita käytät enemmän ja käyttää toisia tunnuksia tunnuslukulaitteella. Tunnuslukulaitteen saat tilattua asiakaspalvelustamme.
     
    Mikäli sinulla on käytössäsi useampia mobiililaitteita, voit aktivoida toiset tunnukset puhelimeesi ja toiset esimerkiksi tablettiin. Myöhemmin syksyllä tulee mahdolliseksi käyttää kaikkia eri pankkitunnuksia yhdellä ja samalla mobiililaitteella.
  • Miksi minun tulee vielä säilyttää turvakorttia? 
    Danske ID ei heti toimi kaikissa palveluissa. Tarvitset vielä jonkin aikaa muovista turvakorttia esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme ja aktivoidessasi Danske ID:n käyttöösi. Säilytä turvakorttisi hyvässä tallessa vielä toistaiseksi.
  • Onko tunnistussovelluksen käyttäminen turvallista?

    Sovelluksen käyttäminen on turvallista. Sovelluksen avaaminen on suojattu PIN-koodilla, sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. Kun käytät Danske ID:tä, sovellus kertoo sinulle, mihin palveluun olet tunnistautumassa.

    Danske ID lähettää taustalla tunnuslukuja pankille suojatussa verkossa, joten tunnusluvut ovat kertakäyttöisiä ja tapahtumakohtaisia. On hyvä myös huomioida, että mobiililaitteesi muut sovellukset eivät pääse Danske ID:n tietoihin. 

    Suosittelemme, että suojaat mobiililaitteesi aina myös näytönlukituksella.

  • Miksi Danske ID -sovellus kysyy minulta lupaa erilaisiin käyttöoikeuksiin?

    Kun tunnuslukusovellus käynnistetään ensimmäisen kerran Android-laitteessa, se pyytää lupaa kahteen toimintoon:

    1/2: soittaa ja hallinnoida puheluita
      • Danske ID ei soita, eikä hallinnoi puheluita. Tätä oikeutta tarvitaan, jotta sovellus voi esivalita oikean käyttömaan mobiililaitteen SIM-kortin perusteella.
    2/2: käyttää laitteellesi tallennettuja valokuvia, mediatiedostoja ja muita tiedostoja?
      • Danske ID ei käytä laitteeseesi tai sen muistikortille tallennettuja valokuvia tai mediatiedostoja. Tätä oikeutta tarvitaan jotta laitteeseen voidaan tallentaa Danske ID:n yksilöllinen sarjanumero. Yksilöllinen sarjanumero tallennetaan laitteeseen, jotta estetään sen kopioiminen toiseen laitteeseen.

    Valitettavasti Danske Bank ei pysty vaikuttamaan näiden kysymysten muotoiluihin, ne tulevat valmiina Androidilta/Googlelta.