Jaa

Danske Bankin palvelut lakon aikana 28.-29.12.2017

Rahoitusalan lakko vaikuttaa palveluihimme 28.-29.12.2017

Konttorimme ja puhelinpalvelumme ovat kiinni torstaina 28.12.2017 ja perjantaina 29.12.2017. Konttorit ja puhelinpalvelu avautuvat normaalisti tiistaina 2.1.2018.

Pyrimme ottamaan yhteyttä kaikkiin asiakkaisiin, joille on sovittu tapaaminen torstaille tai perjantaille ja joko vahvistamaan että tapaaminen toteutuu tai sopimaan sen siirtämisestä toiseen ajankohtaan.

Lakon aikana pyrimme turvaamaan henkilö- ja yritysasiakkaidemme tärkeimmät palvelut, kuten käteisautomaattinostot, verkkopalvelun ja korttimaksamisen.

Palvelujen saatavuudessa ja toimivuudessa voi esiintyä viiveitä ja häiriöitä. Myös häiriöiden korjaamisessa voi työtaistelun vuoksi esiintyä viiveitä.

Tiedotamme asiakkaillemme palveluissa tapahtuvista muutoksista ja palvelujen saatavuudesta kotisivuillamme sekä Facebookissa ja Twitterissä.

Pahoittelemme asiakkaille työmarkkinahäiriöstä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Palvelut yritysasiakkaille:

Yritysten verkkopankki, Business Online

Verkkopankki toimii normaalisti, mutta verkkopalveluissa saattaa esiintyä häiriöitä.

Palkkojen, eläkkeiden ja maksujen välitys

Pankkien yritysyhteydet ovat pitkälle automatisoituja, ja niiden toimivuus pyritään varmistamaan. Maksut välittyvät pankkien välillä.

Sähköisten kanavien kautta toimitetut palkka- ,maksu- ja e-laskuaineistot pyritään käsittelemään normaalisti.

Suositeltavaa on, että yritykset lähettävät 28.12., 29.12. ja 2.1.2018 maksussa olevat palkka-aineistonsa 27.12. klo 12.30 mennessä. Palkka-aineistot voidaan toimittaa myös lakkopäivinä, mutta mahdollisen aineisto-ongelman käsittelyssä voi tuolloin olla viivettä. Palkanmaksu pyritään hoitamaan, vaikka palkkapäivä olisi työmarkkinahäiriöiden aikana.

Verkkolaskupalvelut toimivat, mutta niissä voi esiintyä häiriöitä.

Aineistojen välityksessä käytetyt tunnukset uusitaan automaattisesti, mutta uusien tunnusten tilaaminen ja mahdollisten häiriötilanteiden korjaukset eivät lakon aikana välttämättä onnistu.

Aineistosiirrot

Pankki käsittelee pankkiin toimitetut aineistot normaalisti mahdollisten työmarkkinahäiriöiden voimaantulopäivään saakka ja toteuttaa ennen työmarkkinahäiriöiden alkua käsitellyt aineistosiirrot myös niiden aikana. Pankki pyrkii turvaamaan automatisoidun aineistokäsittelyn ja keskeisten palveluiden toimivuuden työmarkkinahäiriöiden aikana. Asiakkaita pyydetään kuitenkin varautumaan siihen, että aineistokäsittelyssä saattaa työmarkkinahäiriöiden aikana esiintyä viivettä.

Ulkomaan maksut

Ulkomaille lähtevät ja ulkomailta saapuvat maksut välitetään, mutta toimeksiantojen käsittelyssä voi esiintyä viiveitä.

Trade & Supply Chain Finance

Trade Financessa (=remburssit ja takaukset) pankin kyky käsitellä toimeksiantoja lakon aikana tulee olemaan hyvin rajattu. Ulkomaan perittävien käsittelyyn lakko ei vaikuta. Myöskään Supply Chain Finance -transaktioihin lakolla ei ole vaikutusta. Erittäin kiireellisissä asioissa asiakkaan kannattaa olla yhteydessä suoraan Trade Finance -yksikköön.

Verot ja veronluonteiset maksut

Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta maksaa veroja työmarkkinahäiriöiden aikana, on suositeltavaa, että asiakkaat harkitsisivat työmarkkinahäiriöiden aikana erääntyvien verojen maksamista ennakkoon ennen niiden alkamista.

Tunnistuspalvelut ja verkkomaksu

Verkkoasioinnissa käytettävä tunnistuspalvelu ja verkkomaksut toimivat, mutta niissä voi esiintyä häiriöitä.

Korttimaksaminen ja maksukortit

Kortit toimivat normaalisti.  Myös maksupäätepalvelut toimivat lakon aikana normaalisti.

Häiriötilanteiden korjaaminen voi kestää työmarkkinahäiriöiden aikana tavanomaista kauemmin.

Maksupäätteiden automaattinen katevarmennus toimii. Puhelimen kautta tehtävissä varmennuksissa voi olla ruuhkaa.

Korttimaksujen tilitys kauppiaille toimii, mutta palveluissa voi olla häiriöitä. 

Korttien katoamisilmoitukset ja sulkupalvelu 0200 2585

Korttien ja verkkopankkitunnusten sulkupalvelut toimivat Danske Bankissa vuorokauden ympäri numerossa 0200 2585 myös työmarkkinahäiriöiden aikana.

Rahahuolto- ja laskentakeskuspalvelut

Niiden yritysten osalta, jotka käyttävät arvokuljetusyhtiöiden kuljetuspalveluita, toimivat rahahuoltopalvelut normaalisti. Tilitykset lasketaan ja hyvitetään tavallisten aikataulujen mukaisesti. Myös vaihtorahatoimitukset pyritään hoitamaan normaalien aikataulujen mukaan.

Danske Bankin yritysasiakkaiden käyttöön osoitetut yösäilöt, joista varat toimitetaan laskentakeskuksiin käsiteltäviksi, toimivat normaalisti ja niihin jätetyt varat lasketaan ja hyvitetään normaalisti.

Danske Bankin konttoreiden kautta hoidettu rahahuolto (tilitysten jättäminen, vaihtorahan nouto) ei ole käytettävissä lakon aikana, koska konttorit ovat kiinni.

Danske Finance

Danske Financen verkkopalvelut ja asiakkaiden aineistosiirrot ovat käytössä, mutta toiminnassa saattaa esiintyä häiriöitä.

Puhelinpalvelut ovat suljettuina, mutta asiakkaiden sähköpostiviesteihin pyritään vastaamaan. Palveluissa saattaa kuitenkin esiintyä viiveitä.

Rahaliikenne pyritään hoitamaan normaalisti, mutta palveluissa saattaa esiintyä viiveitä.

Luotonanto ja perintä jatkuvat, mutta toiminnassa saattaa ilmetä häiriöitä/viiveitä. Realisoinnissa toiminta jatkuu normaalisti.

Arvopaperipalvelut

Lakolla ei ole vaikutusta pörssin toimintaan.

Verkkopankin kautta tulevien toimeksiantojen käsittelyssä ja selvitystoiminnassa saattaa esiintyä viiveitä ja tarvittaessa niiden käsittely saatetaan joutua keskeyttämään, jotta asiakkaiden tasapuolinen kohtelu varmistetaan. Kirjauksissa arvo-osuustileille saattaa esiintyä viiveitä. Yhtiötapahtumat pyritään prosessoimaan normaalisti.

Palvelut henkilöasiakkaille:

Tietoalakon vaikutuksista palveluihimme henkilöasiakkaille löydät täältä.

Mahdollisen työtaistelun vaikutus Danske Bankin palvelukanaviin 28.-29.12.2017

KonttoritSuljettu
Konttoreiden puhelinpalvelu Suljettu
Otto-automaatit Toimivat
Kortit Toimivat
Verkkopankki Toimii
Yritysten aineistosiirtopalvelut Toimivat
Viestinlähetys Danske Bankiin Suljettu
Korttien sulkupalvelu 24 h 0200 2585 Avoinna
Yritysten aineistonsiirtopalveluiden tuki 0600 12525Suljettu
VIP Support Avoinna
Automaattiset puhelinpalvelut 0200 2581 (henkilöasiakkaat) ja 0200 1580 (yritysasiakkaat) Toimivat

Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.