Yrityksen tulevaisuuden suunnittelu - mitä onnistuneen alun jälkeen?

  • 1. Aloitusvaiheen arviointi

    Ensimmäinen vaihe on nyt takana. Ideasi on osoittautunut elinkelpoiseksi ja yrityksesi tuottaa voittoa. Nyt on aika miettiä kokemuksia, oppia virheistä ja asettaa uusia tavoitteita. On aika arvioida tilannetta.

    • Olenko saavuttanut budjetoidut liikevaihto-, myynti-, kustannus- ja voittotavoitteet?
    • Hyödynnetäänkö resursseja mahdollisimman hyvin?
    • Mitkä ovat heikkouteni ja vahvuuteni?
    • Missä onnistuin? Menikö jotain pieleen? Mitä voin tehdä paremmin?

    Jos pystyt vastaamaan näihin kysymyksiin, voit ryhtyä laatimaan strategiaa yrityksen eteenpäin viemiselle.


  • 2. Henkilökohtaiset näkökohdat

    Yrityksen toiminnan vakiinnuttua, on tärkeää miettiä, minkälainen yrittäjä olet ja haluat olla. Sopiiko sinulle parhaiten jatkuva kehittäminen ja riskien ottaminen, vai pidätkö tärkeämpänä vakautta ja varmuutta? Haluatko tehdä pitkää päivää, vai asetatko perhe-elämän ja vapaa-ajan etusijalle?

    Näihin kysymyksiin ei yleensä ole itsestään selviä vastauksia. Hyödynnä verkostoasi ja keskustele perheesi kanssa yhteisistä tavoitteistanne. Pyydä tarvittaessa yritysvalmentajan tai mentorin apua. Hän voi auttaa sinua asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen ja keskittymään yrityksen tulevaisuuden kannalta tärkeisiin valintoihin.


  • 3.  Kasvua vai vahvistumista

    Kun aloitusvaihe on arvioitu ja olet selvittänyt henkilökohtaiset tavoitteesi, on aika valita yrityksen tuleva suunta: kasvua vai vahvistumista?

    Voiton kasvattaminen on luonnollisin tavoite. Sen voi tehdä karkeasti ottaen kahdella tavalla: lisäämällä liikevaihtoa tai vähentämällä kustannuksia.

     

    Useimmat yritykset päätyvät tavallisesti näiden vaihtoehtojen puoliväliin, mutta tehokkaan strategian laatiminen edellyttää selvän painotuksen valintaa. Yritysvalmentajasta voi olla suurta apua strategiatyöskentelyssä.


  • 4.  Prosessien ja kustannusten optimointi

    Hyödynnä kokemustasi ja vahvistunutta asemaasi ylimääräisten rönsyjen karsimiseen. Optimoi yrityksesi työskentelyprosessit ja resurssien käyttö.

    Tarjoavatko toimittajasi sinulle parhaan mahdollisen hinnan? Voiko muuttuvia kustannuksia vähentää ilman että laatu kärsii? Käytätkö sinä (tai työntekijäsi) aikaa siihen, mikä tuottaa yritykselle eniten arvoa? Kannattaisiko hallintotehtävät ulkoistaa ja käyttää näin säästynyt aika asiakkaisiin, liiketoimintaan ja myyntiin?

    Kassavirtalaskelma ja arvovirta-analyysi voivat olla hyödyllisiä työkaluja optimointiprosessissa. LEAN-johtamisfilosofiaan perustuva arvovirta-analyysi seuraa tuotteesi reitin valmistuksesta myyntiin saakka ja auttaa tunnistamaan, missä aikaa käytetään hyödyllisesti ja missä on viiveitä. Hanki arvovirta-analyysia koskevia ohjeita ja tietoja.


  • 5.  Kasvukivut 

    Kasvuun tarvitaan pääomaa, resursseja, tietoa ja markkinointia. Sinulla on ennen kasvuun tähtäävien investointien tekemistä oltava selkeä kuva asiakkaistasi, kilpailijoista ja markkinapotentiaalista. Sinun täytyy tietää, mitkä asiakassegmentit ovat houkuttelevimpia sekä millä tuotteella ja hinnalla saavutat asiakkaat parhaiten. Laadi konkreettiset kasvutavoitteet ja yksityiskohtainen toimintasuunnitelma. Määrittele niiden saavuttamiseksi tarvittava pääoma, organisaatiossa tehtävät muutokset sekä myynti- ja markkinointitoimenpiteet.

    Paikallinen ELY-keskus ja esimerkiksi Suomen Teollisuussijoitus Oy antavat neuvoja rahoituksen hoitamiseksi yrittäjyyden kaikissa vaiheissa.

    ELY-keskus (elykeskus.fi)
    Suomen teollisuussijoitus (teollisuussijoitus.fi)
    Suomi.fi yrityksille -palvelu

    Pankkina meillä on laaja kokemus auttaa sinua kasvupyrkimyksissäsi. Hyödynnä osaamistamme testataksesi kasvustrategiasi ja löydä yrityksellesi parhaiten sopiva rahoitusratkaisu.

Tuotteet ja palvelut uudelle yritykselle


Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.