Suojaa yrityksesi talousrikoksilta

Yrityksesi suojaaminen talousrikoksilta on vaikeaa. Sinun on pysyteltävä valppaana ja noudatettava asianmukaisia varotoimenpiteitä. Kerromme yleisimmistä talousrikollisuuden riskeistä ja annamme vinkkejä siihen, kuinka voit hallita näitä riskejä parhaiten.

Tärkeimmät vinkit yrityksesi suojaamiseksi talousrikoksilta

Varo ei-toivottuja puheluita, sähköposteja ja tekstiviestejä. Kehota kaikkia työntekijöitäsi olemaan varovaisia, jos heitä pyydetään paljastamaan luottamuksellisia tai henkilökohtaisia tietoja puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla, vaikka pyyntö vaikuttaisikin aidolta. Varmista, että luottamuksellisia tietoja jaetaan vain Districtin kaltaisten turvallisten ja suojattujen kanavien kautta.

! Vähennä riskejä tekemällä yhteistyökumppaneillesi perusteelliset Due diligence -tarkastukset. Varmista, että yritykselläsi on käytössä vakiomuotoinen Due diligence -prosessi kumppanien, kuten toimittajien ja asiakkaiden, tarkastamiseksi. Varmista myös, että yrityksesi ulkomaisille kauppakumppaneille tekemät due diligence -tarkastukset ovat yhtä perusteellisia kuin kotimaisille kumppaneille tehdyt tarkastukset.

! Tarkista, että kaikki maksusiirroissa ilmoitetut tiedot ovat oikein. Muista tarkistaa rajat ylittävissä siirroissa myös SWIFT-osoite, valuuttakoodi, vastaanottajan tiedot ja maa. Älä koskaan suorita maksua tai siirtoa, josta olet epävarma. Käytä maksuprosesseja turvallisen laskutuksen ja turvallisten maksujen varmistamiseksi. Varmista myös, että yritykselläsi on dokumentoidut ja hyväksytyt toimittaja- ja asiakasluettelot.

Suorita riskinarviointi. Tunne uhkaympäristö ja tunnista yrityksesi haavoittuvuudet ja yritystäsi uhkaavat talousrikosriskit. Lue lisää erilaisista talousrikollisuuden riskiskenaarioista ja keinosta vähentää yrityksesi riskejä.

Pidä käytäntösi selkeinä ja opasta työntekijöitä talousrikollisuuden uhista. Varmista, että sinulla on selkeästi dokumentoidut menettelyt koulutuksia ja sellaisia prosesseja varten, joihin liittyy pääsy yrityksen luottamuksellisiin tietoihin ja taloustietoihin. Näin jokainen työntekijä osaa käsitellä asiaan liittyviä pyyntöjä turvallisesti.

 

Onko yrityksesi altis petoksille? Lue lisää siitä, miten ilmoitat petoksesta tai saat meihin yhteyden välittömästi, jos epäilet petosta.

  • Kansainvälinen liiketoiminta

    Kansainväliseen liiketoimintaan liittyy ylimääräisiä talousrikollisuusriskejä, joten sinun tulee olla vieläkin tarkkaavaisempi suojellaksesi yritystäsi.

    • Kansainvälisten kumppaneiden todentaminen voi olla hankalaa. Sinun tulisi aina varmistaa, että mahdollisille ja nykyisille liikekumppaneille tehdään perusteellinen Due diligence -tarkastus.
    • Valuuttakurssien vaihtelut aiheuttavat riskin, jos yrityksesi tuo tai vie tavaroita.
    • Kun ostat, myyt tai käyt kauppaa ulkomaisten osapuolten kanssa, selvitä mahdollisten kauppasaartojen ja pakotteiden olemassaolo. Ne voivat muuttua usein, erityisesti epävakaassa kansainvälisessä poliittisessa ilmapiirissä. On sinun vastuullasi välttää näiden kansainvälisten lakien rikkominen.
    • Saatamme joutua ottamaan sinuun yhteyttä ja esittämään lisäkysymyksiä, kun siirrät rahaa ulkomaille. Tämä auttaa meitä hallinnoimaan Danske Bankin altistumista kansainvälisille riskeille.
    • Jos yrityksesi käyttää Districtiä ja lähetät maksun ulkomaille pikamaksuna, voit seurata maksun siirtymistä vastaanottajalle seurantatoimintomme avulla. Toiminnon avulla voit nähdä maksun tilan ja tarkastaa itse, että se on saapunut.
    • Kansainvälinen liiketoiminta lisää petosriskien mahdollisuutta, koska kasvokkain tapahtuva viestintä on yleensä rajallista. Sinun tuleekin ryhtyä varotoimiin aina, kun olet tekemisissä ulkomaisten kumppaneiden kanssa.
  • Toimiminen digitaalisessa ympäristössä

    Jokaisen yrityksen on tärkeä hallita kyberriskejä. Jos yritys ei ota kyberriskejä vakavasti, on olemassa suuri riski sille, että kyberrikolliset varastavat yrityksen luottamuksellisia tietoja ja taloudellisia varoja. Pahimmillaan yritys voi jopa joutua lopettamaan toimintansa vakavan kyberhyökkäyksen seurauksena. Kyberturvallisuussivustollamme on lisätietoja siitä, miten varmistat yrityksesi kyberturvallisuuden korkeimman mahdollisen tason.
  • Yrityksen kasvaminen ja sisäisten prosessien hallinta

    Yrityksen kasvuun liittyy talousrikosriskejä. Yleisten neuvojen noudattamisen lisäksi kaikenkokoisten yritysten on äärimmäisen tärkeää tehdä riskinarviointi yrityksen kohtaamien talousrikosriskien lieventämiseksi.

    Tee riskinarviointi, jonka tulisi kattaa muun muassa seuraavat riskitekijät:

    • Kasvu: mitä enemmän työntekijöitä ja sidosryhmiä, sitä enemmän on henkilöitä, jotka eivät välttämättä havaitse talousrikollisuuden merkkejä.
    • Kansainvälinen näkyvyys: kansainväliset suhteet kasvattavat mahdollisuutta sille, että yrityksesi altistuu uudentyyppisille talousrikoksille.
    • Monialainen profiili ja useita toimialoja: jos toimit useilla toimialoilla, liiketoimintasi on monimutkaisempaa ja uudentyyppiset talousrikokset voivat löytää sinut monimutkaisuuden kautta.

    Vinkkejä prosesseista ja toiminnoista, jotka yrityksesi menettelyasiakirjojen tulisi kattaa:

    • Due diligence -prosessit eli miten toimittajat ja muut liikekumppanit todennetaan.
    • Dokumentoitu toimittajakatsaus eli Due diligence -tarkastuksen läpikäyneet yrityskumppanit, joiden tiedetään olevan luotettavia osapuolia.
    • Selkeät maksu- ja siirtomenettelyt. Lue lisää kortti- ja digimaksusivustoltamme.
    • Ota käyttöön ”kahden silmäparin” valvontatarkastus. Mieti, kuka valvoo ketä yrityksessä, ja kartoita heidän henkilökohtainen riskinsä jättää varoitusmerkkejä huomaamatta.
    • Suojaa yrityksesi tiedot rajoittamalla työntekijöiden pääsyä järjestelmiin. Näin varmistat, että heillä on pääsy vain niihin tietoihin ja järjestelmiin, jotka ovat välttämättömiä päivittäisiä työtehtäviä varten.
    • Jaa tietoa uhista, kuten eri petostyypeistä.
    • IT-turvallisuuskäytännöt.

    Lue lisää kyberturvallisuussivuiltamme.

Talousrikosriskien tyyppejä

Miten vastuumme pankkina vaikuttaa sinuun asiakkaana?

  • Me Danske Bankilla olemme sitoutuneita suojelemaan asiakkaitamme, sidosryhmiämme ja yhteiskuntia, joissa toimimme. Otamme velvollisuutemme ja vastuumme ehkäistä rikoksia vakavasti.

    Osana talousrikosten ehkäisyä etsimme käyttäytymismalleja ja havainnoimme epätavallisia asioita. Noudatamme kolmivaiheista lähestymistapaa, jonka ansiosta voimme tietää, keitä asiakkaamme ovat, ymmärtää, miten asiakkaamme käyttävät pankkia, sekä havaita pankin tuotteiden ja palveluiden epätavallista käyttöä ja analysoida sitä.

  • Miksi pankki pyytää minua todistamaan henkilöllisyyteni?

    • Sovellamme kaikkiin asiakkaisiimme Due diligence -prosessia, jonka avulla varmistamme, että tunnemme asiakkaamme. Tämä prosessi koskee sekä uusia että nykyisiä asiakkaita, vaikka he olisivat olleet Danske Bankin asiakkaita jo vuosia.
    • Asiakkaan Due diligence -prosessissa dokumentoidaan yrityksen todellinen omistaja ja edunsaaja, selvitetään liiketoiminnan rakenne sekä määritetään, miten yritys käyttää tai miten odotamme sen käyttävän tuotteitamme ja palveluitamme.
    • Teemme asiakkaillemme säännöllisesti Due diligence -tarkastuksia selvittääksemme, ovatko asiakkaan tarpeet tai tuotteidemme ja palveluidemme käyttötavat muuttuneet. Jotta voimme päivittää kaikki tarvitsemamme tiedot, esittämämme kysymykset liittyvät yritykseesi ja sen yhteydessä toimiviin henkilöihin.
  • Miksi kysytte tapahtumastani?

    • Asiakassuhteen aikana tarkkailemme tapahtumien valvonnan ja seulonnan avulla, miten asiakkaamme käyttävät tuotteitamme ja palveluitamme.
    • Tuntemalla asiakkaamme ja seuraamalla sitä, miten he käyttävät tuotteitamme ja palveluitamme, ja vertaamalla näitä tietoja asiakkaiden odotettuun pankin käyttöön pystymme havaitsemaan epätavalliset toimenpiteet.
    • Järjestelmämme ja prosessimme ilmoittavat meille, jos meidän on tutkittava, ovatko asiakkaat joutuneet talousrikosten uhreiksi tai käytetäänkö Danske Bankin tuotteita ja palveluita laittomaan toimintaan. Tämä suojelee sekä Danske Bankia että asiakkaitamme.
    • Ymmärtääksemme liiketoimintamallisi ja suojellaksemme yritystäsi talousrikoksilta saatamme pyytää sinua lähettämään meille tositteita yrityksesi pankkitilillä olevista tapahtumista, joiden on katsottu olevan ristiriidassa pankin odotetun käytön kanssa.
  • Miksi tapahtumani pysäytettiin?

    • Yhdistämme asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään saamamme tiedot dataan validoidaksemme asiakastiedot ja kohdistaaksemme asiakastiedot datan kanssa.
    • Käytämme kansainvälisistä lähteistä, kuten EU:lta ja YK:lta, sekä kansallisista rekistereistä saatuja tietoja validoidaksemme, vertaillaksemme ja seuloaksemme asiakastietoja.
    • Kuten kaikki muutkin rahoituslaitokset, Danske Bank seuraa kansainvälisiä pakotelistoja ja seuloo asiakkaiden tietoja ja käyttäytymistä näiden listojen perusteella.

Pankki tarjoaa tällä dokumentilla ohjeistusta turvalliseen pankkiasiointiin. Saadakseen varsinaista oikeudellista neuvontaa asiaan liittyen, asiakkaan tulee kääntyä ammattimaista oikeusaputoimintaa antavien tahojen, kuten asianajo- ja lakiasiaintoimistot sekä yleinen oikeusaputoiminta, puoleen.

Lue lisää turvallisuudesta


Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.