Tietojenkalastelu- ja tekstiviestihuijaukset
Tietojenkalastelu- ja tekstiviestihuijaukset ovat väärennettyjä sähköposteja ja tekstiviestejä, joilla yritetään huijata vastaanottajaa antamaan pääsy tileille tai paljastamaan käyttäjätunnuksia, salasanoja tai muita luottamuksellisia tietoja. Väärennetyt sähköpostit ja tekstiviestit vaikuttavat usein tulevan laillisesta lähteestä tai oikealta yritykseltä, kuten Danske Bankilta. Viesti sisältää usein kutsun napsauttaa linkkiä tai avata liite.
Vinkkejä tietojenkalastelu- ja tekstiviestihuijauksilta suojautumiseksi:
- Luotettavat viranomaiset ja organisaatiot viranomaiset pyytää sinua lähettämään luottamuksellisia tietoja vain suojatun kanavan kautta. Danske Bankissa suosittelemme aina viestintää Districtin kautta.
- Pankit ja muut luotettavat viranomaiset ja organisaatiot eivät koskaan pyydä tunnuslukuja, salasanoja tai tietokoneen tai mobiililaitteen hallintaa.
- Jos saat odottamattoman sähköpostiviestin tai tekstiviestin, älä koskaan napsauta linkkejä tai avaa tiedostoja ennen kuin olet lukenut sähköpostin huolellisesti varmistuaksesi sen aitoudesta.
- Väärennettyjen sähköpostien ja tekstiviestien kieli voi olla suoraa ja persoonatonta, ja lähettäjän verkkotunnuksessa voi olla pieniä poikkeamia (esimerkiksi danskkebank.fi tunnuksen danskebank.fi sijaan).
- Jotkut huijarit käyttävät väärennystekniikkaa (englanniksi spoofing), jolla he väärentävät tietokoneellasi tai mobiililaitteellasi näkemäsi lähettäjän tiedot peittääkseen oman henkilöllisyytensä. Tämä luo vaikutelman siitä, että väärennetty sähköposti tai tekstiviesti on aito.
- Jos epäilet sähköpostin tai tekstiviestin aitoutta, soita tekstiviestin lähettäjälle suoraan käyttämällä sitä yrityksen tai henkilön puhelinnumeroa, jota normaalisti käyttäisit. Älä käytä sähköpostiviestissä tai tekstiviestissä annettua numeroa.
Jos epäilet, että olet saanut väärennetyn sähköpostin tai tekstiviestin, lähetä se osoitteeseen huijausviestit@danskebank.fi.