Vinkkejä talousrikoksien havaitsemiseen ja välttämiseen
-
Yrityskorttien käyttö fyysisissä myyntipisteissä
Yrityskorttien käyttöön liittyy riskejä, joista sinun ja yrityksesi tulisi olla tietoisia. Tässä on muutamia vinkkejä, jotka kannattaa pitää mielessä, kun yrityskortteja käytetään maksamiseen fyysisissä myyntipisteissä.
- Pidä yrityskortit ja korttitiedot aina turvassa – älä koskaan jätä niitä ilman valvontaa äläkä lainaa korttiasi muille.
- Rajoita työntekijöiden mahdollisuutta käyttää yrityskortteja.
- Muistuta kortinhaltijoita säännöllisesti siitä, että heidän täytyy pysytellä valppaina, kun he käyttävät yrityskorttia fyysisessä myyntipisteessä.
- Älä koskaan kirjoita kortin tunnuslukua muistiin tai paljasta sitä muille.
- Peitä maksupäätteen näppäimistö aina, kun näppäilet tunnusluvun.
- Tarkkaile ympäristöäsi, kun nostat rahaa, ja varmista, ettei kukaan katso olkapääsi yli. Älä koskaan kirjoita kortin tunnuslukua paperille.
-
Maksujen ja tilisiirtojen tekeminen
Suojataksesi yrityksesi mahdollisimman hyvin talousrikoksia vastaan, sinulla tulisi olla selkeästi määritellyt menettelyt ja prosessit maksuille ja tilisiirroille.
- Tarkista vastaanottajan pankkitiedot useita kertoja ja varmista, että maksu tai tilisiirto suoritetaan oikealle pankkitilille.
- Huijarit käyttävät usein hyväkseen kiireistä työpäivää tai loma-aikoja ja muita tilanteita, jolloin johtajat ja muut ylemmät työntekijät ovat todennäköisesti poissa. Ole siis erityisen valppaana väärennettyjen sähköpostien, tekstiviestien ja puheluiden varalta näinä aikoina.
- Ole tarkkana, jos huomaat laskuissa muutoksia, epätavallisia laskuja tai maksuvaatimuksia tuntemattomilta toimittajilta.
- Tarkista laskut ennen maksujen suorittamista, jotta et joudu laskupetoksen uhriksi.
- Vahvista aina uudet tai muuttuneet maksunsaajan tilitiedot viralliselta verkkosivustolta tai soittamalla luotetulle yhteyshenkilölle (yksi yhteyspiste eli SPOC).
- Varmista, että oikeita tilisiirto- ja maksutapoja noudatetaan aina, ja vältä käyttämästä laskussa ilmoitettuja yhteystietoja – käytä normaalisti käyttämääsi yhteydenottokanavaa.
- Districtin turvallisuusasetusten avulla voit vastaanottaa ilmoituksia yritystileillä tehdyistä tärkeistä tapahtumista tai määrittää kahden käyttäjän tunnistautumisen kaikille laskumaksuille. Tämä voi auttaa estämään petoksia.
-
Verkko-ostosten tekeminen
Ostosten ja tilisiirtojen tekeminen verkossa on helppoa, mikä tekee siitä helppoa myös huijareille. Muista varmistaa, että yrityksesi verkkoturvallisuus on kunnossa petosriskin vähentämiseksi.
- Jos haluat käydä jollakin verkkosivustolla, kirjoita osoite suoraan selaimen osoiteriville sen sijaan, että napsauttaisit annettuja linkkejä, ellet ole varmistanut etukäteen linkkien aitoutta.
- Tarkista, että toimittajan verkkosivustolla ilmoitetaan myös fyysinen osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Jos yhteystietoja ei ole, verkkosivusto saattaa olla huijaus.
- Varo mainoksia, jotka tarjoavat uskomattomia tarjouksia tai ihmetuotteita. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on!
- Tarkista kauppakumppanisi verkkosivusto varmistaaksesi, että se on aito ja sillä mainitut tiedot vastaavat sitä, mitä tiedät heistä.
-
Epätavallisen tapahtuman havaitseminen
Seuraa aina pankkitilien tapahtumia ja kouluta työntekijät pysymään valppaina epätavallisten tapahtumien varalta.
- Tarkista säännöllisesti tilitapahtumat ja erityisesti kaikki epäilyttävät tapahtumat, joita et tunnista.
- Hyödynnä Districtin turvallisuusasetuksia, kuten maksurajojen hallintaa ja ilmoitusten vastaanottamista tietyn summan ylittävistä saldoista ja maksuista.
- Ota välittömästi yhteyttä pankkiisi, jos havaitset epätavallisia tapahtumia.
- Aseta yrityskortillesi esto, jos epäilet petosta.
- Jos tililläsi on tapahtumia, joita et tunnista tai hyväksy, voit kiistää korttitapahtumia lähettämällä meille ilmoituksen.
- Jos tapahtuma, jota et tunnista tai hyväksy, on tilisiirto, soita meille korttien sulkupalveluun numeroon +358 200 2585.
-
Sähköpostien, tekstiviestien ja puheluiden vastaanottaminen
Käyttäjän manipulointi on yksi huijareiden yleisesti käyttämä taktiikka. Monia tietoturvaloukkauksia tapahtuu, kun työntekijät napsauttavat suojaamattomia linkkejä tai luovuttavat salasanoja tai luottamuksellisia tietoja tahattomasti kanavilla, jotka eivät ole turvallisia. Ole siis tarkkaavainen, kun vastaanotat sähköposteja, tekstiviestejä ja puheluita. Noudata alla olevia ohjeita vähentääksesi käyttäjän manipuloinnin riskiä.
- Kehota kaikkia työntekijöitäsi olemaan varovaisia, jos he luovuttavat luottamuksellisia tai henkilökohtaisia tietoja puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla, vaikka pyyntö vaikuttaisikin aidolta. Danske Bank pyytää arkaluontoisia tietoja toimitettavaksi vain suojattujen kanavien, kuten Districtin, kautta.
- Ota käyttöön tukiprosessi, jotta tietojen kalasteluun tarkoitetuista sähköpostiviesteistä voidaan tehdä ilmoitus. Varhaisessa vaiheessa tehtyjen ilmoitusten avulla voimme tehdä toimenpiteitä nopeasti ja pienentää riskialtistusta.
- Älä koskaan avaa sähköpostitse vastaanotettuja epäilyttäviä linkkejä tai liitteitä. Ole erityisen varovainen, jos avaat henkilökohtaisia sähköposteja yrityksen tietokoneella.
- Ole varovainen, jos sähköpostin oikeinkirjoitus tai kielioppi on huonoa, ja tarkista lähettäjän luotettavuus. Jos viestissä sanotaan, että se on Danske Bankilta, mutta viesti vaikuttaa epäilyttävältä, ota meihin yhteyttä soittamalla numeroon +358 (0)200 2585 tai Districtin kautta.
- Jos sähköpostiviesti tai tekstiviesti on mielestäsi epäilyttävä, poista viesti välittömästi. Jos viestissä väitetään sen olevan tuntemaltasi lähettäjältä, ota yhteyttä suoraan kyseiseen henkilöön normaalisti käyttämääsi puhelinnumeroon. Älä käytä sähköpostissa tai tekstiviestissä annettua numeroa.
- Ole varovainen, jos saat kiireellisen pyynnön sisältävän sähköpostin, tekstiviestin tai puhelun ylimmässä johdossa olevalta henkilöltä, johon et yleensä ole yhteydessä. Tämä on merkki toimitusjohtajahuijauksesta.