Tilit, kortit ja maksaminen – Usein kysyttyä

  • Sulkupalvelu – maksukortit ja pankkitunnukset

    Sulkupalvelu – maksukortit ja pankkitunnukset

     

    Katoamisilmoitukset ja sulkupalvelu 24h (pvm/mpm)

    0200 2585

    ulkomailta: +358 200 2585

    Kun maksukorttisi on kadonnut tai varastettu

    Jos maksukorttisi katoaa tai tai varastetaan, on siitä ilmoitettava välittömästi. Jos korttisi on varastettu, tee myös rikosilmoitus poliisille ja toimita kopio rikosilmoituksesta pankkiin. Soita sulkupalveluun 0200 2585 tai sulje kortti verkkopankissa.

    Ohjeet kortin sulkemiseen verkkopankissa

    • Kirjaudu verkkopankkiin – Valitse asiointirooliksi henkilöasiakasrooli – Valitse päävalikosta ’Kortit ja valuutta -osiosta ’Kortit’ – Avaa haluamasi kortin tiedot ja valitse ’Sulje kortti’.
    • Mikäli tilasit samassa yhteydessä uuden korvaavan maksukortin suljetun tilalle, saat uuden kortin ja tunnusluvun reilun viikon toimitusajalla. Kortti ja tunnusluku toimitetaan eri lähetyksinä turvallisuussyistä.

    Ohjeet pankkitunnusten sulkemiseen

    Jos epäilet pankkitunnustesi (käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja/tai turvakortin) joutuneen ulkopuolisen haltuun, estä niiden käyttö viipymättä lukitsemalla pankkitunnukset. Soita sulkupalveluun 0200 2585 ja kerro, että haluat sulkea pankkitunnuksesi. Tämän jälkeen verkkopankkia ja puhelinpalvelua ei voi käyttää tunnuksillasi. Saat uudet tunnukset sekä palvelut uudelleen käyttöösi käymällä henkilökohtaisesti konttorissa. Voit sulkea pankkitunnukset myös verkkopankissa.

    Ohjeet pankkitunnusten sulkemiseen verkkopankissa

    • Kirjaudu Business Onlineen – Valitse valikosta ’Lukitse pankkitunnukset’ – Klikkaa ’Lukitse’-painiketta – Palvelun käyttö edellyttää, että muistat käyttäjätunnuksen ja salasanan.

     

  • Mikä on IBAN ja BIC/SWIFT?

    Mikä on IBAN ja BIC/SWIFT?

    IBAN on tilinumero kansainvälisessä muodossa
    Lyhenne tulee sanoista International Bank Account Number eli kansainvälinen tilinumero.

    Kansainvälinen IBAN-muotoinen tilinumero muodostuu kotimaisesta tilinumerosta, jonka eteen on lisätty kirjaimet FI (maakoodi) sekä kaksi tarkistenumeroa. Esimerkiksi kotimainen tilinumero 800000‑12345678 on IBAN muodossa FI2180000012345678.

    Danske Bankin BIC-tunnus on DABAFIHH
    BIC on pankkien tunnistetieto ja sitä käytetään IBAN-tilinumeroiden yhteydessä. Lyhenne tulee sanoista Bank Identification Code eli pankin tunnistetieto. Danske Bankin BIC-tunnus on aina DABAFIHH.

    IBAN-laskuri

  • Miten voin avata uuden yritystilin?

    Miten voin avata uuden yritystilin?

    Voit keskustella tilin avauksesta soittamalla Yrityspalveluumme numeroon 0100 2580 (valinta 2 – Sopimukset ja uudet palvelut) ma–pe 8–18 (pvm/mpm).

    Tutustu käteviin tili- ja korttiratkaisuihimme

    Voit keskustella tilinavauksesta soittamalla Yrityspalveluumme numeroon 0100 2580 (valinta 2 – Sopimukset ja uudet palvelut) ma–pe 8–18 (pvm/mpm) tai lähettämällä suojatun viestin Business Onlinesta.

    Business Online -viestin pääset lähettämään Ota yhteyttä -osiosta:

    • Valitse päävalikosta Ota yhteyttä -osiosta Uusi viesti.
    • Valitse aiheeksi Muutos maksupalveluihin.
  • Miten voin lopettaa yritystilin?

    Miten voin lopettaa yritystilin?

    Tilin lopetus onnistuu helposti Business Onlinessa kirjoittamalla vapaamuotoisen Business Online -viestin (verkkopankkiviestin).

    • Valitse päävalikosta Ota yhteyttä -osiosta Uusi viesti.
    • Valitse aiheeksi Muutos maksupalveluihin.

    Huomioithan että tilin lopetuspyynnön Business Onlinen kautta voi vain tehdä henkilö, jolla on Kaupparekisterin mukainen nimenkirjoitusoikeus yksin. 

    Toimeksiannon tilin lopetuksesta voi toimittaa myös hallituksen pöytäkirjan muodossa, jonka on allekirjoittanut nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Pöytäkirjan voi toimittaa meille joko postitse osoitteeseen:

    Danske Bank Oyj
    Yrityspalvelut
    PL 1244
    00075 Danske Bank 

    tai sähköpostitse osoitteeseen: yrityspalvelut@danskebank.fi

    Mikäli sinulle jäi kysyttävää tai haluat lisätietoja, voit soittaa Yrityspalveluihin numeroon 0100 2580 (valinta 1 – Yrityksen maksuliikeasiat) ma–pe 8–18 (pvm/mpm).

  • Miten otan e-laskun käyttööni?

    Miten otan e-laskun käyttööni?

    E-laskupalvelullamme lähetät ja vastaanotat laskuja sähköisesti. E-laskutus voidaan integroida yrityksesi laskutusjärjestelmiin. Sähköistämällä kaikki taloushallinnon prosessit saat parhaimman hyödyn e-laskutukseen siirtymisestä.

    Sopimus e-laskujen välittämisestä 
    Voit tehdä sopimuksen e-laskujen välittämisestä soittamalla Yrityspalveluihin numeroon 0100 2580 (valinta 2 – Sopimukset ja uudet palvelut) ma–pe 8–18 (pvm/mpm) tai lähettämällä Business Onlinen kautta viestin, mikäli Sinulla on Danske Bankin Business Online ‑pankkitunnukset.

    Business Onlinen e-laskupalvelu 
    E-laskupalvelumme tarjoaa yrityksellesi sähköisen kanavan lähettää ja vastaanottaa laskuja. Yrityksesi voi lähettää ja noutaa e-laskuja pankkiyhteysohjelmalla tai yritysten verkkopankin Business Onlinen kautta.

  • Miten hyväksyn lähtevän maksun?

    Miten hyväksyn lähtevän maksun?

    Katso videolta miten hyväksyt lähtevän maksun Business Onlinessa.

     

    01A6F89D059B2C01

     

  • Miten muutan maksun asetuksia?

    Miten muutan maksun asetuksia?

    Katso videolta miten voit muokata maksuasetuksia.

     

    A8E0B6F1059B2C01

     

  • Miten tarkistan lähetetyn e-laskun?

    Miten tarkistan lähetetyn e-laskun?

    Kato videolta miten voit tarkistaa, onko lähettämäsi e-lasku mennyt asiakkaalle.

    BFB8D33E059B2C01

  • Miten teen ulkomaanmaksun Business Onlinessa?

    Miten teen ulkomaanmaksun Business Onlinessa?

    Katso videolta miten teet uuden ulkomaanmaksun.

    70A9BDE7059B2C01

  • Mistä löydän viitenumerolaskimen?

    Mistä löydän viitenumerolaskimen?

    Viitenumerolaskin
    Paperilaskuille kannattaa lisätä viitenumero. Viitenumeron avulla voit yksilöidä saapuvat maksut ja tiedät tarkasti, kuka on maksanut laskunsa.

    Viitenumerolaskin
    Paperilaskuille kannattaa lisätä viitenumero. Viitenumeron avulla voit yksilöidä saapuvat maksut ja tiedät tarkasti, kuka on maksanut laskunsa.

    Siirry viitenumerolaskuriin

  • Miten tilaan uuden kortin

    Miten tilaan uuden kortin

    Voit tilata uuden kortin Business Onlinessa
    Mikäli haluat tilata itsellesi korvaavan kortin, onnistuu se helposti Business Onlinessa.
    • Kirjaudu Business Onlineen.
    • Valitse yläreunasta asiointirooliksi henkilöasiakasrooli.
    • Valitse päävalikosta Kortit ja valuutta -osiosta Kortit.
    • Avaa haluamasi kortin tiedot ja valitse Tilaa uusi kortti.

    Voit tilata uuden kortin myös asiakaspalvelusta
    Voit tilata kortin myös Danske Bankin Yrityspalveluista numerosta 0100 2580 (valinta 1 – Yrityksen maksuliikeasiat) ma–pe 8–18 (pvm/mpm). Muista varata verkkopankkitunnukset tunnistautumista varten. 
  • Miten tilaan uuden tunnusluvun kortilleni

    Miten tilaan uuden tunnusluvun kortilleni

    Kortin tunnusluvun tilaus
    Sirumaksaminen on arkipäivää Suomessa. Sirun myötä yhä useammat ostokset hyväksytään pankki- tai luottokortin tunnusluvulla (pin-koodilla).

    Jos sinulla on jo kortti ja haluat uuden tunnusluvun, tilaa uusi tunnusluku Business Onlinessa tai asiakaspalvelustamme numerosta 0100 2580 (valinta 1 – Yrityksen maksuliikeasiat)ma–pe 8–18 (pvm/mpm). Muista varata verkkopankkitunnukset tunnistautumista varten.

    Mikäli haluat tilata tunnusluvun Business Onlinessa, toimi näin:
    • Kirjaudu Business Onlineen.
    • Valitse yläreunasta asiointirooliksi henkilöasiakasrooli.
    • Valitse päävalikosta Kortit ja valuutta -osiosta Kortit.
    • Avaa haluamasi kortin tiedot ja valitse Tilaa tunnusluku.

    Tunnusluvun toimitusaika on noin reilu viikko.

    Tiesitkö, että...
    Sinun ei tarvitse muistaa kuin yksi tunnusluku. Voit valita yhteisen tunnusluvun kaikkiin Danske Bankin maksukortteihin monipuolisella asiakaspaketilla.

    Tutustu tili- ja korttiratkaisuumme

  • Miten suljen kortin tai pankkitunnukseni jos ne ovat hävinneet?

    Miten suljen kortin tai pankkitunnukseni jos ne ovat hävinneet?

    Voit sulkea kortin tai pankkitunnukset asiakaspalvelussa 24/7
    Soita numeroon 0200 2585 (pvm/mpm).

    Voit tehdä sulun myös verkkopankissa. 
    Kortin sulkeminen verkkopankissa
    • Kirjaudu Business Onlineen.
    • Valitse yläreunasta asiointirooliksi henkilöasiakasrooli.
    • Valitse päävalikosta Kortit ja valuutta -osiosta Kortit. 
    • Avaa haluamasi kortin tiedot ja valitse Sulje kortti.

    Pankkitunnusten sulkeminen verkkopankissa
    • Kirjaudu Business Onlineen.
    • Valitse valikosta "Lukitse pankkitunnukset".
    • Klikkaa "Lukitse"-painiketta.
    • Palvelun käyttö edellyttää, että muistat käyttäjätunnuksen ja salasanan.

    Mikäli tilasit samassa yhteydessä uuden korvaavan maksukortin suljetun tilalle, saat uuden kortin ja tunnusluvun reilun viikon toimitusajalla. Kortti ja tunnusluku toimitetaan eri lähetyksinä turvallisuussyistä.
  • Korttini ei toimi – Mitä tehdä?

    Korttini ei toimi – Mitä tehdä?

    Onko sinulla ongelmia maksaa maksupäätteillä tai käteisnostot automaatilta eivät onnistu? Jos korttisi ei toimi, tarkista ensin seuraavat asiat.

    Onko pankkitililläsi tai luottotililläsi riittävästi katetta?

    Varmista Kate. Yritystilin käyttövara löytyy Tilitapahtumista kohdasta: Tilitedot.

    Onko korttisi voimassa?

    Tarkista kortin voimassaoloaika.

    Korttiosto internetissä ei onnistu.

    Tarkista oletko syöttänyt korttisi tiedot oikein:

    • korttinumero ilman välilyöntejä
    • voimassaoloaika
    • kortin takapinnalla allekirjoituskentässä oleva 3-numeroinen CVC-luku on oikein
    • hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin, jolla maksat.

    Jos käytät internet-ostoksiin Debit MasterCard tai Visa Electron -yrityskorttia, on sinulla oltava henkilökohtaiset verkkopankkitunnusket tunnistusta varten.

    Jos käytät internet-ostoksissa yrityksen MasterCard Corporate -luottokorttia, et tarvitse verkkopankkitunnuksia.

    Oletko ulkomailla?

    Kansainvälisissä maksupääteyhteyksissä saattaa olla hetkellisesti katkoksia. Yritä hetken kuluttua uudestaan.

    Tarkista hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin jolla maksat (MasterCard/Visa).

    Automaattikohtainen käteisnostoraja on ylitetty.
    Danske Bankin korteissa on käytössä 30 päivän nostoraja. Voit keskustella käteisnostorajan muutoksesta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

    Onko tunnuslukusi lukkiutunut?

    • Kortti on lukkiutunut OTTO.-automaatilla: Kortin aktivointi onnistuu soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 (valinta 1 – Yrityksen maksuliikeasiat) Yrityspalvelu aukiolo. Muista varata verkkopankkitunnukset tunnistautumista varten.
    • Kortti on lukkiutunut maksupäätteellä: Aktivoi korttisi OTTO.-automaatilla, näppäilemällä tunnusluku (pin-koodi) oikein.
  • Mikä on SEPA?

    Mikä on SEPA?

    Mikä on SEPA?
    SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area, yhtenäinen euromaksualue. Kuluttajat, yritykset ja yhteisöt voivat maksaa ja vastaanottaa euromääräisiä maksuja samoin ehdoin, oikeuksin ja velvollisuuksin riippumatta siitä, onko maksu maan sisäinen vai maidenvälinen. SEPAn maksuliikennealueeseen kuuluvat EU- ja ETA-maat sekä Sveitsi.

    Mikä on SEPA-maksu?
    SEPA-maksu on tavallinen tilisiirto, joka maksetaan euromääräisenä SEPA-alueella olevalle maksunsaajalle. SEPA-alueella kaikki euromääräiset maksut käsitellään kotimaanmaksuina – maksuja maiden sisällä ja niiden välillä ei enää kohdella eri tavalla.

    Mikä on SEPA end date -asetus?
    EU:n lainsäätäjät hyväksyivät maaliskuussa 2012 asetuksen N:o (EU) 260/2012, joka tunnetaan nimellä SEPA end date -asetus. Asetuksessa säädetään yhteiset säännöt koskien siirtymistä euromääräisiin tilisiirtoihin ja suoraveloituksiin SEPA-alueella.

    Asetuksessa säädetään, milloin EU:n jäsenvaltioiden on otettava kyseiset säännöt käyttöön. Euromaiden end date -määräaika oli 1. helmikuuta 2014 ja ei-euromaissa 31. lokakuuta 2016. Määräajoista lähtien kansalliset euromääräiset tilisiirto- ja suoraveloituspalvelut tulee korvata SEPA-palveluilla.

    Mitkä ovat tärkeimmät muutokset?
    • EU/ETA-alueelta tai Sveitsistä lähetettävät maksuaineistot on toimitettava ISO 20022 -standardin mukaisessa XML-muodossa.
    • Maksunsaajan tilinumero on ilmoitettava IBAN-muodossa.
    • BIC-koodia ei enää tarvita rajat ylittävissä maksuissa.

    Mitä sinun täytyy tehdä?
    Varmista, että:
    • yrityksesi järjestelmät tukevat ISO 20022 -standardin mukaista XML-muotoa.
    • ilmoitat pankkitilit IBAN-muodossa EU/ETA-alueella ja Sveitsissä toimiville toimittajille.
    • päivität pankkitilitiedot lähteviin euromääräisiin laskuihin.
    • euromääräisissä laskuissa ja muissa dokumenteissa tilinumerosi on muutettu IBAN-muotoon.
    • täsmäytysprosessiin on tehty tarvittavat muutokset.
    • käyt läpi kannattaisiko SEPA-muutosten yhteydessä siirtyä käyttämään ISO 20022 XML-standardia kaikissa maksutyypeissä.
    • tarkistat, että liikekumppaneiltasi saamasi laskujen tilitiedot ovat IBAN-muodossa.

Lue myös