Tilit, kortit ja maksaminen – Usein kysyttyä
- Sulkupalvelu – maksukortit ja pankkitunnukset
- Miten maksan yritykseni kortilla verkko-ostoksia?
- Mikä on IBAN ja BIC/SWIFT?
- Miten voin avata uuden yritystilin?
- Miten voin lopettaa yritystilin?
- Miten otan e-laskun käyttööni?
- Mistä löydän viitenumerolaskimen?
- Miten tilaan uuden kortin
- Miten aktivoin korttini ennen käyttöönottoa?
- Miten tilaan uuden tunnusluvun kortilleni
- Miten suljen kadonneen kortin tai pankkitunnukset?
- Korttini ei toimi – Mitä tehdä?
- Mikä on SEPA?
- Mikä on Euribor?
-
Sulkupalvelu – maksukortit ja pankkitunnukset
Katoamisilmoitukset ja sulkupalvelu 24h
0200 2585 (pvm/mpm)
ulkomailta: +358 200 2585
Kun maksukorttisi on kadonnut tai varastettu
Jos maksukorttisi katoaa tai tai varastetaan, on siitä ilmoitettava välittömästi. Jos korttisi on varastettu, tee myös rikosilmoitus poliisille ja toimita kopio rikosilmoituksesta pankkiin. Soita sulkupalveluun 0200 2585 tai sulje kortti verkkopankissa.
Ohjeet kortin sulkemiseen verkkopankissa
- Jos sinulla on käytössäsi Districtin Kortit-palvelu, avaa valikosta Kortit – Korttiluettelo, ja valitse suljettavan kortin valikosta ’Sulje kortti’.
- Mikäli tilasit samassa yhteydessä uuden korvaavan maksukortin suljetun tilalle, saat uuden kortin ja tunnusluvun reilun viikon toimitusajalla. Kortti ja tunnusluku toimitetaan eri lähetyksinä turvallisuussyistä.
Ohjeet pankkitunnusten sulkemiseen
Jos epäilet pankkitunnustesi (käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja/tai turvakortin) joutuneen ulkopuolisen haltuun, estä niiden käyttö viipymättä lukitsemalla pankkitunnukset. Soita sulkupalveluun 0200 2585 ja kerro, että haluat sulkea pankkitunnuksesi. Tämän jälkeen verkkopankkia ja puhelinpalvelua ei voi käyttää tunnuksillasi. Saat uudet tunnukset sekä palvelut uudelleen käyttöösi käymällä henkilökohtaisesti konttorissa. Voit sulkea pankkitunnukset myös verkkopankissa.
Ohjeet pankkitunnusten sulkemiseen verkkopankissa
- Kirjaudu Districtiin, ja avaa valikosta Asetukset – Pankkitunnukset, ja napsauta ’Lukitse pankkitunnukset’ -painiketta, ja edelleen Lukitse-paniketta.
-
Miten maksan yritykseni kortilla verkko-ostoksia?
Kun teet yrityksesi kortilla verkko-ostoksia tai käytät korttia sovelluksessa, tulee maksut vahvistaa kahden salasanan avulla tai Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla.
Lue lisää: Korttiostot verkossa
-
Mikä on IBAN ja BIC/SWIFT?
IBAN on tilinumero kansainvälisessä muodossa
Lyhenne tulee sanoista International Bank Account Number eli kansainvälinen tilinumero.Kansainvälinen IBAN-muotoinen tilinumero muodostuu kotimaisesta tilinumerosta, jonka eteen on lisätty kirjaimet FI (maakoodi) sekä kaksi tarkistenumeroa. Esimerkiksi kotimainen tilinumero 800000‑12345678 on IBAN muodossa FI2180000012345678.
Danske Bankin BIC-tunnus on DABAFIHH
BIC on pankkien tunnistetieto ja sitä käytetään IBAN-tilinumeroiden yhteydessä. Lyhenne tulee sanoista Bank Identification Code eli pankin tunnistetieto. Danske Bankin BIC-tunnus on aina DABAFIHH. -
Miten voin avata uuden yritystilin?
Voit avata uuden yritystilin kotisivultamme danskebank.fi – Yrityksille – Tule asiakkaaksi.
Tutustu käteviin tili- ja korttiratkaisuihimme
Voit keskustella tilin avauksesta soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm)
Voit myös lähettää viestin Districtistä. Avaa valikosta Ota yhteyttä – Viestit, ja valitse otsikoksi Muutos maksupalveluihin.
-
Miten voin lopettaa yritystilin?
Jos sinulla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus, tilin lopetus onnistuu helposti Districtin viestillä: Avaa valikosta Ota yhteyttä – Viestit, ja valitse otsikoksi Muutos maksupalveluihin.
Tilin lopetuspyynnön voi tehdä myös toimittamalla allekirjoitetun hallituksen pöytäkirjan joko postitse osoitteella
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Yrityspalvelut
PL 1274
00075 Danske Banktai sähköpostitse osoitteeseen: yrityspalvelut@danskebank.fi
Jos sinulla on kysyttävää tilin lopetukseen liittyen, voit soittaa Yrityspalveluumme ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm).
-
Miten otan e-laskun käyttööni?
E-laskupalvelullamme lähetät ja vastaanotat laskuja sähköisesti. E-laskutus voidaan integroida yrityksesi laskutusjärjestelmiin. Sähköistämällä kaikki taloushallinnon prosessit saat parhaimman hyödyn e-laskutukseen siirtymisestä.
Sopimus e-laskujen välittämisestä
Yrityksen nimenkirjoitusoikeuden haltija voi tehdä sopimuksen e-laskujen välittämisestä soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm) Sopimuksen voi tehdä myös Districtin viestillä: Avaa Ota yhteyttä – Viestit, ja valitse otsikoksi Muutos maksupalveluihin.Districtin e-laskupalvelu
E-laskupalvelumme tarjoaa yrityksellesi sähköisen kanavan lähettää ja vastaanottaa laskuja. Yrityksesi voi lähettää ja noutaa e-laskuja pankkiyhteysohjelmalla tai yritysten verkkopankin Districtin kautta. -
Mistä löydän viitenumerolaskimen?
Viitenumerolaskin
Paperilaskuille kannattaa lisätä viitenumero. Viitenumeron avulla voit yksilöidä saapuvat maksut ja tiedät tarkasti, kuka on maksanut laskunsa.Viitenumerolaskin
Paperilaskuille kannattaa lisätä viitenumero. Viitenumeron avulla voit yksilöidä saapuvat maksut ja tiedät tarkasti, kuka on maksanut laskunsa. -
Miten tilaan uuden kortin
Voit tilata uuden kortin Districtissa
Jos sinulla on käytössä Districtin Kortit-palvelu, voit tilata uuden kortin valitsemalla valikosta Kortit – Tilaa uusi kortti. Korvaavan kortin pääset tilaamaan valitsemalla valikosta Kortit – Korttiluettelo, ja uusittavan kortin valikosta Tilaa uusi kortti.
Voit tilata uuden kortin myös asiakaspalvelusta
Voit tilata uuden tai korvaavan kortin myös soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm).
-
Miten aktivoin korttini ennen käyttöönottoa?
Aktivoi korttisi ennen käyttöönottoa mobiili- tai verkkopankissa. Voit myös aktivoida korttisi maksamalla sirulla ja tunnusluvulla maksupäätteellä tai käteisautomaatilla suorittamalla tunnusluvun näppäilyn vaativan toimenpiteen tai soittamalla asiakaspalveluumme numeroon +358 (0)100 2580 (pvm/mpm).
Muistathan myös allekirjoittaa kortin taustapuolen.
Aktivointi mobiilipankissa
- Kirjaudu mobiilipankkiin
- Valitse Näytä kaikki tilit ja kortit
- Valitse postitse kotiin saapunut korttisi listalta
- Valitse Aktivoi kortti
- Aktivoi korttisi käyttöön pyyhkäisemällä
Aktivointi verkkopankissa
-
Kirjaudu verkkopankkiin
- Valitse Kortit ja valuutta
- Valitse Katsele korttiesi tietoja
- Avaa postitse kotiin saapuneen kortin kohdalla olevasta nuolesta
alasvetovalikko
- Valitse Aktivoi kortti
- Hyväksy aktivointi salasanallasi
Aktivoinnin jälkeen korttisi on valmis käytettäväksi Suomessa ja lisäksi voit maksaa sillä internetissä. Voit tutustua kortin käyttöalueisiin ja muuttaa niitä tarpeesi mukaan mobiili- tai verkkopankissa
- Kirjaudu mobiilipankkiin
-
Miten tilaan uuden tunnusluvun kortilleni
Kortin tunnusluvun tilaus
Sirumaksaminen on arkipäivää Suomessa. Sirun myötä yhä useammat ostokset hyväksytään pankki- tai luottokortin tunnusluvulla (pin-koodilla).Voit tilata tunnusluvun nykyiseen korttiisi soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm). Muista varata verkkopankkitunnukset tunnistautumista varten.
Jos käytössäsi on Districtin Kortit-palvelu, toimi näin: Avaa valikosta Kortit – Korttiluettelo, ja valitse kortin valikosta Tilaa tunnusluku.
Tunnusluvun toimitusaika on noin reilu viikko.
Tiesitkö, että...
Sinun ei tarvitse muistaa kuin yksi tunnusluku. Voit valita yhteisen tunnusluvun kaikkiin Danske Bankin maksukortteihin monipuolisella asiakaspaketilla. -
Miten suljen kadonneen kortin tai pankkitunnukset?
Voit sulkea kortin tai pankkitunnukset asiakaspalvelussa 24/7
Soita numeroon 0200 2585 (pvm/mpm).
Kortin sulkeminen Districtin kautta
Jos sinulla on käytössäsi Districtin Kortit-palvelu, avaa valikosta Kortit – Korttiluettelo, ja valitse suljettavan kortin valikosta ’Sulje kortti’.
Pankkitunnusten sulkeminen Districtin kautta
Avaa Districtin valikosta Asetukset – Pankkitunnukset, ja napsauta ’Lukitse pankkitunnukset’ -painiketta, ja edelleen Lukitse-paniketta.
Mikäli tilasit samassa yhteydessä uuden korvaavan maksukortin suljetun tilalle, saat uuden kortin ja tunnusluvun reilun viikon toimitusajalla. Kortti ja tunnusluku toimitetaan eri lähetyksinä turvallisuussyistä. -
Korttini ei toimi – Mitä tehdä?
Onko sinulla ongelmia maksaa maksupäätteillä tai käteisnostot automaatilta eivät onnistu? Jos korttisi ei toimi, tarkista ensin seuraavat asiat.
Onko pankkitililläsi tai luottotililläsi riittävästi katetta?
Varmista Kate. Yritystilin käyttövara löytyy Tilitapahtumista kohdasta: Tilitedot.
Onko korttisi voimassa?
Tarkista kortin voimassaoloaika.
Korttiosto internetissä ei onnistu.
Tarkista oletko syöttänyt korttisi tiedot oikein:
- korttinumero ilman välilyöntejä
- voimassaoloaika
- kortin takapinnalla allekirjoituskentässä oleva 3-numeroinen CVC-luku on oikein
- hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin, jolla maksat.
Useat verkkokaupat vaativat verkossa maksamisen yhteydessä lisäksi kortinhaltijan lisätunnistuksen antamisen (verkkokaupan sivulla on ’Mastercard SecureCode’- tai ’Mastercard ID Check’-logo). Hyväksyttävät tunnistustavat Danske Bankin yrityskorteille ovat:
- Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnukset (käytettävissä myös yrityskorteilla, jos olet Danske Bankin henkilöasiakkaana)
- Kertakäyttöinen salasana, joka lähetetään tekstiviestillä siihen kännykkänumeroon, jonka olet pankille ilmoittanut.
Varmistathan, että käytössä olevan kännykkäsi numero on päivitettynä pankin järjestelmiin, tarvittaessa ota yhteyttä asiassa numeroon 0100 2580 ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm).
Oletko ulkomailla?
Kansainvälisissä maksupääteyhteyksissä saattaa olla hetkellisesti katkoksia. Yritä hetken kuluttua uudestaan.
Tarkista hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin jolla maksat (MasterCard/Visa).
Automaattikohtainen käteisnostoraja on ylitetty.
Danske Bankin korteissa on käytössä 30 päivän nostoraja. Voit keskustella käteisnostorajan muutoksesta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.Onko tunnuslukusi lukkiutunut?
- Kortti on lukkiutunut OTTO-automaatilla: Kortin aktivointi onnistuu soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma 8-17, ti-pe 8-16 (pvm/mpm)
- Kortti on lukkiutunut maksupäätteellä: Aktivoi korttisi OTTO-automaatilla, näppäilemällä tunnusluku (pin-koodi) oikein.
-
Mikä on SEPA?
Mikä on SEPA?
SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area, yhtenäinen euromaksualue. Kuluttajat, yritykset ja yhteisöt voivat maksaa ja vastaanottaa euromääräisiä maksuja samoin ehdoin, oikeuksin ja velvollisuuksin riippumatta siitä, onko maksu maan sisäinen vai maidenvälinen. SEPAn maksuliikennealueeseen kuuluvat EU- ja ETA-maat sekä Sveitsi.Mikä on SEPA-maksu?
SEPA-maksu on tavallinen tilisiirto, joka maksetaan euromääräisenä SEPA-alueella olevalle maksunsaajalle. SEPA-alueella kaikki euromääräiset maksut käsitellään kotimaanmaksuina – maksuja maiden sisällä ja niiden välillä ei enää kohdella eri tavalla.Välitämme kaikki henkilö- ja yritysasiakkaidemme tekemät maksut SEPA-pikasiirtoina Suomessa ja Euroopassa lukuun ottamatta palkkoja ja eläkkeitä. Summaraja SEPA-pikasiirroissa on tällä hetkellä 100 000 euroa. Maksut siirtyvät pankkien välillä reaaliajassa ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä, jos myös vastaanottajapankki on siirtynyt reaaliaikaisiin maksuihin.
Jos yritys käyttää aineistosiirtopalvelua, tulee maksu merkitä erillisellä koodilla ”INST”, jotta maksu välitetään saajalle reaaliaikaisesti. Yrityksen verkkopankissa tehdyt yksittäiset maksut välittyvät automaattisesti SEPA-pikasiirtoina. Kaikki pankit eivät vielä vastaanota reaaliaikaisia maksuja. Näihin pankkeihin tehtävissä maksuissa raha siirtyy saman päivän aikana, mikäli maksu on tehty klo 15 mennessä.Mikä on SEPA end date -asetus?
EU:n lainsäätäjät hyväksyivät maaliskuussa 2012 asetuksen N:o (EU) 260/2012, joka tunnetaan nimellä SEPA end date -asetus. Asetuksessa säädetään yhteiset säännöt koskien siirtymistä euromääräisiin tilisiirtoihin ja suoraveloituksiin SEPA-alueella.Asetuksessa säädetään, milloin EU:n jäsenvaltioiden on otettava kyseiset säännöt käyttöön. Euromaiden end date -määräaika oli 1. helmikuuta 2014 ja ei-euromaissa 31. lokakuuta 2016. Määräajoista lähtien kansalliset euromääräiset tilisiirto- ja suoraveloituspalvelut tulee korvata SEPA-palveluilla.
Mitkä ovat tärkeimmät muutokset?
- EU/ETA-alueelta tai Sveitsistä lähetettävät maksuaineistot on toimitettava ISO 20022 -standardin mukaisessa XML-muodossa.
- Maksunsaajan tilinumero on ilmoitettava IBAN-muodossa.
- BIC-koodia ei enää tarvita rajat ylittävissä maksuissa.
Mitä sinun täytyy tehdä?
Varmista, että:- yrityksesi järjestelmät tukevat ISO 20022 -standardin mukaista XML-muotoa.
- ilmoitat pankkitilit IBAN-muodossa EU/ETA-alueella ja Sveitsissä toimiville toimittajille.
- päivität pankkitilitiedot lähteviin euromääräisiin laskuihin.
- euromääräisissä laskuissa ja muissa dokumenteissa tilinumerosi on muutettu IBAN-muotoon.
- täsmäytysprosessiin on tehty tarvittavat muutokset.
- käyt läpi kannattaisiko SEPA-muutosten yhteydessä siirtyä käyttämään ISO 20022 XML-standardia kaikissa maksutyypeissä.
- tarkistat, että liikekumppaneiltasi saamasi laskujen tilitiedot ovat IBAN-muodossa.
-
Mikä on Euribor?
Euribor on euroalueen rahamarkkinoiden viitekorko ja lyhenne sanoista Euro Interbank Offered Rate. Viitekorkoja hallinnoi EMMI (European Monetary Institute), joka vastaa euribor-korkojen laskentaperiaatteista ja julkaisemisesta. Euroalueen rahamarkkinoiden koronlaskukäytäntö on todelliset päivät / 360 päivää vuodessa. Joillakin sopimuksilla korkoindeksinä on edelleen Euribor/365. Se lasketaan Euriboreista, ja sitä on julkaistu omana viitekorkonaan. Euribor/365 koron erillinen julkaisu on lopetettu, mutta korko lasketaan edelleen samalla kaavalla Euriboreista. Euribor korkojen noteeraukset noteerataan ja pyöristetään kolmeen desimaaliin.