Jaa

Miten myyjä ja ostaja voivat valmistautua omistajanvaihdokseen?

Kun oman yrityksen myynti tulee ajankohtaiseksi, miten tähän voi valmistautua? Sekä myyjällä että ostajalla on omat tärkeät roolinsa.

Yrityspankin johtaja Matti Vainionpää kertoo onnistuneen esimerkin myyjäpuolen toiminnasta.

”Erässä yrityksessä omistaja ymmärsi varhain, ettei perheestä löydy yritykselle jatkajaa. Niinpä hän teki viiden vuoden suunnitelman yrityksensä myyntiä varten.”

Sinä aikana hän palkkasi uutta, osaavaa johtoa, sitoutti heidät yritykseen kunnolla ja siivosi yrityksen taseen kuntoon. Hän eriytti osan liiketoiminnasta omaksi yhtiökseen, kun ymmärsi, että yrityksen kauppahinta oli muodostumassa liian isoksi. 

”Yrityskauppa toteutui todella hienosti. Uusi omistaja oli tyytyväinen firman johtoon ja jatkuvuus oli varmistettu. Viisi vuotta on muutenkin hyvä nyrkkisääntö suunnitteluun yrityskauppoja ajatellen”, Vainionpää toteaa. 

Toisinkin voi käydä. Matti Vainionpää kertoo esimerkin putkiremonttifirmasta, joka meni yrityskaupan jälkeen nurin vuodessa.

”Yrityskaupan myötä omistajiksi tulivat täysin ulkopuoliset sijoittajat, jotka eivät tunteneet alaa. Vastaavat mestarit eivät pitäneet uudesta mallista ja marssivat ulos melkein heti. Ostajan on ehdottoman tärkeää sitouttaa henkilökunta kaupan jälkeen.”

Yrittäjien tyytyväisyys toteuttamiinsa omistajanvaihdoksiin on kuitenkin äärimmäisen korkealla tasolla. Omistajanvaihdostutkimuksen* mukaan yli 55-vuotiaista 85 % piti toteuttamaansa aiempaa myyntiä erittäin onnistuneena tai onnistuneena.

Tutkimuksessa korostui myös ulkopuolisen asiantuntija-avun tarve. Lähes 60 % vastaajista arvioi asiantuntija-avun tarpeen nyt tai lähitulevaisuudessa joko merkittäväksi tai erittäin merkittäväksi. 

Yrittäjien taloudellinen mielenrauha -tutkimuksen mukaan yrityksen tulevaisuutta ei suunnitella kovin pitkäjänteisesti. 

”Pankin puoleen kannattaa aina kääntyä tarpeeksi aikaisin, sillä silloin vaihtoehdot voidaan kartoittaa ajan kanssa”, Vainionpää toteaa.

Omistajanvaihdostutkimuksen aineisto koottiin Suomen Yrittäjien, Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ja kauppakamareiden jäseniltä. Barometriin vastasi 1 742 yrittäjää, joista 929 oli yli 55-vuotiaita ja 940 tätä nuorempia. Tutkimus julkistettiin omistajanvaihdoskonferenssissa Helsingissä marraskuussa.

Miten kasvua haetaan: lue lisää

Danske Bank mukana kohti yrityskauppaa-polulla: Haetko kasvua yrityskaupalla tai onko aika laittaa yritys myyntikuntoon? Hae mukaan 8.2.2019 mennessä osoitteessa www.kasvuopen.fi/hae

Yrityskaupan muistilista 

  • Varaa riittävä aika myynnin valmisteluun
  • Arvioi, miten yritys pystyy toimimaan ilman nykyistä yrittäjäomistajaa
  • Pohdi, mitä tapahtuu, jos avainhenkilöstö ei jatka

Miten myyjä voi valmistautua?

  • Mieti, onko taseessa turhan paljon tavaraa ja miten mahdollisen ylimääräisen saisi pois
  • Pohdi, haetaanko vain verotehokas ratkaisu vai kokonaisratkaisu
  • Arvioi, joudutko tukemaan ostajan rahoitusta jollain tapaa

Miten ostaja voi valmistautua?

  • Varmista riittävä pelivara – älä vedä taloutta liian tiukalle
  • Muista, että yrityskaupan rahoitus ei ole sama kuin normaalin toiminnan rahoitus
  • Pohdi, mitä tapahtuu omistajanvaihdoksen jälkeen: tuleeko käyttöpääomaan muutoksia ja millaisia investointeja on edessä

Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.