Yritysoston toteuttaminen
Toisen yrityksen ostaminen on liiketoiminnalle ratkaiseva tapahtuma, ja siihen liittyy useita eri vaiheita. Lue neuvomme, miten hoidat yrityskaupat menestyksekkäästi.
-
1. Valitse oikeanlainen liiketoiminta
Tämä on lähes itsestäänselvyys, mutta oikeanlaisen liiketoiminnan ja oikean yrityksen valitseminen ostettavaksi on ratkaiseva ensimmäinen vaihe. Pidä perusteellinen liiketoimintasuunnitelma ja -strategia jatkuvasti mielessäsi, kun tutustut ostomahdollisuuksiin.
Siten voit varmistaa, että valintasi perustuu oikeisiin kriteereihin. Hyvä yritys voi näyttää houkuttelevalta, mutta sopia huonosti omaan liiketoimintaasi. Lue lisää yrityskaupan valmistelusta.
-
2. Älä ihastu heti alustavissa neuvotteluissa
Kun olet löytänyt yritykseesi sopivan, myynnissä olevan yrityksen, on alustavien neuvottelujen vuoro. Selkeytä hintastrategia eli päätä valmiiksi, kuinka paljon olet enintään valmis maksamaan, ja pidä kiinni tästä rajasta. Älä siis koskaan suoraa päätä ihastu yritykseen, ja ole aina valmiina lopettamaan neuvottelut, vaikka osa valmisteluista menisikin silloin hukkaan.
Tässä vaiheessa on tärkeää muistaa kaupan eri osapuolten roolit. Aivan kuten kiinteistönvälittäjä, myös yrityskaupan välittäjä on yleensä myyjän asialla. Myyjä on palkannut välittäjän ja välittäjä saa myös provision, jos kauppa toteutuu. Kannustimet ovat siis aivan toisenlaiset kuin ostajan puolella.
Ostokohteen hintaneuvotteluissa kannattaa muistaa, että on olemassa kahdenlaista arvoa: taloudellista ja strategista. Taloudellinen arvo määräytyy tyypillisesti tuottojen ja kassavirran perusteella. Neuvottelut perustuvat toisin sanoen täysin objektiivisiin seikkoihin. Strateginen arvo eli kaupan ostajayritykselle tuottama lisäarvo on sen sijaan hypoteettisempi juttu. Kauppaneuvotteluissa syntyy usein erimielisyyttä juuri mahdollisten synergiaetujen arvosta.
Ostajapuolen kannattaa myös pitää mielessä, että se joutuu itse luomaan strategisen arvon kaupan jälkeen, siihen ei ole olemassa mitään yleistä peukalosääntöä. Ostotilanteessa täytyy vain miettiä, mitä ollaan halukkaita maksamaan.
Kun myyjä ja ostaja ovat päässeet sopimukseen hinnasta, allekirjoitetaan aiesopimus, jolla ostaja saa yksinomaisen osto-oikeuden tietyksi ajaksi.
-
3. Huolellinen ostotutkimus ja neuvottelut
Due diligence -ilmaisu on vakiintunut yrityskauppakäsite. Yleensä tehdään sekä taloudellinen että oikeudellinen due diligence, jotta ostaja voi itse muodostaa käsityksen yrityksen taloustilanteesta ja oikeudellisista velvoitteista. Lisäksi voidaan tehdä liiketoiminnan due diligence, jossa ostava yritys tutustuu ostettavan yrityksen liiketoimintaan perusteellisesti, mahdollisesti strategiakonsultin avulla.
Omat prioriteetit täytyy selvittää ennen due diligence -menettelyä. Mikä on olennaista, mikä on ratkaisevaa, ja mikä on vähemmän tärkeää? Näin sinun on helpompi käsitellä uusia tietoja ja tehdä niiden perusteella oikeita päätöksiä.
Due diligence voi antaa ostajalle mahdollisuuden neuvotella hinnasta uudelleen, jos uusien tietojen perusteella käy ilmi jotakin, mikä ei ollut tiedossa etukäteen.
Kolme vihjettä yritysostoon
Henkilökemia on tärkeää
Vaikka yrityksen ostaminen on teoriassa melko rationaalinen juttu, siihen liittyvien henkilökohtaisten tunteiden merkitystä ei pidä aliarvioida. Henkilökemialla ja ihmissuhteilla on paljon merkitystä. Etenkin silloin, kun yrityksen perustaja on myymässä yritystä tai yritys on ollut saman perheen omistuksessa monta sukupolvea. Älä aliarvioi näiden asioiden merkitystä ostajana, jos haluat varmistaa mahdollisimman hyvin kaupan onnistumisen hyvään hintaan.
Älä säästä valmisteluista
Yrityskaupassa ei ole kyse vain mahdollisuuden näkemisestä ja kauppakirjan allekirjoittamisesta. Jos haluat antaa yrityksellesi parhaat mahdollisuudet onnistua yritysostossa, asia on valmisteltava huolellisesti ja järjestelmällisesti hyvien neuvonantajien avustuksella. Alkuvaiheessa säästäminen voi käydä kalliiksi.
Ole aina valmiina keskeyttämään prosessi
Missä vain ostoprosessin vaiheessa kannattaa olla myös valmiina keskeyttämään prosessi. Ole valmis keskeyttämään neuvottelut, jos tilanne muuttuu sellaiseksi, että se on tarpeen – riippumatta siitä, oletko vasta valmistelujen alussa vai jo käytännön neuvotteluvaiheessa. Yritysoston mahdollisuus voi sokaista, ja näin käy yhä todennäköisemmin, mitä pidemmälle prosessi on edennyt. Seurauksena voi olla vääriä ja kalliita päätöksiä. -
4. Kauppasopimus ja ratkaisevat neuvottelut
Jos hinnasta päästään yksimielisyyteen kirjanpidon tarkastuksen jälkeen, laaditaan varsinainen ostosopimus, ammattikielellä Share Purchase Agreement eli SPA. Se on tyypillisesti melko laaja asiakirja, joka sisältää täsmälliset juridiset määritelmät siitä, mitä tehdään ja milloin.
Myyjän asianajaja laatii alustuksen, jota ostajayrityksen asianajaja kommentoi. Sopimusneuvotteluja tarvitaan usein jonkin verran, sillä myyjän asianajaja laatii yleensä myyjän kannalta mahdollisimman edullisen sopimuksen. Ostaja tarvitsee hyvän asianajajan, joka voi huolehtia ostajan eduista ja varmistaa, ettet allekirjoita mitään, mistä voi myöhemmin seurata ikäviä yllätyksiä.
-
5. Allekirjoitukset, samppanjaa ja kakkua
Kun kauppasopimus on saatu laadittua, on aika allekirjoittaa se ja maksaa kauppasumma. Pitkä prosessi on vaikuttanut moniin osapuoliin, joten kauppaa on syytä juhlistaa samppanjalla ja kakulla.
Olet nyt uuden yrityksen omistaja. Tästä alkaa kova työ arvon luomiseksi ostosta. Voit lukea siitä lisää seurantavaihetta koskevasta tietopaketista.