Miten voimme auttaa?

Private Banking asiakaspalvelu

0100 4100 (pvm/mpm)
ma-pe 9-16

Muut numerot

Kortin ja pankkitunnusten sulkeminen

0200 2585 (pvm/mpm)
24h

Usein kysyttyjä kysymyksiä


  • Pankkitunnukseni ovat kadonneet tai joutuneet vääriin käsiin – miten toimin?

    Lukitse pankkitunnuksesi välittömästi verkkopankissa kohdasta Omat asetukset > Muuta pankkitunnusten tietoja tai lukitse ne.
    Voit myös olla yhteydessä sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm). Asiantuntijamme ovat apunasi ympäri vuorokauden.
    Uudet pankkitunnukset saat lähimmästä konttorista ajanvarauksella. Mukaan tarvitset voimassa olevan passin tai henkilökortin.

    Lue lisää turvallisesta pankkiasioinnista

  • Miten Danske ID -tunnistussovellus käytännössä toimii?

    Kun kirjaudut verkkopankkiin:
    1. Kirjoita verkkopankin sisäänkirjautumissivulla pankkitunnustesi käyttäjätunnus ja salasana. Paina Jatka.
    2. Lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla Lähetä. Kirjautumissivulle muodostuu jatkuvasti muuttuva QR-koodi.
    3. Avaa mobiililaitteessasi oleva Danske ID -sovellus ja kirjaudu kasvojentunnistuksella, sormenjälkitunnistuksella tai omalla PIN-koodillasi. Kohdista laitteesi kamera kirjautumissivulla näkyvään QR-koodiin.
    4. Hyväksy kirjautuminen vielä lopuksi Danske ID -sovelluksessa pyyhkäisemällä Hyväksy.

    Vahvistettuasi kirjautumisen siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle.

    Ohjeita QR-koodilla kirjautumisen ongelmatilanteisiin

    Kun kirjaudut muihin verkkopalveluihin:

    1. Kirjoita verkkopalvelun sisäänkirjautumissivulla pankkitunnustesi käyttäjätunnus ja salasana. Paina Jatka.
    2. Lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla Lähetä
    3. Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi ja kirjaudu kasvojentunnistuksella, sormenjälkitunnistuksella tai omalla PIN-koodillasi.
    4. Varmista, että ruudulla näkyvä tapahtumatunniste (ID) vastaa sisäänkirjautumissivulla olevaa tunnistetta. Tapahtumatunniste koostuu kolmesta kirjaimesta ja yhdestä numerosta.
    5. Vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä Hyväksy.

    Vahvistettuasi siirryt automaattisesti palveluun, johon olit kirjautumassa.

    Voit hyväksyä Danske ID -tunnistussovelluksella kirjautumisen mobiili- ja verkkopankkiin, tunnistautua puhelinpalveluumme sekä hyväksyä verkkomaksuja ja tunnistautua kolmannen osapuolen — kuten Verohallinnon tai Kansaneläkelaitoksen — palveluihin. Danske ID toimii myös yrityksen District-verkkopankissa.

    Kun teet korttiostoja verkossa, hyväksyt ostot suoraan Danske ID -sovelluksessa. Sinun ei tarvitse syöttää pankkitunnustesi käyttäjätunnusta tai salasanaa, vaan voit hyväksyä maksun suoraan sovelluksen kautta.

  • Mitä eroa on Danske ID -sovelluksella ja tunnuslukulaitteella?

    Danske ID:n ja tunnuslukulaitteen tarkoitus on sama. Käytät jompaa kumpaa vaihtoehtoa kirjautuessasi pankkitunnuksilla verkkopankkiisi, maksaessasi verkko-ostoksia tai tunnistautuessasi kolmannen osapuolen, kuten esimerkiksi Verohallinnon tai Kelan palveluihin.

    Danske ID

    Danske ID on tunnistussovellus, joka ladataan älypuhelimeen tai tablettiin. Se kulkee kätevästi mukanasi missä liikutkin. Löydät Danske ID:n mobiililaitteesi sovelluskaupasta hakusanalla Danske ID. Lataa sovellus ja aktivoi se käyttöösi. Käyttöönotto tapahtuu pankkitunnustesi käyttäjätunnuksella ja salasanalla ja valintasi mukaan SMS-vahvistuksella, Danske ID:llä toisessa laitteessa tai tunnuslukulaitteella. Voit myös käyttää toisen suomalaisen pankin pankkitunnuksia.

    Näin otat Danske ID:n käyttöön 

    Tunnuslukulaite

    Tunnuslukulaite on digitaalisella näytöllä varustettu laite, joka antaa vaihtuvan numerosarjan näytön vieressä olevaa nappia painamalla. Luku syötetään sille varattuun kenttään, kun kirjaudut tai tunnistaudut verkkopalveluihin tai hyväksyt verkkomaksuja. Tunnuslukulaitteen voit tilata asiakaspalvelustamme.

    Näin käytät tunnuslukulaitetta 

  • Miksi pankki kysyy henkilökohtaisia kysymyksiä?

    Luottolaitoslaina rahanpesulain mukaan pankin täytyy tunnistaa asiakkaansa, varmistaa tämän henkilöllisyys henkilötodistuksena hyväksyttävästä asiakirjasta ja säilyttää kyseisen tunnistamisasiakirjan tiedot arkistossaan. Pankin on myös oltava selvillä siitä, minkälaista liiketoimintaa asiakkaalla on pankin kanssa ja minkälaisia palveluita hän haluaa käyttää. Pankilla on velvollisuus seurata asiakkaan asiointia ja palvelujen käyttöä, jotta pankki pystyy havaitsemaan mahdolliset epätavanomaiset tai poikkeavat liiketoimet ja reagoimaan niihin. Pankin keräämiä ns. asiakkaan tuntemistietoja ovat perustietojen lisäksi muun muassa tiedot taloudellisesta asemasta, verovelvollisuudesta sekä mahdollisesta poliittisesta vaikutusvallasta. Danske Bank kerää asiakkaistaan tuntemistietoja asiakassuhteen aloittamisen yhteydessä ja tämän jälkeenkin säännöllisin väliajoin. Pankki on lakisääteisesti velvollinen avustamaan rikollisuuden estämisessä, paljastamisessa ja selvittämisessä sekä mahdollisen rikoksen tutkintaan saattamisessa.

    Asiakkaan tunteminen: Lue lisää asiakkaan tuntemisesta

  • Missä voin lähettää pyytämänne henkilöllisyystodistuksen ja asiakirjat?

    Jos sinua on pyydetty lähettämään meille henkilöllisyystodistus ja asiakirjoja, voit lähettää ne täältä:
    Lähetä henkilöllisyystodistus ja asiakirjat
Content is loading
Näytä
Sulje
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.