Kirjautuminen QR-koodilla ei onnistu – mitä teen?
Jos kirjautuminen ei onnistu QR-koodilla, tarkista tai tee seuraavat asiat.
- Varmista, että laitteesi käyttöjärjestelmäversio on Android 9.0 tai uudempi tai iOS 14 tai uudempi. Tätä vanhemmat versiot eivät enää tue Danske ID:n käyttöä.
- Tarkista, että käytössäsi on aina Danske ID -sovelluksen uusin versio, vähintään 1.6.2. Päivitä tarvittaessa.
- Varmista, että olet antanut Danske ID -sovellukselle luvan käyttää laitteesi kameraa. Jos et salli laitteen kameran käyttöä, et voi käyttää Danske ID:tä tunnistautumista vaativissa palveluissa. Mobiililaitteen asetuksista voi tarkistaa, että Danske ID:lle on annettu lupa käyttää laitteen kameraa. Tarkat asetuspolut vaihtelevat laitekohtaisesti.
- Poista ja lataa Danske ID uudelleen sovelluskaupasta.
- Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen.
- Vaihda verkkoyhteys wifistä mobiilidataan tai päinvastoin.
- Älä käytä selaimelle tallennettuja suosikkeja tai kirjanmerkkejä, vaan kirjoita osoiteriville danskebank.fi ja valitse Kirjaudu.
- Jos käytät verkkopankkia tietokoneen hiiren kanssa, varmista ettei hiiren osoitin peitä QR-koodia, koska se voi vaikuttaa koodin lukemiseen.
Saatko Danske ID:llä kirjautuessa ilmoituksen ”Tähän laitteeseen ei ole asennettu sovellusta”
Varmista, että olet asentanut Danske ID -sovelluksen.
Ilmoitus voi johtua siitä, että laitteen selainasetuksissa ei ole linkkien avaaminen sovelluksessa päällä. Chromessa asetus on oletuksena käytössä, joten sen avulla linkkien avaaminen onnistuu ilman asetusmuutoksia. Jos käytät jotain muuta selainta, kuten Firefox- tai Samsung-selainta, sinun tulee erikseen sallia linkkien avaus selaimen asetuksista. Tarkat asetuspolut vaihtelevat selainkohtaisesti.
Tarkista myös, että et käytä selainta Incognito, InPrivate tai muussa vastaavassa yksityisyystilassa. Tällöin linkin avaaminen ei myöskään onnistu.