Ole tarkkana verkossa 

Erilaiset huijaukset ovat tulleet jäädäkseen ja monet meistä on varmasti jo joutunutkin jonkin huijausyrityksen kohteeksi. Meille on tärkeää, että sinä voit hoitaa asiasi turvallisesti digitaalisissa palveluissa.

Muista nämä

  • Älä kirjaudu verkkopankkiisi hakukonetulosten kautta vaan kirjoita itse selaimen osoitekenttään danskebank.fi. Tai käytä mobiilipankkia, johon voit aina kirjautua turvallisesti valitsemallasi tunnisteella.
  • Älä koskaan hyväksy kortti- tai verkkomaksuja, joita et ole itse tehnyt.
  • Älä koskaan luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään tai syötä niiden tietoja tekstiviestillä, puhelinsoitolla tai sähköpostilla tulleen pyynnön perusteella.
  • Muista myös, että pankki ei koskaan kysy sähköpostilla tai tekstiviestillä pankkitunnustesi tietoja tai lähetä linkkiä verkkopankin kirjautumiseen.

Toimi näin

Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat vaarassa:

  • Lukitse pankkitunnuksesi verkkopankissa kohdassa Omat asetukset > Muuta pankkitunnusten tietoja tai lukitse ne.
  • Soita välittömästi sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm). Asiantuntijamme sulkupalvelu ovat apunasi 24/7.
  • Uudet pankkitunnukset saat lähimmästä konttoristasi ajanvarauksella.

Jos korttisi tai sen tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin, sulje korttisi välittömästi:

  • Mobiilipankissa: Kortit > valitse kortti > Sulje kortti väliaikaisesti
  • Verkkopankissa: Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja > Sulje kortti
  • Puhelimitse: soita numeroon 0200 2585 (pvm/mpm). Sulkupalvelu on avoinna 24/7

Varo huijareita netin kauppapaikoilla

Sosiaalisessa mediassa ja mediassa ovat puhuttaneet erilaiset huijaukset ja huijausyritykset netin ja sosiaalisen median kauppapaikoilla. Erilaisia maksamiseen liittyviä huijausmuotoja on lukuisia, aina paperisten kuittien väärennyksistä digitaalisiin huijausviesteihin ja erikseen rakennettuihin huijaussivustoihin tai -sovelluksiin. Onkin tärkeää olla tarkkana ja varmentaa, että maksu on todella saapunut tilille ennen tavaran luovuttamista. Monesti tilanteissa on huomattavissa muitakin varoitusmerkkiä, kuten se että huijarin ei olisi mahdollista käyttää jotakin yleistä välinettä tai keinoa.

Miten voi varmistua rahan siirtymisestä?

Helpoin tapa on käyttää esimerkiksi MobilePayta, jolla rahat siirtyvät täysin reaaliaikaisesti, jos vastaanottajan pankki kuuluu SEPA Instant Credit Transfer –palveluun. Mukana tässä ovat OP, Nordea, Danske Bank, POP Pankit, S-Pankki ja Säästöpankit. Muille suomalaisille pankkitileille maksut menevät joka arkipäivä viimeistään kello 16.30.

Danske Bank välittää asiakkaiden tekemät euromääräiset tilisiirrot kotimaisille ja eurooppalaisille tileille reaaliaikaisina SEPA-pikasiirtoina. Tämä koskee kaikkia Danske Bankin tilien välisiä tai toiseen rahalaitokseen välitettäviä euromääräisiä tilisiirtoja Suomessa ja Euroopassa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahat ovat vastaanottajan käytössä saman tien. Kaikki pankit eivät vielä vastaanota reaaliaikaisia tilisiirtoja. Näihin pankkeihin tehtävissä tilisiirroissa raha siirtyy saman päivän aikana, mikäli tilisiirto on tehty klo 15 mennessä.

Mikäli kaupat tapahtuvat viikonloppuisin tai klo 15 jälkeen, suosittelemme asiakkaita suosimaan tällaisissa kauppatilanteissa joko käteistä tai sitten reaaliajassa toimivia mobiilimaksusovelluksia kuten MobilePay. Näin rahan siirtymisen omalle tililleen voi varmistaa saman tien.

Mistä on kyse Danske Bankin mobiilipankin testiversioon liittyvissä huijauksissa?

Tietoomme on tullut, että jotkut ovat käyttäneet Danske Bankin aiempaa, jo sovelluskaupoista poistettua mobiilipankin testiversiota huijaustarkoituksiin. Esittelysovellusten tarkoituksena on mahdollistaa mobiilipankin käytön harjoittelu turvallisessa kokeiluympäristössä. Kyseinen versio on poistettu sovelluskaupoista heti kun saimme tiedon huijausyrityksistä, mutta valitettavasti sitä ei pystytä takautuvasti pakotetusti poistamaan huijareilta.

Nopeus on valttia, jos epäilet huijausta

Lisää tietoa huijauksista ja toimintaohjeita

Suosittelemme

Käytä mobiilipankkia

Tutustu mobiilipankkiin

Lataa DanskeID -tunnistussovellus

Tutustu DanskeID -tunnistussovellukseen

Kuinka turvallisesti toimit verkossa?

Löydä oma tyyppisi ja lue, miten voit parantaa verkkoturvallisuuttasi.

Voisin hyvinkin

>
Kyllä se siitä -tyyppi: Asiantuntemus 2/5, Rohkeus 4/5, Kärsivällisyys 1/5, Mielenkiinto 4/5, Epäluuloisuus 1/5
Hällä väliä -tyyppi: Asiantuntemus 2/5, Rohkeus 5/5, Kärsivällisyys 1/5, Mielenkiinto 1/5, Epäluuloisuus 1/5
Ei jaksa -tyyppi: Asiantuntemus 4/5, Rohkeus 5/5, Kärsivällisyys 1/5, Mielenkiinto 3/5, Epäluuloisuus 1/5
Tosi varovainen -tyyppi: Asiantuntemus 1/5, Rohkeus 2/5, Kärsivällisyys 4/5, Mielenkiinto 4/5, Epäluuloisuus 5/5
Mitä minä sanoin –tyyppi: Asiantuntemus 5/5, Rohkeus 1/5, Kärsivällisyys 1/5, Mielenkiinto 5/5, Epäluuloisuus 5/5

Tulos:
Kyllä se siitä -tyyppi Hällä väliä -tyyppi Ei jaksa -tyyppi Tosi varovainen -tyyppi Mitä minä sanoin –tyyppi

Vaikka osaat käyttää sujuvasti WhatsAppia ja Instagramia ja tunnet käyttöjärjestelmäsi, tietoturvassasi on aukkoja. Voit toki jatkaa kuten tähänkin asti, mutta ole tietoinen vaaroista. Näin henkilökohtaiset tietosi myös pysyvät henkilökohtaisina.

Et juurikaan mieti tietoturvaan liittyviä asioita, etkä ole oikeastaan edes kiinnostunut niistä. Mikäli et kuitenkin silloin tällöin pohdi asiaa tarkemmin, saatat huomata digitaalisten oviesi olevan sepposen selällään. Kuulostaa ehkä ikävältä, mutta se on joka tapauksessa parempi kuin että joudut hakkeroinnin uhriksi huomenna.

Tiedät oikeastaan aivan hyvin miten sinun tulisi toimia. Usein kuitenkin sattuu jotakin, etkä saakaan vaihdettua salasanaa, tehtyä ohjelmistopäivitystä, tarkastettua linkin lähettäjää ja kaikkea muuta. Voit kuitenkin säästyä paljolta harmilta ja monelta riskiltä, jos vain toimisit näin:

Toimit aina varovaisesti – ja se on hienoa. Sinun ei kuitenkaan tulisi olla niin varovainen, ettet piittaa päivityksistä ja muista hyvistä käytännöistä, jotka parantavat tietoturvaasi. Ole edelleenkin epäluuloinen, mutta tee itsellesi palvelus ja opettele pari nyrkkisääntöä, jotta voit nauttia turvallisesti digitaalisista mahdollisuuksista.

Olet selvillä asioista ja tiedät lähes kaiken tarvittavan tietoturvasta. Ihmiset soittavat sinulle – tai ainakin heidän pitäisi soittaa sinulle – kun jokin asia ei toimi tai se näyttää kummalliselta. Maailma kuitenkin muuttuu koko ajan. Sinun kannattaa pitää itsesi ajan tasalla tietoturvan viimeisimmistä muutoksista.


Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.