Asiakkaan tunteminen -
miksi pankki kysyy?

Pankkitoiminta perustuu molemminpuoliseen luottamukseen, joka syntyy yksilöllisestä ja asiakkaan tarpeet huomioonottavasta palvelusta. Kun tunnemme tarpeesi, voimme tarjota juuri sinun elämäntilanteeseesi sopivia neuvoja ja ratkaisuja. Meillä on myös lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaamme. Meidän tulee todentaa henkilöllisyytesi ja varmistaa sinulta, mitä pankkipalveluita tarvitset ja miten niitä käytät.

Yritysasiakas – lue, mitä tietoja tarvitsemme yrityksestäsi.

Osoitteenmuutos ja muu asiakastietojen hallinta

Talousrikollisuuden ehkäisy ja torjunta ovat olennainen osa vastuullisten rahoituslaitosten toimintaa. Danske Bank on sitoutunut noudattamaan paikallisia ja kansainvälisiä rahanpesua koskevia lakeja ja viranomaismääräyksiä. Näin torjumme rahanpesua ja asiakkaisiin ja pankkeihin kohdistuvia petoksia. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että tunnemme asiakkaamme ja miten he käyttävät tuotteitamme ja palveluitamme, ja pidämme tiedot ajantasaisina. Lisäksi valvomme maksutapahtumia ja teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa sekä Suomessa että sen ulkopuolella. Pankki on lakisääteisesti velvollinen avustamaan rikollisuuden estämisessä, paljastamisessa ja selvittämisessä sekä mahdollisen rikoksen tutkintaan saattamisessa.

Asiakkaan tunteminen

Pankilla on oltava riittävät tiedot asiakkaidensa taloudellisesta toiminnasta, sen laajuudesta sekä perusteista pankin palveluiden käyttämiselle. Tiedot on pidettävä ajan tasalla myös asiakassuhteen aikana ja ne on säilytettävä asianmukaisesti. 

Pankin velvollisuus on kysyä asiakkaidensa taloudellisesta asemasta, verovelvollisuudesta sekä poliittisesta vaikutusvallasta. Tarvittaessa asiakkaalta pyydetään lisätietoja tilille tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta, sekä asiakirjoja, joiden perusteella tiedot voidaan vahvistaa.

Mikäli tiedoissasi on päivitystarpeita, otamme sinuun yhteyttä.

Henkilöllisyyden todentaminen

Asiakkaan henkilöllisyys todennetaan viranomaisen myöntämästä voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta, kuten passista tai henkilökortista. Etäasioinnissa henkilöllisyys voidaan varmentaa sähköisesti käyttämällä vahvaa sähköistä tunnistusvälinettä eli käytännössä kotimaisia verkkopankkitunnuksia.

Toisen henkilön puolesta tai hänen edukseen toimittaessa pankki tarvitsee tiedot myös tämän toisen osapuolen henkilöllisyydestä.

Hyväksytyt henkilöllisyystodistukset

Suomalaisen viranomaisen myöntämät henkilöllisyystodistukset

  • Henkilökortti
  • Passi (ei muukalaispassi)

Ulkomaisen viranomaisen myöntämät ja Suomen matkustusasiakirjana hyväksymät henkilöllisyystodistukset

  • Passi (ei muukalaispassi)
  • ETA-maan (Euroopan talousalue), Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä henkilöllisyystodistus (sirullinen, sisältää hologrammin tai optisia turvatekijöitä)
  • Danske Bankin Tunnistusperiaatteet

Usein kysyttyä

Miksi pankki kysyy?

Usein kysyttyä

Asiakastietojen hallinta

Olethan tarkkana!

Muistathan, että emme koskaan pyydä sinulta pankkitunnustesi tai pankkikorttiesi tietoja viestitse tai puhelimitse. Emme myöskään pyydä kotisivuilla tai verkkopankissa korttisi numeroa, voimassaoloaikaa tai PIN-koodia.

Varmista, että käyttämäsi laite oli se sitten tietokone, tabletti tai mobiili on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa.

Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna niitä ulkopuolisten henkilöiden haltuun.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.