Yrityskortit ja pankkitunnukset

  • Miten maksan yritykseni kortilla verkko-ostoksia?

    Kun teet yrityksesi kortilla verkko-ostoksia tai käytät korttia sovelluksessa, tulee maksut vahvistaa kahden salasanan avulla tai Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla.

    Lue lisää: Korttiostot verkossa

  • Miten tilaan uuden kortin

    Tilaa uusi kortti Districtissa

    Jos sinulla on käytössä Districtin Kortit-palvelu, voit tilata uuden kortin valitsemalla valikosta Kortit – Tilaa uusi kortti. Korvaavan kortin pääset tilaamaan valitsemalla valikosta Kortit – Korttiluettelo, ja uusittavan kortin valikosta Tilaa uusi kortti.

    Tilaa uusi kortti asiakaspalvelusta

    Voit tilata uuden tai korvaavan kortin myös soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma-pe 8-16 (pvm/mpm).

  • Miten aktivoin korttini ennen käyttöönottoa?

    Kun saat uuden yrityskortin, se on aktivoitava ennen käyttöönottoa. Voit aktivoida uuden yrityskortin useammalla tavalla:

    1. Aktivoi korttisi maksamalla sirulla ja tunnusluvulla maksupäätteellä.
    2. Aktivoi korttisi nostamalla rahaa käteisautomaatilla.
    3. Aktivoi korttisi käyttämällä Danske Bankin aktivointiportaalia. Siirry aktivointiportaaliin
    4. Mikäli olet myös Danske Bankin henkilöasiakas, voit aktivoida yrityskorttisi myös omassa verkko-/mobiilipankissa.

    Muistathan myös allekirjoittaa kortin taustapuolen.

    Aktivointi mobiilipankissa

    1. Kirjaudu mobiilipankkiin
    2. Valitse Näytä kaikki tilit ja kortit
    3. Valitse postitse kotiin saapunut korttisi listalta
    4. Valitse Aktivoi kortti
    5. Aktivoi korttisi käyttöön pyyhkäisemällä

    Aktivointi verkkopankissa

    1. Kirjaudu verkkopankkiin
    2. Valitse Kortit ja valuutta
    3. Valitse Katsele korttiesi tietoja
    4. Avaa postitse kotiin saapuneen kortin kohdalla olevasta nuolesta alasvetovalikko
    5. Valitse Aktivoi kortti
    6. Hyväksy aktivointi salasanallasi

    Huomioithan, että lähimaksuominaisuus aktivoituu käyttöön vasta ensimmäisen tunnusluvun avulla tehdyn ostoksen jälkeen ja verkkomaksaminen on mahdollista vasta kortin aktivoimisen jälkeen.

  • Miten tilaan uuden tunnusluvun kortilleni

    Kortin tunnusluvun tilaus

    Voit tilata tunnusluvun nykyiseen korttiisi soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma-pe 8-16 (pvm/mpm). Muista varata verkkopankkitunnukset tunnistautumista varten.

    Jos käytössäsi on Districtin Kortit-palvelu, toimi näin: Avaa valikosta Kortit – Korttiluettelo, ja valitse kortin valikosta Tilaa tunnusluku.

    Tunnusluvun toimitusaika on noin reilu viikko.

    Tiesitkö, että...
    Sinun ei tarvitse muistaa kuin yksi tunnusluku. Voit valita yhteisen tunnusluvun kaikkiin Danske Bankin maksukortteihin monipuolisella asiakaspaketilla.

    Tutustu tili- ja korttiratkaisuihimme

  • Korttini ei toimi – Mitä tehdä?

    Jos korttisi ei toimi, tarkista ensin seuraavat asiat

    • Onko tililläsi riittävästi katetta?
      Tarkista tilin kate helposti kirjautumalla Districtiin. Yritystilin käyttövara löytyy Tilitapahtumista kohdasta Tilitedot.
    • Onko korttisi voimassa?
      Tarkista kortin voimassaoloaika korttisi takaa. Korttisi toimii sen voimassaolokuukauden loppuun asti.
    • Jos verkko-osto ei onnistu, tarkista oletko syöttänyt korttisi tiedot oikein
      Verkko-ostoksia tehdessä tarkista seuraavat asiat:
      • korttinumero on näppäilty ilman välilyöntejä
      • voimassaoloaika on oikein
      • kortin kääntöpuolella oleva 3-numeroinen CVC-koodi on oikein
      • Tarkasta, että kortin käyttö verkossa on sallittu ja maarajaus vastaa verkkokaupan sijaintia.
      • Varmista, että olet oikean palveluntarjoajan sivuilla. Lue lisää verkko-ostosten turvallisuudesta

      Useat verkkokaupat vaativat verkossa maksamisen yhteydessä lisäksi kortinhaltijan lisätunnistuksen antamisen (verkkokaupan sivulla on ’Mastercard SecureCode’- tai ’Mastercard ID Check’-logo).

      Hyväksyttävät tunnistustavat Danske Bankin yrityskorteille ovat:

      • Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnukset (käytettävissä myös yrityskorteilla, jos olet Danske Bankin henkilöasiakkaana)
      • Kertakäyttöinen salasana, joka lähetetään tekstiviestillä siihen matkapuhelinnumeroon, jonka olet pankille ilmoittanut.

      Danske Bankin korteilla tehtävät verkko-ostot vahvistetaan suoraan Danske ID -sovelluksella, tunnuslukulaitteella, Danske Bankin pankkitunnuksilla tai kahden salasanan avulla. Tutustu turvalliseen verkkomaksamiseen.
      Lue lisää: Verkko-ostot kortilla 

      Varmista, että matkapuhelinnumerosi on päivitetty pankin järjestelmiin.

    • Oletko ulkomailla? Kansainvälisissä maksupääteyhteyksissä saattaa olla hetkellisesti katkoksia. Yritä hetken kuluttua uudestaan.
    • Onko käteisnostoraja ylitetty?
      Korttiturvallisuuden parantamiseksi olemme tehneet valmiiksi rajauksia korttiisi. Danske Bankin korteissa on käytössä 30 päivän nostoraja. Voit keskustella käteisnostorajan muutoksesta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
    • Tarkista, hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin, jolla maksat
  • Miten suljen kadonneen kortin tai pankkitunnukset? 

    Kun yrityksesi maksukortti tai pankkitunnukset ovat kadonneet tai varastetut, toimi seuraavasti:

    Maksukortin sulkeminen

    Jos maksukorttisi katoaa tai se varastetaan, tee ilmoitus välittömästi. Jos korttisi on varastettu, tee myös rikosilmoitus poliisille ja toimita kopio rikosilmoituksesta pankkiin.

    Voit sulkea kortin puhelimitse asiakaspalvelussa 24/7 numerossa 0200 2585 (pvm/mpm). Ulkomailta soitettaessa numero on +358 200 2585.

    Mikäli olet Districtin käyttäjä, voit myös sulkea kortin seuraavasti:

    • Kirjaudu Districtiin.
    • Avaa valikosta Kortit – Korttiluettelo.
    • Valitse suljettavan kortin valikosta ’Sulje kortti’.

    Jos tilaat uuden korvaavan maksukortin suljetun kortin tilalle, saat uuden kortin ja tunnusluvun reilun viikon toimitusajalla. Kortti ja tunnusluku toimitetaan eri lähetyksinä turvallisuussyistä.

    Pankkitunnusten sulkeminen

    Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen ulkopuolisen haltuun, estä niiden käyttö viipymättä.

    Voit sulkea pankkitunnukset asiakaspalvelussa numerossa 0200 2585 (pvm/mpm).

    Mikäli olet Districtin käyttäjä, voit myös sulkea pankkitunnukset seuraavasti:

    • Kirjaudu Districtiin.
    • Avaa valikosta Asetukset – Pankkitunnukset.
    • Napsauta ’Lukitse pankkitunnukset’ -painiketta, ja edelleen Lukitse-painiketta.

    Pankkitunnukset ja palvelut saat uudelleen käyttöösi käymällä henkilökohtaisesti konttorissa.

Yleistietoa tileistä

  • Mikä on IBAN ja BIC/SWIFT?

    IBAN on tilinumero kansainvälisessä muodossa
    Lyhenne tulee sanoista International Bank Account Number eli kansainvälinen tilinumero.

    Kansainvälinen IBAN-muotoinen tilinumero muodostuu kotimaisesta tilinumerosta, jonka eteen on lisätty kirjaimet FI (maakoodi) sekä kaksi tarkistenumeroa. Esimerkiksi kotimainen tilinumero 800000‑12345678 on IBAN muodossa FI2180000012345678.

    Danske Bankin BIC-tunnus on DABAFIHH
    BIC on pankkien tunnistetieto ja sitä käytetään IBAN-tilinumeroiden yhteydessä. Lyhenne tulee sanoista Bank Identification Code eli pankin tunnistetieto. Danske Bankin BIC-tunnus on aina DABAFIHH.

    IBAN-laskuri

  • Mikä on euribor-korko?

    Euribor on euroalueen rahamarkkinoiden viitekorko, joka lyhentää sanoista Euro Interbank Offered Rate. Viitekorkoja hallinnoi European Money Markets Institute (EMMI), joka vastaa euribor-korkojen laskentaperiaatteiden määrittämisestä ja niiden julkaisemisesta. Euribor-korkojen laskennassa käytetään laskentaperiaatetta, jossa vuosi lasketaan 360 päivän mittaiseksi. Joillakin sopimuksilla korkoindeksinä käytetään edelleen Euribor/365-korkoa. Vaikka Euribor/365-koron erillinen julkaisu on lopetettu, sitä lasketaan edelleen euribor-korkojen pohjalta samalla kaavalla. Euribor-korkojen noteeraukset noteerataan ja pyöristetään kolmeen desimaaliin.

    Ajantasaiset Euribor-korot löydät Suomen Pankin verkkosivuilta:
    Euriborkorot päivittäin (suomenpankki.fi)

Tilit

  • Miten voin avata uuden yritystilin?

    Voit avata uuden yritystilin kotisivultamme danskebank.fi – Yrityksille – Tule asiakkaaksi.

    Tutustu käteviin tili- ja korttiratkaisuihimme

    Voit keskustella tilin avauksesta soittamalla Yrityspalveluumme 0100 2580 ma-pe 8-16 (pvm/mpm)

    Voit myös lähettää viestin Districtistä. Avaa valikosta Ota yhteyttä – Viestit, ja valitse otsikoksi Muutos maksupalveluihin.

     

  • Tarvitsen yritykselleni toisen tilin. Miten toimin?

    Voit tilata uuden tilin Districtista Marketplacen kautta. Löydät Marketplacen Districtin vasemmasta valikosta.
  • Minun tulee avata yritykselle talletus- tai vuokravakuustili. Miten toimin?

    Tarvitsemme seuraavat tiedot vakuuden tekemistä varten:

    • Kopio vuokra- tai urakkasopimuksesta.
    • Vakuuden summa.
    • Tilin, jolta vakuusrahat sekä talletusvakuustodistuksen palkkio voidaan veloittaa.
    • Tuleeko vakuus tehdä pantinsaajan itsenäisellä nosto-oikeudella, vai tarvitaanko teidän suostumuksenne nosto-oikeuteen? Tämä on monesti tärkeä asia vakuudensaajalle, joten pyydämme että selvität heiltä, millä tavalla vakuus tulee tehdä.

    Voit lähettää tiedot seuraavilla tavoilla:

    • Districtin kautta: Avaa ylävalikosta Ota Yhteyttä > Viestit > Uusi viesti. Valitse aiheeksi Muutos maksupalveluihin.
    • Lähettämällä sähköpostin osoitteeseen yrityspalvelut@danskebank.fi.
  • Miten voin vapauttaa yritykselläni olevan talletus- tai vuokravakuuden?

    Voimme vapauttaa talletus- tai vuokravakuuden, kun pantinsaaja on palauttanut alkuperäisen sopimuksen pankkiin. Talletusvakuuden viimeisessä kohdassa "Talletusvakuuden luovuttaminen" tulee olla pantinsaajan kaupparekisterin mukaisen nimenkirjoittajan allekirjoitus ja nimenselvennys.

    Toimita talletusvakuus postitse osoitteeseen: Danske Bank A/S Suomen sivuliike, Yrityspalvelut, PL 1274, 00075 Danske Bank

  • Miten voin lopettaa yritystilin?

    Voit lopettaa yritystilin jollain seuraavista tavoista:

    • Jos olet nimenkirjoittaja, lähetä lopetuspyyntö Districtin viestillä. Avaa ylävalikosta Ota yhteyttä > Viestit > Uusi viesti. Valitse aiheeksi Muutos maksupalveluihin.
    • Toimita allekirjoitettu hallituksen pöytäkirja sähköpostitse osoitteeseen yrityspalvelut@danskebank.fi tai postitse osoitteeseen: Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Yrityspalvelut, PL 1274, 00075 Danske Bank
    • Varaa aika konttoriin soittamalla asiakaspalveluun.

    Tilin lopetustoimeksiannossa tulee kertoa seuraavat asiat:

    • Tili, jonka haluat lopettaa.
    • Vastatili, johon haluat siirtää tilillä olevat varat.
    • Haluatko lopettaa kaikki palvelut Danske Bankissa.

    Muistilista ennen tilin lopetusta:

    • Tuhoa tiliin liitetty kortti leikkaamalla se useaan osaan siten, että magneettijuova ja siru tuhoutuvat.
    • Ota talteen kaikki tarvitsemasi dokumentit Districtin arkistosta esim. Tiliotteet.
    • Tulosta tarvittaessa lähetetyt ja vastaanotetut e-laskut kirjanpitoon.
  • Miten tilaan todistuksen pankkitilistäni?

    Voit tilata asiakkuustodistuksen Districtin Marketplacesta. Klikkaa Districitin vasemmasta valikosta Marketplace ja valitse Asiakkuustodistus.

    Asiakkuustodistuksella voit todistaa yritystilien omistajuuden ulkoisille sidosryhmille ja liikekumppaneille. Todistuksen voi tilata suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, ja se toimitetaan digitaalisesti Districtiin.

Maksaminen

  • Miten otan e-laskupalvelun yrityksen käyttöön?

    E-laskupalvelumme tarjoaa yrityksellesi sähköisen kanavan lähettää ja vastaanottaa laskuja.

    Voit liittää e-laskupalvelun joko pankkiyhteysohjelmaasi tai District-verkkopankkiin. Sen jälkeen on mahdollista laskuttaa e-laskulla sekä kuluttajia että yrityksiä.

    Jos yritykselläsi ei ole vielä voimassa olevaa sopimusta e-laskupalvelusta Danske Bankin kanssa, ole yhteydessä yrityspalveluun. Voimme tarkistaa yrityksellesi parhaiten sopivan laskutustavan ja päivittää sopimuksen.

  • Mistä löydän viitenumerolaskimen?

    Paperilaskuille kannattaa lisätä viitenumero. Viitenumeron avulla voit yksilöidä saapuvat maksut ja tiedät tarkasti, kuka on maksanut laskunsa.

    Siirry viitenumerolaskuriin

  • Mikä on SEPA?

    SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area eli yhtenäinen euromaksualue.

    Kuluttajat, yritykset ja yhteisöt voivat maksaa ja vastaanottaa euromääräisiä maksuja samoin ehdoin, oikeuksin ja velvollisuuksin riippumatta siitä, onko maksu maan sisäinen vai maiden välinen.

    SEPAn maksuliikennealueeseen kuuluvat EU- ja ETA-maat sekä Sveitsi.

    Mikä on SEPA-maksu?
    SEPA-maksu on tavallinen tilisiirto, joka suoritetaan euromääräisenä SEPA-alueella olevalle maksunsaajalle.

    SEPA-alueella kaikki euromääräiset maksut käsitellään kotimaan maksuina.

    Välitämme kaikki henkilö- ja yritysasiakkaidemme tekemät maksut SEPA-pikasiirtoina Suomessa ja Euroopassa, lukuun ottamatta palkkoja ja eläkkeitä. Summaraja SEPA-pikasiirroissa on tällä hetkellä 100 000 euroa.

    Maksut siirtyvät pankkien välillä reaaliajassa ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä, jos myös vastaanottajapankki on siirtynyt reaaliaikaisiin maksuihin.

    Miten teen SEPA-maksun?
    Jos yritys käyttää aineistonsiirtopalvelua, tulee maksu merkitä erillisellä koodilla "INST", jotta maksu välitetään saajalle reaaliaikaisesti.

    Yrityksen Districtissa tehdyt yksittäiset maksut välittyvät automaattisesti SEPA-pikasiirtoina.

    Kaikki pankit eivät vielä vastaanota reaaliaikaisia maksuja. Tällaisiin pankkeihin tehtävissä maksuissa raha siirtyy saman päivän aikana, mikäli maksu on tehty klo 15 mennessä.

Lue myös


Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.