Jaa

Yhteiskunnalliset startupit tarvitsevat toimivan ekosysteemin ja apua liiketoimintamallin löytämiseen

Pohjoismailla on kaikki mahdollisuudet tulla ns. impact startupien eli yhteiskunnallisten startup-yritysten keskukseksi. Danske Bankin selvityksen mukaan impact startup –kenttä on kuitenkin vielä sirpaleinen ja niin yritykset kuin sijoittajatkin tarvitsevat lisää yhteistä dataa ja kokemuksia kukoistavan ekosysteemin syntymiseksi. Lisäksi impact startupit kaipaavat tukea toimivan liiketoimintamallin löytymiseen.

Vaikuttavuus (impact) on ajankohtainen puheenaihe niin startupien, sijoittajien kuin julkisesti rahoitettujen kehityshankkeiden keskuudessa. Impact startupit ovat suuntautuneet ratkaisemaan yhteiskunnallisia ongelmia skaalautuvien innovaatioiden avulla.

Monet näistä yrittäjistä ovat jo nyt menestyviä, mutta eri Pohjoismaissa tekemissään syvähaastatteluissa Danske Bank on huomannut tiettyjä haasteita, joita erityisesti yhteiskunnallisilla startup-yrityksillä on:

  • Rahoituksen löytämistä hankaloittaa vertailudatan puute vaikuttamissijoituksista. Nämä startupit etsivät sijoittajia jotka ovat kiinnostaneet nimenomaan vaikuttavuussijoittamisesta mutta eivät tiedä miten näitä tavoittaisi. Haasteena on myös tulospotentiaalin ja vaikuttavuuden tasapainottaminen pitchauksessa.
  • 87%  impact startupeista kaipaa mentorien ja asiantuntijoiden apua 
  • 70%:lla impact startupeista on vaikeuksia löytää oikeaa liiketoimintamallia
  • 57 %:lta puuttuu liiketoimintataitoja
  • Lisäksi tarvitaan toimiva ekosysteemi sekä pääsy kehittyville markkinoille

Asiantuntijamentoreista apua impact startupeille

Danske Bank on julkistanut tänään uuden +impact-nimisen maksuttoman digitaalisen kohtaamispaikan, joka auttaa pohjoismaisia startupeja kasvattamaan yhteiskunnallista vaikutustaan saattamalla heidät yhteen vapaaehtoisten asiantuntijamentoreiden kanssa. +impact keskittyy erityisesti sellaisiin yrityksiin, jotka tekevät töitä yhden tai useamman YK:n kestävän kehityksen tavoitteen eteen.

+impact

Ilmainen digitaalinen alusta, joka saattaa yhteen pohjoismaiset startupit sekä vapaaehtoiset asianatuntijat. +impact perustuu strategiseen kumppanuuteen Danske Bankin ja tanskalaisen Rainmakingin välillä.

  • 40+ pohjoismaista startupia (tämä on noin 10 % pohjoismaisista yhteiskunnallisista startupeista)
  • 50+ haastetta liittyen liiketoiminnan ja softan kehitykseen, markkinointiin, rahoitukseen ja lakiasioihin
  • Mentoreita muun muassa seuraavista yrityksistä: Boston Consulting Group, Implement, E&Y, PA Consulting, IBM ja Danske Bank.

plusimpact.io

Tällä hetkellä impact startupit etsivät apua esimerkiksi liiketoiminnan kehitykseen, softan kehitykseen, markkinointiin, rahoitukseen ja lakiasioihin. Mukana on myös kasvava joukko suomalaisia yhteiskunnallisia startupeja.

Danske Bank tavoittelee mentoreiksi asiantuntijoita eri organisaatioista ympäri maan ja kannustaa myös pankin omia työntekijöitä antamaan oman panoksensa näiden startupien hyväksi. Pankkilaiset saavat Suomessa käyttää mentorointiin kaksi työpäivää vuodessa.

”Pankit ovat merkittävä osa yhteiskuntia joissa ne toimivat. Näin ollen pankin tulee ottaa oma roolinsa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä ja sitä kautta aikamme isojen haasteiden ratkaisemisessa. Tietenkin tässä on myös liiketoiminnallinen tausta – merkittävät ratkaisut ovat jollain aikavälillä myös merkittävää liiketoimintaa”, sanoo Danske Bankin maajohtaja Leena Vainiomäki.

Yhteiskunnalliset startupit työskentelevät YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden eteen

Uudessa hankkeessa hyödynnetään Danske Bankin TheHub -alustasta saatuja kokemuksia. TheHub saattaa yhteen startup-yrityksiä sekä työntekijöitä ja sijoittajia.

The Hub

Tarjoaa startupeille avoimen ja ilmaisen digitaalisen alustan, jonka tarkoituksena on edistää yritysten liiketoiminnan kasvua ja kehittymistä yhdistämällä kiinnostavimmat työpaikat, erityisesti startup-sektorin töistä kiinnostuneet työnhakijat sekä sijoittajat uudella tavalla.

  • 3000+ pohjoismaalaista startupia
  • 950+ työpaikkaa eri puolilla Pohjoismaita

thehub.fi

+impact keskittyy erityisesti sellaisiin yrityksiin, jotka tekevät töitä yhden tai useamman YK:n kestävän kehityksen tavoitteen eteen. Tällaisia vastuullisia yhtiöitä ovat esimerkiksi Helsingissä Integrify, joka edistää maahanmuuttajien integroitumista tekniikan avulla, Tampereella toimiva Shadeshares, joka kouluttaa kenialaisia nuoria työelämään ja yrittäjyyteen, Kööpenhaminassa sijaitseva startup Too Good To Go, joka taistelee ruokajätettä vastaan ja ilmastoon keskittyvä norjalainen Chooose-alusta.

Shadeshares on jo aloittanut laadukkaiden puusta valmistettujen aurinkolasien valmistuksen World Visionin Kariobangin slummista kotoisin olevien nuorten kouluttamiseen ja työllistämiseen keskittyvässä työpajassa Keniassa.

Mukana hankkeessa on monia tunnettuja suomalaisia Lähettiläitä kuten Pekka Hyysalo, Patrik Laine, Janna Hurmerinta, Sami Hedberg, Tomi Björck, Signmark ja Santtu-Matias Rouvali.

”Haluamme auttaa kenialaisia nuoria työelämään ja yrittäjiksi. Siksi perustimme yrityksen, joka työllistää ja kouluttaa heitä parempaan tulevaisuuteen”, ShadeSari Kanti-Paul sanoo.

Kasvumahdollisuuksia 

Digitaalisen alustan lisäksi Danske Bank tulee käynnistämään myös kiihdyttämöohjelman, jossa autamme yrityksiä kasvamaan ja lisäämään yhteiskunnallista vaikutustaan. Danske Bank aikoo myös helpottaa yritysten ja mahdollisten sijoittajien yhteen saattamista.

”Tiedämme, ettemme voi tehdä kaikkea yksin. Siksi otamme mukaan kumppaneita, rakennamme laajaa avointa ekosysteemiä ja viemme yhdessä asiaa eteenpäin”, sanoo Danske Bank Suomen startup-yhteistyöstä vastaava johtaja Teppo Havo.

Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.