Mobiilimaksamisesta puhuttaessa tarkoitetaan maksutapahtumia, joissa yhdistävänä tekijänä on mobiililaite. Vaikka mobiilimaksamista esiintyy monissa erilaisissa kanavissa, näkyy maksun vahvistus ja kuittaus mobiililaitteen kautta. Kehitys vastaa kuluttajan toiveita joustavasta, helposta ja kaikissa kanavissa saatavilla olevasta maksutapahtumasta.
– Mobiilimaksamisen yleistymiseen vaikuttavia tekijöitä on paljon, esimerkiksi teknologian kehitys, lainsäädännölliset muutokset ja globalisaatio. Isoin yksittäinen tekijä on kuitenkin kuluttajien käyttäytymisen muutos, johon kauppiaiden on osattava reagoida, toteaa maksutapoihin erikoistunut asiantuntija Hannu Kuokka Danske Bankista. Hänen mukaansa kuluttajat arvostavat ajasta ja paikasta riippumatonta reaaliaikaista maksuteknologiaa, joka ohjaa kehitystä nykyiseen suuntaan.
Miljoonia käyttäjiä ympäri maailmaa
– Mobiilimaksamisen kehittymiselle on rajattomat mahdollisuudet. Korttimaksaminen tuskin tulee häviämään lähitulevaisuudessa, koska tilisiirto- ja korttimaksujärjestelmät ovat useimpien mobiilimaksamisratkaisujen taustalla. Kortti maksuvälineenä voi vähentyä, jolloin korvaajaksi nousee jokin toinen laite: puhelin, kello, sormus tai joku muu asia, joka on jatkuvasti mukana ihmisen arjessa, pohtii Noona Puusniekka, MobilePayn johtava asiantuntija.
Globaalisti mobiilimaksamisen ratkaisuja on jo nyt olemassa runsaasti. Suurimmat teknologiajätit ovat tuoneet mobiililaitteisiin omia maksusovelluksiaan, joita voi käyttää eri puolilla maailmaa. Hannu kertoo suurimman osan maksusovelluksista hyödyntävän korttipohjaisia maksamistapoja, mutta näiden rinnalle on noussut muita ratkaisuja, jotka hyödyntävät mobiilimaksamista laajasti myös muuten.
Kuluttajat ovat omaksuneet mobiilimaksamisen osaksi maksukäyttäytymistään kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi Kiinassa toimivalla AliPaylla on noin 520 miljoonaa uniikkia käyttäjää, joista vajaat 300 miljoonaa käyttää sitä maksamiseen kuukausittain. Pohjoismaissa tilanne on pitkälti samansuuntainen, eivätkä Noona tai Hannu nimeä mobiilimaksamiselle tiettyjä pohjoismaisia erikoispiirteitä.
– Suomessa on paljon toimijoita, mutta toimijat myös eroavat toisistaan paljon. Esimerkiksi MobilePay on ainoa, joka on täysin avoin kaikilta palveluiltaan kaikkien suomalaisten pankkien asiakkaille. Sovellukset ovat erilaisia ratkaisuja erilaisista lähtökohdista, summaa Noona.
Maksaminen osaksi arjen sovelluksia
Mobiilimaksamisen tulevaisuus näyttää valoisalta. Vähittäismaksaminen tullaan häivyttämään yhä enemmän osaksi muuta asiointiprosessia tai maksajan kannalta kiinnostavaa tapahtumaa.
Maksutapahtuman sulauttaminen muuhun arkeen näkyy esimerkiksi Facebookin Payments Messengerissä, jossa kuluttaja voi maksaa ostoksiaan viestipalveluun liitetyn maksukortin avulla. Vaikka ratkaisu alkoi alun perin kuluttajalta kuluttajalle -tyyppisellä maksamisella, on se alkanut laajentua vähitellen myös kauppiasmaksamiseen. Esimerkiksi Suomessa Kotipizza tarjoaa Facebookin Payments Messengerin yhtenä maksuvaihtoehtona.
Noona ja Hannu ovat yhtä mieltä siitä, että tulevaisuuden maksamisessa tulevat pärjäämään ne toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan mahdollisimman monia palveluita yhdessä sovelluksessa ollen ihmisen arjessa läsnä jatkuvasti. Maksamisen tulee olla vaivatonta ja helppoa.
– Kuluttajat haluavat ostaa – maksaminen ei ole siinä se kiva juttu, Hannu tiivistää.