Turvallista maksamista verkossa

Kortilla tehtäviin verkko-ostoksiin vaaditaan vahva tunnistautuminen 1.1.2021 alkaen.  Vaatimus on osa EU:n turvalliseen maksamiseen liittyvää lainsäädäntöä.

Jatkossa Danske Bankin korteilla tehtävät verkko-ostot vahvistetaan Danske Bankin pankkitunnuksilla tai kahden salasanan avulla. 

Häiriöitä verkko-ostojen vahvistamisessa 15.1.2021

Osalla asiakkaistamme saattaa tällä hetkellä ilmetä ongelmia verkko-ostojen vahvistamisessa pankkitunnuksilla tai salasanalla. Verkko-ostojen vahvistusta tai kortin liittämistä palveluun kannattaa kokeilla myöhemmin uudelleen. Voit myös yrittää tunnistautumista käyttämällä toista selainta tai laitetta.

Pahoittelemme asiasta aiheutunutta harmia.

Miten vahvistan korttiostoni verkossa ja mobiilisovelluksissa?

  • Vahvista ostot Danske Bankin pankkitunnuksilla
    Ostojen vahvistuksessa syötät käyttäjätunnuksesi ja salasanasi sekä hyväksyt ostot lopuksi Danske ID -sovelluksella tai tunnuslukulaitteella. Jos sinulla ei vielä ole Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksia, saat tunnukset käymällä lähimmässä konttorissasi. Varaa ensin aika soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (pvm/mpm).  
    Lue lisää pankkitunnuksista

 

  • Jos sinulla ei jo ole Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksia tai  et halua ottaa niitä käyttöösi, voit vahvistaa verkko-ostosi kahden salasanan avulla.
    Salasanavahvistuksen käyttöä varten tarvitset kertakäyttöisen PIN-koodin, jolla luot itsellesi pysyvän salasanan Korttihallinta-sivustollamme. Luomasi pysyvän salasanan lisäksi vahvistat verkko-ostot aina myös tekstiviestillä saapuvalla kertakäyttöisellä salasanalla. Jotta voit käyttää salasanavahvistusta,  meillä tulee olla tiedoissamme ajantasainen matkapuhelinnumerosi.


HUOM. Olemme lähettäneet osalle asiakkaistamme 17.12.2020 kertakäyttöisen PIN-koodin salasanan luontia varten. Jos et ole saanut meiltä kirjettä, mutta haluat ottaa salasanavahvistuksen käyttöösi pankkitunnusten sijaan, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. 

 

Saitko meiltä kertakäyttöisen PIN-koodin?

Luo pysyvä salasana

 

Yrityskorttiasiakas

  • Voit vahvistaa ostot Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla
    Varaa aika soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (pvm/mpm).  Mukaasi tarvitset voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen.
  • Vahvistat jatkossa kortilla tehtävät verkko-ostot kahdella eri salasanalla; pysyvällä salasanalla ja kertakäyttöisellä tekstiviestillä saapuvalla salasanalla. Salasanavahvistusta varten tarvitset kertakäyttöisen PIN-koodin, jolla luot itsellesi pysyvän salasanan Korttihallinta-sivustollamme. Luomasi pysyvän salasanan lisäksi vahvistat verkko-ostot aina myös tekstiviestillä saapuvalla kertakäyttöisellä salasanalla. Jotta voit käyttää salasanavahvistusta,  meillä tulee olla tiedoissamme ajantasainen matkapuhelinnumerosi. 


HUOM. Olemme lähettäneet osalle asiakkaistamme 17.12.2020 kertakäyttöisen PIN-koodin salasanavahvistusta varten. Jos et ole saanut meiltä kirjettä, mutta haluat ottaa salasanavahvistuksen käyttöösi, olethan yhteydessä Yrityspalveluumme. 

Saitko meiltä kertakäyttöisen PIN-koodin?

Luo pysyvä salasana

 

Kysymyksiä ja vastauksia

  • Mitä tarkoittaa 3DS eli 3D-Secure?

    3D Secure (3DS) on kansainvälisten korttiyhtiöiden, Visan ja Mastercardin, kehittämä lisävahvistus korttimaksuihin. Maksupalvelulain (PSD2) vaatimuksena on, että kortilla verkossa maksava asiakas tunnistetaan vahvasti. Näin ostajan henkilöllisyydestä voidaan vahvistua ja verkossa maksaminen on turvallisempaa kaikille. Kortin myöntäjän täytyy tarjota kortin käyttäjälle mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen.
  • Tarvitaanko kortilla tehtäviin verkko-ostoihin aina vahva tunnistautuminen? 
    EU:n ja ETA:n alueella verkossa tapahtuvat korttiostot tulee aina vahvistaa. Vahvistus tehdään vuoden 2021 alusta lähtien Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla tai pysyvän salasanan ja kertakäyttöisen tekstiviestillä saapuvan koodin yhdistelmänä. Näet oston yhteydessä logon Mastercard Identity Check (aiemmin Mastercard SecureCode) tai Visa Secure (aiemmin Verified by Visa).
  • Minulla on ongelmia verkko-ostojen vahvistamisessa. Mitä teen?

    Voit koittaa seuraavaa:

    1. Varmista, että mobiililaitteen käyttöjärjestelmä on päivitetty

    2. Jos sinulla on käytössäsi Danske ID -sovellus, päivitä se

    3. Maksun hyväksynnässä voi olla viivettä. Jos et saa maksun vahvistusta, voit yrittää sitä uudelleen.

  • Minulla on Danske Bankin pankkitunnukset. Tarvitseeko minun tehdä jotain?

    Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Hyväksyt kortilla tehtävät verkko-ostokset pankkitunnuksillasi. Jatkossa saatat joutua hyväksymään ostoksiasi vahvasti tunnistautumalla useammin kuin ennen. 

    Jos sinulla on yrityskortti, mutta olet myös henkilöasiakkaamme, voit käyttää Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksia myös yrityskortilla tehtävien ostojen vahvistukseen. 

  • Tuleeko Apple Paylla, MobilePaylla tai Google Paylla suoritettaviin maksuihin muutoksia?

    Apple Pay, Google Pay ja MobilePay täyttävät jo uudet vaatimukset, joten muutoksia ei ole.

Pidä henkilökohtaiset tietosi vain itselläsi 

  • Älä koskaan paljasta henkilötietojasi, kuten henkilötunnusta, tilinumeroa, korttien numeroita ja salasanoja.
  • Älä koskaan anna henkilötietojasi puhelimitse tai kenellekään, jota et tunne.
  • Anna henkilökohtaisia tietojasi vain verkkosivustoilla, jotka käyttävät suojattua yhteyttä. Tunnistat suojatun yhteyden selaimen osoitekentän merkinnästä ”https:” tai riippulukkokuvakkeesta.
  • Jos joudut jossakin tilanteessa antamaan henkilökohtaisia tietojasi sähköpostilla, huolehdi tietojen salauksesta. Löydät ohjeet sähköpostiohjelmasi ohjetoiminnosta.


Näin parannat turvallisuuttasi verkossa