Säästäminen ja sijoittaminen

  • Mistä saan tietoa säästämisestä ja sijoittamisesta?

    Mistä saan tietoa säästämisestä ja sijoittamisesta?

    • Uusista sijoituspalveluistamme löydät lisätietoa sivustolta www.danskebank.fi/vaadivapautta.
    • Lisätietoa rahastoistamme, uusimmat salkunhoitajien katsaukset, avaintietoesitteet sekä hinnaston löydät rahastoyhtiömme verkkosivuilta www.danskeinvest.fi.
    • Säästämiseen tarkoitetuista tileistä saat tietoa kotisivuiltamme kohdasta Tuotteet > Tilit > Kaikki tilit sekä verkkopankista ja puhelimitse. Jos sinulla on pankkitunnukset, voit avata valitsemasi tilin suoraan verkkopankista tai puhelinpalvelumme kautta. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, voit varata ajan lähimmälle konttorille puhelimitse tai kotisivuillamme.
    • Asiantuntijamme auttavat mielellään Sijoitusasiantuntijakeskuksessa kaikissa sijoituksiin ja säästämiseen liittyvissä kysymyksissä.
    • Voit varata ajan tapaamiseen asiantuntijamme kanssa verkkosivuiltamme tai soittamalla Sijoitusasiantuntijakeskuksen numeroon 0200 2000 (pvm/mpm) ma–pe 8–20, la 10–16.
  • Mistä tiedän mikä on minulle sopivin sijoitusratkaisu?

    Mistä tiedän mikä on minulle sopivin sijoitusratkaisu?

    • Sopivan sijoitusratkaisun löytämisessä tulee kiinnittää huomiota muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Mitä tavoittelet säästämisellä? Mikä on sinulle sopiva sijoitusaika? Miten suhtaudut riskiin? Mikä on taloudellinen tilanteesi? Miten haluat hoitaa sijoituksiasi?
    • Vaurastumisen mahdollistamiseksi on tärkeä tehdä suunnitelma ja miettiä kokonaisuutta pitkällä aikavälillä.
    • Asiantuntijamme auttaa sinua tekemään sijoitussuunnitelman, joka ottaa huomioon tavoitteesi, sekä elämässäsi tapahtuvat muutokset ja auttaa sitä kautta juuri sinulle sopivien ratkaisujen löytämisessä.
    • Voit varata ajan sijoitusasiantuntijan tapaamiseen verkkosivuiltamme tai soittamalla Sijoitusasiantuntijakeskuksen numeroon 0200 2000 (pvm/mpm) ma–pe 8–20, la 10–16.
    • Voit käydä tutustumassa palvelutarjontaamme kotisivullamme www.danskebank.fi/vaadivapautta Jos sijoittaminen on sinulle uutta ja haluaisit ohjausta päästäksesi alkuun, voit vastata sivustolla neljään helppoon kysymykseen. Saat ehdotuksen sijoitusratkaisusta, joka voisi sopia sinulle. Jos sinulla puolestaan on jo kokemusta sijoittamisesta, voit myös tutustua suoraan uuteen Danske Bankin sijoitustarjoamaan.
  • Miten voin avata arvo-osuustilin?

    Miten voin avata arvo-osuustilin?

    • Arvo-osuustili kuuluu Danske Kaupankäynti Online palveluun. Danske Kaupankäynti -palveluun voit tutustua kotisivuillamme osoitteessa www.danskebank.fi/vaadivapautta.
    • Kaupankäynti Online-palvelu sisältää arvo-osuustilin lisäksi rahastosalkun sekä Danske Kaupankäyntitilin. Palvelun kautta saat kaupankäyntimahdollisuuden 25 eri markkinalle. Sijoitusuniversumissa on osakkeiden lisäksi laaja kattaus ETF:iä ja muita sijoitusrahastoja.
    • Kaupankäynti Online-palvelun hinta on alk. hallinnointikulu 2 €/kk sis. Alv 24 %. Välityspalkkiot alk. 8 euroa/kauppa. Sijoitusrahastojen osalta rahastokulu 0,5 % sis. Alv 24 % vuodessa. Ei sijoitusrahastojen merkintäpalkkioita. Sijoitusrahastojen lunastuspalkkiot 0–2 %.
    • Osakkeiden, pörssilistattujen sijoitusrahastojen (ETF) ja warranttien välityspalkkiot perustuvat toteutuneeseen kaupankäynnin volyymiin ja ovat sitä matalammat mitä enemmän käyt kauppaa. Välityspalkkio on sama kaikilla kaupankäynnille avoimilla markkinoilla.
    • Jos sinulla on Danske Bankin pankkiavaimet, voit tehdä Danske Kaupankäynti Online -sopimuksen suoraan verkkopankissa tai soittamalla Sijoitusasiantuntijakeskuksen numeroon 0200 2000 (pvm/mpm) ma–pe 8–20, la 10–16. Jos sinulla ei vielä ole Danske Bankin pankkitunnuksia, varaa aika lähimpään konttoriin 0200 2580 ma–pe 8–20 (pvm/mpm).
    • Kannattaa tutustua myös Sijoittajan lisäpalveluihimme Danske Reaaliaikapalveluun, Danske Analyysipalvelu ja Danske Stream-palveluun kotisivuillamme.
  • Mistä löydän arvo-osuustilin pitkän numeron?

    Mistä löydän arvo-osuustilin pitkän numeron?

    • Arvo-osuustilin virallinen 19-merkkinen numero löytyy esimerkiksi arvopaperitiliotteelta. Viimeisimmän arvopaperitiliotteen löydät verkkopankin arkistosta.
    • Voit tiedustella numeroa myös lähettämällä viestin verkkopankista tai soittamalla Sijoitusasiantuntijakeskuksen numeroon 0200 2000 (pvm/mpm) ma–pe 8–20, la 10–16.
    • Arvo-osuustilin virallista numeroa voit tarvita esimeriksi arvopapereiden siirroissa tai listautumisanneissa.
  • Miten voin lunastaa varoja rahastoista?

    Miten voin lunastaa varoja rahastoista?

    • Rahastolunastuksen voit tehdä itse verkkopankissa tai soittamalla pankkitunnustesi kanssa Sijoitusasiantuntijakeskuksen numeroon 0200 2000 (pvm/mpm) ma–pe 8–20, la 10–16. Lunastuskulu on sama, riippumatta teetkö lunastuksen itse, vai tehdäänkö se puolestasi. Jos epäröit lunastuksen tekemistä verkkopankissa, niin ota rohkeasti yhteyttä Sijoituslinjaan, autamme mielellämme.

    • Rahastoista lunastaminen tapahtuu verkkopankissa seuraavasti: valitse Sijoitukset > Säilytystilit -otsikon alta > Säilytystilikatsaus. Valitse oikea rahastosalkku Säilytystilit ja Sijoitusrahastosalkut -luettelosta painamalla salkun nimen päältä. Tämän jälkeen näet sijoitusrahastosalkun sisällön sivun alalaidassa. Valitse rahasto, josta haluat lunastaa ja valitse sen alapuolelta "Myynti". Määrä/Nim.arvo -kentässä näet rahaston kaikkien lunastettavissa olevien osuuksien kappalemäärän.

    • Mikäli haluat lunastaa kaikki omistamasi rahasto-osuudet sinun ei tarvitse muuttaa toimeksiannon kenttiä. Jos haluat lunastaa vain osan rahastostasi, saat haluamasi summan lunastamalla tietyn kappale- tai euromäärän rahastosta. Jos haluat lunastaa tietyn euromäärän tilillesi, kirjoita haluttu euromäärä summa/osuudet -kenttään ja vaihda nuolivalinnasta osuudet summaksi. Jos lunastat yli 80 % rahaston markkina-arvosta, onnistuu rahastolunastus muuttamalla lunastettava summa rahasto-osuuksien kpl-määräksi (lunastettava summa / rahaston kurssi = lunastussumma rahasto-osuuksina).

    • Valitse sitten Laske, jolloin näet mm. lunastuspalkkion määrän ja arvioidun lunastussumman euroina. Lopuksi paina sivun vasemmassa alareunassa "Myy", jonka jälkeen lunastuksen vahvistaminen tapahtuu verkkopankin henkilökohtaisella salasanalla. Seuraavalta sivulta näet arvioidun lunastussumman euroina. "Peruuta"-näppäintä painamalla pääset tarvittaessa uudelleen lunastustoimeksiannon alkuun.

    • Huomaa, että lunastus jää tilaan "avoin", kunnes se toteutuu. Rahat tulevat tilille: Jos teet lunastuksen ennen klo 13:00 pankkipäivänä, rahastosi lunastetaan kyseisen päivän arvolla ja rahat ovat haluamallasi Danske Bankin tilillä seuraavan pankkipäivän kuluessa. Jos teet lunastuksen klo 13:00 jälkeen, rahastosi lunastuu seuraavan pankkipäivän arvolla ja rahat ovat tililläsi sitä seuraavana pankkipäivänä, ts. kahden päivän päässä lunastuksesta. Huom! Näin tapahtuu normaalitilanteessa. Lunastuksissa voi joskus olla viivästyksiä ja lunastukset toteutetaan mahdollisimman pian saapumisjärjestyksessä. Rahaston sääntöjen (7§) mukaisesti lunastukset toteutetaan tällöin sen päivän arvolla, jona varat sijoitusten myynnistä on saatu.
  • Miten aloitan rahastosäästämisen?

    Miten aloitan rahastosäästämisen?

    Kertamerkinnän rahastoon teet verkkopankissa valitsemalla Sijoitukset > Kurssilista ja kaupankäynti. Kurssilista -alasvetovalikosta valitse "Danske Invest rahastot" ja avautuvalta listalta valitse rahasto, johon haluat tehdä merkinnän, painamalla "Osto" halutun rahaston kohdalla.

    Jatkuvan rahastosäästösopimuksen teet verkkopankissa valitsemalla Sijoitukset > Rahastosopimukset. Avautuvalta sivulta paina painiketta "Tee uusi sopimus". Tämän jälkeen valitse rahasto johon haluat jatkuvan rahastosäästösopimuksen tehdä ja määritä sopimuksen muut tiedot jonka jälkeen pääset hyväksymään sopimuksen painamalla "Tee uusi" -painiketta.