PS-Säästäminen

PS-säästäminen auttaa kerryttämään varallisuutta eläkepäiviä varten. Voit sijoittaa laajasti eri kohteisiin, kuten osakkeisiin, ETF:iin ja Danske Investin rahastoihin. Eläkesäästämisen verovähennysoikeus poistuu 1.1.2027 alkaen. Säästäjällä on oikeus vähentää sopimukseen tehtyjä maksuja verotuksessaan vielä verovuodelta 2026.

Soita 0200 2580 ma–pe 9–16 (pvm/mpm)

PS-sopimus Danske Bankissa:

  • Sijoita sekä kotimaisiin että ulkomaisiin pörssilistattuihin osakkeisiin ja rahastoihin
  • Sijoita mahdolliset voitot uudestaan PS-sopimuksen sisällä verovapaasti
  • Voit vähentää sopimukseen tekemiäsi maksuja verotuksessa jopa 5 000 euroon asti vielä vuoden 2026 aikana
  • Maksat veroja kertyneistä säästöistä vasta, kun nostat varoja tililtä

Mitä PS-säästäminen käytännössä tarkoittaa?

PS-säästäminen, eli pitkäaikaissäästämissopimus, on eläkesäästämiseen tarkoitettu ratkaisu, jonka sisällä voit ostaa ja myydä esimerkiksi koti- ja ulkomaisia pörssilistattuja osakkeita, rahastoja ja ETF:iä ilman välittömiä veroseuraamuksia.

Myös osingot ja korot PS-sopimuksen puitteissa ovat verovapaita. Voit siis sijoittaa mahdolliset voitot uudestaan verovapaasti PS-sopimuksen sisällä.

Säästäjällä on oikeus vähentää sopimukseen vuonna 2026 tehtyjä maksuja verotuksessaan.

PS-sopimuksen verotus muuttuu vuonna 2027

Lakimuutoksen vuoksi PS-sopimukseen 1.1.2027 tai sen jälkeen tehtäviä maksuja ei voi enää vähentää verotuksessa. Muutos ei muuta ennen 1.1.2027 tehtyihin maksuihin perustuvien säästövarojen verokohtelua.

Huomioitavaa veromuutoksesta

  • Lakimuutoksen vuoksi PS-sopimukseen 1.1.2027 tai sen jälkeen tehtäviä maksuja ei voi enää vähentää verotuksessa. Muutos ei muuta ennen 1.1.2027 tehtyihin maksuihin perustuvien säästövarojen verokohtelua. Näihin säästövaroihin perustuvat suoritukset ovat varoja nostettaessa kokonaisuudessaan veronalaista pääomatuloa.
  • Ennen 1.1.2027 tehtyihin maksuihin perustuvat suoritukset ovat niitä nostettaessa pääsääntöisesti kokonaisuudessaan veronalaista pääomatuloa. Poikkeuksen voivat muodostaa eräät vanhoihin, ansiotuloista vähennettyihin maksuihin perustuvat säästövarat.
  • PS-sopimukseen 1.1.2027 tai sen jälkeen tehtyihin maksuihin perustuvista suorituksista veronalaista pääomatuloa on vain tuoton osuus. Maksetun pääoman palautus ei ole veronalaista tuloa. PS-sopimuksen arvon alentumisesta ei kuitenkaan synny verotuksessa vähennyskelpoista tappiota.
  • Jos sopimukseen sisältyy sekä ennen 1.1.2027 että sen jälkeen tehtyihin maksuihin perustuvia säästövaroja, nostettava suoritus kohdistetaan eri verokohtelun piirissä oleviin säästöosiin. Veronalainen määrä ja ennakonpidätys määräytyvät tämän kohdistamisen perusteella. Veronalaisesta suorituksesta toimitetaan ennakonpidätys. Lopullisen veron määrä määräytyy asiakkaan verotuksessa.
  • Huomioi, että myös 1.1.2027 tai sen jälkeen tehtävät maksut ja niiden tuotot säilyvät PS-sopimukseen sidottuina. Varoja voidaan nostaa sopimuksen ja lainsäädännön mukaisten nostoehtojen täyttyessä. Lakimuutos ei lähtökohtaisesti muuta PS-sopimuksen säästövarojen sidonnaisuutta tai nostamisen edellytyksiä.
  • Jos et enää koe PS-sopimukseen säästämistä mielekkäänä, voit lopettaa tai peruuttaa uusien maksujen tekemisen sopimukseen. Voit irtisanoa mahdolliset toistuvat maksutoimeksiantosi PS-sopimuksen Tavoitesäästötilille verkko- tai mobiilipankissa.
  • Jos mietit muita vaihtoehtoja säästää ja sijoittaa, voit tutustua esimerkiksi säännölliseen säästämiseen rahastoihin tai osakkeisiin.

Tietoa PS-Säästämisestä

  • PS-sopimus & kulut

    Kun aloitat säästämisen sopimukseen, avaamme sinulle uuden rahatilin sekä tarvittavat uudet säilytystilit, joilla säilytetään PS-sopimukseen kuuluvia säästöjäsi. Voit avata PS-sopimuksen vapaasti valitsemallasi summalla. Sen jälkeen voit siirtää sopimukseen varoja esimerkiksi tekemällä kuukausittaisen toistuvan maksun tai voit tehdä tilille myös halutessasi kertasiirtoja. 

    PS-sopimukseen siirrettävät säästöt ovat vielä 2026 verovähennyskelpoisia 5 000 euroon asti. Verovähennysoikeuden ehtona on, että varoja voidaan nostaa aikaisintaan 68-70 vuotiaasta alkaen riippuen syntymävuodestasi.

    Suosittelemme siis, että siirrät PS-sopimukseen ainoastaan varoja, jotka aiot ottaa käyttöön vasta eläkepäivinä.  Muita tavoitteita varten kannattaa hyödyntää sellaisia säästämisen ja sijoittamisen ratkaisuja, joista varat voi tarvittaessa nostaa joustavasti.

    Emme peri PS-sopimuksesta ylimääräisiä hoitopalkkioita, vaan ainoastaan normaalit sijoituskohteisiin liittyvät palkkiot.

  • Verovähennykset

    Voit vähentää sopimukseen maksamasi maksut verotuksessa 5 000 euroon asti vielä vuonna 2026. Tämän jälkeen sopimukseen maksettuja maksuja ei voi enää vähentää verotuksessa. Säästöillesi kertyvät tuotot eli osingot, korot ja luovutusvoitot ovat säästämisaikana verovapaita.

  • Säästöjen nostaminen

    Voit aloittaa säästövarojen nostamisen 68–70-vuotiaana syntymävuodestasi riippuen***. PS-säästäminen tuo turvaa myös elämän odottamattomissa tilanteissa. Saat säästövarat käyttöösi yli vuoden kestäneen työttömyyden, työkyvyttömyyden, puolison kuoleman tai avioeron sattuessa.

    Ennen 1.1.2027 tehtyihin maksuihin perustuva suoritus on pääsääntöisesti kokonaisuudessaan veronalaista pääomatuloa. PS-sopimukseen 1.1.2027 tai sen jälkeen tehtyihin maksuihin perustuvasta suorituksesta veronalaista pääomatuloa on vain tuoton osuus. Maksetun pääoman palautus ei ole veronalaista tuloa.

    Jos sopimukseen sisältyy sekä ennen 1.1.2027 että sen jälkeen tehtyihin maksuihin perustuvia säästövaroja, nostettava suoritus kohdistetaan eri verokohtelun piirissä oleviin säästöosiin. Veronalaisesta suorituksesta toimitetaan ennakonpidätys. Lopullisen veron määrä määräytyy asiakkaan verotuksessa

Enintään 5 000 euron säästövarojen nostaminen vuosina 2027–2028

Jos PS-sopimuksesi säästövarojen arvo on 1.1.2027 enintään 5 000 euroa, voit pyytää sopimuksen säästövarojen nostamista kertasuorituksena ennen niiden tavanomaista nostamisajankohtaa. Pyyntö tulee tehdä siten, että säästövarat voidaan maksaa sinulle vuoden 2027 tai 2028 aikana.

Ennen 1.1.2027 tehtyihin maksuihin perustuva suoritus on pääsääntöisesti kokonaisuudessaan veronalaista pääomatuloa. Suoritukseen ei kuitenkaan sovelleta ennenaikaiseen nostamiseen muutoin liittyvää 50 prosentin korotusta.

Jos PS-sopimukseen on tehty maksuja 1.1.2027 tai sen jälkeen, näihin maksuihin perustuvasta suorituksesta vain tuoton osuus on veronalaista pääomatuloa. Maksetun pääoman palautus ei ole veronalaista tuloa.

Tätä määräaikaista nostomahdollisuutta ei sovelleta, jos PS-sopimuksen tavanomaisen nostamisajankohdan mukaiset suoritukset on jo aloitettu.

Säästövarojen nostaminen muissa erityistilanteissa

Edellä kuvattu määräaikainen nostomahdollisuus koskee vain PS-sopimuksia, joiden säästövarojen arvo on 1.1.2027 enintään 5 000 euroa.

Muussa tapauksessa säästövaroja voi nostaa ennen niiden tavanomaista nostamisajankohtaa vain sopimuksen ja lainsäädännön mukaisella erityisellä nostoperusteella. Tällaisia perusteita ovat vähintään vuoden kestänyt työttömyys, pysyvä työkyvyttömyys tai osatyökyvyttömyys, avioero ja puolison kuolema.

Tarvitsetko apua asiointiin?

Usein kysytyt kysymykset PS-säästämisestä

Tämä ei ole täydellinen kuvaus Säästämissopimuksesta (PS-sopimus), sijoituskohteista tai verotuksesta. Tutustu tuotteen ja sijoituskohteiden ominaisuuksiin ja verotukseen tarkemmin Säästämissopimuksen sekä sijoituskohteiden tiedotteissa ja ehdoissa.

* Voit säästää Danske Investin Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin, useimpiin ETA-alueen pörssien päälistalle listattuihin osakkeisiin ja UCITS-direktiivin mukaisiin ETF:iin. Osakkeen ja ETF:n liikkeeseenlaskijan kotipaikan tulee olla ETA-alueella.
** Maksimiverovähennys on 5 000 euroa/vuosi (verohyöty 5 000 euroa x 30 % = 1 500 euroa tai 5 000 euroa x 34 % = 1 700 euroa, jos verotettavat pääomatulot ylittävät 30 000 euroa). Ulkomailta saatavista tuotonmaksuista saatetaan pidättää paikallisen verolainsäädännön ja asianomaisen verosopimuksen mukainen lähdevero, jota ei hyvitetä Suomen verotuksessa. Tutustu tuotteen verotukseen ja ominaisuuksiin tarkemmin Säästämissopimuksen tiedotteessa ja ehdoissa.
*** 2013 jälkeen avatuissa sopimuksissa normaalin nostoperusteen mukainen nostojen alin aloitusikä on 1957 tai aiemmin syntyneillä 68 vuotta, 1958–1961 syntyneillä 69 vuotta ja 1962 jälkeen syntyneillä 70 vuotta. Nostoaika on vähintään 10 vuotta. Voit tarkistaa eläkeikäarviosi tyoelake.fi – sivustolla.

Katso myös nämä


Content is loading
Näytä
Sulje
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.