Pankki saa tiedon asiakkaan kuolemasta Digi- ja väestötietovirastolta. Tieto tulee yleensä viiveellä. Omainen voi myös halutessaan ilmoittaa omaisensa kuolemasta pankille toimittamalla vainajan kuolin- tai virkatodistuksen.
Läheisen kuoleman jälkeen
Kuolemantapaus vaatii surunkin keskellä paljon käytännön järjestelyjä. Olemme tukenasi kuolinpesän pankkiasiointiin liittyvissä kysymyksissä.
Voit hoitaa kuolinpesän asioita myös verkossa, kuten lopettaa tilejä ja myydä sijoituksia sekä toimittaa sähköisesti tarvittavat dokumentit.
Hoida kuolinpesän asioita digitaalisesti pankkitunnuksillasi
Huolehdithan, että ulottuvillasi ovat tarvittavat dokumentit toimeksiantoja varten.
Missä vaiheessa kuolinpesän hoitoa olet?
Omaiseni on menehtynyt
Surunkin keskellä kuolipesän asioiden hoitamisen aloittaminen on tärkeää.
Perunkirjoitus
Perukirja laaditaan kolmen kuukauden kuluessa kuolemasta.
Perunkirjoituksen jälkeen
Kun perukirjoitus on tehty, pankkiasioiden lopullinen hoitaminen on mahdollista.
Valtakirja kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon
Kuolinpesän pankkiasioiden hoito Danske Bankissa edellyttää yksilöityä valtakirjaa. Valtakirjaa ei kuitenkaan tarvita toimiin, joita voi tehdä yksikin pesän osakas, kuten esimerkiksi vainajan tiettyjen laskujen maksuun. Yksilöityyn valtakirjaan tarvitaan jokaisen pesän osakkaan allekirjoitus.
Kysymyksiä ja vastauksia
Omaiseni on menehtynyt
KySYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA
Perunkirjoitus
Kysymyksiä ja vastauksia