Hur påverkar brexit mina banktjänster?

Övergångsperioden för Storbritanniens EU-utträde löper ut den 1 januari 2021. Samtidigt upphör det fria tillhandahållandet av finansiella tjänster mellan Storbritannien och EU. Det innebär att vi i fortsättningen inte längre kan erbjuda dig alla våra banktjänster, när du är bosatt i Storbritannien.

Tjänster som upphör i nuvarande form

När övergångsperioden löper ut den 1 januari 2021 kan vi inte längre erbjuda dig alla våra tjänster i nuvarande form. Följande ändringar träder i kraft under februari 2021: 

  • Ditt kreditkortsavtal sägs upp, varefter du inte längre kan använda kortet för betalningar. Du kan beställa ett Mastercard Debit-kort som fogas till ditt bankkonto.
  • Dina möjligheter att köpa investeringsobjekt, såsom aktier och fonder, kommer att begränsas. Du kan fortfarande förvara och sälja värdepapper som du innehar. Vi kan inte längre erbjuda dig investeringsrådgivning. 
  • Ditt avtal om brukslån kommer att sägas upp, varefter rätten att utnyttja krediten upphör.
  • Den kredit som fogats till kontot kommer att sägas upp, varefter du inte längre kan utnyttja krediten.

Tjänster som fortsätter i oförändrad form

Enligt nuvarande uppgifter kan du fortsätta att använda följande tjänster också efter övergångsperiodens slut:

  • Du kan även i fortsättningen använda ditt brukskonto för att sköta din vardagsekonomi och hålla dina kontomedel på ditt sparkonto. 
  • Med debetkortet kan du betala dina inköp direkt från ditt konto och handla på nätet världen över. Med kortet kan du också ta ut kontanter i bankautomat.
  • I mobil- och webbanken sköter du dina bankärenden tryggt. Dessutom kan du diskutera dina personliga bankärenden med vår expert.
  • Dina nuvarande bostadslån och engångslån fortsätter i oförändrad form.

Behöver du hjälp?

Vi hjälper dig gärna i alla frågor i anslutning till dina banktjänster.
Du når oss via telefon på numret +358 200 25883 (lna/msa) vardagar kl. 9–16 (EET).

Du kan också skicka oss en begäran om kontakt via e-post på adressen livlingabroad@danskebank.fi.
Vi kontaktar dig snarast möjligt.

Frågor och svar