Danske Bankin digitaalisten yrityspalvelujen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Danske Bankin yrityksille suunnattuja palveluja ja on laadittu / päivitetty 22.12.2020. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten alojen ja finanssialan toimijoiden verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Olemme arvioineet palvelujen saavutettavuuden itsenäisesti.

Palvelujen saavutettavuuden tila

Palvelut eivät ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukaisia ja täyttävät saavutettavuusvaatimukset osittain. Jotkut palvelujen sisällöt ja toiminnallisuudet eivät ole helposti luettavissa ruudunlukijoilla tai käytettävissä ilman hiirtä. Tällä sivulla on tarkempi lista oleellisimmista tunnistamistamme puutteista. Jos huomaat palveluissamme jonkin muun saavutettavuuspuutteen, voit antaa palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeellamme.

Tilintarkastajaportaali täyttää saavutettavuusvaatimukset.

Ei-saavutettava sisältö Districtissä

  • Palvelu sisältää kuvia ja kuvaajia, joilla ei ole tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1: Ei-tekstuaalinen sisältö)
  • Käyttöopastusvideoita ei ole tekstitetty (WCAG 1.2.5: Kuvailutulkkaus (tallennettu))
  • Paikoin HTML-elementtejä ei ole käytetty semanttisesti oikein. Kaikkien linkkien ja käyttöliittymäkomponenttien tarkoitus ei ole selvitettävissä ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1: Informaatio ja suhteet, 2.5.3 Nimilappu nimessä)
  • Lomakekenttien ja muiden käyttöliittymäkomponenttien nimet eivät ole kaikilta osin kuvaavia tai ne puuttuvat kokonaan. (WCAG 1.3.5, WCAG 2.4.6, WCAG 2.5.3 ja WCAG 3.3.2)
  • Kontrasti ei ole kaikilta osin riittävä, ja osassa toiminnallisuuksia värejä käytetään ainoana keinona informaation välittämisessä. (WCAG 1.4.1, WCAG 1.4.3)
  • Palvelu ei ole responsiivinen. Tekstin koon suurentaminen 200 prosenttiin asti aiheuttaa käyttöliittymän rikkoutumisen. (WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen, WCAG 1.4.10 Responsiivisuus)
  • Vihjelaatikot näytetään osoitettaessa, mutta niitä ei voi piilottaa siirtämättä osoitinta. (WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa)
  • Osaa näkymistä ei voi käyttää pelkällä näppäimistöllä ja muissakin näkymissä voi olla puutteita mm. kohdistuksen näkyvyydessä ja kohdistusjärjestyksissä. (WCAG 2.1.1: Näppäimistö, WCAG 2.1.2 Ei näppäimistöansaa, WCAG 2.4.3: Kohdistusjärjestys, WCAG 2.4.7: Näkyvä kohdistus)
  • Sivuotsikko ei vaihdu siirryttäessä näkymästä toiseen. (WCAG 2.4.2: Sivuotsikot)
  • Kaikki linkkitekstit eivät ole kuvaavia (2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa))
  • Sivun kieli ei ole selvitettävissä ohjelmallisesti. Osa sisällöstä on englanniksi, eikä kyseisten osuuksien kieli ole selvitettävissä ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.1 Sivun kieli, WCAG 3.1.2 Osien kieli)
  • Palvelun HTML-koodi ei ole kaikilta osin standardien mukaista. (WCAG 4.1.1: Jäsentäminen)
  • Automaattisesta uloskirjautumisesta varoittavassa ruudussa ei ole tunnistetta, jonka avulla sen voisi tunnistaa ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.3: Tilasta kertovat viestit)

Ei-saavutettava sisältö yrityksen tunnistustietojen ja dokumenttien toimituksessa

  • Toiminnallisuuksien ja linkkien merkitys ei ole kaikilta osin selvitettävissä ohjelmallisesti (WCAG 1.3.1: Informaatio ja suhteet, WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus(kontekstissa))
  • Kontrasti ja tekstin välitys ei ole kaikilta osin riittävä. (WCAG 1.4.3: Kontrasti (minimi), 1.4.12: Tekstin välitys)
  • Kohdistusjärjestys on joiltain osin epälooginen ja kohdistus ei aina ole näkyvissä. (WCAG 2.4.3: Kohdistusjärjestys, WCAG 2.4.7: Näkyvä kohdistus)
  • Sivun kieli ei ole selvitettävissä ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.1 Sivun kieli, WCAG 3.1.2 Osien kieli)
  • Kaikkia pakollisia lomakekenttiä ei ole merkitty pakollisiksi. (WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet)
  • Palvelun HTML-koodi ei ole kaikilta osin standardien mukaista. (WCAG 4.1.1: Jäsentäminen)

Valvontaviranomainen

Jos huomaat palvelussa muita saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, niin vastaamme 14 päivän kuluessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (avautuu uuteen ikkunaan)

Lisää tietoa digitaalisten palvelujemme saavutettavuudesta

Muut saavutettavuusselosteet