Danske Bankin digitaalisten yrityspalvelujen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Danske Bankin yrityksille suunnattuja palveluja ja on laadittu / päivitetty 12.6.2024. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten alojen ja finanssialan toimijoiden verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Olemme arvioineet palvelujen saavutettavuuden itsenäisesti.

Palvelujen saavutettavuuden tila

Palvelut eivät ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukaisia ja täyttävät saavutettavuusvaatimukset osittain. Jotkut palvelujen sisällöt ja toiminnallisuudet eivät ole helposti luettavissa ruudunlukijoilla tai käytettävissä ilman hiirtä. Tällä sivulla on tarkempi lista oleellisimmista tunnistamistamme puutteista. Jos huomaat palveluissamme jonkin muun saavutettavuuspuutteen, voit antaa palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeellamme.

Tilintarkastajaportaali täyttää saavutettavuusvaatimukset.

Ei-saavutettava sisältö Districtissä

  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (A) Joistakin kuvista puuttuu tekstivaihtoehto. Jos näin on, ruudunlukuohjelma ei pysty selittämään kuvan sisältöä. Tekstivaihtoehto voi puuttua myös taulukoista ja muusta materiaalista (sisältö, joka ei ole tekstiä).
  • 1.2.2 Tekstitys (tallennettu) (A) Joistakin videoista puuttuvat tekstitykset, mikä estää käyttäjää lukemasta.
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet (A) Ruudunlukuohjelmat ja muut apuvälineet voivat jättää huomiotta joitakin tärkeitä tietoja asiasisällöstä, mukaan lukien otsikot, kuvat, tekstit, listat tai taulukot, koska kenttien teknisiä nimiä ei ole määritelty oikein.
  • 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus (AA) Automaattinen täyttö ei toimi joissakin tärkeissä kentissä, joten käyttäjän on annettava tiedot manuaalisesti.
  • 1.4.1 Värien käyttö (A) Värin käyttö voi olla sopimatonta, esimerkiksi, jos visuaaliset elementit ilmaistaan vain väreillä. Värisokeilla ihmisillä voi olla vaikeuksia hahmottaa tietoja.
  • 1.4.10 Responsiivisuus (AA) Jotkut sivut tarjoavat vieritysmahdollisuuden kahdessa ulottuvuudessa. Tämä voi tehdä esitetyn sisällön katsomisesta ja ymmärtämisestä vaikeaa, jos sitä käytetään.
  • 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa (AA) Tietoteksti syöttökentissä ei näy, kun siirrät kursoria/fokusta kentälle. Käyttäjän on selvitettävä, mitä syöttää ilman tukevia tietoja.
  • 1.4.3 Kontrasti (minimi) (AA) Kontrasti ei ole riittävä joissakin tapauksissa. Tämä voi tehdä sisällön lukemisesta vaikeampaa näkövammaisille ihmisille.
  • 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (AA) Joitakin näyttöjä voi skaalata, ja kun käyttäjä suurentaa näkymän 200%:iin, jotkin toiminnot tai teksti saattavat kadota. Käyttäjän laitteen asetuksilla ei ehkä saada odotettuja tuloksia.
  • 2.1.1 Näppäimistö (A) Kaikkia toimintoja ei voida käyttää tai suorittaa näppäimistöä käyttäen.
  • 2.1.2 Ei näppäimistöansaa (A) Näppäimistön käyttäjät saattavat kohdata tilanteita, joissa he jäävät jumiin kenttään, eikä taakse- tai eteenpäin liikkuminen toimi - ellei vaihdeta esimerkiksi hiiren käyttöön.
  • 2.4.2 Sivuotsikot (A) Kaikilla näytöillä/dokumenteilla ei ole otsikkoja, jotka kuvaavat aihetta tai tarkoitusta riittävästi. Tästä syystä voi olla haastavaa määrittää, mistä näytöllä/dokumentissa on kyse.
  • 2.4.3 Kohdistusjärjestys (A) Näppäimistön käyttäjät saattavat kokea navigointijärjestyksen epäloogisena.
  • 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) (A) Linkeillä voi olla epäselviä selityksiä ja/tai ne saattavat puuttua tekstivaihtoehdosta, jota ruudunlukuohjelmat käyttävät. Käyttäjällä voi olla vaikeuksia ymmärtää, mihin linkki tarkalleen ottaen johtaa.
  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (AA) Kaikki kentät ja otsikot eivät ole tarpeeksi kuvaavia, mikä tekee ymmärtämisestä vaikeampaa.
  • 2.4.7 Näkyvä kohdistus (AA) Syöttökentistä saattaa puuttua "reunaviivat", jotka näyttävät kursorin sijainnin / fokuksen. Näppäimistön käyttäjillä voi olla vaikeuksia löytää kursorin sijainti.
  • 2.5.3 Nimilappu nimessä (A) Kentän tai napin tekninen nimi ei joskus vastaa kentän todellista tarkoitusta. Ruudunlukuohjelmat saattavat hämmentää käyttäjiä.
  • 3.1.1 Sivun kieli (A) Näytöistä/dokumenteista saattaa puuttua oikea kieliasetus. Apuvälineet, kuten ruudunlukuohjelmat, eivät välttämättä pysty automaattisesti tunnistamaan näytön/dokumentin kieltä ja ääneen lukemisen tulos voi olla vähemmän tyydyttävä.
  • 3.1.2 Osien kieli (AA) Näytöistä/dokumenteista saattaa puuttua oikea kieliasetus osissa, joissa kieli vaihtuu. Apuvälineet, kuten ruudunlukuohjelmat, eivät välttämättä pysty automaattisesti tunnistamaan kieltä.
  • 3.2.2 Syöte (A) Joistakin syöttökentistä saattaa puuttua selitys (kuten päivämäärämuoto). Käyttäjä saattaa kamppailla saadakseen järjestelmän hyväksymään syötteen.
  • 4.1.1 Jäsentäminen (A) Näyttöjen taustalla oleva tekninen rakenne voi "hajota" apuvälineitä käytettäessä. Esimerkiksi osa listan sisällöstä, taulukon sarakkeen nimi tai rivin otsikko, voi jäädä puuttumaan ääneen luettaessa.
  • 4.1.3 Tilasta kertovat viestit (AA) Kursorin sijainti / fokus saattaa olla irrotettu tilaviesteistä. Käyttäjän on siirryttävä oikeaan kenttään.

Ei-saavutettava sisältö yrityksen tunnistustietojen ja dokumenttien toimituksessa

  • Toiminnallisuuksien ja linkkien merkitys ei ole kaikilta osin selvitettävissä ohjelmallisesti (WCAG 1.3.1: Informaatio ja suhteet, WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus(kontekstissa))
  • Kontrasti ja tekstin välitys ei ole kaikilta osin riittävä. (WCAG 1.4.3: Kontrasti (minimi), 1.4.12: Tekstin välitys)
  • Kohdistusjärjestys on joiltain osin epälooginen ja kohdistus ei aina ole näkyvissä. (WCAG 2.4.3: Kohdistusjärjestys, WCAG 2.4.7: Näkyvä kohdistus)
  • Sivun kieli ei ole selvitettävissä ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.1 Sivun kieli, WCAG 3.1.2 Osien kieli)
  • Kaikkia pakollisia lomakekenttiä ei ole merkitty pakollisiksi. (WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet)
  • Palvelun HTML-koodi ei ole kaikilta osin standardien mukaista. (WCAG 4.1.1: Jäsentäminen)

Valvontaviranomainen

Jos huomaat palvelussa muita saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, niin vastaamme 14 päivän kuluessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (avautuu uuteen ikkunaan)

Lisää tietoa digitaalisten palvelujemme saavutettavuudesta

Muut saavutettavuusselosteet

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.