Älymaksaminen

Modernit maksutavat, jotka kulkevat helposti mukana

 

Apple Pay

Iloksemme voimme kertoa, että asiakkaamme pääsevät ottamaan Apple Payn käyttöönsä myöhemmin tänä vuonna.

Google Pay

Google Pay™ -sovelluksen avulla voit maksaa ostoksesi kaikkialla, missä MasterCardia voi käyttää lähimaksulla. Google Payhin voi liittää Danske Bankin credit- sekä debit-kortit, mukaan lukien yrityskortit. Google Pay tarjoaa mahdollisuuden lähimaksuun puhelimella ja tabletilla, mutta myös laajaan valikoimaan älykelloja, jotka toimivat Android-käyttöjärjestelmässä.

Google Pay on Google LLC:n rekisteröity tavaramerkki.

Lue lisää: Google Pay -sovellus on nyt Danske Bankin asiakkaiden käytettävissä

Näin asennat Google Pay -sovelluksen

Google Payn asentaminen onnistuu kätevästi puhelimella.

  • Lataa Google Pay -sovellus Google Playstä ja avaa sovellus.
  • Napauta maksu-välilehden lisää-painiketta ja syötä Mastercard-korttisi tiedot.
  • Seuraa ohjeita ja hyväksy palvelun käyttöehdot.
  • Vahvista kortin rekisteröinti. Huom! Lisääminen onnistuu vain Android-laitteilla, joissa on 5.0 tai uudempi käyttöjärjestelmä.

Lähimaksulla maksaminen on helppoa

Google Pay toimii kaikkialla, missä lähimaksu on mahdollista.

  • Jos ostoksen arvo on alle 25 euroa, maksu voi tapahtua, vaikka puhelin on lukittuna kunhan näyttö on “herätetty”. Turvallisuussyistä järjestelmä voi kuitenkin joskus pyytää hyväksymään pienenkin ostoksen avaamalla puhelimen lukituksen.
  • Jos ostoksen arvo on yli 25 euroa, sinun on avattava puhelimesi lukitus puhelimen PIN-koodilla, sormenjäljelläsi tai kuviotunnistuksella.

Kysymyksiä ja vastauksia Google Paysta

  • Mitä Google Payn hankkimiseen tarvitaan?

    Tarvitset Android-laitteen, jonka käyttöjärjestelmän versio on 5.0 tai uudempi (ja jossa on sisäinen NFC).

    Lisätietoja on luettavissa täältä.

  • Miten saan Google Payn?
    Lataa Google Pay -sovellus Google Play Storesta. Lisää Danske Bankin Mastercard sovellukseen ohjeiden mukaisesti. Sen jälkeen Google Pay on valmis käytettäväksi.
    Lisätietoja ja ohjeita on osoitteessa danskebank.fi/googlepay.
  • Kun avasin Google Payn ensimmäisen sovelluksen lataamisen jälkeen, monet korteistani oli jo lisätty siihen. Miten se on mahdollista ja miksi?

    Todennäköinen syy on, että sinulla on jo Google Play -tili ja siksi myös Google-tunnus (sama pätee myös IOS-käyttäjiin, joilla on Apple-tunnus). Olet aiemmin lisännyt korttisi tiedot tähän tiliin/tunnukseen. Ne ovat siis samat korttitiedot, joita käytät ostoksiin Google Payssa. Google helpottaa tehtäviäsi lisäämällä nämä korttitiedot automaattisesti Google Payhin (tätä kysymystä ei ole validoitu).

    Muista, että Google Payssa voi näkyä sekä uusi että edellinen Google Playhin tai Accountiin rekisteröimäsi kortti. Voit poistaa tarpeettomat kortit Google Paysta milloin tahansa.

  • Voiko Google Payta käyttää muilla Android-laitteilla kuin matkapuhelimella?
    Voi. Google Payta voi käyttää tabletilla, jossa on Android 5.0 tai uudempi, sekä erilaisilla älykelloilla, jotka käyttävät Android Wear 2.0 -käyttöjärjestelmää.
  • Mitä Danske Bankin kortteja voi lisätä Google Payhin? 
    Kaikki Danske Bankin jakamat Mastercardit – sekä kuluttaja-asiakkaille että yritysasiakkaille tarkoitetut.
  • Voiko Google Pay -sovelluksessa olla useita Mastercardeja? Jos voi, miten voin vaihtaa kortista toiseen?
    Google Payssa voi olla useita kortteja, ja voit itse hallita korttien käyttöä sovelluksessa. Esimerkiksi, valitse haluamasi kortti avaamalla Google Pay -sovellus, valitsemalla alareunasta ”Maksu”-valikko ja painamalla haluamasi kuvakkeen vieressä olevaa lähimaksukuvaketta. Haluamasi kortti tulee nyt näkyviin ensimmäiseksi kortiksi maksukorttien luetteloon varustettuna merkinnällä ”Oletus”.
  • Kuinka monta korttia Google Payhin voi rekisteröidä?
    Sen suhteen ei ole rajoituksia. 
  • MasterCard Standard/Gold/Platinum -korttini on itse asiassa kaksi korttia. Mistä tiedän, maksanko credit- vai debit-toiminnolla maksaessani Google Paylla?
    On totta, että kortissasi on sekä debit- että credit-toiminto. Sen vuoksi kortissasi on kaksi numerosarjaa. Debit-numero on kortin kääntöpuolella ja credit-kortin numero etupuolella. Voit rekisteröidä molemmat numerot Google Payhin.
    Google Payssa voit sitten valita, kummalla kortilla haluat maksaa. Kortin neljä viimeistä numeroa ovat aina näkyvissä, ja niistä näet, käytätkö kortin debit- vai credit-toimintoa.
  • Mitä minun on tehtävä, kun haluan maksaa lähimaksun Google Paylla?
    Sinun ei tarvitse tehdä mitään erityistä. Google Pay toimii vain lähimaksua käyttävillä maksupäätteillä.
    Sen käyttämiseen tarvitaan Android-laite, jonka käyttöjärjestelmän versio on 5.0 tai uudempi. Vaihtoehtoisesti voit käyttää Google Payta älykellollasi.
  • Tarvitaanko Google Paylla maksamiseen PIN-koodi? 
    Maksupääte ei koskaan kysy PIN-koodia, kun maksat Google Paylla. Jos ostoksen arvo on yli 25 euroa, sinun on avattava puhelimesi lukitus puhelimen PIN-koodilla tai sormenjäljelläsi.
    Jos ostoksen arvo on alle 25 euroa, maksu voi tapahtua, vaikka puhelin on lukittuna kunhan näyttö on ”herätetty”.  Turvallisuussyistä järjestelmä voi kuitenkin joskus pyytää hyväksymään pienenkin ostoksen avaamalla puhelimen lukituksen.
  • Miten älykellolla maksetaan?
    Noudata kelloasi koskevia ohjeita, sillä maksamisprosessi voi olla eri kelloissa erilainen. 
  • Missä Google Paylla voi maksaa?
    Kaikissa kaupoissa ja kaikilla päätteillä, jotka hyväksyvät Mastercardin lähimaksuominaisuuden, sekä kotimaassa että ulkomailla. 
  • Voiko Google Paylla maksaa verkkokaupoissa?
    Google Paylla voi maksaa kaikissa verkkokaupoissa, sekä kotimaisissa että ulkomaisissa, jotka ovat tehneet asiaa koskevan sopimuksen Google Payn kanssa. 
  • Korttien lisääminen Google Pay -sovellukseen ei onnistu – mikä voi olla vikana? 

    Tarkista aluksi seuraavat vaatimukset: 

    1. Matkapuhelimessasi on Android 5.0 tai uudempi versio.
      - Valitse asetuksista ja järjestelmäasetukset.
      - Valitse järjestelmäpäivitykset.
      - Lataa ja asenna uusin päivitys, jos sinulla ei vielä ole sitä.
    2. Matkapuhelimesi tukee NFC-toimintoa.
    3. Mastercardisi on Danske Bankin myöntämä eikä sen voimassaoloaika ole päättynyt
    4. Olet asentanut Google Pay -sovelluksen matkapuhelimeesi Play Storen kautta.
    5. Tarkista Danske Bankin verkkopalvelusta esimerkiksi ulkomaan matkan jälkeen, että kortin käytön aluerajoitus ei ole päällä.

    Jos kaikki nämä vaatimukset täyttyvät eikä korttien lisääminen edelleenkään onnistu, ota yhteyttä Googlen tukeen.

  • Mitä tapahtuu, jos Mastercard suljetaan? Onko se silloin suljettu myös Google Payssa?
    Kyllä – heti kun taustalla oleva kortti suljetaan, sillä ei voi enää maksaa Google Payssa.
  • Entä jos laite, johon Google Pay on asennettu, katoaa? Miten se on suojattu väärinkäytöltä? 
    Matkapuhelimesi on suojattu koodilla, joka rajoittaa väärinkäyttömahdollisuuksia. Ja voit aina sulkea kadotetun matkapuhelimen käytön kokonaisuudessaan. 

    Joissain tapauksissa on parasta, että suljet korttisi mahdollisimman pian mobiili- ja verkkopankin kautta tai korttisulkupalvelun kautta. Voit myös kysyä lisäohjeita Danske Bankin Asiakaspalvelusta 0200 2580. 

    Google Payhin lisätty kortin numero on ns. token-tunnus (Salattu, yksilöllinen virtuaalinen korttinumero), ja on mahdollista sulkea vain tämä laitekohtainen numero, jolloin sinun ei tarvitse tilata uutta fyysistä korttia. Ota silloin yhteys Danske Bankin asiakaspalveluun.
  • Kattaako automaattinen kortin käytön aluerajaus myös Google Payssa olevan Mastercardin – kuten kaikki muut Mastercardit?
    Jos taustalla oleva kortti suljetaan tietyllä maantieteellisellä alueella (esim. USA:ssa tai Euroopassa) Korttiturvallisuus-palvelun kautta, Google Paylla ei voi maksaa, jollei korttia ensin avata käyttöön kyseisellä alueella. 

    Jos haluat maksaa maassa, jossa Mastercardisi käyttö on estetty (suojausasetuksissa tai vakioasetuksena), Google Payhin lisätyn Mastercardin sirun PIN-koodin avulla käyttämällä fyysistä korttia voit automaattisesti avata Google Payn ja taustalla olevan kortin käytettäväksi alueella.

    Voit milloin tahansa avata käytön uusissa maissa, kun matkustat niihin tai palauttaa Suomi-käytön palatessasi. Sitä varten tarvitsee vain valita haluamasi Mastercard mobiilipankista ja valita sitten ”Korttiturvallisuus” -valikko.
  • Näkeekö Google Pay tapahtumatietoni?
    Google Payn käyttöönotto edellyttää Googlen käyttöehtojen hyväksymistä, ja niissä suostut jakamaan tapahtumatietosi Googlen ja sen kumppaniyritysten kanssa. Nämä tiedot jaetaan kuitenkin vain Google Paylla tehdyistä ostoksista.

    Voit milloin tahansa peruuttaa suostumuksesi poistamalla Danske Bankin korttisi Google Pay -sovelluksesta.
  • Onko Google Pay turvallinen sovellus? 
    Kyllä. Olemme arvioineet Google Payn tietoturvan ja todenneet, että ratkaisu on kaikkien tietoturvasäädösten mukainen.
    Muiden sähköisten lompakoiden tapaan korttitietoja ei säilytetä Google Payssa. Sen sijaan Google Pay luo nk. token-tunnuksia (salattuja kortin numeroita), jotka ovat laitekohtaisia. Jos puhelin varastetaan tai siihen murtaudutaan, varkaat/hakkerit eivät pääse käsiksi korttien tietoihin.
  • Tililtäni on otettu summa, joka ei mielestäni ole oma ostokseni. Mitä voin tehdä?
    Toimi samoin kuin minkä tahansa korttitapahtuman kohdalla. Tee tapahtumasta reklamaatio. Lisätietoja asiasta on täällä.
  • Onko Google Payn käyttö maksullista?
    Google Pay ei maksa kortinhaltijalle mitään. Rekisteröimäsi ja Google Payhin lisäämäsi maksukortin maksut säilyvät ennallaan. Google Paylla suoritetuista maksuista ei peritä maksua eikä kaupoilla ole lupaa periä lisämaksua Danske Bankin Mastercardilla Google Payn kautta suoritetuista maksuista.
  • Kuinka moneen laitteeseen saman kortin voi rekisteröidä?
    Saman kortin voi rekisteröidä rajattomaan määrään laitteita.
  • Mikä on Google Payn erillinen Kortit-osio?
    Sinne voit viedä kanta-asiakasohjelmien asiakasnumerotietoja ja joitakin digitaalisia lahjakortteja. Iso osa ohjelmista on jo mukana kuten lentoyhtiöiden bonusjärjestelmät. Isoista kauppaketjuista S ei ole, mutta K-plussa löytyy. Voit viedä K-plussanumeron myös Mastercardin takaosassa olevassa muodossa.

Garmin Pay

Garmin Pay on uusi tapa tehdä nopeita ja helppoja lähimaksuja Danske Bankin Mastercard Debit- tai Credit -kortilla. Voit tehdä ostoksia ilman ylärajaa kaikkialla, missä lähimaksu toimii. Garmin Pay on tällä hetkellä saatavilla Garminin Vivoactive 3 ja Forerunner 645 –älykellomalleihin, mutta lisää uusia malleja on tulossa.

Lue lisää: Danske Bankin asiakkaille käyttöön uusi älymaksamisen ratkaisu

Näin asennat Garmin Pay –lähimaksun kelloosi:

  • Lataa Garmin Connect –sovellus älypuhelimeesi 
  • Valitse sovelluksessa ”Garmin Pay”
  • Valitse ”Lompakon hallinta” ja seuraa näytöllä annettuja ohjeita kortin lisäämiseen 

Tutustu Garmin Pay -palvelun ehtoihin.

Lähimaksulla maksaminen on helppoa

  • Paina sivupainiketta ja valitse korttikuvake
  • PIN-koodi vaaditaan, jos maksat ensimmäistä kertaa päivän aikana
  • Valitse oikea kortti, jos olet liittänyt palveluun useita kortteja 
  • Maksu suoritetaan viemällä älykello maksupäätteen lähimaksualueelle

 

Fitbit Pay 

Fitbit Pay -sovelluksen avulla voit liittää maksukorttitietosi Fitbit Ionic tai Versa-älykelloon ja maksaa sillä ostoksesi kaikkialla, missä MasterCardia voi käyttää lähimaksulla.

Lue lisää: Danske Bank tuo Fitbit Pay -lähimaksun Suomeen

Näin asennat Fitbit Pay -lähimaksun puhelimeesi:

Fitbit-mobiilisovellus opastaa lisäämään maksukortin Fitbit Wallet -valikkoon vaihe kerrallaan.

Lisääminen onnistuu niin Android-, iOS- kuin Windows-pohjaisillakin laitteilla.

Tutustu Fitbit Pay -palvelun ehtoihin.

Lähimaksulla maksaminen on helppoa: 

  • Vie kello maksupäätteen lähelle ja pidä alhaalla Fitbit Ionic tai Versa-kellon vasemmanpuoleista painiketta, kunnes credit- tai debit-kortti näkyy näytöllä.
  • Maksa siirtämällä näyttö maksupäätettä vasten, kunnes maksun vahvistus tulee näkyviin kellon näytölle.