Tunnuslukulaite

 

Tunnuslukulaite on osa pankkitunnuksia. Käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tunnuslukulaitteen antamalla numerosarjalla pääset kirjautumaan verkko- ja mobiilipankkiin. Pankkitunnuksilla tunnistaudut myös muihin verkkopalveluihin kätevästi - asioit esimerkiksi Vero.fi:ssä, Kelassa ja terveydenhuollon OmaKannassa sekä teet verkko-ostoksia turvallisesti.

Tunnuslukulaite tulee aktivoida ennen ensimmäistä käyttökertaa osoitteessa www.danskebank.fi/aktivoi verkkosivuilla annettujen ohjeiden mukaan. 

Tunnuslukulaite ja älylaitteeseen ladattava Danske ID ovat korvanneet aiemmin käytössä olleen muovisen turvakortin. Tunnuslukulaite on tarkoitettu ensisijaisesti niille henkilöille, joilla ei ole Danske ID -tunnistussovelluksen käyttöön soveltuvaa mobiililaitetta.

Tunnuslukulaitteen käynnistys

 

Tunnuslukulaite lähetetään sinulle käyttövalmiina. Painaessasi valkoista nappia laitteen sivussa, tunnuslukulaite käynnistyy ja näytölle ilmestyy numerosarja. Tunnuslukulaite sammuu itsestään noin 35 sekunnin kuluttua. Voit myös sammuttaa laitteen itse painamalla samaa painiketta uudelleen. Tunnuslukulaitetta luetaan niin, että laitteessa lukeva eSafeID-teksti näkyy sinulle oikein päin.



Näin kirjaudut verkkopankkiin

 

Kun kirjaudut verkkopankkiin, tunnistaudut esimerkiksi Verohallinnon tai Kelan palveluihin tai teet verkkomaksuja, valitse kirjautumissivulla käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen välilehti Tunnuslukulaite. 

 

 

Näin käytät tunnuslukulaitetta

 

Kun kirjautumissivulla kysytään tunnuslukulaitteen lukua, paina tunnuslukulaitteen näytön vieressä olevaa valkoista painiketta.

Syötä laitteen näytölle ilmestyvä kuusinumeroinen luku sille varattuun kenttään.



Miten saan tunnuslukulaitteen?  

 

Voit tilata itsellesi tunnuslukulaitteen lähettämällä viestin verkkopankin kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm).

Mikäli tarvitset uuden tunnuslukulaitteen rikkoutuneen tai kadonneen laitteen tilalle, ole myös siinä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit käyttää myös Danske ID -sovellusta tunnuslukulaitteen rinnalla.

Näkövammaisille asiakkaillemme, jotka eivät pysty käyttämään tunnuslukulaitetta tai Danske ID -sovellusta, tarjoamme puhuvan tunnuslukulaitteen.

 

 

 

 


Danske Bankin puhuvan tunnuslukulaitteen käyttö

Kuuntele oheiselta videolta ohjeet siihen, kuinka käytät puhuvaa tunnuslukulaitetta.


Kysymyksiä ja vastauksia

  • Milloin tunnuslukulaite täytyy aktivoida?

    Tunnuslukulaite aktivoidaan ensimmäisellä käyttökerralla.

  • Milloin tarvitaan tunnuslukulaitteenaktivoinnin lisäksi myös salasanan vaihto?

    Salasanalla tarkoitetaan nelinumeroista salasanaa, jota tarvitaan tunnuslukulaitteen aktivoinnissa ja myöhemmin esim. maksujen vahvistamiseen verkko- ja mobiilipankissa.

     

    Salasana tulee vaihtaa tunnuslukulaitteen aktivoinnin yhteydessä, kun

    • uusi asiakas on tilannut tunnistamisvälineekseen tunnuslukulaitteen, ja saa sen sekä uudet pankkitunnukset (käyttäjätunnus ja väliaikainen aloitussalasana) käyttöönsä TAI
    • asiakas tilaa uuden tunnuslukulaitteen vanhan laitteen tilalle, ja on myös unohtanut oman salasanansa (molemmat on siis pitänyt tilata uudelleen).

  • Milloin tarvitaan pelkkä salasanan vaihto?

    Salasana tulee vaihtaa, kun

    • asiakas on saanut ensimmäiset pankkitunnuksensa (käyttäjätunnus ja väliaikainen aloitussalasana), jolloin aloitussalasana pitää vaihtaa itse valitsemaksi TAI
    • asiakas on unohtanut salasanansa ja se on tilattu uudelleen.

  • Miksi en voi enää käyttää turvakorttia?

    Voit ottaa käyttöösi tunnuslukulaitteen rinnalle älypuhelimella tai tabletilla käytettävän Danske ID –tunnistussovelluksen. Lataa Danske ID sovelluskaupastasi ja aktivoi sovellus seuraamalla sovelluksessa näkyviä ohjeita. Lisätietoja DanskeID:stä löydä täältä.


Säilytä pankkitunnuksiasi huolellisesti

Ethän koskaan luovuta pankkitunnuksiasi toisen henkilön käyttöön. Säilytä pankkitunnusten salasanaa erillään, mieluiten vain muistissasi. Pankki ei koskaan ota yhteyttä sähköpostilla tai puhelimella kysyäkseen tunnuslukuasi tai tunnistussovelluksesi tietoja. Sähköpostiviestimme eivät koskaan sisällä linkkejä mihinkään verkkopalveluun.

Jos kadotat salasanasi, ota viipymättä yhteyttä pankkiin estääksesi pankkitunnustesi luvattoman käytön. Vastuusi pankkitunnustesi väärinkäytöstä lakkaa, kun pankki on vastaanottanut ilmoituksen niiden katoamisesta tai joutumisesta vääriin käsiin.

Pidä turvakortti edelleen tallella

Turvakorttien poistuminen johtuu kaikkia pankkeja koskevan uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista, joiden tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa.

Säilytäthän muovista turvakorttiasi vielä toistaiseksi! Tämä on erittäin tärkeää niitä tapauksia varten, jolloin Danske ID:n käyttö ei ole mahdollista – esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme tai aktivoidessasi Danske ID -sovelluksen käyttöösi.