Danske ID -tunnistussovellus

Danske ID on mobiililaitteeseen ladattava tunnistussovellus, joka korvaa jatkossa muovisen turvakortin.

 

 Lataa Danske ID 

 


Mikäli sinulla ei ole käytössäsi älypuhelinta tai tabletlaitetta, voit tilata veloituksetta erillisen tunnuslukulaitteen asiakaspalvelustamme lähettämällä viestin verkkopankin kautta tai soittamalla numeroon 0200 2580 ma-to 8-20, pe 8-18 (pvm/mpm).

Näin otat sovelluksen käyttöön  

  1. Lataa sovellus sovelluskaupastasi hakusanalla "Danske ID".  
  2. Ota turvakortti esiin ja kirjaudu sisään. Ensimmäisellä kerralla tunnistussovellusta käyttäessäsi tarvitset vanhaa muovista turvakorttiasi. 
  3. Luo itsellesi uusi PIN-koodi, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa. Huomioithan, että verkko- ja mobiilipankkiin kirjaudut jatkossakin omalla erillisellä pankkitunnusten salasanallasi.

Videolta näet, miten Danske ID -tunnistussovellus toimii ja kuinka saat sovelluksen helposti käyttöösi.

85f48d3e-00090254-e6e8e429

Danske ID korvaa muovisen turvakortin, kun...

 



Kirjaudut verkkopankkiin

Danske ID korvaa muovisen tunnuslukukortin kun kirjaudut verkkopankkiin tai yrityksen verkkopalveluun. Voit käyttää tunnistussovellusta myös kirjautuessasi uuteen mobiilipankkiin.



Vahvistat verkko-ostokset

Sinun ei enää tarvitse kaivaa vanhaa muovista tunnuslukukorttia esiin kun haluat vahvistaa verkko-ostoksesi.


Tunnistaudut palveluihin

Danske ID korvaa vanhan muovisen tunnuslukukortin kun tunnistaudut kolmannen osapuolen palveluihin, kuten esimerkiksi KELA:n tai Verohallinnon sivuille.
fc78ce67-00090254-dc3ffd13
8f828db7-00090254-6b3d6534
c229b3b6-00090254-b56afb9c

Pidä turvakortti edelleen tallella

Turvakorttien poistuminen johtuu kaikkia pankkeja koskevan uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista, joiden tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa.

Säilytäthän muovista turvakorttiasi vähintään 14.9.2019 asti. Tämä on erittäin tärkeää niitä tapauksia varten, jolloin Danske ID:n käyttö ei ole mahdollista – esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme.

Säilytä pankkitunnuksiasi huolellisesti

Ethän koskaan luovuta pankkitunnuksiasi toisen henkilön käyttöön. Säilytä pankkitunnusten salasanaa erillään, mieluiten vain muistissasi. Pankki ei koskaan ota yhteyttä sähköpostilla tai puhelimella kysyäkseen tunnuslukuasi tai tunnistussovelluksesi tietoja. Sähköpostiviestimme eivät koskaan sisällä linkkejä mihinkään verkkopalveluun.

Jos kadotat salasanasi, ota viipymättä yhteyttä pankkiin estääksesi pankkitunnustesi luvattoman käytön. Vastuusi pankkitunnustesi väärinkäytöstä lakkaa, kun pankki on vastaanottanut ilmoituksen niiden katoamisesta tai joutumisesta vääriin käsiin. 

Kysymyksiä ja vastauksia

  • Miten tunnistussovellus käytännössä toimii?

    Danske ID -tunnistussovellus toimii näin:

    1. Kirjoita sisäänkirjautumissivulla käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja paina 'Jatka'.
    2. Valitse Danske ID -välilehti ja lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla 'Lähetä'
    3.  Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi ja näppäile oma PIN-koodisi ja vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä 'Hyväksy

    Vahvistettuasi siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle tai palveluun, johon olit kirjautumassa.

    Tällä hetkellä voit kirjautua Danske ID -tunnistussovelluksella verkkopankkiin sekä maksaa verkkomaksuja ja tunnistautua kolmannen osapuolen  —  kuten Verohallinnon tai Kansaneläkelaitoksen  — palveluihin. Danske ID toimii myös yrityksesi verkkopankissa.

  • Miksi turvakorttien käyttö päättyy? 

    Turvakorttien poistuminen johtuu uudistetun maksupalveludirektiivin vaatimuksista ja koskee kaikkia pankkeja. Tavoitteena on tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa. Turvakorttien käytöstä luovutaan 14.9. mennessä.

  • Millä laitteilla sovellus toimii?

    Sovellus toimii kaikissa älypuhelimissa ja tableteissa, joissa on iOS (versio 11.4 tai uudempi) tai Android (versio 5.0 tai uudempi) käyttöjärjestelmä. 

  • Miten toimin, jos minulla ei ole älypuhelinta tai tablettia?

    Lanseeraamme myöhemmin kevään aikana tunnuslukulaitteen, joka toimii tunnuslukusovelluksen tavoin.

    Laite on tarkoitettu niille asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Danske ID -tunnistussovellusta.

  • Voinko käyttää Danske ID:tä yrityksen pankkitunnuksilla?
    Kyllä voit. Yritustunnusten muovinen turvakortti korvaantuu myös Danske ID:llä.
    Jos yrityksessä on useampi yritystunnusten käyttäjiä, tulee jokaisella käyttäjällä olla henkilökohtaiset yritystunnukset. Myös yritystunnusten muovinen turvakortti tulee säilyttää 14.9. saakka.
  • Minulla on erilliset pankkitunnukset omien pankkiasioideni sekä yrityksen asioiden hoitamiseen. Voinko käyttää Danske ID:tä?
    Tällä hetkellä voit yhdellä mobiililaitteella käyttää vain yksiä pankkitunnuksia. Sinun kannattaa aktivoida Danske ID -sovellus niillä pankkitunnuksilla, joita käytät enemmän ja käyttää toisia tunnuksia turvakortilla nykyiseen tapaan. 
    Mikäli sinulla on käytössäsi useampia mobiililaitteita, voit aktivoida toiset tunnukset puhelimeesi ja toiset esimerkiksi tablettiin. Myöhemmin kesän aikana tulee mahdolliseksi käyttää kaikkia eri pankkitunnuksia yhdellä ja samalla mobiililaitteella.
  • Miksi minun tulee vielä säilyttää turvakorttia? 
    Danske ID ei heti toimi kaikissa palveluissa. Tarvitset vielä jonkin aikaa muovista turvakorttia esimerkiksi soittaessasi puhelinpalveluumme.
  • Olen vaihtamassa älypuhelinta, kuinka saan Danske ID:n uuteen puhelimeeni?
    Lataa Danske ID sovelluskaupastasi uuteen puhelimeesi ja aktivoi se käyttöön pankkitunnuksillasi. Ensimmäisellä kerralla tarvitset turvakorttia ja jatkossa voit kirjautua sisään omalla PIN-koodillasi.
  • Onko tunnistussovelluksen käyttäminen turvallista?

    Sovelluksen käyttäminen on turvallista. Sovelluksen avaaminen on suojattu PIN-koodilla, sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. Kun käytät Danske ID:tä, sovellus kertoo sinulle, mihin palveluun olet tunnistautumassa.

    Danske ID lähettää taustalla tunnuslukuja pankille suojatussa verkossa, joten tunnusluvut ovat kertakäyttöisiä ja tapahtumakohtaisia. On hyvä myös huomioida, että mobiililaitteesi muut sovellukset eivät pääse Danske ID:n tietoihin. 

    Suosittelemme, että suojaat mobiililaitteesi aina myös näytönlukituksella.

  • Mitä teen, jos puhelimeni katoaa tai varastetaan?
    Ota yhteyttä numeroon 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16 (pvm/mpm) ja pyydä sulkemaan puhelimeesi ladattu tunnistussovellus.
  • Miksi Danske ID -sovellus kysyy minulta lupaa erilaisiin käyttöoikeuksiin?

    Kun tunnuslukusovellus käynnistetään ensimmäisen kerran Android-laitteessa, se pyytää lupaa kahteen toimintoon:

    1/2: soittaa ja hallinnoida puheluita
      • Danske ID ei soita, eikä hallinnoi puheluita. Tätä oikeutta tarvitaan, jotta sovellus voi esivalita oikean käyttömaan mobiililaitteen SIM-kortin perusteella.
    2/2: käyttää laitteellesi tallennettuja valokuvia, mediatiedostoja ja muita tiedostoja?
      • Danske ID ei käytä laitteeseesi tai sen muistikortille tallennettuja valokuvia tai mediatiedostoja. Tätä oikeutta tarvitaan jotta laitteeseen voidaan tallentaa Danske ID:n yksilöllinen sarjanumero. Yksilöllinen sarjanumero tallennetaan laitteeseen, jotta estetään sen kopioiminen toiseen laitteeseen.

    Valitettavasti Danske Bank ei pysty vaikuttamaan näiden kysymysten muotoiluihin, ne tulevat valmiina Androidilta/Googlelta.