Keskeisimmät muutokset
- Nopeat maksut – lähtökohtaisesti kaikki euromääräiset maksut siirtyvät jatkossa sekunneissa, ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä, myös viikonloppuisin ja pyhinä euroalueella
- Maksunsaajan tarkistus – asiakas saa jatkossa ilmoituksen tililtä maksamisen yhteydessä, jos maksunsaajan nimi ja tilinumero eivät vastaa vastaanottavan pankin rekisterissä olevaa tietoa
Asiakkaille uudistus ei aiheuta erityisiä toimenpiteitä - asiakkaan tulee vain huomioida, että maksun yhteydessä saajan nimi tulee syötetyksi oikein
Yritysasiakkaat – lue, millaisia vaikutuksia pikamaksuasetuksella on yritystoimintaan ja miten yrittäjänä tulisi valmistautua lokakuussa voimaan tuleviin muutoksiin.
Maksut perillä sekunneissa – milloin tahansa
Yksi suurimmista muutoksen hyödyistä asiakkaalle on maksujen nopeus. Pikamaksuasetuksen myötä 9.10.2025 alkaen euromääräiset tilisiirrot siirtyvät vastaanottajan tilille sekunneissa, riippumatta siitä, onko kyseessä kotimainen vai euromaiden välillä tapahtuva tilisiirto. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi iltaisin, viikonloppuisin tai pyhinä tehty maksu on perillä lähes välittömästi.
Maksunsaajan tarkistaminen
Maksunsaajan tarkistaminen (Verification of Payee, VoP) on keskeinen osa uudistusta. Tarkistamisella pyritään lisäämään maksamisen turvallisuutta varmistamalla maksujen päätyminen oikealle vastaanottajalle, ja vähentämään riskiä siitä, että asiakas lähettää rahaa vahingossa tai huijauksen seurauksena väärälle tilille. Jatkossa maksua tehdessä mobiili- tai verkkopankissa pankki tarkistaa vastaako asiakkaan antama tieto maksunsaajan nimeä ja tilinumeroa vastaanottavassa pankissa ennen maksun suorittamista eteenpäin. Lue oheisesta taulukosta lisää siitä, mitä ilmoitukset verkko- ja mobiilipankissa tarkoittavat.
Toistuvat maksut pysyvät 9.10.2025 eteenpäin ennallaan kuten aiemmin siihen asti, kunnes niihin tehdään jotakin muutoksia. Kun seuraavan kerran tekee muutosta olemassa olevaan toistuvaismaksuun, verkko- ja mobiilipankki ilmoittaa jos maksunsaajan nimi ja tilinumero eivät täsmää. Näissä tilanteissa suosittelemme, että maksunsaajan nimi tarkistetaan ja tarvittaessa ollaan yhteydessä maksunsaajaan.
Uudistuksia maksamiseen verkkopankissa – uusi modernimpi Maksut-osio
Asetuksen myötä tuomme uudistuksia tililtä maksamiseen verkkopankissa. Maksut-osio tulee olemaan ulkoasullisesti modernimpi, säilyttäen kuitenkin aiemmat ominaisuudet. Maksujen ja maksusopimusten tekeminen on yhtä vaivatonta jatkossakin.
Ulkoasumuutoksen lisäksi maksaminen verkkopankissa tulee jatkossa tapahtumaan vaiheittain. Tämä tarkoittaa sitä, että maksun tiedot syötetään verkkopankkiin vaihe vaiheelta sitä mukaan kun niitä pyydetään. Maksussa pääsee etenemään seuraavaan vaiheeseen, kun pyydetyt tiedot on onnistuneesti täytetty.
Maksu aloitetaan uudessa versiossa syöttämällä ensin summa ja saajan tiedot. Verkkopankissa oletuksena on tilisiirto omien tilien välillä, joten tehdessäsi tilisiirtoa jollekin muulle taholle, tulee tämä valita maksutapahtuman yhteydessä esiin tulevasta valikosta. Muut tiedot kuten maksun yksilöintitieto (viitenumero) lisätään vasta maksun loppuvaiheessa.
Maksunsaajan tarkistus puolestaan tapahtuu automaattisesti siinä vaiheessa, kun saajan nimi täytetään sille varattuun kenttään tai käytetään tallennettua saajatietoa.